Nieuwe Google Search Console: instellen voor websites, winkels en WordPress
Nieuwe look voor Google Webmaster Tools, nu Google Search Console! De meest populaire software voor zoekmachineoptimalisatie van online exploitanten voor het gedetailleerd opvragen van impressies, kliks en rankings is van uiterlijk veranderd. Het ontwerp is moderner geworden, met compatibiliteit voor mobiele webweergave. We wilden een blik werpen op de belangrijkste wijzigingen en een overzicht geven van het nieuwe ontwerp in Google Search Console voor beginners. Vandaag op zondag bekijken we de nieuwe gebruikersinterface, maar ook de belangrijkste instellingen voor beheerders van internetsites en eigenaars van online winkels. Als u uw eigen zoekmachineoptimalisatie wilt bevorderen, moet u zich dagelijks bezighouden met uw eigen rankings, d.w.z. de positionering in de zoekmachine, maar ook met diverse onderwerpen zoals contentmarketing, paginastructuur en ook met backlinks en interne links. Vandaag zullen we alle details bekijken, zodat u een volledig overzicht krijgt van de huidige mogelijkheden die zich voordoen met Google Search Console. Aan het eind van het artikel geef ik je een paar nuttige links en video’s, zodat je je eigen zoekmachine optimalisatie kunt verbeteren.
Na de nieuwe interface heb ik natuurlijk een paar tips voor u, onder andere over de internationale oriëntatie van de Search Console.
Wat is Google Webmasterhulpprogramma’s of de nieuwe Search Console?
Iedereen die een website of een online winkel heeft en deze wil promoten in de zoekmachine door een betere positionering in de zoekmachine, moet zijn eigen site of online winkel analyseren en optimaliseren. Google zelf laat in zijn eigen software Google Search Console zien hoe u in de zoekmachine staat, d.w.z. bij Google.
Indrukken in de zoekmachine
Hier kunt u bijvoorbeeld zien hoeveel impressies uw eigen pagina heeft bereikt. Impressies zijn het aantal weergaven binnen zoekresultaten. Dus als we zoeken op “Immobilienmakler Berlin” en onze pagina staat op de 8e plaats, moet de gebruiker eerst naar beneden scrollen om een indruk te krijgen.
Klikken in de zoekmachine
Belangrijker zijn de kliks. Elke klik die na een impressie wordt gemaakt, wordt door Google geregistreerd en opgeslagen. Ik kan dan alle resultaten en de resulterende prestaties bekijken in de Google Search Console.
Hieruit kan ik conclusies trekken over de pagina’s waarin ik mijn tijd investeer. Een groot project heeft natuurlijk honderden, duizenden of zelfs tienduizenden subpagina’s. Maar vaak zijn er maar “een paar” belangrijk, en daar moet je al je energie in steken. Een van de dingen die hier helpt is een ABC-analyse. Welke pagina levert ons de meeste impressies op en welke biedt het meeste potentieel, bijvoorbeeld omdat hij net voor pagina 1 staat of net voor nummer 1 in de zoekresultaten.
Google Search Console instellen
Hier vind je mijn gedetailleerde beschrijving van hoe je Google Webmaster Tools of de nieuwe Search Console instelt.
Laten we nu overgaan tot het nieuwe ontwerp en de interface van de Google Search Console.
Gebruikersinterface: Nieuwe beta voor webmasters
Chique, modern en minder rommelig! Wit is een subtiel, donkergrijs geworden. Het nieuwe ontwerp van de gebruikersinterface van Google is aangepast aan de nieuwe belangrijke functies, mobile first! Terwijl de Webmaster Tools voorheen alleen feilloos toegankelijk waren vanaf de desktop, is de nieuwe Search Console ook schoon en mooi toegankelijk vanaf mobiele apparaten.
Overzicht – prestaties, indexdekking en verbetering
Ten eerste: Het overzicht. In 3 duidelijke schema’s ziet u de belangrijkste resultaten, gerangschikt naar prioriteit. Eerst het prestatieoverzicht, met impressies en clicks. Direct daarachter de indexdekking met foutieve pagina’s en suggesties voor verbetering voor de mobiele weergave.
