Facebook Fanpage Beheer – Social Media Kanaal Instelling

Vanmorgen hadden we een zeer uitgebreide vraag op kantoor over het onderwerp Fanpage Management – veel onopgeloste vragen en veel belangstelling voor het onderwerp. Daarom wilden wij onze klanten helpen en hen een gedetailleerd antwoord geven over het thema van het beheer van fanpagina’s. Om ervoor te zorgen dat u binnenkort een slimme start maakt met sociale media voor uw nieuwe project of bedrijf, zijn hier de 5 stappen die u moet overwegen en in acht nemen bij het opzetten van een kanaal:

5 stappen naar fanpage beheer:

  1. Fanpagina Beheer, Basis
  2. Kanaalstructuur – Waar moet je op letten?
  3. Een kanaal aanmaken – snel en eenvoudig online
  4. Fanpage postings – uw eerste inhoud
  5. Verbinden van netwerken, multi-channel management

DIY! Facebook Marketing Online Cursus Aanbeveling

Er zijn veel tutorials en goede social media marketing artikelen op de blog. Maar als je de insider wilt kennen, moet je dieper in je trukendoos graven. Deze Facebook marketing cursus van ons partnerbureau AdBaker is ook voor kleine bedrijven een kijkje waard. In het artikel ‘Facebook Marketing’ leg ik de online workshop van onze keuze in tien stappen uit:

Stap 1

Sociaal netwerk – selectie op basis van doelgroep en massa

Voordat u begint na te denken over het beheer van uw fanpagina, moet u nagaan welke sociale netwerken aantrekkelijk zijn voor uw project. Afhankelijk van de industrie die u nastreeft, is het belangrijk om aandacht te besteden aan het individuele bereik van de sociale netwerken voor een succesvol, later beheer van fanpagina’s. Intussen hebben we een mix op verschillende sociale netwerken, met verschillende functies en mogelijkheden. Onze aanbeveling voor alle Duitstalige bedrijven en projecten is Facebook – met 24 miljoen actieve gebruikers in Duitsland en enkele miljoenen in Oostenrijk en Zwitserland. Daarnaast moet u vooral denken aan sociale netwerken zoals Twitter, Youtube en Google Plus (vanwege hun grote bereik). Hier heb je niet alleen het voordeel van een enorm bereik, je hebt ook een voordeel in latere SEO plaatsing op Google & Co.

Enorm bereik dankzij multimedia-inhoud

Vorige week nog woonden we in het Mediapark van Keulen een boeiende lezing bij over Youtube SEO. Met video’s hebt u nu de eenvoudige mogelijkheid om niet alleen snel en efficiënt uw marketingboodschap over te brengen, maar ook om fans te winnen. Merk fans die uw reclameboodschap delen als multipliers.

– kleine tip! Heb je ooit de goed geplaatste YouTube-video’s in een Google-zoekopdracht opgemerkt? Als er geen video is voor uw trefwoord, bijvoorbeeld “juwelenontwerp Hamburg”, maak dan de eerste! Als iemand zoekt op “juwelen ontwerp Hamburg” bent u meteen zichtbaar op pagina. Met goedgeplaatste videotitels heeft u snel en gemakkelijk nieuwe klanten gevonden!

Daarnaast zijn er tal van gespecialiseerde netwerken zoals Instagram, Pinterest, Tumblr, Twitter of LinkedIn en Xing. Hier heeft u verschillende mogelijkheden om geselecteerde mensen en doelgroepen te bereiken, terwijl u in de eerstgenoemde netwerken jongere mensen ontmoet, vindt u op netwerken als LinkedIn of Xing een professionele doelgroep, carrièregericht en financieel sterk. Er zijn duizenden creatieve mensen op Tumblr en Pinterest. Definieer daarom vooraf uw doelgroep, evalueer de resultaten aan de hand van de bereikstatistieken van de sociale netwerken en kies uw sociale mediakanalen slim en doordacht.

De top 5 netwerken voor Duitstalige bedrijven

(Bitkom studie; n=1016):

  1. Facebook met 64% – waarvan 56% actieve gebruikers zijn
  2. Stayfriends met 20% – waarvan 9% actieve gebruikers
  3. Google+ met 18% – waarvan slechts 6% actieve gebruikers zijn
  4. Wie weet wie met 17% – actief zijn 8% van de gebruikers
  5. XING met 13% – waarvan 7% ook actief is

Meer informatie over de Bitkom-studie is te vinden in deze PDF over de analyse.

Stap 2

Kanaalstructuur – Waar moet je op letten?

Laten we nu eens kijken naar de grotere netwerken Facebook, Twitter, YouTube en Google+. Op alle kanalen is de basisconfiguratie betrekkelijk gestandaardiseerd en kan deze snel worden uitgevoerd. Als social media manager krijg je vaak te maken met verschillende projecten. Hoe beter de coördinatie in het begin, hoe meer tijd u zult besparen bij de eerste opzet van het socialemediakanaal. Let gewoon op de volgende punten.

  • Bepaal een concrete naam voor uw bedrijf of uw project. Dit zal zorgen voor een consistente aanwezigheid in de sociale netwerken (en met uw andere mediaportefeuille).
  • Schrijfeen korte beschrijving die uw bedrijf in ongeveer 250 tekens uitlegt. Maar vergeet ook niet een gedetailleerde versie te schrijven voor verdere informatie.
  • Bepaal uw huisstijl (gids). Zorg ervoor dat u de juiste afmetingen gebruikt voor ontwerpen – elk netwerk heeft specifieke vereisten. Meer informatie en gratis downloads vindt u in onze Social Media Blog. Gebruik nu je ontwerpen om samenhangende fanpage ontwerpen te maken voor de individuele social media kanalen.
  • Belangrijk! Zorg ervoor dat u een nieuwe fanpagina maakt voor elk van uw projecten (geen afzonderlijke profielen). Op die manier kunt u later verschillende kanalen beheren met één (uw hoofd)account.

