Schaalvergroting: Wat is een schaalbaar bedrijfsmodel? Advertenties

Schaalvergroting – in de bedrijfskunde, het onderwerp bij uitstek. Zodra u een proof of concept hebt bereikt, d.w.z. een winstgevend bedrijfsmodel, is de volgende stap om meer winst te genereren met minder investering. Veel dingen die veel geld kostten toen zij voor het eerst werden opgezet, hoeven nu immers niet meer te worden gedaan. Bepaalde processen kunnen worden geautomatiseerd, zodat voor sommige taken geen personeel meer nodig is, maar alleen software en licenties. Schaalvergroting betekent dat een bedrijfsmodel wordt opgedreven, waardoor het nog winstgevender wordt. “Schaal” betekent trap en daaruit volgt schaalvergroting.

  • Wat is schaalbaarheid?
  • Wat is een schaalbaar bedrijfsmodel?

Leren te schalen van online marketeers: Advertenties

De meeste social media-managers die een zoektocht beginnen in termen van schaalvergroting, willen meer te weten komen over het onderwerp, d.w.z. hoe maak je veel uit weinig?

Veel jonge ondernemers in de online marketing sector willen vaak hun eerste schaalvergroting beginnen op het gebied van affiliate marketing. De basis is vaak een kleine blog met artikelen of een landingspagina (een enkele HTML-pagina met een voor de verkoop geoptimaliseerde interface). Op deze blog staan bijvoorbeeld testverslagen over onderwerpen als e-sigaretten, de klassieke koffiemachine of de koffiepadtest, en hetzelfde geldt voor fietsen, e-bikes of de auto-industrie. De individuele blog artikels bevatten dan de zogenaamde affiliate links. Telkens wanneer een gebruiker een product koopt via de affiliate link, verdient de blog eigenaar tussen de 5 en 20% (meestal 10%) van de verkoop. Dit is hoe affiliate marketing en schaalvergroting werkt op kleine schaal.

Het doel van de jonge ondernemer is om via advertenties in sociale netwerken gericht bereik te kopen, zodat voldoende omzet wordt gegenereerd. Elke pagina of advertentie die voldoende verkoop genereert, wordt dan een duurzaam project voor de ondernemer. De advertenties beginnen met kleine budgetten en worden opgeschaald als ze goed presteren. Schalen!

Test de doeltreffendheid met een klein budget

Met kleine budgetten testen zij nu verschillende advertenties op doeltreffendheid en vergelijken zij de campagnes met elkaar. De investering is niet te hoog, want elke campagne wordt getest met misschien maar 20 € of 30 € per dag. Op basis hiervan kunnen de resultaten worden berekend en kan worden bepaald welke reclamecampagnes het meest succesvol zijn. Deze campagnes krijgen dan het budget van de campagnes die het niet zo goed doen. De minder effectieve campagnes worden uitgeschakeld.

Alle kliks die door het bereik worden gegenereerd, worden vervolgens naar een blog of de speciaal opgezette landingspagina geleid.

Laten we het voorbeeld nog eens samenvatten: In onze beste praktijk zou de jonge ondernemer een blog hebben opgebouwd met diverse vergelijkings- en testverslagen. Deze worden op het sociale netwerk gepromoot via individuele advertenties.

Bewaking, optimalisering, schaalvergroting

Na ca. 50 artikelen worden de artikelen voorzien van advertenties. Elk artikel krijgt een advertentiecampagne. Binnen deze advertentiecampagne zijn er dan de verschillende advertenties die tegen elkaar worden getest. In het geval van de e-bike zou er bijvoorbeeld een foto kunnen zijn van een persoon die fietst. Een tweede grafiek toont de e-bike in detail. Een derde afbeelding toont de e-bike in de garage, zonder een persoon. Welke van deze drie afbeeldingen zal de meeste kliks en de meeste verkopen opleveren? Met alle 50 items, zou dit resulteren in 150 verschillende advertenties. Na een korte runtime van 2, 3 dagen kunnen de resultaten worden geëvalueerd. Individuele advertenties die slecht converteren, d.w.z. weinig klikken en verkopen genereren, worden vroegtijdig uitgeschakeld. Na monitoring wordt besloten welke campagnes worden stopgezet en welke worden voortgezet.

Van de 150 advertenties, zullen er misschien 20 of 30 overleven, maar deze zijn winstgevend! Elke individuele pagina of advertentie kost ongeveer 50 € per dag en brengt op zijn beurt affiliate-inkomsten van 70 € op. Dit resulteert in een dagelijkse winst van 400 tot 600 €, en een maandelijkse winst van 15.000 € zonder schommelingen. Zo werd een kleine blog of landingspagina over het onderwerp vergelijkingen en tests een proof of concept. Het werkingsmodel werd vervolgens verder geoptimaliseerd, budgetten werden herverdeeld en zo verder uitgebreid. Voor een alleenstaande, goed werk.