Coaching: E-mail Funnel, Leads + Meer Klanten! Tips en strategieën voor coaches

Coaching verkopen in de e-mail funnel – Online coaching is meer in trek dan ooit. Virtueel leren, het zogenaamde “e-learning”, is een revolutie op de coachingsmarkt. Hoe kunt u nieuwe cliënten aantrekken voor coaching? In tijden van Google, YouTube, Facebook en Instagram is er maar één slim antwoord: e-mailmarketing of e-mailtrechters, in de volksmond ook wel “nieuwsbriefmarketing” genoemd – maar belangrijk is dat een e-mailtrechter geen doorsnee nieuwsbrief is! Leer hier alles wat je moet weten om coaching, digitale producten en zelfs live seminars te verkopen. Win klanten in [jaar]: Dit is hoe het werkt!

Wat is een e-mail / sales funnel?

Met ons bureau heeft u de juiste sparringpartner voor uw ideeën. Succes op het werk, levensgeluk, afspraakjes, relaties, voeding of zelfs zonnesystemen, woningbouw en vastgoedinvesteringen – de verscheidenheid aan onderwerpen is groot.

Allereerst het grote voordeel van een e-mail funnel: geautomatiseerde e-mails

Vooral voor coaching, training, bijscholing die digitaal plaatsvindt, maar ook voor live events, kunnen e-mail funnels uitstekend worden ingezet om van prospects kopers te maken. Niet alleen kopers, via verdere strategieën zoals cross-selling en up-selling kunnen gelijksoortige producten worden verkocht (cross) en hoger geprijsde producten (up).

Nu het tweede grote voordeel van een e-mail funnel: als een gebruiker zich eenmaal heeft geregistreerd met zijn contactgegevens(opt-in), kun je hem keer op keer informatie sturen. Geautomatiseerd, gesegmenteerd en gepersonaliseerd, natuurlijk.

Email trechter gids: Wat je hier leert

Deze gids zal u helpen:

  • Inzicht in e-mailmarketing
  • Begrijp de e-mail funnel structuur
  • Voorbeelden van geautomatiseerde e-mails
  • Verkoop van digitale producten en evenementen

In weinig verkoopsectoren kunnen we praktisch succes beloven, maar in e-mailmarketing, vooral voor coaches, hebben we eersteklas referenties. Niet slechts één keer werden onze klanten en wijzelf verrast door de resultaten van individuele e-mailmarketingcampagnes. Laten we beginnen met de basis:

Trechter = “geoptimaliseerde verkooptrechter

Een e-mail funnel is een geoptimaliseerde “sales funnel” waarin leads (d.w.z. gekwalificeerd verkeer, bv. via sociale advertenties of Google Ads) worden ingevoerd. Leads kunnen via verschillende bronnen worden verzameld:

  • Intern, bijvoorbeeld eigen website
  • Externe, leads van derden (zoals affiliate partners)

Funnel betekent dat gebruikers eerst worden verzameld met weinig informatie, bijvoorbeeld alleen hun e-mailadres, zodat de drempel om binnen te komen zo laag mogelijk is. Door segmentering en personalisering leren zij elke individuele gebruiker (op basis van gegevens) steeds beter kennen en kunnen zij de aanbiedingen dienovereenkomstig steeds preciezer vormgeven. Hoe dat precies in zijn werk gaat, komt u zo te weten!

Infographic: Hoe de trechter werkt

De “sales funnel”:

  • Trechter = trechter
  • Verkeer = Inkomende bezoekers
  • Leads = Geslaagde aanmeldingen (Opt-In)
  • Touchpoints = Individuele e-mails
  • Verkoop = afsluiting of productverkoop

Trechter voordeel: Direct, geautomatiseerd en gepersonaliseerd

Velen denken dat e-mailmarketing niet meer het succes oplevert dat het ooit had. Toch is e-mailmarketing tegenwoordig net zo effectief, zelfs effectiever, dan ooit tevoren, dankzij datatracking.

Click tracking, openingspercentage: wie doet wat?

