Content marketing – creatieve teksten met strategie eenvoudig uitgelegd

Content marketing, of SEO copywriting, houdt zich bezig met het gericht verspreiden van informatie door middel van een optimale voorbereiding van de inhoud. Hoe beter de inhoud verpakt is, of het nu in een korte bulletpointvorm is of in een complexe brochure, en ook op een website, hoe beter de conversie zal zijn. Zowel met de consument of belanghebbende als met zoekmachines. Dit is precies het aspect waar de discipline van content marketing zich mee bezighoudt. Het doel is de inhoud en de ideeën van een bedrijf of een project naar de top te brengen, zodat het project bereik en dus bezoekers krijgt. In de volgende stap moeten deze converteren en betalende klanten worden of deelnemers die zich registreren en hun contactgegevens achterlaten. Afhankelijk van hoe de doelstellingen zijn gedefinieerd, worden de verschillende methoden van contentmarketing in het dagelijks leven op elkaar afgestemd.

Zoekmachineoptimalisatie in contentmarketing

Met name SEO speelt een overheersende rol bij contentmarketing. Vandaag de dag is de relevantie van zoekmachines zo groot geworden dat bijna iedereen hier zijn zoektocht naar informatie begint. Het maakt niet uit of het over een nieuw product gaat, nuttige tips in het dagelijks leven, van kookrecepten tot beauty tutorials of zelfs technische tips, bv. over juridische kwesties. Zoekmachines, met name Google op de Duitse markt, hebben het zoeken naar informatie eenvoudiger gemaakt dan ooit tevoren. Informatie kan op elk moment van overal ter wereld worden geraadpleegd. Zoekmachines bieden toegang tot miljarden internetpagina’s, die worden gesorteerd en geëvalueerd met behulp van het zoekmachine-algoritme. Afhankelijk van de kwaliteit van de pagina, wordt deze hoog in de zoekresultaten geplaatst. De eerste plaatsen in de resultaten zijn het belangrijkst.

Rangschikking factoren voor de eerste 3 plaatsen

Als u bovenaan wilt staan bij Google, Yahoo, Duck Duck Go, Yandex en de andere grote zoekmachines, kunt u niet alleen op geluk vertrouwen, u moet deze factoren zelf beïnvloeden. Een van de grootste invloedsfactoren in de rangschikking is de concurrentie. Hoe groot is uw concurrentie? Als u een project probeert te rangschikken op het gebied van financiën of onroerend goed, is dat veel moeilijker dan een nicheproduct te pakken te krijgen, bijvoorbeeld dierenvoer voor puppy’s. Hoe groter de concurrentie, hoe groter het geschut dat u moet inzetten voor uw contentmarketingproject.

Naast de concurrentie gaat het bij de evaluatie dan vooral om de toegevoegde waarde die gebruikers aan uw online aanbod ontlenen. Grofweg komt het erop neer dat als u de beste informatie biedt en uw site de hoogste verblijftijd van de gebruiker heeft, d.w.z. de hoogste interactie, deze zal stijgen. Deze resultaten worden bereikt door de kwaliteit van de informatie, door verdere media en links, maar ook door verdere inhoud op uw eigen pagina, b.v. definities en uitleg van termen. Hoe uitgebreider en kwalitatief hoogstaander uw online aanbod is, des te groter is de kans dat u zich binnen de zoekmachines onderscheidt van uw concurrenten en de concurrentie.

Tip! Wilt u meer weten over SEO? Bekijk gratis + premium video’s in de Lukinski SEO Masterclass en hier gratis in de Social Media One blog.

  • SEO teksten schrijven – 6 afleveringen op Youtube
  • WordPress opzetten – 5 afleveringen op Youtube

Influencer Marketing Inhoud Strategie Concept

Maar content marketing is meer dan alleen zoekmachineoptimalisatie. Ook beïnvloeders doen aan content marketing wanneer zij informatie van bedrijven opnemen. Bijvoorbeeld, wanneer Youtubers hun parfum top vijf presenteren en nummer 1 is een gesponsord artikel. Ook wanneer bloggers en influencers over een product praten, is dat contentmarketing. Bijvoorbeeld dat ze een bepaald influencer-evenement of -bijeenkomst zullen bijwonen. Dit kan nieuwe leads genereren uit de bloggersgemeenschap. Zo kun je op een slimme manier informatie verspreiden met content marketing. De investering is hier niet in betaald bereik, maar in de verspreiding van informatie.

Wat is content marketing?

  • Bij contentmarketing draait alles om de voorbereiding van de inhoud, want hoe beter de inhoud verpakt is, hoe beter hij zal converteren.
  • Contentmarketing speelt een belangrijke rol, vooral voor zoekmachines
  • Het doel van contentmarketing is om de content van een bedrijf verder op de lijst te krijgen, zodat het bereik groter is
  • In onze samenleving worden zoekmachines voortdurend geraadpleegd, of het nu gaat om tips, nieuwe producten of beauty tutorials, mensen vragen hun zoekmachine voortdurend
  • Het algoritme van een zoekmachine sorteert en evalueert de kwaliteit van de pagina en controleert hoe hoog de pagina in de zoekresultaten wordt geplaatst
  • Hoe groter de concurrentie, hoe meer u moet bouwen op contentmarketing
  • Beïnvloeders doen ook aan contentmarketing door informatie van bedrijven op te nemen.

Native Ads: aanbeveling in plaats van “reclame

Native ads (ook wel native display ads genoemd) verwijzen naar alle betaalde advertentieformaten die discreet als advertenties worden aangeduid. Native advertising is gewoon reclame die er niet uitziet als reclame. Native ads hebben kleine nadelen, maar vooral voordelen. Wist je dat al? Volgens een white paper van AppNexus is de CTR van native display advertising gemiddeld 8,8 keer hoger. Volgens Forbes neemt de aankoopintentie met 18% toe bij native ads. Wij meten ook altijd een hogere CTR in onze klantprojecten. Waar heeft dit mee te maken? Personalisering van inhoud, storytelling en meer discrete communicatiekanalen: referral marketing. Waarom Native Advertising? Wat is native advertising? Wat is native advertising?

  • Native Advertenties