Top Food Start Ups USA in beeld! Marketing met hoge investeringen – gegarandeerd succes?
Social media marketing voor levensmiddelen – Nadat we in onze laatste “Insta-Food-Check” levensmiddelenwebshops in de VS en levensmiddelenwinkels in Duitsland hebben vergeleken, vergelijken we ze vandaag met start-ups in de online levensmiddelenhandel! Waarom eigenlijk? In de analyse van Amerikaanse en Duitse supermarkten die actief zijn op Instagram om meer bereik te krijgen, viel het relatief lage interactiepercentage op. Gemiddeld halen de grote supermarktketens in de VS nauwelijks een inflatie van 1%.
Wat betekent dit interactie percentage?
Iedereen kan fans krijgen, bijvoorbeeld door een eenmalige maar grote reclamecampagne. Het resultaat is dat veel mensen ons plotseling kennen, ons kanaal volgen maar daarna spoken. Geen interactie, geen likes, geen commentaar. Ons merk wordt consequent genegeerd. De interactiesnelheid kan vrij eenvoudig worden berekend, in hun eenvoudige model
Formule: Interactie (voorbeeld)
Interactie = (Likes + Comments * 4) / Aantal volgers
Dus als ons kanaal 100.000 fans heeft, maar slechts 875 van hen hebben interactie met ons medium, dan is ons onder-interactiepercentage minder dan één procent. Als wij daarentegen 5.100 interacties hadden, zouden wij op 5% zitten. Voor grote bedrijven kan hier een kleine aftrek worden gemaakt; door hun reeds zeer grote online aanwezigheid bereiken zij veel mensen. Daarom is de berekening van het interactiepercentage zo belangrijk voor bedrijven. Fans zijn relatief, dat leggen we keer op keer uit in ons werk als social media consultants. Veel vermeende influencers kopen hun “likes” of volgers op het internet. Uitfilteren wie echte stijgingen heeft en wie met oneerlijke middelen vecht, is hier de uitdaging. Dit is de reden waarom veel bedrijven een social media bureau raadplegen als het gaat om het boeken van bloggers zoals. Hieruit blijkt de grote waarde van interactie.
Merkbekendheid
Daarom moeten grote bedrijven zich ook inspannen voor hun sociale-mediamarketing, want het gaat niet alleen om fans die worden bereikt door algemene merkbekendheid, maar ook om het creëren van interactie in deze gemeenschap. Vooral het community-idee is belangrijk: waarom ben ik op Instagram? Naar welke toegevoegde waarde ben ik hier op zoek? Wil ik gedetailleerde informatie? Wil ik veel teksten? Of wil ik gewoon vermaakt worden?
Het is juist deze regelmatige en constante, lichte stroom van informatie, d.w.z. foto’s en video’s in plaats van lange teksten, die bij Instagram-marketing gewaarborgd moet zijn. Vooral startende voedingsbedrijven laten zien hoe dit werkt. Het maakt niet uit of het om muesli voor je zak gaat of om een gezonde smoothie. Jonge oprichters hebben veel ideeën en sommigen slagen erin hun idee om te zetten in een echt merk!
Beste praktijk Voedsel
Meer over het onderwerp:
- Online Supermarkt Test USA! Biologisch voedsel tot gegrild vlees op Instagram
- Online Supermarkt Check Duitsland! Eten op Instagram: Wie is de beste?
- Spreker Voeding & Marketing
Startende voedingsbedrijven in de VS vs Duitsland
Eerst, natuurlijk, hebben we voelsprieten uitgezet in de richting van de VS. Met een gerenommeerd artikel als basis, zijn we begonnen met het analyseren van de verschillende Instagram-accounts. We merkten al snel dat veel startende voedingsbedrijven in de VS minder moeite doen voor hun Instagram-kanaal.
