Headerafbeelding voor Facebook, Twitter en YouTube – maken, optimaliseren en formaat
Headerafbeelding voor Facebook, YouTube of Twitter. Voor elk afzonderlijk socialemediakanaal hebt u een afzonderlijke headerafbeelding nodig en natuurlijk ook afzonderlijke informatie die overeenstemt met het respectieve sociale netwerk. De pixels, d.w.z. de afmetingen en het formaat van de headerafbeeldingen verschillen. Daarom moet u ervoor zorgen dat u van tevoren de juiste afmetingen kiest bij het ontwerpen van uw grafische afbeeldingen. Als je bijvoorbeeld je eigen kanaalafbeelding op YouTube wilt gebruiken, moet je het bestand maken met meer dan 2000 pixels. Als de afbeelding later kleiner wordt gemaakt, wordt hij niet meer door YouTube geaccepteerd. Maar hoe verschillen de eigenschappen van headerafbeeldingen? Hoe verschillend zijn de formaten en afmetingen? Vandaag nemen we de headerafbeelding van Twitter, YouTube en Facebook onder de loep.
SocialMedia header afbeelding optimalisatie
Elk sociaal netwerk heeft zijn eigen, individuele, ongeschreven regels van het spel. Voor veel projecten, producten en diensten is het de moeite waard om ook na te denken over de coverafbeeldingen bij social media marketing. Zij geven bezoekers ongecompliceerde en directe informatie over hun eigen social media-kanaal. Op Facebook kan dit een lopende promotie zijn, bv. een opendeurdag, of zelfs een wedstrijd; op YouTube is het meestal de aankondiging van nieuwe YouTube-video’s, net als op de klassieke tv, elke vrijdag om 17 uur. Op Twitter zijn de kanaalbeelden meestal gevuld met weinig informatie. Laten we eens kijken naar alle netwerken in vergelijking vandaag. Vergeet niet om ook coverafbeeldingen voor uw sociale media kanalen te optimaliseren.
Facebook header afbeelding
De Facebook header afbeelding bevat alle belangrijke informatie over het kanaal. Vaak staat hier niet alleen een foto van de kanaalexploitant, het merk of de groep, maar ook tekstinformatie. Vooral wanneer het niet meer alleen om privékanalen gaat, maar om fanpagina’s van bedrijven, producten en diensten.
De headerafbeelding van Facebook wordt niet alleen weergegeven op computers, notebooks en tablets, maar ook op smartphones. Daarom is het zeer geschikt voor het plaatsen van informatie over uw eigen kanaal of bedrijf. De headerafbeelding is zeer goed aanwezig door zijn plaatsing op de startpagina en wordt daarom vaak door gebruikers geraadpleegd.
Het formaat van Facebook-omslagafbeeldingen is vrij vaak veranderd. In de regel werden door Facebook om de 2 jaar ontwerpoptimalisaties doorgevoerd.
Huidige omslagafmetingen op Facebook
- 820 x 312 pixels op computer en notebook
- 640 x 360 pixels op de smartphone, standaard
- Ten minste 400 x 150 pixels voor gebruik
Koptekst afbeelding YouTube
De YouTube omslagfoto staat altijd op de startpagina van het YouTube kanaal. Dit betekent dat de omslagfoto van YouTube zeer aanwezig is, net als op Facebook, en dus ook kan worden gebruikt voor eigen promotie. Mensen en bedrijven geven er echter de voorkeur aan de headerafbeelding van YouTube te gebruiken om in hun eigen zin aankondigingen te doen. In de regel zijn dit aankondigingen van nieuwe video releases. Op YouTube is regelmaat een zeer belangrijke factor en indicator van succes. Om een vergelijking te maken met klassieke TV: hoe regelmatiger de uitzendtijden zijn, hoe meer de kijker gewend raakt aan de tijden en vrij automatisch afstemt. Opdat bezoekers onmiddellijk weten wanneer nieuwe video’s verschijnen, worden de data aangekondigd in de desbetreffende headerafbeelding. Dit gaat meestal vergezeld van een foto van de YouTuber zelf, wat de herkenningswaarde weer verhoogt.
Het titelbeeld van YouTube wordt in verschillende formaten uitgevoerd. Het grootste formaat is nodig voor Smart TV. De headerafbeelding voor computers en notebooks is iets kleiner en de randen zijn bijgesneden. Op smartphones is de grootte van de headerafbeelding afhankelijk van de individuele schermgrootte. Responsive design speelt niet alleen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van websites, maar ook bij sociale netwerken, waar de grootte en de waarde van de afbeeldingen worden aangepast aan het eindapparaat.
Huidige afmetingen YouTube-hoes
- 2560 x 423 pixel op computer en notebook
- Hiervan zijn 1546 x 423 pixels veilig zichtbaar op de computer en notebook
- 2560 x 1440 pixel maximaal formaat op de Smart TV
- Smartphones zijn afhankelijk van schermgrootte
Kop afbeelding Twitter
De headerafbeelding op Twitter is horizontaal bovenaan en relatief smal. De headerafbeelding op Twitter wordt voornamelijk weergegeven op notebooks en desktops.
In de regel wordt weinig informatie in de Twitter-afbeelding gestopt; het is meestal een foto van de kanaaleigenaar met maximaal een paar stukjes informatie, bijvoorbeeld over het onderwerp. In tegenstelling tot de headerafbeelding op Facebook en YouTube, is hier zelden meer informatie te vinden. Waarom is dat? Twitter is een zeer snel netwerk met veel informatie, er zijn hier geen vaste tijden omdat veel inhoud verspreid wordt over de dag. In tegenstelling tot bijvoorbeeld YouTube is hier vaak sprake van een regelmatige publicatie, bijvoorbeeld op vrijdag om 17.00 uur.
Huidige afmetingen Twitter-omslag
- 1500 x 500 Pixel aanbevolen voor alle toestellen