Analytics – Wat is Analytics? Kosten, Google & Co.
Analytics hebben betrekking op de evaluatie van gebruikersgedrag. In wezen gaat het erom informatie te hebben over wat onze gebruikers al dan niet doen op een pagina of een sociaal netwerk.
Gerichte evaluatie van gegevens voor analyse
Programma’s voor de analyse van websites, onlinewinkels, socialemediakanalen en vele andere onlineoplossingen helpen om beslissingen te nemen, aanbiedingen te optimaliseren en ook om nieuwe aanbiedingen vooraf te verfijnen.
- Wat hebben onze gebruikers of fans gedaan?
- Met welke inhoud hadden ze interactie?
- Voor welke media-inhoud was de
betrokkenheid van onze fans hoger of lager? Sleutelwoord: Optimalisatie
Hoe nauwkeuriger de gegevensanalyse is, hoe beter het algoritme, hoe meer resultaten uit de beschikbare gegevens kunnen worden gehaald. Daarom is het voor adverteerders op sociale netwerken zo belangrijk om aanwezig te zijn op platforms die veel gegevens over hun gebruikers hebben en openbaar maken. Hoe meer gegevens een socialemediaplatform heeft, hoe gerichter het informatie kan verspreiden. Hoe gerichter de informatie wordt verstrooid, hoe lager de strooiverliezen zijn. Daarom investeren bedrijven en bureaus veel geld in de analyse van gebruikersgegevens.
Programma’s zoals Google Analytics helpen daarbij, zij kunnen bijvoorbeeld laten zien hoe de verkeersbronnen uit sociale netwerken hebben geconverteerd in onze online winkel. Op basis van dit conversiepercentage kunnen wij dan de verschillende netwerken of promotiecampagnes evalueren. Zo kunnen we promotieacties, groepen en individuele sociale kanalen met elkaar vergelijken. Dit is hoe u Google Analytics kunt integreren.
Wat is Analytics?
Bij de analyse wordt gekeken naar gebruikersgedrag zoals verblijftijd, interactie, maar ook terugkerende gebruikers en hun gedrag. Hieruit kunnen vele groepen worden gevormd, waaruit op hun beurt bepaalde gebruikersgroepen kunnen worden afgeleid, waarvan wij de gebruikersreis aan de hand van de resultaten kunnen verfijnen.
Dit begint bij de individuele pagina, die we controleren en verfijnen op basis van verlatingspercentages of ook klikpercentages op individuele pictogrammen (A/B tests). Als 17,83% op de groene, grote knop klikt en slechts 2,57% op de gele, kiezen we duidelijk voor groen.
Maar Analytics kan nog meer doen. Op basis van onze analyses optimaliseren wij individuele aanbiedingen tot in de formulering voor verschillende doelgroepen. Als wij bijvoorbeeld een bepaald thematisch aanbod op de markt brengen waarvan de doelgroep 50 jaar oud is, hanteren wij een andere aanpak dan voor jongere doelgroepen. Tegelijkertijd kan de informatie op een eenvoudiger manier worden gestructureerd, zodat zij gemakkelijker kan worden waargenomen naar gelang van de leeftijd. Wij zien af van spectaculaire video-inhoud door middel van beeldfilms; in plaats daarvan leggen wij veel nadruk op feitelijke informatie. Voor een ander aanbod, bv. een ander product, wordt een heel andere lay-out bepaald, kleurrijk, opvallend en ondersteund door het insluiten van sociale media, bv. YouTube en Pinterest.
Door de analyse kunnen wij dus ook bepaalde gedragingen controleren en optimaliseren, aanbiedingen verfijnen zodat wij nog beter converteren in de afzonderlijke doelgroepen.
Google Analytics kosten?
Wij raden u aan te werken met Google-oplossingen voor alle individuele projecten. Waarom?
- Integreer Google Pixel hoe dan ook, bijv. voor Analytics of Google Search (voorheen Webmasterhulpprogramma’s), enz.
- Google Analytics kost geen geld
Andere software voor analyse kost 200, 300 euro per maand.
Analytics – evaluatie van gebruikersgedrag
- Informatie te verstrekken over wat gebruikers wel en niet doen op onze website.
- Hulp bij het nemen van beslissingen over en het optimaliseren van aanbiedingen
- Hoe meer gegevens een socialemediaplatform heeft, hoe gerichter het informatie kan verspreiden.
- Bij de analyse wordt rekening gehouden met gegevens zoals verblijftijd, interactie en ook terugkerende gebruikers.
- Analytics kunnen worden gebruikt om de exacte doelgroep te bepalen, wat een belangrijk aspect is voor latere marketing.