Social Media Design – Grafisch ontwerp van een creatief bureau: Best Practice

Social media ontwerpen door een creatief bureau bevorderen de uitstraling (het ‘imago’) van een bedrijf. Modern grafisch ontwerp verhoogt de interactie met de gebruikers en dus de winst – of registratie, verkoop of contact. Als u uw social media-concept slank wilt houden, kunt u vertrouwen op Instagram, vooral voor jonge doelgroepen. Met extensies (crossmedia) rond Facebook (advertenties) en Youtube (embedding op blog, partners en pers). Vandaag willen wij een inzicht geven in hoe een modern PR-concept eruit ziet. Hier in de beste praktijk van een evenement. Na de voorbeelden zullen we praktische tips geven voor een slanke campagne (grafische / tijdsaspecten). Hier zijn de belangrijkste gegevens:

  • Model Castings voor internationaal modellenbureau parallel aan Fashion Week
  • Locatie (eerste klas) boven de daken van Berlijn (House Of Weekend)
  • Kans op agentschapscontract en internationale klanten
  • Doelgroep: vrouwen (70%) van 15-22 jaar; mannen (30%) van 16-25 jaar.

Kant-en-klaar ontwerp voor Instagram post en verhaal

Zo zien de afgewerkte, geanimeerde GIF’s eruit, die later worden geconverteerd naar MP4 zodat ze compatibel zijn met Instagram.

Instagram Story: ontwerp incl. veeg (link) Opmerking

De nadruk ligt op het verkrijgen van informatie via de “swipe up” functie. Met een veeg van de vinger op de smartphone hebben gebruikers direct toegang tot de link. Het wordt geopend in de browser van de smartphone. Meer over het onderwerp reclame op Instagram: Stories.

Instagram-posting: ontwerp voor kanaal en reclame

De volgende grafiek is iets kleiner dan het verhaal – waarom is dat? Instagram geeft bepaalde afmetingen op. Verhalen zijn theoretisch een omgekeerd HD-scherm:

  • HD-scherm: 1920 pixels breed x 1080 pixels hoog
  • Smartphone: 1080 pixels breed x 1920 pixels hoog

Dit maakt gebruik van het volledige scherm in het grafisch ontwerp en de gebruiker ziet geen storende randen. Voor berichten op het Instagram-kanaal of in de tijdlijn gebruiken we een kleinere versie die perfect in het nieuws past.

Een ander voordeel is het gebruik van de graphic voor reclame op Instagram via de ad manager. Hier bereiken we extra bereik via onze Lookalike Audience.

Grafisch ontwerp: creatief bureau met oog voor stijl

Zoals u in het volgende screenshot kunt zien, is de ontwikkeling van een dergelijk grafisch ontwerp voor Instagram (ook Facebook, Youtunbe & Co.) in de high-end omgeving een complexe aangelegenheid die ervaring en expertise van de media manager vereist:

Volgende: Reclame en Cross-Social Media

De basis is gelegd, onze kerngegevens, de strategie, het concept, nu is het tijd voor het bereik! Om dit te bereiken, vertrouwen we op een mix van advertenties (Instagram en Facebook) en een YouTube-video voor embedding in de blog en voor de pers.

Adverteren op Instagram en Facebook

De graphics worden nu gebruikt voor de advertenties nadat ze zijn geplaatst en hebben de eerste organische interacties van fans kunnen verzamelen. Aangezien het bij de promotie echter ook gaat om mensen die nog geen interactie met het modellenbureau hebben gehad, wordt het bereik vergroot door extra, gekocht bereik. Als het op effectiviteit aankomt, let een social media-bureau streng op de klikprijzen. Een voorbeeld:

  • Campagne A: Instagram, video, 14-24 jaar, vrouw, Berlijn (+20km) behaalt een CPC (kosten per klik) van 0,38 EUR
  • Campagne B: Instagram, afbeelding, 14-24 jaar, vrouw, Berlijn (+20km) behaalt een CPC (kosten per klik) van 0,61 EUR
  • Campagne C: Facebook, video, 16-25 jaar, vrouw, Berlijn (+20km) behaalt een CPC (kosten per klik) van 0,25 EUR
  • Campagne D: Facebook, foto, 16-25 jaar, vrouw, Berlijn (+20km) behaalt een CPC (kosten per klik) van 0,59 EUR

Hier zouden we duidelijk kiezen voor campagne C met een klikprijs van 0,25 EUR als het gaat om Facebook en op Instagram kiezen we voor videocampagne A. Op deze manier worden advertenties getest en afhankelijk van hun succes, worden ze geannuleerd of krijgen ze meer budget.