In Duitsland is de situatie heel anders; hier konden wij uit onze verschillende voorbeelden geen enkele slechte kandidaat vinden. In het kader van onze samenleving over het thema sociale-mediamarketing in de voedingsindustrie wilden wij u enkele kanalen niet onthouden en presenteren wij u 3 voorbeelden uit de VS en 3 voorbeelden uit Duitsland. Inclusief interactiepercentages en volgers voor een snelle vergelijking.
Negatief voorbeeld: Amerikaanse start-ups doen weinig moeite
- Melt Organic – Wow… sprakeloos. Waar is de social media manager? – 3.5 / 10
- Rooibee Red Tea: meer standaard dan dit kun je niet krijgen: product, influencer, afgewerkt – 5.1 / 10
Om de eer te redden, hebben we nog een positief voorbeeld uit de VS: Love Suja – Het enige lichtpuntje, het werkt! – 6.5 / 10
Positief voorbeeld: aandacht voor detail uit Duitsland
- Kleine Lunch Soepen: Heerlijke stoofpotjes in een potje – 8.1 / 10
- Vol haver: de muesli voor uw portemonnee – 7.8 / 10
- Ware Vruchten: Leeft uit de geest van de “cultus drank” – 6.1 / 10
Vergelijking: Opstarten Instagram Marketing met Hoge Investering – Gegarandeerd Succes?
In mijn zoektocht naar creativiteit in de voedingsindustrie kon ik er natuurlijk niet omheen naar de VS te kijken. Hoe zit het met creatieve ideeën in social media marketing? Er moet hier iets te vinden zijn! Maar… Helemaal niets. “The United States Of Food: The Most Well-Funded Food & Beverage Startups In Each State”(artikel) beloofde me eerst dat het wel goede concepten moesten zijn, anders zou niemand investeren. Maar toen ik de sociale media kanalen bekeek, was ik verbaasd. Bijna sprakeloos. Niet erg creatief, totaal standaard en geen van hen heeft meer dan 5.000 volgers.
Ik zal u de ergste voorbeelden besparen (vooral op het gebied van fitness). Geen beste praktijk! Hier is een snelle blik op de Instagram nogo’s. Je ziet ook het relatief hoge aantal volgers in vergelijking met de interactie – gekocht? Laten we eens een snelle blik werpen op de kadergegevens van de kanalen.
Snelle controle op betrokkenheid
De snelle controle aan het eind van elke gedetailleerde lijst van online verkopers geeft u inzicht in het interactiepercentage. De formule kan snel worden berekend:
Betrokkenheid = Likes / Volgers
Natuurlijk kan het resultaat worden beïnvloed door sociale bots. Uiteindelijk is het echter ten minste een sectoroverschrijdende indicator die het mogelijk maakt snel conclusies te trekken. Deze interactiepercentages kunnen nauwkeuriger worden gecontroleerd door posts, commentaren en “vind ik leuks” op lange termijn te volgen. De totale waardering staat dan voor de combinatie van interactie met de visuele prestaties van het kanaal.
Geen liefde in Instagram management ondanks geweldig product en stand in supermarkten. Smelt is de iets andere boter. Helaas is het kanaal allesbehalve topklasse.
- Beoordeling: 3.5 / 10
- 1.496 abonnees
- 1.186 ingeschreven
- 200 bijdragen
- 44 Likes gemiddeld
- Snelle controle: 2,94% Verbintenis
- Smelt biologisch Instagram
Rooibee Red Tea: meer standaard kun je niet krijgen: product, influencer, afgewerkt
Standaard, absolute standaard. Een close-up van een fles, een beïnvloeder die naar de vloer kijkt… Hm. 2.471 abonnees en slechts 16-30 likes. Ook hier is er weinig liefde in het kanaal en meer een sociale bot van 9 dollar.
- Beoordeling: 5.1 / 10
- 2.471 abonnees
- 1.056 ingeschreven
- 510 bijdragen
- 36 Likes gemiddeld
- Snelle controle: 1,45% verbintenis
- Rooibee Rode Thee Instagram
Liefs Suja: Het enige lichtpuntje in de VS: Je kunt het!