Prestatieoverzicht – evaluatie van zoekopdrachten met kliks en vertoningen
In de inleiding van dit artikel heb ik al uitgelegd wat kliks en impressies precies zijn. Elke impressie is een weergave in de zoekresultaten en elke klik dus een “klik op deze impressie”. Het verzamelen van kliks is het hoogste goed voor elke website en elke online winkel. Want elke klik is een potentiële bezoeker en dus een koper of geïnteresseerde.
Veel online winkels geven enorme bedragen uit aan reclamebureaus die de zoekmachineoptimalisatie verbeteren. Voor velen is een eerste steen echter voldoende; het hoeft niet altijd het dure werk van een reclamebureau te zijn.
Verder naar beneden ziet u de individuele resultaten, die u uiteraard ook kunt filteren.
De standaardweergave is 3 maanden. U kunt de instellingen echter ook wijzigen in bijvoorbeeld 28 dagen (de laatste 4 weken).
Index cover – Defecte pagina’s
In de indexdekking toont Google u alle pagina’s met fouten. Hier kunt u uw individuele pagina’s bekijken en verbeteringen aanbrengen. Hoe minder fouten er worden weergegeven, hoe beter.
Er zijn vele zeer goede handleidingen op het internet om de fouten in de indexdekking te corrigeren. Deze zijn bijvoorbeeld aanbevolen voor beginners.
Index Sitemap – Paginastructuur en bijwerking
Een sitemap is belangrijk voor websites en online winkels. De sitemap bevat alle pagina’s die wij “relevant achten”. Telkens wanneer wij een pagina bijwerken of een nieuwe pagina publiceren, verschijnt dit als een update of nieuwe publicatie in de sitemap. Dit waarschuwt Google, maar ook andere zoekmachines (indien gelinkt), actief dat er iets veranderd is op onze site. Door onze site permanent en regelmatig bij te werken, kunnen wij onze positie in de zoekmachines verbeteren. Er zijn ook veel praktische en eenvoudige oplossingen voor de sitemap, bijv. voor WordPress. Velen gebruiken SEO Yoast voor sitemaps, bijvoorbeeld.
Gebruiksvriendelijkheid op mobiele toestellen
Google heeft nu de weergave in de zoekresultaten veranderd naar “mobile first”. Als site-eigenaar moet u er daarom altijd aan denken om eerst aan de mobiele weergave te denken. Intussen is het gebruikers- en zoekgedrag zo veranderd dat de meeste mensen informatie onderweg opvragen. Zelfs online winkelen gebeurt tegenwoordig mobiel.
Google heeft deze trend al lang geleden onderkend en heeft nu ook alle webmasters en beheerders van pagina’s hierover geïnformeerd. Sinds september 2018 zijn ook alle zoekmachineresultaten afgestemd op mobiele pagina’s. Daarom wordt in de Google Search Console ook veel nadruk gelegd op dit punt. Denk er daarom bij het maken van websites voor uw bedrijf altijd aan om de mobiele weergave op de voorgrond te plaatsen. Pas daarna past u de tablet- en desktopversie aan. Als u met uw WordPress systeem direct in de desktop versie werkt, probeer u dan altijd een eenvoudige mobiele weergave voor te stellen. Dit helpt met het webontwerp!
Links – Interne links en externe backlinks
Backlinks zijn uiterst belangrijk, maar ook de interne linkstructuur moet in aanmerking worden genomen. Hier volgt een korte uitleg over hoe interne en externe links werken.
Interne links en beste praktijken: SPIEGEL ONLINE
De interne linkstructuur helpt gebruikers om langer op de eigen pagina te blijven (dwell time) door te klikken op verdere informatie. De interne structuur helpt zoekmachines ook om gelinkte artikelen te herkennen. Een goed voorbeeld van best practice voor interne linking is een site als SPIEGEL ONLINE. Hier wordt andere, meer gedetailleerde informatie aan elk nieuw artikel gekoppeld. Gebruikers die zich op de hoogte stellen van een actueel nieuwsitem kunnen zo snel toegang krijgen tot nadere informatie. Zo ontstaan themacomplexen en kun je relevantie opbouwen voor bepaalde gebieden.