Facebook-evenement: netwerk + aanbevelingen gebruiken

Op Facebook kun je uitstekend werken met evenementen. Facebook is blij met goede gebeurtenissen en speelt ze relatief goed uit in vergelijking met normale postings. Evenementen zijn een uitstekende manier om belangstellenden te verzamelen. U kunt voortdurend informatie over het evenement delen, maar ook vragen en antwoorden toelaten. Veel voordelen, het evenement kan ook worden geadverteerd en er worden hogere conversiepercentages bereikt door directe kliks.

https://www.facebook.com/cocainemodels/videos/1967035759982155/

Youtube video om in te sluiten voor blog en pers

Beelden zeggen meer dan duizend woorden – hoeveel zegt een goede video? Voor veel campagnes vertrouwen we op aanvullende, kleine videoclips voor sociale media op YouTube. De reden is eenvoudig: er is veel informatie die door de gebruiker via video kan worden waargenomen. Veel meer dan een foto kan en veel, veel meer dan een tekst kan. Video’s zijn interessant en door moderne content management systemen, die gebruikt worden door uitgevers maar ook door bloggers en bedrijven, zijn video’s gemakkelijk deelbaar. Zo’n Youtube-video wordt gewoon ingebed en gebruikers kunnen op de video klikken. Hier is een voorbeeld van een kleine, snelle video voor promotie:

Tussenconclusie: sociale media vergen creativiteit en concept

Sociale-mediastrategieën werken alleen als verschillende factoren samenkomen. Structuur alleen is niet genoeg. Design alleen is niet genoeg. Social media managers moeten gevoel hebben voor fans en volgers, maar ook voor systematiek, structuur in het ontwerp en natuurlijk ook in de selectie van media en sociale netwerken, zodat het concept lean blijft voor de klant en de performance klopt.

Praktische tips voor een slanke campagne: afbeeldingen, tijd en geld

Grafisch ontwerp voor sociale media klinkt voor velen als een relatief eenvoudig verhaal, maar het concept is zeer complex. Sociale media leven van het zorgen voor een constante stroom van informatie van ons als bedrijf naar de consumenten. Constante informatie, transparante inzichten maar ook actueel nieuws dat relevant is voor onze fans. De grootste moeilijkheid bij grafisch ontwerp voor sociale media ligt echter in de dagelijkse voorbereiding van nieuwe inhoud. Als je ook crossmediaal werkt, d.w.z. tussen Instagram, Facebook, YouTube of sociale platforms zoals Pinterest, heb je voortdurend nieuwe content nodig, die op zijn beurt weer anders wordt voorbereid voor de afzonderlijke sociale netwerken.

Grafisch ontwerp voor Facebook

Alleen al op Facebook zijn er talloze manieren waarop we met media kunnen werken. De eenvoudigste vorm is tekst, maar tekst kan worden aangevuld met emoticons, links en citaten. De volgende stap zijn foto’s, wat eenvoudig klinkt, maar ook complex is. Wat is onze strategie? Hebben wij modellen die in een fotoshoot worden gefotografeerd die met regelmatige tussenpozen plaatsvindt om nieuw materiaal te leveren? Hebben wij een ontwerpconcept omdat wij ons niet baseren op menselijke karakters maar op grafische elementen? Gebruiken we tekeningen of minimalistische stijlen? Alleen al de planning voor een fotoshoot of het concept voor een huisstijl die vervolgens kan worden overgezet op alle sociale media, zelfs met meerdere grafisch ontwerpers, kost tijd. In principe hebben we echter altijd een goede aanpak nodig, die bestaat uit:

  • Tekst en bewoordingen
    Belangrijk: Gebruik nooit jargon of spreektaal. Statistisch gezien trekken mensen weg als je te ‘luchthartige’ bewoordingen gebruikt.
  • Emoticons zeggen meer dan duizend woorden
  • Link naar de online winkel of naar meer informatie
  • Andere mogelijkheden: Citaten, vragen, discussies, enz.

Foto’s maken of ontwerpen: Chic of geoptimaliseerd?

Als we nu tekst en foto in één element combineren, hebben we al een andere vorm, infographics. We maken dus niet alleen afbeeldingen of mooie foto’s, maar bewerken ze nog verder, bijvoorbeeld met tekstinformatie of ook met pictogrammen of pijlen en cirkels. Op die manier kunnen wij de gebruiker visueel veel sneller toegang geven tot de informatie. Bijv. door de tekst hint, pijlen of gewoon genoemde cirkels. Als er tekst wordt geplaatst, hoeveel dan?

Let op verschillende formaten en afmetingen voor eindapparatuur

Als wij ook advertenties op Facebook plannen, moeten wij een beetje voorzichtig zijn met de tekstuele inhoud, want puur uit het oogpunt van interactie moeten wij het zonder tekstaandelen stellen. Facebook-advertenties maken het proces nog complexer, omdat voor verschillende apparaten, bijvoorbeeld notebooks of smartphones, verschillende afbeeldingen moeten worden gemaakt. Zoals hierboven is aangetoond, gebruikt elk individueel sociaal netwerk, maar ook elk toestel, bepaalde formaten. Dus als we een bericht maken dat later als advertentie zal worden gelanceerd, moeten we hier aandacht aan besteden.

Als u budget wilt besparen en een goedkope advertentie wilt plaatsen, kunt u bijvoorbeeld werken met een vierkant. Het vierkant kan zowel op Instagram als op Facebook mooi geplaatst worden. In de volgende stap komen we bij een nog complexere vorm van inhoud: video’s.