Tracking en gebruikersgegevens – Vooral door technische verbeteringen, nieuwe functies en gegevensanalyse (wie doet wat) kunnen tegenwoordig heel wat details worden geanalyseerd waarvan men vroeger geen weet had. Een eenvoudig voorbeeld: Is op een link in een verzonden e-mail a) geklikt of b) niet geklikt? Elke klik wordt geregistreerd en de gegevens worden opgeslagen.

Hoe meer gegevens zij verzamelen over de individuele gebruiker, hoe beter!

Afhankelijk van de actie, kan de e-mail funnel worden aangepast.

  • E-mail geopend met onderwerp X?
  • Link naar onderwerp X geklikt?

10.000 + leads en alles geautomatiseerd

Het maakt niet uit of je 10 leads in je “nieuwsbrief lijst” hebt, 100 leads, 1.000 of zelfs 10.000 leads, het werk zal niet toenemen omdat je met geautomatiseerde e-mails werkt. Door middel van analyses, bijvoorbeeld click tracking, zoals u zojuist hebt geleerd, kunt u verschillende doelgroepen segmenteren en de aanpak en de aangeboden coachingsproducten steeds meer personaliseren.

Onmiddellijk op smartphone en notebook

E-mails bereiken uw gebruikers rechtstreeks op hun smartphone, tablet of notebook.

Dit maakt e-mailmarketing zo direct; wie blokkeert pushmeldingen van zijn e-mailprogramma op zijn mobiele telefoon? Dit zorgt er op zijn beurt voor dat de return on investment (ROI) bovengemiddeld is in vergelijking met andere online marketingmaatregelen. Dit blijkt ook uit onze verschillende cases en referenties in e-mailmarketing, voor coaches en digitale producten.

Tip! U wilt niet lang wachten, maar wel direct meer klanten winnen? Neem contact op met onze contactpersonen:

Voordelen in een oogopslag: 5 overtuigende feiten

Laten we de voordelen van e-mailmarketing nog eens op een rijtje zetten:

  1. Geautomatiseerd: E-mail marketing
  2. Relevant: Segmentering
  3. Persoonlijk: Personalisatie
  4. Rechtstreeks: Nieuwsbrieven zijn direct
  5. Bijzonder hoge ROI

En dit is hoe het werkt:

Maak een e-mail trechter: Basis

Je hebt nu veel geleerd over hoe je e-mail funnels en e-mail marketing kunt gebruiken als coach voor je digitale producten en evenementen.

Ongeacht of het een hoge prijs is of een laag budget voor de massa. Hieronder willen wij u schematisch laten zien hoe zo’n e-mail funnel werkt, met zijn geautomatiseerde e-mails en processen.

Hoe werkt een trechter? De e-mail “machine

Zodra gebruikers zich hebben geregistreerd in uw e-mail funnel(opt-in), start de “machine”. Bijvoorbeeld door de persoon onmiddellijk een welkomstmail te sturen, misschien zelfs met een link naar een kleine enquête! In de enquête vindt de eerste segmentatie plaats, bijvoorbeeld op basis van interessegebieden, zodat onze gebruiker werkelijk alleen de berichten ontvangt waarin hij of zij geïnteresseerd is!

Meteen vanaf het begin, start dit het proces van geautomatiseerde e-mails.

Van opt-in tot personalisering:

  1. Dubbele Opt-In -> gegevensbescherming in overeenstemming
  2. Enquête -> Segmentatie
  3. Start -> Geautomatiseerde e-mails
  4. Personalisering -> Opsporing en analyse

Infographic: E-mail trechter + AIDA-model

Hoe krijg je leads om klanten te worden?

Eén methode volgt het AIDA-model dat gaat van 1) aandacht naar 2) belangstelling. Daarna wordt 3) interesse gewekt / verlangen gewekt en voert de lead 4) de conclusie en/of aankoop uit.

De volgende stap is up-sells en cross-sells (later meer hierover).

AIDA model in de e-mail trechter:

Segmentering: Na de opt-in

Opt-in betekent “inschrijven”. Reeds in deze eerste stap kan de segmentatie van de gebruiker plaatsvinden.