Externe links: Backlink opbouw
Het zou nog beter zijn als uw website of online winkel een backlink van SPIEGEL ONLINE zou krijgen. Hoe gerenommeerder de exploitant van het koppelende portaal is, zoals het gerenommeerde tijdschrift SPIEGEL, hoe beter de koppeling. Enerzijds omdat het portaal zelf veel bezoekers heeft die op deze link zullen klikken om meer informatie over uw pagina te vinden, en anderzijds omdat de zoekmachines ook letten op welke pagina’s door gerenommeerde pagina’s worden gelinkt.
Vergelijk de situatie in de zoekmachine met een grote balk. Plotseling komt er een prominent persoon in de kamer en deze prominent persoon gaat naar een kennis. Zij praat met haar en plotseling wil iedereen weten wie die andere persoon is en waarom zij haar zelf nog niet kennen, hoewel zij hier elke dag is. Dus plotseling zijn meer en meer mensen geïnteresseerd in de “kennismaking”, door de reputatie van de prominente persoon. Hoe meer mensen dit platform lezen, hoe bekender het platform is, hoe hoogwaardiger de link is. Hoe meer links van hoge kwaliteit u verzamelt, hoe beter de rangschikking in de zoekmachine.
Het belangrijkste is dat hoe meer links van hoge kwaliteit een project verzamelt, hoe beter de rangschikking in de zoekmachine. Het is belangrijk aandacht te besteden aan kwaliteit, niet aan kwantiteit. Links moeten altijd van goede sites komen, veel links van onbelangrijke sites helpen je site helemaal niet! Concentreer u alleen op links van hoogwaardige portfolio’s of gerenommeerde portals.
DSVGO: Gegevensbescherming vereist duidelijke kennisgeving
De nieuwe gegevensbeschermingswet van de Europese Unie, kortweg DSVGO, heeft veel veranderd voor websitebeheerders en onlinewinkels die op de Europese markt actief zijn. Daarom moet u gebruikers op de gegevensbeschermingspagina’s ook meedelen dat u gebruik maakt van diensten van Google of Google Search Console. Het bericht moet, zoals je misschien al weet, verpakt zijn in een koekjesreep. Deze cookiebalk moet worden getoond aan alle gebruikers, of het nu gaat om desktop, tablet, smartphone of 4K-tv. De gebruiker moet actief worden geïnformeerd over het gebruik van cookies en programma’s, hij moet toegang hebben tot de pagina’s over gegevensbescherming en moet deze kunnen bevestigen of weigeren. Er zijn online gratis praktische hulpmiddelen beschikbaar, zoals de EU Cookie Bar voor WordPress.
Internationale afstemming met Google Search Console
Als u uw website of onlinewinkel internationaal wilt maken, kunt u het beste verschillende domeinen gebruiken of een uitgebreider analyse-instrument. Als u zich niet hoofdzakelijk bezighoudt met zoekmachineoptimalisatie, is het het gemakkelijkst om verschillende landdomeinen te gebruiken. Voor de VS (.com), Groot-Brittannië (.co.uk), Italië (.it), Spanje (.es), China (.cn) of Frankrijk (.fr). De verschillende URL’s worden afzonderlijk geregistreerd in Google Webmasterhulpprogramma’s en zo worden de afzonderlijke talen netjes gescheiden in afzonderlijke accounts.
Maar als u uw zoekmachine-optimalisatie nog preciezer wilt maken, hebt u hulpmiddelen nodig waarvoor moet worden betaald. Gratis online tools voor zoekmachineanalyse zijn niet langer voldoende. Daarom hebt u meer gesofisticeerde programma’s met uitgebreidere gegevenspakketten nodig om uw eigen website te analyseren en te optimaliseren. Dergelijke programma’s zijn b.v. Xovi.
Dit waren de belangrijkste vernieuwingen van de Google Search Console en de belangrijkste tips voor beginners en nieuwkomers op het gebied van zoekmachineoptimalisatie voor websites en online winkels. Iedereen kan zichzelf de vaardigheden aanleren, bv. via goede YouTube tutorials zoals deze!
YouTube-tutorial over zoekmachineoptimalisatie: SEO voor beginners
SEO in het kort: 15 minuten Basis
https://www.youtube.com/watch?v=qrWJOVJMLQE