Respons – communicatie en optimalisering van het responspercentage

Een antwoord is de verduidelijking van een vraag. Natuurlijk weet iedereen dit, maar antwoorden spelen een grote rol in het kader van het beheer van sociale media, interactie en het vergroten van het bereik. Veel bedrijven en ondernemingen plaatsen hun foto’s of video’s op Instagram, Facebook en YouTube, wachten op ‘likes’ maar vergeten de interactie met hun community aan te gaan. Als opmerkingen niet worden beantwoord, verlaagt dit het responspercentage van uw socialemediakanaal en verzwakt u dus in de concurrentiestrijd met uw concurrenten.

Reacties verhogen het responspercentage ergo het bereik

Wat influencers succesvol maakt, is vooral de hoge interactiegraad of de sterke betrokkenheid van hun fans. Maar hoe zorgen influencers voor deze hoge interactiegraad? Bloggers of influencers denken anders dan bedrijven, zij doen graag wat ze doen omdat ze zichzelf willen delen en een reactie van anderen willen krijgen. Bedrijven willen alleen bereik, dat is genoeg voor ze. Dit is precies waar de samenwerking met de fans ophoudt. Door deze onderbreking in de interactie is er geen tegenreactie en dus gebeurt de typische viraliteit niet, b.v. via vrienden die de commentaren van de mensen zien. Vrienden die de vernieuwde commentaren of de antwoorden zien en zich misschien gemotiveerd voelen om een reactie te plaatsen.

Reacties op kritische opmerkingen en shitstorms

Voor veel bureaus, merken, bedrijven en ondernemingen zijn shitstorms en kritische opmerkingen in het bijzonder een groot probleem. Hoewel het voor de meesten nauwelijks een rol speelt in het dagelijks leven, houden velen zich vooraf bezig met het onderwerp negatieve uitspraken en opmerkingen in hun social media planning. Als bedrijf kunt u veel gebruikers de wind uit de zeilen nemen door op deze kritische opmerkingen te reageren. Dit is vooral de moeite waard in het geval van opbouwende kritiek, want dit zijn klanten of fans die een hoge mate van betrokkenheid bij het merk hebben en daarom hun stem laten horen. Veel van de fans of, voor merken, klanten, zullen nooit commentaar geven op negatieve ervaringen. Daarom moet u de opmerkingen altijd serieus nemen en er als social media manager ook op reageren.

Keyfacts (eenvoudig uitgelegd): Antwoorden

  • Reacties verhogen de interactie van hun gemeenschap
  • Hoe hoger de betrokkenheid, hoe hoger je klimt in de rangschikking van het platform
  • Neem opbouwende kritiek serieus
  • Je moet rotstormen doorstaan en ze, indien nodig, negeren of uitzitten.