Stap 3

Een kanaal aanmaken – snel en eenvoudig online

Niet elk nieuw project heeft vanaf het begin genoeg inhoud om met uw doelgroep te delen. Maar met de belangrijkste content basics, kunt u al een goede basis leggen voor verder succes in sociale netwerken. Aangezien u al hebt nagedacht over een beschrijving en over de ontwerpen, kunt u nu aan de slag en u inschrijven in de verschillende netwerken. Zoals gezegd, zorg ervoor dat u een hoofdaccount gebruikt waarmee u uw individuele fanpagina’s of bedrijfspagina’s aanmaakt. Voer alle informatie in, stel een profielfoto en een kanaalontwerp (achtergrondfoto) in. De belangrijkste netwerken in Duitsland vindt u in stap 2.

 

Sociale Netwerk Ranglijsten

social-media-ranking-spitzenreiter

Klik > Zoom

Gefeliciteerd! U hebt uw kanaal portfolio in de verschillende sociale netwerken en is al voorzien van de eerste informatie. Zorg er ook voor dat de informatie zo volledig mogelijk is, d.w.z. vermeld uw e-mail contactgegevens, uw telefoonnummer en een website voor meer informatie over uw project of bedrijf.

Stap 4

Fanpage postings – uw eerste inhoud

Om de bezoekers van je Fanpage de eerste informatie te bieden, maak je voor elk kanaal een eerste bericht. Door de instellingen, profielfoto en kanaalontwerpen is je profiel vaak al gevuld met 1 of 2 postings. Voeg nu nog een post toe aan deze postings, die nu altijd als eerste zal worden weergegeven. Het kan uitspraken bevatten als: “Binnenkort…” of “Binnenkort…”. Je hebt al informatie over je project.

Stap 5

Verbinden van netwerken, multi-channel management

Om het beheer van uw toekomstige fanpagina’s te voltooien, koppelt u al uw socialemediakanalen aan elkaar. Door je kanalen op een intelligente manier aan elkaar te koppelen, kun je een extreem groot bereik opbouwen en je fanbase versterken door verschillende (multimedia) content (postings) op verschillende social media platforms te plaatsen. Op die manier vergroot je je bereik, houd je gebruikers langer vast en vind je meer volgers, likes en fans in de afzonderlijke kanalen. U kunt dit op verschillende manieren doen:

  • Verbind uw kanalen in postings! Dit kan door een YouTube-video rechtstreeks op Google Plus en Facebook te plaatsen en te linken naar uw YouTube-kanaal. Op deze manier genereer je likes, shares en gebruikers abonneren zich op uw video kanaal.
  • Gebruik menu tabs en kleine in-app. Via verschillende functies die al in sociale netwerken zijn geïntegreerd, kunt u tabbladen maken die vaak ook met uw eigen afbeeldingen kunnen worden ingevuld. Op die manier kunnen gebruikers zonder barrières van het ene kanaal naar het andere springen. Gebruikers navigeren door menu’s zoals op een normale website en vinden verdere informatie met slechts één klik.
  • Door uw social media-kanalen effectief te verdelen, bespaart u veel tijd bij uw dagelijkse PR- en marketingwerkzaamheden. U kunt uw doelgroep precies bepalen, u er precies op richten en het later promoten. Gebruik verschillende sociale netwerken om verschillende doelgroepen met elkaar in contact te brengen. Of het nu gaat om jongere gebruikers met veel vrije tijd, carrièregerichte professionals of de klassieke consument.

Als u vragen heeft over het beheer van uw fanpagina, neem dan contact met ons op bij Social Media One. Wij hebben de juiste antwoorden voor het beheer van uw fanpagina. Meer spannende informatie vindt u hier:

Social Media Marketing Hulp voor Beginners

Stephan M. Czaja (Lukinski, reclamebureau) legt in zijn blog in meer dan tien afzonderlijke stappen uit hoe u social media kunt gebruiken voor uw marketing in uw bedrijf. Als modellenagent en mediamanager kent hij het spel tussen media, bereik en aandacht. De artikelen zijn vooral gericht op beginners en nieuwkomers op het gebied van sociale media. Van de eerste basisprincipes van de netwerken tot nieuwe trendonderwerpen zoals influencer marketing. Met elke stap zult u als beginner social media marketing beter begrijpen. U kunt de ouderartikelen hier vinden: Social Media Marketing Manager.

  1. Wat zijn sociale netwerken? De kracht van Youtube, Snapchat, Facebook & Co.
  2. Trends & Trendsetters – Invloedrijke personen in de mediawereld
  3. Social Media Concept: Hoe het werkt – Merk, Bereik, Monitoring
  4. Web 2.0 en sociale media: Bereik voor bedrijven (voorbeeld ASOS & ZARA)
  5. Social Media Manager – Beheer en Online Marketing
  6. Social Media Manager – meting, doelen, doelgroep en bereik
  7. Vijf tips om je bereik te vergroten – creativiteit, influencers, inhoud
  8. Instagram: Reclame – Online marketing of productplaatsing
  9. Youtube: 3 stappen voor betere zoekmachine rankings
  10. Facebook: Doelgroepen – woonplaats, leeftijd, belangstellenden
  11. Facebook: zes tips voor de Facebook-fanpagina
  12. Influencers in plaats van dure Facebook Ads
  13. Influencer: Mode, Trends & Trendsetters