Nep of niet nep? Spookaccounts op Instagram – Analyse van sociale media

Likes en volgers kopen is vandaag de dag absoluut geen probleem meer. In Rusland zijn er zelfs de eerste automaten voor “likes” op luchthavens, waar je voor een paar roebel 50, 100, 1.000 of zelfs 10.000 volgers kunt kopen. Het is superhandig om je sociale profiel een beetje te pimpen voordat je op reis gaat. Vandaag willen wij u aan de hand van een industrie, die door een dergelijk en organisch front wordt beïnvloed, interactiegetallen laten zien. Hoe hoger het interactiepercentage is, hoe groter de betrokkenheid van de fans, dat wil zeggen interactie door middel van opmerkingen, “vind ik leuk” of ook verdere antwoorden of ook het delen van foto’s en video’s. Hoe meer fans er worden gekocht, hoe lager het interactiepercentage.

Mode en valse Instagram accounts

Vooral op het gebied van mode, outfits en styling zijn “likes” een belangrijke valuta en reclame geworden. Wie controleert of het aantal volgers van de modeontwerper echt is? De meeste mensen drukken op Vind ik leuk en je hebt dit kanaal al in je algoritme geplaatst.

Kwaliteitsmeting op basis van engagement rate en interactie rate

Als je zelf actief bent als social media manager, dan moet je de Instagram kanalen van mensen maar ook van bedrijven checken. Veel sociale kanalen bevatten een opvallend groot aantal spookaccounts, maar er is geen interactie van hun kant. Hieruit kan worden geconcludeerd dat het meestal niet om echte mensen gaat.

Om u te helpen begrijpen hoe verschillend dergelijke interactiepercentages eruit kunnen zien, volgt hier een voorbeeld van een best practice uit de mode-industrie. Modellenbureaus houden zich bezig met de ontwikkeling van jonge talenten en de plaatsing van banen. De jonge modellen werken dan voor fotoshoots, online shops, social media kanalen of zelfs modeshows. Natuurlijk wil je er dan op het eerste gezicht goed uitzien, vooral wanneer potentiële klanten als jonge modellen je eigen Instagram-kanaal bezoeken. Maar hoe authentiek zijn de volgelingen? Zijn het echte mensen die het merk of agentschap volgen en interactie hebben met de inhoud of zijn het spookaccounts die het kanaal volgen? Met behulp van verschillende software voor social media-analyse hebben wij voor u een kleine marktstudie uitgevoerd. Aan de hand van de cijfers kunt u de kwalitatieve verschillen zien en de methoden en technieken overnemen voor uw eigen werk als socialemediabeheerder.

Hoe komen zulke spookrekeningen tot stand?

Iedereen kan een gebruikersaccount registreren op Instagram. Je hebt hiervoor geen eigen nummer nodig, dat uniek kan worden toegewezen, bijvoorbeeld met een mobiel telefoonnummer, maar elke gebruiker kan zo veel Instagram-accounts aanmaken als hij wil. Als iemand programmeervaardigheden heeft, kan hij snel een netwerk opbouwen door proxyservers en verschillende Instagram-accounts aan elkaar te koppelen. In principe zijn er niet eens programmeervaardigheden voor nodig, het enige wat je nodig hebt is een hardwerkende stagiair en een smartphone.

Zoekmachine voor Instagram

Om zoveel mogelijk van deze nep en spook accounts buiten ons gesloten Influencer Systeem te houden, gebruikt onze software dit om veel kleinere accounts uit te sluiten. Voor de overgrote meerderheid van de influencercampagnes zijn kleine kanalen niet nodig, dus dit maakt voor de meeste bureaus geen verschil. Integendeel, op die manier sluit u veel nepaccounts uit en kunt u zich concentreren op de accounts die de moeite waard zijn. In onze zoekmachine voor influencers zult u daarom bijna uitsluitend relevante en grotere influencers vinden in het bereik van 10.000 tot 20.000 volgers.