Advies over sociale media: strategie, opzet, promotie – managers & werknemers

Social Media One Consulting – Met advies over social media strategie! Begrip. Mogelijkheid om op te treden in Berlijn, Hamburg, München, Düsseldorf, Keulen en in heel Duitsland. Ons primaire doel in strategisch advies voor leidinggevenden, maar ook in meer operationeel advies voor werknemers (later te zien in onze workshops / toespraken). Onze consultants leren je de sleutels van social media marketing. Klik hier om direct naar onze marketing consulting te gaan.

Leiders: ervaring doorgeven

Ter plaatse bespreekt onze consultant met u de kerndoelstellingen, specifiek voor uw producten / merk. Mode, reizen en toerisme, trendtechnologieën zoals e-automobiliteit of zelfs huisdieren, verzekeringen of bankieren, tot aan het begrip en, indien nodig, het social media concept. Wat is een social media consultant? Wat kost een social media bureau? Met een social media strategie consultant.

Directe prestaties in plaats van testen? Huur ons social media-bureau in voor uw merk

Eén partner voor alles in Berlijn, Hamburg, München of zelfs Düsseldorf en Keulen in NRW. Eén partner, voor Duitsland en wereldwijd, als je dat wilt.

We kijken uit naar uw aanvraag.

Stephan M. Czaja, Eigenaar

Kernanalyse: merk / product / doelgroep

Kernanalyse – Analyse van kanalen, doelgroepen en concurrenten met daaropvolgend overleg en het stellen van doelen. In het algemeen gaat het om het maken van een basisanalyse (huidig/doel). Hoe staan uw sociale media-activiteiten er op dit moment voor en hoe zou een optimale doelstatus voor uw merk en producten eruit moeten zien? We zetten deze bevindingen eenvoudig en duidelijk voor u, voor managers en medewerkers, om in een op maat gemaakt stappenplan voor implementatie.

Routekaart: Strategische / operationele gids

Handleiding – Ontwikkeling van sociale mediadoelstellingen en productiestrategie, face-to-face en op locatie. Het stappenplan bevat concrete actiestappen, afhankelijk van de reikwijdte van het consult, duidelijk uiteengezet of al in detail uitgewerkt, met strategie, community, advertenties, enz. Met behulp van deze checklists kunt u uw prestaties in sociale netwerken uitbreiden. Altijd met het oog op het kennisniveau van de medewerkers en/of managers. Simpel gezegd: hebben we het nog steeds over de “social media marketing mix” (individuele sociale netwerken) of hebben we het in het overleg al over “dark posts” voor social media-advertenties (advertenties)?

Strategie: doelstellingen plannen en bereiken

Doelstelling – Social media concept, productie en redactieplan uit één bron. Uit dit social media stappenplan kunt u concrete concepten, methoden en een social media strategie afleiden voor uw merk of uw individuele product of productassortiment.

Een strategie omvat dan bijvoorbeeld de volgende aspecten:

  • Doelen stellen
  • Selecteer platform
  • Doelgroep bepalen
  • Metriek voor verificatie (KPI)
  • Richtlijnen formuleren

Richtlijnen voor personeel en instanties

Het formuleren van richtlijnen betekent algemeen geldende regels voor alle medewerkers en ook externe bureaus (reclame, PR, andere adviseurs, enz.). Richtlijnen geven uw sociale mediamarketing het juiste kader voor inhoud en community.

Strategie gaat niet alleen over creatieven (creatieve inhoud), maar vooral over planning en uitvoering. Daarom zijn alle doelen altijd gestructureerd volgens het bekende slimme principe. Je kent dit misschien al van marketing.

Slim betekent:

  • S = Specifiek
  • M = Meetbaar
  • A = haalbaar (realiseerbaar)
  • R = Relevant
  • T = gebaseerd op tijd (beëindigd)

Gemeenschap: Management en merkfans

Community – Community management zorgt voor organisch bereik en creëert merkfans. Leestip: Community management.

Interactie: inhoud en reacties

Interactie – Binnen je eigen community draait het maar om één ding: regelmatige interactie om betrokkenheid te stimuleren. Simpel gezegd betekent dit regelmatige postings (publicaties) en daaropvolgende reacties van je community en derden. Let altijd op persoonlijkheid en authenticiteit, want als merk gaat het niet om reclame! Reacties van je community mogen ook niet onbeantwoord blijven, dus waardeer feedback en ga ermee om, het toont waardering voor je actieve community.

Partnerschappen: Authentiek, nieuwe kringen bereiken

Partnerships – Om het eigen bereik, en dus ook de eigen aandacht en interactie, te bevorderen is het de moeite waard om partnerships te overwegen. Bijvoorbeeld via naasten zoals medewerkers (positieve vermeldingen van bedrijfsfeesten bij werving), maar ook extern, bijvoorbeeld influencers of cross-sectoraal, bijvoorbeeld reisorganisaties en verzekeringsmaatschappijen.

