Influencer marketing op Instagram voor cosmetica / make-up studio’s – Interview
Instagram is de perfecte app voor influencers; ook voor influencer marketing. Met een grote verscheidenheid aan onderwerpen, trekken ze hun volgers aan. Of het nu gaat om
Cosmetica, make-up en influencer marketing – waarom het werkt
Vraag: Waarom is het voor cosmetica-instituten belangrijk om een beroep te doen op influencers, met name macro- en nano-influencers?
Veel mensen schrikken in eerste instantie terug wanneer ze termen horen als social media marketing, relaties met bloggers, micro- of nano-influencers. Maar het principe is heel eenvoudig en iedereen weet het!
Hoe meer flyers u verspreidt, hoe meer mensen ons cosmetisch instituut leren kennen. Als u vervolgens een overtuigende dienst levert aan de klant, zult u nieuwe vaste klanten krijgen en dus ook mensen die u zullen aanbevelen bij vrienden of collega’s.
Zij maken gebruik van hetzelfde principe van bereik en aanbeveling in sociale-mediamarketing.
Er zijn veel mensen op Instagram en andere sociale netwerken die bij uw doelgroep passen. Als je meestal bijvoorbeeld vrouwen van 25 tot 45 jaar als klant hebt, kun je op Instagram op zoek gaan naar bloggers die een groter aantal mensen bereiken. Bijv. 1.000 tot 10.000 mensen en van de juiste leeftijd. Als deze 1.000 mensen (of volgelingen) ook nog uit de onmiddellijke omgeving komen, des te beter.
Juist daarom loont het om je te richten op kleinere influencers, omdat hun bereik vaak nog bestaat uit regionale relaties, bijv. vrienden en vrienden van vrienden. Grote influencers met kanalen van 100.000 mensen verspreiden hun bereik over Duitsland en de rest van de wereld. Dergelijke influencers zijn alleen de moeite waard voor een supraregionaal make-up artiestenbureau. Je hebt een lokale connectie met je stad of district nodig.
Dus laten we teruggaan naar onze micro- of nano-beïnvloeder. Je zou bijvoorbeeld op Instagram tien verschillende influencers uit je omgeving kunnen uitnodigen voor een gratis make-over of consult. In ruil daarvoor praat de blogger over jou en je bedrijf in hun Instagram Stories of maakt een post.
In
De fans zullen naar de verhalen en postings kijken en ook de aanbeveling opmerken. Als u dergelijke acties meerdere keren achter elkaar uitvoert, kunt u meer bereik en dus potentiële klanten krijgen.
Digitale beïnvloeders, modellen… Avatars? Virtuele modellen bieden een zeer duidelijk voordeel: tijd bestaat niet. Zij worden virtueel vereeuwigd, hun carrières kunnen tientallen jaren of zelfs eeuwen duren. Het verouderingsproces en het gebruik van het model kunnen op elkaar worden afgestemd. Via virtuele modellen krijgen bedrijven een verleidelijke kans om een model te creëren dat in overeenstemming is met het merkimago en dat precies aan de doelgroep kan worden aangepast. Het uiterlijk en de persoonlijkheid van een virtueel model kunnen worden afgestemd op specifieke bedrijfstakken, zodat zij voor elke sector, ook buiten de modewereld, op maat kunnen worden gemaakt.
Virtuele beïnvloeders
Budget en kosten voor uw cosmeticabedrijf
Vraag: Hoe ziet het geheel er qua budget uit? Hoeveel moet een schoonheidsspecialiste begroten?
Wat de nano- en micro-influencers betreft, zijn de termen niet precies gedefinieerd, je hoeft als schoonheidsspecialist geen groot budget te plannen. Wat belangrijk is, is tijd en
Waarom wil je met die ene influencer werken en welke voordelen heeft die influencer? Is er een gratis type consult? Is er een gratis make-up? Is er misschien een tweede gratis make-up als de influencer het nodig heeft voor een evenement, bijvoorbeeld? Grote budgetten worden op dit gebied niet betaald, het gaat meer om een win-win situatie voor beide partijen.
Doelen voor uw influencer marketing
Vraag: Welke resultaten kan de schoonheidsspecialist verwachten met verschillende influencers?
Zoals met alle marketing, gaat het altijd om het testen van methoden. Iemand kan via een vriend een zeer goede influencer vinden, met een grote regionale connectie, die een uitstekend resultaat levert. De ander heeft misschien eerst te maken met twee of drie minder effectieve beïnvloeders. Aan het einde van de testcampagne, bijvoorbeeld met vijf tot tien influencers, kunt u uw eigen eerste conclusies trekken: wie werkte goed, wie was ongecompliceerd, wie postte veel?
Vraag: Hoe verloopt de samenwerking met de influencers? Heb je nog tips?
Zorg ervoor dat u nadenkt over het toevoegen van waarde als pakket, bijvoorbeeld met de tweede gratis make-up, voor een afspraak naar keuze. Op die manier heb je een bericht of meerdere verhalen van de eerste afspraak die positief voor je zijn. Op een tweede, privé afspraak, krijgt de Influencer een make-up voor een evenement, de tweede special voor de Influencer. Al met al heeft u een geweldig en uitgebreid pakket.
Je hebt alleen een budget nodig voor je tijd en materiaal. Als u toch iets wilt betalen, kunt u de prijzen berekenen met hulpmiddelen zoals deze Instagram-prijscalculator.
Als speciale goodie kunt u een speciaal product toevoegen dat een particulier misschien niet koopt, bijvoorbeeld omdat het iets duurder is dan de gebruikelijke, gangbare producten. Dit geeft u een geweldig totaalpakket voor uw eerste samenwerking, waarmee u de eerste beïnvloeders kunt overtuigen.
Nodig de influencer uit in je winkel en vergeet niet dat de influencer de dag ervoor misschien al verslag doet van het bezoek in een verhaal. Dan is er een verhaal in de winkel en een verhaal met de resultaten. Idealiter zou er ook een bericht moeten zijn met een tevreden klant!
Zoek en contacteer beïnvloeders
Vraag: Hoe vind ik influencers en hoe weet ik wie er een is?
Mijn aanbeveling is om vrienden of kennissen in de buurt te vragen of zij influencers uit hun eigen stad kennen. Vraag influencers met tussen de 5.000 en 50.000 fans.
Ook: Gebruik
Voor grotere visagiestudio’s met meerdere locaties wordt social media software zoals Social Analytics for Instagram aanbevolen. Hier kun je influencers direct filteren op shtetl.
Als je één persoon erg leuk vindt, zijn 1.000 mensen misschien genoeg. Als deze 1.000 mensen er uiteindelijk tien opleveren die een afspraak met u maken op basis van de positieve aanbeveling van de influencer, dan heeft u uw toegevoegde waarde al gegenereerd!