Volger-volgverhouding: definitie, analyse en kengetal
Over de twee Engelse termen followers en following hebben we vorige week al geschreven. Er is ook een verband tussen deze twee waarden. Het aantal volgers geeft aan hoeveel mensen ons social media-kanaal volgen.
Volger-volgverhouding als analyse-instrument
Voor de analyse van socialemediakanalen kan de volger-volgerratio heel goed als waarde worden gebruikt. Veel social media bots, waarover wij reeds in andere artikelen hebben bericht, werken met name door andere mensen te volgen om aandacht voor hun eigen kanaal te creëren. Een paar dagen later, unfollowen ze het kanaal weer. Het resultaat is dat je kanaal constant gevolgd wordt door duizenden mensen. Als dit aantal schommelt van dag tot dag, zelfs van uur tot uur, is dat een duidelijke aanwijzing dat er een sociale-mediabot wordt gebruikt. Lees hier meer over social media bots of ghosts en nepaccounts.
Wie verschillende social media-kanalen met elkaar vergelijkt, bijvoorbeeld voor een influencer-marketingcampagne en de bijbehorende analyse voor de klant, kijkt onder meer naar deze verhouding. Met de bijbehorende formule kunt u gemakkelijk verschillende social media-accounts met elkaar vergelijken aan de hand van een enkel kengetal. Voor een goed onderbouwde evaluatie van een socialemediakanaal zijn natuurlijk nog meer kengetallen nodig. Toch is dit een goede kwaliteitsindicator, vooral voor micro-beïnvloeders. Als u meer wilt weten over dit onderwerp, lees dan hier meer over Micro & Nano Influencers.
Volger Volger Verhouding: Formule
U kunt de volgende formule gebruiken om de verhouding te berekenen:
Volger (aantal) / Volger (aantal) = %.
De resulterende procentuele waarde kan nu gemakkelijk worden vergeleken.