Gereedschap: Software voor bewaking

Tools – Het gebruik van social media-software maakt het mogelijk om de eerder gedefinieerde kengetallen te meten en te beoordelen. Je moet niet alleen positieve feedback krijgen, maar ook negatieve reacties. Daarom wordt als preventieve maatregel ook crisisbeheer ontwikkeld – indien nodig (negatieve opmerkingen tot shitstorm).

Inhoud: toegevoegde waarde en aandacht

Inhoud – Als je onze gidsen over contentmarketing al hebt gelezen, dan weet je hoe belangrijk één ding voor ons is: Gebruikers toegevoegde waarde geven! Net als bij het waarderen van reacties, moet alle content in contentmarketing altijd worden gepland om je community de grootst mogelijke toegevoegde waarde te geven. Dit maakt je content relevant en interessant!

Regelmaat: Constante sociale media-activiteiten

Regelmatige activiteiten – In het laatste aspect zullen we nog benadrukken dat al deze inzichten opgaan in regelmatig, consistent werk. Want het is alleen door regelmatige, consistente interactie dat je bereik toeneemt.

Beste praktijken – Voor beginners en beginnelingen die voor het eerst aan sociale-mediamarketing doen, is het ook de moeite waard om te kijken naar best practice-projecten, inhoud die al succesvol is. Bijvoorbeeld de meest succesvolle YouTube-video’s of TikTok-video’s.

Social Media-communitystrategie: checklist

Social media-communitystrategie in een oogopslag:

  1. Regelmatig posten
  2. Betrokkenheid bevorderen
  3. Persoonlijkheid en authenticiteit
  4. Geef waardering
  5. Samenwerkingsverbanden
  6. Hulpmiddel voor sociale media
  7. Crisisbeheer
  8. Geef toegevoegde waarde
  9. Regelmatige activiteiten

Sociale media-advertenties: bereik opbouwen

Adverteren – campagneplaatsing, betaald bereik voor inhoud, donkere berichten en evaluatie. Leestip: Facebook Ads.

Voordelen van Social Ads

Organisch bereik is goed, betaald bereik is beter! Waarom? Sociale netwerken halen hun inkomsten en winst voornamelijk uit de verkoop van reclamecontent. Daarom is bereik niet “gratis”. Maar maak je geen zorgen, advertenties op sociale media kunnen uiterst effectief worden gebruikt om je bereik te vergroten! Vooral door targeting en re-targeting.

Aandacht genereren: Aida-model

Maar voordat je de diepte in kunt gaan, gaat het vooral om één ding: aandacht genereren. Wist je dat elke gebruiker elke dag honderden meters door zijn smartphone veegt en scrollt? Je hebt dus maar een fractie van een seconde om de aandacht van de gebruiker te genereren. Eenvoudig en snel uitgelegd gebruiken we het Aida-model voor kennisoverdracht en implementatie in uw social media roadmap.

Het belangrijkste is aandacht. Hoe? Een begrijpelijk schema:

  • A = Aandacht
  • I = rente
  • D = verlangen (behoefte)
  • A = Actie

Snel vooraf uitgelegd wat targeting en re-targeting betekenen.

Targeting: advertenties plaatsen, precies gericht

Targeting – Een eenvoudige definitie zou zijn: mensen targeten op basis van gegevens. Targeting is een uitstekend hulpmiddel voor sociale-mediamarketing.

Je hebt vast wel eens gehoord dat sociale netwerken grote “data octopussen” zijn. Dat is precies hoe het zit. Sociale netwerken kennen de interesses van hun gebruikers, kennen hun contacten, woon- en verblijfplaatsen, gemaakte en ook net gestarte zoekopdrachten (wensen/interesses). Facebook alleen al heeft gemiddeld meer dan 2.400 parameters per gebruiker. U kunt dit in uw voordeel gebruiken!

Voorbeeld – Stel je bijvoorbeeld voor dat je vrouwen tussen de 30 en 34 wilt bereiken die vaak reizen (van locatie veranderen), momenteel geïnteresseerd zijn in reisbestemmingen en single zijn. Hun advertentie zou zeer gericht en nauwkeurig zijn! Deze ene campagne heeft dan bijvoorbeeld mediacontent (teksten, foto’s, video’s) die het ideale idee van deze doelgroep overbrengen als het gaat om recreatie. Heel anders dan mannen, op dezelfde leeftijd. Gewoon als simpel voorbeeld. Of stellen, of gezinnen met een kind, met een baby….

Voorbeeld van parameters voor reclame:

  • Product: Weekendje Barcelona
  • Doelgroep voor weergave van de advertentie
    • Uitsluitend vrouwen
    • Leeftijd: 30 – 34 jaar
    • Verblijfplaats: Hamburg, Berlijn, Keulen, Düsseldorf, München
    • Burgerlijke staat: Vrijgezel
    • Interesse: Reiscontent (bijvoorbeeld Tui, Ltur of Urlaubspiraten)

Zoals je kunt zien, is het een ongelooflijk krachtig hulpmiddel voor sociale media om bereik op te bouwen voor je merk of product.

Hier is de snelle overgang naar re-targeting, eenvoudig uitgelegd.