Bijvoorbeeld via de reeds vermelde links die in een e-mail worden geplaatst en worden opgevolgd via trackingmethoden. Een ander voorbeeld was het zojuist genoemde enquête-instrument, waarmee u direct na registratie segmentatie-informatie kunt krijgen, zoals interesses of doelstellingen.

Wilt u nog meer gegevens? Dat is zinvol voor uw coaching leads! Want zo krijgen ze alleen informatie over de onderwerpen die hen echt interesseren.

  • Segmentering door link tracking
  • Segmentering door e-mail opening tracking
  • Segmentering via enquête-instrument

Het doel:

  • Vindt gebruiker X onderwerp Y leuk – ja / nee?
  • Zo ja, meer input over onderwerp Y
  • Zo niet, geen inbreng over onderwerp Y

Geautomatiseerde e-mails: vooraf geplande inhoud en tijdschema’s

Daarna begint u met het verzenden van uw geautomatiseerde e-mails. Met de eerste welkomstmail, maar ook met alle andere voorbereide e-mails die steeds weer in hetzelfde ritme naar nieuwe leads in de funnel worden gestuurd.

De paden van de individuele gebruikers, de zogenaamde “customer journey”, worden vooraf gepland.

Deze methodologie van geautomatiseerde e-mails is ook geweldig voor het schalen van uw coaching producten. Als je eenmaal je e-mail funnel hebt gemaakt, maakt het voor jou niet uit of 1 lead zich heeft aangemeld, 100 of 10.000 leads zoals beschreven. het pad is altijd hetzelfde en leidt van je eerste welkomstmail naar het coachingsproduct (zie: infographic sales funnel).

Tips! Later, nog 3 voorbeelden en strategieën voor geautomatiseerde e-mails.

Personalisering: Segmentering via touchpoints

U hebt al geleerd hoe een e-mail funnel geleidelijk wordt gepersonaliseerd, stap voor stap, in de loop van het artikel, in segmentatie.

Deze personalisering is uiterst belangrijk, want met elk nieuw stukje informatie kun je nieuwe wegen inslaan met de individuele gebruiker. Daarom bestaat zo’n nieuwsbrief funnel niet “slechts” uit 20 e-mails die altijd hetzelfde zijn, maar uit een uitgebreide planning die rekening houdt met alle paden en mogelijkheden. Dus gebruiker X vindt product A niet lekker, maar is misschien wel geïnteresseerd in product B. Elke individuele e-mail biedt een ander, zogenaamd “touchpoint” waar u gegevens over de lead kunt verzamelen.

Een praktisch voorbeeld: Vastgoed coaching.

Een cliënt op het gebied van onroerend-goedmarketing heeft verschillende groepen belangstellenden. Er zijn zogenaamde 1) “eigenaar-bewoners”, d.w.z. zij die op zoek zijn naar hun droomhuis, er zijn 2) “kapitaalbeleggers”, die graag een woning willen verhuren maar slechts over weinig eigen vermogen beschikken, anderen weer 3) hebben een erfenis en zijn snel in het bezit gekomen van veel geld, enzovoort. Afhankelijk daarvan verschilt de aanpak! Dus als onze cliënt analyses en rapportages kent, in welke status of leefomgeving een persoon zich bevindt, kunnen e-mails steeds nauwkeuriger worden aangepast.

Hoe beter de aanpak, de inhoud en ook de aangeboden producten aansluiten bij een persoon en zijn wensen, hoe groter de kans op het sluiten van een koop.

Gepersonaliseerde e-mails:

Verkoop: Meer verkopen met cross-sell en up-sell

U verzamelt ook informatie via aanbiedingen, zoals uitverkoop.

Gebruikers waren bereid geld uit te geven voor een specifiek coachingonderwerp. Ongeacht of het om een instapproduct ging, bijvoorbeeld in de vorm van een PDF of een webinar. Een geavanceerde coaching, bijvoorbeeld in een langere online coaching of zelfs de hoge prijs ticket op live evenementen. De vraag: Wat zou uw koper nog meer kunnen interesseren? Het segmenterings- en personaliseringsproces gaat door.