Video-inhoud voor Facebook en Instagram

Video’s zijn niet alleen veel complexer om te produceren, de inhoud moet ook worden aangepast aan het sociale netwerk. Op Facebook, bijvoorbeeld, wordt de meeste video-inhoud aanvankelijk zonder geluid afgespeeld. Maar als we geen geluid hebben en het moet eerst door de gebruiker worden aangezet, pas op voor de barrière (!), dan moeten we al elementen in onze video plaatsen, zoals tekst, pijlen of zelfs cirkels, die de gebruiker precies op de voordelen wijzen. Daar hebben we niet lang de tijd voor, zo mag een video-advertentie op Facebook, organisch of via een advertentie, niet langer duren dan 30 seconden. Afhankelijk van het product kan dat 15 seconden zijn, of als het bijvoorbeeld om imago gaat, of het nu voor een bedrijf of een NGO is, kan het een minuut zijn. De duur van de projecten varieert dus naar gelang van de projecten en de doelgroep.

Al deze aspecten moeten in aanmerking worden genomen vóór de mediaproductie, gevolgd door de boeking van de videograaf, de videomontage, maar ook de goedkeuring en bepaalde wijzigingslussen. Zo complex kan contentplanning en -productie voor Facebook zijn!

Contenttips voor Instagram: snellere media

Hoe verschillen Facebook en Instagram in hun aanpak? Facebook heeft oudere gebruikers en veel gebruikers op notebooks en desktops. Hier zijn de inhoud en de informatie vaak nog gedetailleerder, omdat de individuele gebruiker de inhoud een seconde of twee meer geeft – dan op Instagram. Bovendien worden tekstoverlays onmiddellijk weergegeven. Instagram is hier veel sneller, de tijdlijn leeft van veel foto’s en snelle likes.

Teksten worden slechts in geringe mate prominent geplaatst en worden ook slechts gedeeltelijk weergegeven. Het is niet mogelijk om links in te stellen in de klassieke posts, alleen in Instagram Stories. Onze inhoud voor Instagram moet daarom dienovereenkomstig eenvoudiger zijn en de USP overbrengen, d.w.z. het onmiddellijke voordeel dat ons onderscheidt van de concurrentie. Producten en ideeën moeten daarom relatief prominent worden geplaatst, d.w.z. direct visueel waarneembaar zijn.

Daarom is de complexiteit voor Instagram iets eenvoudiger dan voor Facebook (snellere productie). Hier hoeven we ook niet na te denken over de verschillende eindapparaten, want Instagram wordt gebruikt via tablets en smartphones, desktop en notebook worden meestal achterwege gelaten. De gebruikersgroep is zeer specifiek, jong en meestal trendy.

Facebook kosteneffectief, inhoud en advertenties

Zoals ons voorbeeld hierboven laat zien, kun je in deze best practice mooi leren hoe je een eenvoudige advertentie maakt.

In theorie is alles wat je nodig hebt de basiskennis van Photoshop, die je hier op YouTube kunt leren, wat creativiteit en stockfoto’s. Hiervan maak je een grafiek, die dan een animatie wordt met een paar veranderingen. In ons voorbeeld van een best practice ontwerp is dat bijvoorbeeld het lettertype dat verschijnt: Wij, willen, jou! Door de animatie en de beweging wordt onze inhoud veel beter waargenomen door de gebruikers. We hebben geen uitgebreide producties nodig, geen fotoshoot maar ook geen videoproductie. Alles wat we nodig hebben is ons notitieboekje, Photoshop en creativiteit.

Mobile First: Denk aan uw publiek

Het meeste verkeer wordt tegenwoordig gegenereerd via mobiele apparaten, dus het is de moeite waard om de advertenties te richten op vierkante formaten of rechtop. Als u ook advertenties wilt plaatsen, kunt u snel wijzigingen aanbrengen in het Photoshop-bestand, bijv. om een AB-test te doen om de meest effectieve afbeelding te vinden. Het geëxporteerde GIF-bestand kan vervolgens eenvoudig en gratis worden geconverteerd naar een MP4-bestand, dat eenvoudig kan worden gepubliceerd op Instagram en Facebook.

Hier zijn de verschillen in afmetingen (pixels) nog eens:

  • Smartphone: 1080 pixels breed x 1920 pixels hoog
  • Klassiek HD-scherm: 1920 pixels breed x 1080 pixels hoog

Social media bureau voor graphics, design, strategie & performance

Als u op zoek bent naar een social media bureau dat al deze ervaring en expertise met zich meebrengt, maar ook altijd nieuwe ontwikkelingen in de gaten houdt, voor u verpakt in nieuwe concepten en op basis daarvan strategieën voor de toekomst ontwikkelt, dan bent u bij ons aan het juiste adres. Onze experts helpen uw bedrijf graag met hun ervaring en knowhow bij de verdere ontwikkeling van uw sociale media. Social commerce speelt een steeds belangrijkere rol en ook de mogelijkheden van image building en public relations staan in de sociale media op een heel nieuw niveau. Rechtstreeks contact met de klant helpt niet alleen bij de service, maar ook bij de productontwikkeling en natuurlijk bij de verkoop – de A&O.