Opdat we nog minstens één goed voorbeeld kunnen tonen uit het artikel “The United States Of Food: The Most Well-Funded Food & Beverage Startups In Each State”, is hier het kanaal van Love Suja. Eigenlijk gewoon een drankje, maar gepresenteerd op een chique, moderne en levendige manier. Hoewel de abonnees zeker niet echt zijn.
- Beoordeling: 6.5 / 10
- 2.361 bijdragen
- 150.000 abonnees
- 2.529 ingeschreven
- 455 Likes gemiddeld
- Quick Check: 0,30% Engagement
- Hou van Suja Instagram
Startende voedingsbedrijven in Duitsland: 3 goede aanbevelingen voor Instagram
Nieuwe concepten, nieuw geluk. Een blik op de voedsel start-up industrie.
Online levensmiddelenbedrijven in vergelijking
We kijken naar de nieuwe ideeën rond gezond eten, biologisch eten, drinken en superfoods.
Kleine Lunch Soepen: Heerlijke stoofpotjes in een potje
Ik weet uit eigen ervaring hoe lekker die kleine potjes zijn. Little Lunch werd nog bekender door het TV-format “Höhle der Löwen”. Het bedrijf is ook voorbeeldig op Instagram met een mix van producten, ideeën en bloggers.
- Waardering: 8.1 / 10
- 402 bijdragen
- 17.900 abonnees
- 317 ingeschreven
- 520 Likes gemiddeld
- 11 commentaren (tot 200 voor promoties, wedstrijden)
- Snelle controle: 2,90% Verbintenis
- Little Lunch Instagram
Vol met haver: de muesli De flapjack voor je broekzak
Nog een mueslireep? O ja, de start-up Hafervoll laat zien hoe je een sympathiek, oprecht en beminnelijk product maakt. Voor de massamarkt en voor atleten. Het bedrijf is ook zeer actief op zijn Instagram-kanaal.
- Beoordeling: 7.8 / 10
- 465 bijdragen
- 20.100 abonnees
- 3.771 ingeschreven
- 1.220 Likes gemiddeld
- 47 opmerkingen
- Snelle controle: 6,06% Verbintenis
- Oaty Instagram
Ware Vruchten: Leeft van de geest van de “cultus drank
Het Instagram-kanaal is minder succesvol dan vele andere, maar True Fruits is zo goed gepositioneerd dat velen van het merk houden. Zij leggen de nadruk op een transparante inhoud en een innovatief flesontwerp. Iets meer dan alleen een smoothie.
- Beoordeling: 6.1 / 10
- 719 bijdragen
- 107.000 abonnees
- 9 ingeschreven
- 2630 Likes gemiddeld
- 39 opmerkingen
- Snelle controle: 2,45% verbintenis
- Echt fruit Instagram
Conclusie De grote voedingsbedrijven kunnen leren van de start-ups
Vooral in de liefde en toewijding voor Instagram marketing, elke tekst, foto of video, schuilt de kracht van de jonge start-ups. Met een interactiepercentage van 10% krijg je meestal tien keer meer mensen die reageren op je inhoud in de vorm van ‘vind ik leuk’ of commentaar. Dit betekent dat je niet alleen meer mensen hebt die zich actief inzetten voor het merk, maar ook een groter viraal effect bereikt. Bij elke like krijgen vrienden ook de post te zien en kunnen ze kiezen of ze de post leuk vinden of negeren. Als je ook nog besluit een positief statement te maken, wordt het virale effect nog groter. Daarom is het voor bedrijven zo ontzettend de moeite waard om aandacht te besteden aan het interactiepercentage in hun Instagram-marketing en ervoor te zorgen dat gebruikers echt interactie hebben met het medium en het niet gewoon links laten liggen. Daar ligt de kracht van het opstarten.