Bio – Biografie voor bloggers en bedrijven op het sociale web
Bio is de korte vorm van biografie. Een klassieke biografie bestaat uit lange teksten en opsommingstekens, van onderscheidingen tot activiteiten en vele andere op sociale netwerken zijn biografieën of levensbeschrijvingen erg kort. Op Instagram, bijvoorbeeld, heeft een blogger nauwelijks 200 tekens tot zijn of haar beschikking. Op Facebook en YouTube is de tekst wat langer.
Organisch voor Instagram, Facebook en YouTube
De bio is zeer belangrijk omdat hier de meest relevante informatie wordt samengevat. In het kort, men beschrijft dan b.v.
19 jaar
✈ Reiziger
? Food Fanatic
? mijn blog aboutme.com
Dit is hoe een kort formulier eruit zou zien, bijvoorbeeld voor Instagram. De biografie is belangrijk omdat nieuwe mensen vaak onder je aandacht komen via de stream of de nieuwsfeed op je eigen netwerk. Bij een snelle blik op het nieuwe profiel moet je dus snel kunnen zien waar het over gaat of wie je bent. Hoe bekender de persoon, hoe groter de kans dat je afziet van het invullen van de biografie, aangezien je toch al een openbaar profiel hebt. Voor de meesten is het echter aan te bevelen de biografie te gebruiken. En de grootste natuurlijk ook! Bijvoorbeeld om reclame te maken voor nieuwe producten of om een eigen webwinkel op te zetten waar fans koopwaar kunnen kopen. Dit is ook hoe veel bloggers en influencers zichzelf financieren.
- In de bio wordt alle relevante informatie samengevat in max. 200 tekens
- Door de biografie worden nieuwe mensen, potentiële volgers, zich bewust van de blogger
- De biografie is ook geschikt om producten of video’s te promoten.