Re-targeting: verwaarlozing minimaliseren, verkoop verhogen

Re-targeting – Re-targeting heeft betrekking op de mensen die je social media-kanaal, website of online winkel al hebben bezocht.

Voorbeeld – Een heel eenvoudig voorbeeld zou zijn dat een bepaalde gebruiker geïnteresseerd was in een reis naar Mallorca. De aankoop werd echter niet voltooid, maar geannuleerd in het winkelmandje. Door de gerichte tracking (via pixel) kan deze gebruiker en zijn of haar wens precies worden geïdentificeerd en opnieuw worden geïnformeerd via een vernieuwde benadering (advertentie). Dit verhoogt het conversiepercentage (verkoop) aanzienlijk, omdat alle personen die eerder de verkoop hebben afgebroken opnieuw worden aangesproken. Bijvoorbeeld vanwege tijdgebrek.

In plaats van over te stappen naar een concurrent, worden deze gebruikers opnieuw geattendeerd op jouw aanbod. Op Instagram, TikTok, YouTube of ook via Google Ads en Native Apps, bijvoorbeeld op Google (zoekresultaten) of ook op grote tijdschriften en online portals.

Rapportage: inhoud, community en campagnes

Evaluatie – analyse van inhoud, gemeenschap en campagne met daaropvolgende monitoring en verslag. Leestip: Monitoring. Mis geen successen of mislukkingen! Door de metrics, of kerncijfers, al in de eerste social media-strategie te definiëren, kunt u de successen meten. Van heel eenvoudige parameters, zoals het aantal fans en volgers, tot complexere rapportage en monitoring, bijvoorbeeld voor e-commerce.

Nogmaals, een zeer groot voordeel, je kunt individuele campagnes direct koppelen aan individuele verkopen!

Laten we bij het voorbeeld van reizen blijven, ook hier kun je heel goed de relatie tussen een enkele campagne en een enkele verkoop begrijpen. Dienovereenkomstig kunnen kengetallen worden berekend, die op hun beurt weer bijdragen aan optimalisatie. Dit gebeurt allemaal in regelmatige vergaderingen met uw social media-bureau of met uw interne expert.

Bijeenkomsten: Hoe werkt een goed bureau? Zoals dit!

Klantencommunicatie – Regelmatige afspraken met onze social media-experts voor optimalisatie van de strategie. Een klein inzicht in best practices.

Beïnvloeder: Aanbevelingsmarketing

Multiplier – Brand advocates en referral marketing zijn een belangrijk instrument in sociale marketing. Leestip: Influencer Marketing.

Het vergroten van de bekendheid kan niet alleen door goede content, bijvoorbeeld contentmarketing, of door advertenties, dus betaald bereik, maar ook door brand advocates, influencers. Influencers staan vooral voor hun persoonlijkheid en authenticiteit. Daardoor genieten ze het vertrouwen van hun community en kun je dit winstgevend gebruiken voor je merk of je producten.

Evenementen: POS, beurs & andere offline campagnes

Events – Met expertise van food tot fashion organiseren we influencer events met top media output. Leestip: Influencer evenement. Afhankelijk van de grootte van je bedrijf of onderneming is het niet alleen de moeite waard om na te denken over online marketing, maar ook over het koppelen van online activiteiten aan offline activiteiten. Op het POS (point-of-sale), op beurzen of zelfs via individuele campagnes, zoals op festivals. Ook hier kunt u vertrouwen op het advies en de ervaring van experts.

Personeel: Lezingen en workshops

Spreker: Leren van experts

Sprekers – Onze experts delen hun kennis op een gerichte manier met uw medewerkers of gasten. Leestip! Spreker sociale media.

Workshop: Doelgericht kennis overdragen

Training – Wij brengen uw medewerkers op de hoogte en begeleiden u als mentors in social media marketing. Leestip: Social Media Workshop. Gerichte maatregelen voor uw medewerkers en afzonderlijke afdelingen? Onze workshops zijn hier perfect voor, hier wordt de inhoud gericht voorbereid en overgebracht.

Een bureau voor sociale media inhuren

Social Media One – Eén partner voor alles in Berlijn, Hamburg, München of zelfs Düsseldorf en Keulen in NRW. Eén partner, voor Duitsland en wereldwijd, als u dat wilt.

Liefde: Alles voor de gebruiker!

Liefde – We werken aan merkfans, niet aan volgers. We creëren aanwezigheid met aandacht voor detail. Leestip: Social media bureau.

Heb je vragen? We kijken uit naar je vraag.

Neem contact op met

Direct ter plaatse, op uw terrein:

Met voorbeelden, cijfers en best practices.

Intensief werk = kennis opbouwen.

Feedback op creatieve pitches van deelnemers.

Jobs: Performance Marketing Pro’s gezocht!

Ben je op zoek naar nieuwe uitdagingen en creatieve campagnes en performance campagnes voor onze klanten? We zijn altijd op zoek naar nieuw talent om ons team en onze klanten vooruit te helpen – Sky is the limit!

Heb je al ervaring? Stuur ons dan je sollicitatie: