Sociale Media Marketing: Grafieken / Gifs voor Facebook Ads en Instagram | DIY
Velen plaatsen op hun Instagram-kanaal dezelfde foto’s die al in de e-handel te zien zijn. Toch is toegevoegde waarde zo belangrijk als het gaat om de snelle consumptie van inhoud. Als manager heb je maar een paar momenten voor interactie, en de gebruiker is al aan het scrollen naar de volgende foto. Instagram gedijt op snelle inhoud. Het gebruikersgedrag is totaal anders dan op Facebook of YouTube, bijvoorbeeld. Daar nemen bezoekers de tijd om te lezen, video’s te bekijken en zich te informeren. Instagram wordt geopend tijdens het lopen, het wachten op de bus of tussendoor, op het werk. De inhoud moet dus de gebruikers oppikken. Net als bij videomarketing op YouTube. Daar kunnen advertenties (promotievideo’s) vóór video’s worden afgespeeld. Na 5 seconden heeft de gebruiker de mogelijkheid de reclamevideo uit te schakelen om naar de eigenlijke video te gaan. De video moet dus in de eerste 5 seconden spanning opbouwen, seconden 4 en 5 zijn dan doorslaggevend voor de retentie of interactie van de gebruiker. PS: Aan het eind van het artikel vindt u in de FAQ nog veel meer waardevolle, gratis tips van ons bureau: Sociale Media Grafken. Wil je leren hoe je zelf succesvolle graphics voor Facebook Ads en Instagram ontwerpt in plaats van een bureau in te huren?
- Begin nu: Ontwerp social media-graphics
In één oogopslag:
- Verbeter foto’s van e-commerce en online winkels voor Instagram
- Voorbeeld Gifs (Mode)
- Doe het zelf! Gifs maken met Photoshop
- Photoshop voorbeeld: Gif met lamp en schaduw effect / voor
- Photoshop voorbeeld: Gif met lamp en schaduw effect / after
- Maak realistische schaduwen met Photoshop
- FAQ: Sociale media afbeeldingen
Verbeter foto’s van e-commerce en online winkels voor Instagram
Je kunt met Photoshop meer doen dan alleen afbeeldingen. Veel bedrijven hebben Photoshop in huis en een persoon die er verstand van heeft. Je kunt dit prachtig gebruiken om ‘droge’ online winkelfoto’s te verbeteren voor Instagram. Gedetailleerde instructies vindt u hier in de videotutorial: Gifs maken. Voor degenen die een beetje van Photoshop afweten, hebben we hier een korte tutorial: Gifs maken.
Voorbeeld Gifs: Beste praktijk mode
Meer informatie over ons bureau Social Media One
Wij bieden slimme oplossingen en concepten voor campagnes in vele steden. Bekijk hier het potentieel van de economisch grootste steden:
Doe het zelf! Gifs maken met Photoshop
- Venster > Animatie
Activeer en dan heb je een nieuw venster. Tip! Als u geen venster met sequenties of scènes ziet, maar een horizontale tijdlijn, druk dan op het kleine symbool rechtsonder in het animatievenster. Dan verandert het uitzicht. - Planning
Ontwerp eerst de afgewerkte afbeelding met alle elementen in lagen. - Animatie
U maakt afzonderlijke scènes (hieronder). In elke scène kunt u lagen activeren of niet. Dit creëert het effect van beweging. - Stel tijd in
Door op de scènes (hieronder) te klikken kunt u tijden instellen, bijvoorbeeld 0,1 seconden, 0,5 seconden, 1 seconde, enz.
Hier is een screenshot van het voor/na effect, waaruit alles kan worden verklaard. Veel succes met uw eigen social media planning!
Photoshop voorbeeld: Gif met lamp en schaduw effect / voor
Photoshop voorbeeld: Gif met lamp en schaduw effect / after
Maak realistische schaduwen met Photoshop
Als je niet veel ervaring hebt met het schaduwen van objecten, kun je onze gratis Youtube tutorial hier bekijken. Meer handleidingen zijn hier te vinden: Sociale Media Marketing Hulp.
Wil je leren hoe je zelf tegen lage kosten succesvolle graphics voor Facebook Ads en Instagram kunt ontwerpen in plaats van een bureau in te schakelen?
- Begin nu: Ontwerp social media-graphics
Converteren individuele afbeeldingen beter op Facebook, Instagram & Co.
Eigen en aangepaste graphics helpen bedrijven enorm als het gaat om conversie te bereiken. Bereik kopen is niet langer moeilijk met de tools en mogelijkheden die sociale netwerken vandaag bieden. Is het bereik eenmaal gekocht, dan komt het er echter op aan het op rendabele wijze om te zetten. Alleen als het bereik uiteindelijk converteert in sales of deals, of bijvoorbeeld in aanmeldingen voor de nieuwsbrief, is het goed! En daarom is het essentieel om te weten hoe je graphics maakt voor sociale netwerken die bezoekers interesseren, die spannend zijn en waar je meer over wilt weten. Het werkt heel simpel. Laten we zeggen dat een product op de derde plaats in de videospot staat. Laten we nu eens een cirkel nemen die om het product heen schildert, dan is de gebruiker er direct op gewezen. Direct en onmiddellijk. De beslissende seconden dat de bezoeker geïnteresseerd is in de video zijn gebruikt om de boodschap te plaatsen: “Nieuw!
Waarom wijzen ze zo expliciet op de producten?
Nauwkeurige etikettering is belangrijk omdat de ontvangsttijd van een enkele bezoeker niet zo lang is als men zou verwachten. Als we kijken naar Instagram, is de gemiddelde videoweergavetijd, als er al belangstelling is, twee tot drie seconden. Op YouTube, heb je nog twee seconden en eindig je met ongeveer vijf seconden. Binnen deze tijd moet het bericht bij de ontvanger worden geplaatst en moet de gebruiker worden geactiveerd voor het product of de dienst. De periode is zo kort en het volgende stukje informatie is slechts een muisklik verwijderd! Daarom moet het direct duidelijk gemaakt worden, kijk het gaat over dit product!
Hoe maak je zulke goed becommentarieerde afbeeldingen voor Facebook?
Opdat afbeeldingen een absolute publiekstrekker zouden zijn en kliks zouden genereren die converteren naar uw eigen online winkel, blog of Amazon-pagina, moet met een aantal zaken rekening worden gehouden en moeten ze van tevoren worden gepland en ontworpen. Uiteindelijk zijn graphics voor sociale media echter niet het grote geheim dat ze zijn in bijvoorbeeld klassieke gedrukte reclame.
Drukreclame werkt zo dat er een concept wordt gemaakt, dat in grote bedrijven weken of maanden wordt besproken. De ontwerp- en planningsfase moet zo lang duren omdat gedrukte media niet omkeerbaar zijn! Of in het kort: gedrukt is gedrukt. Heel anders dan bij sociale media, kunnen we hier binnen een paar minuten honderden afbeeldingen rechtstreeks tegen elkaar uitspelen in eenvoudige A/B-tests. Als we honderden afbeeldingen in een split test hebben en aan het eind blijkt welke afbeelding het beste converteert, kunnen we conclusies trekken voor toekomstige marketing en minder converterende campagnes uitschakelen. Uiteindelijk draaien alleen nog de graphics die voor een hoge conversie zorgen.
CPC als succesfactor
Wie zijn eigen succes van social media-graphics wil nagaan, moet terugvallen op de CPC. De CPC bepaalt gewoon de prijs die u betaalt per klik. Dus als 100 mensen onze advertentie zien en tien van hen klikken en de advertentie kost €1, dan betalen we effectief 10 cent per klik. Als een andere graphic 50 cent kost, dan zetten we ons budget in op de eerste graphic en deactiveren we de tweede omdat die veel minder effectief is. Dit is hoe het meten van succes in sociale media werkt en ook hoe u later uw gemaakte sociale media afbeeldingen analyseert.
Als u wilt leren hoe u zelf social media-graphics kunt maken of uw personeel een beetje training wilt geven, kunt u in deze online cursus veel leren over social media-graphics. Zoals wij hierboven hebben beschreven, is de nauwkeurige planning van grafische voorstellingen zeer doeltreffend en vermindert zij uw reclamekosten. Op deze manier kunt u uw budget inzetten op de advertenties die zeer goed converteren op sociale media. In plaats van één enkele afbeelding die niet is getest ten opzichte van anderen, hebt u een uitgebreide portefeuille getest en nu de beste advertenties geselecteerd. In de online cursus leert u welke middelen en mogelijkheden er zijn voor grafiek!
- Begin nu: Ontwerp social media-graphics