Want na de verkoop, begint de cross-sell en up-sell.

  • Verkoopinformatie stroomt in personalisering
  • Cross-sell (soortgelijk) begint
  • Up-sell (hoge prijs) begint

Cross-selling – Cross-selling is de verkoop van verwante of aanvullende producten of diensten op basis van de producten die de klant al heeft gekocht (of waar hij belangstelling voor heeft).

Up-selling – Up-selling is het extra aanbieden van producten met een hogere waarde of diensten met een hogere waarde.

Extra tip: Verkoop afbreken in het winkelmandje, wat moet ik doen?

Reactivering is het toverwoord voor verkoopsannuleringen.

Klanten besluiten vaak een product te kopen, maar laten het dan kort voor de betaling in de steek. Als u dergelijke informatie kunt opslaan, analyseren en evalueren, is dat goud waard! Een gebruiker was immers al dicht bij de aankoop van een product.

Wij richten ons in het bijzonder op dergelijke verkoopannuleringen, omdat wij als e-commerce agentschap ook voor klanten zorgen. Laten we zeggen dat het percentage klanten die hun winkelmandje achterlaten 12% is en met 7% kan worden verminderd door klanten opnieuw te activeren omdat het e-mailadres al is opgeslagen. Dit zou een aanzienlijk effect hebben op de directe verkoop en ook op de verdere cross-selling en up-selling van producten.

Conclusie: E-mail trechter voor coaching

Wij hopen dat wij u dichter bij de strategieën van ons agentschap hebben kunnen brengen!

Wij werven nieuwe klanten door actieve plaatsing van advertenties(social ads, Google ads, native ads maar ook organische SEO), waardoor Leeds voor uw funnel worden gewonnen en via geautomatiseerde en steeds meer gepersonaliseerde e-mails in klanten worden omgezet. Door extra up-sells en cross-sells wordt de verkoop verder verhoogd naast het eigenlijke coachingsproduct.

Dit is de reden waarom zo veel van de grote coaches vertrouwen op e-mail funnels voor het genereren van leads, het genereren van klanten en het verkopen van extra producten.

Last but not least willen wij u kennis laten maken met drie manieren waarop u centrale, overkoepelende klantgroepen kunt benaderen via geautomatiseerde e-mails.

Prospects, nieuwe klanten en inactieve klanten

Je hebt al veel geleerd over e-mail funnel marketing. Hier willen wij u nogmaals drie geautomatiseerde paden tonen, van leads tot nieuwe klanten die het eerste product hebben gekocht en inactieve klanten die ons pas hebben leren kennen en nog geen tweede product hebben gekocht of het winkelmandje hebben achtergelaten. Hot leads!

  1. Geïnteresseerden (nieuwe leads)
  2. Nieuwe klanten (net gekocht)
  3. Inactieve klanten (terugwinnen)

Geautomatiseerde e-mails voor klantengroepen, 3 strategieën gepresenteerd:

Gevallen en referenties: Diensten van agentschappen

Houdt u van de mogelijkheden van e-mailmarketing voor coaching, e-learning en coachingevenementen? Dan kijken we uit naar uw e-mail of telefoontje.

Tip! Wij ontwerpen uw coaching product

Wil je een product dat echt verkoopt?

Of het nu gaat om persoonlijkheid, healing, design thinking, leiderschap 2.0 voor managers of een ander gebied, wij werken samen met onze klanten om coaching producten te ontwikkelen die verkopen! Vooral wanneer het gaat om de productlijn, d.w.z. niet alleen het eigenlijke kernproduct maar ook alle up-sells rond een product, is planning uiterst belangrijk. Vaak wordt wel aan een coachingsproduct gedacht, maar niet aan de hele wereld eromheen, vooral bij duurdere producten die achteraf kunnen worden verkocht.

Met ons bureau heeft u de juiste sparringpartner voor uw ideeën.

Contact en contactpersonen

Hier vindt u onze contactpersonen en e-mailmarketingdeskundigen.

Een kijkje in onze meldkamer: