Google Algoritme Update: Hoe SEO Rankings Veranderen in 4 Dagen – Voorbeeld & Best Practice

Google Algoritme Update – De online marketing industrie siddert, Google is bezig met een nieuwe update van haar zoekmachine algoritme! Een ongewoon grote hoeveelheid nieuws bereikte ons gisteren, allen betreffende de laatste update, die gewelddadigere gevolgen heeft dan de meeste veranderingen. Het laatste cijfer van 2018 laat maar liefst 3.234 updates van het algoritme zien. Wow. Maar wat houden Google-updates in en hoe beïnvloeden ze de ranking van websites en online shops(zoekmachineoptimalisatie)?

Zoekalgoritme: Google updates

Hoe werkt het algoritme van Google? Hoe sorteert Google de zoekresultaten? Hoe werkt de paginarank?

Elk jaar brengt Google honderden wijzigingen aan in het zoekalgoritme. In 2018 rapporteerden ze een ongelooflijke 3.234 updates, een gemiddelde van bijna 9 per dag. Hoewel de meeste van deze wijzigingen klein zijn, voert Google af en toe een grote algoritmische update uit (zoals Panda en Penguin) die de zoekresultaten aanzienlijk beïnvloedt.

Voor zoekmachinemarketeers kan het weten wanneer belangrijke Google-updates hebben plaatsgevonden, helpen bij het verklaren van veranderingen in rankings en organisch websiteverkeer, en uiteindelijk de zoekmachineoptimalisatie verbeteren.

Velen die slechts één domein beheren, weten niet welke gevolgen zo’n algoritme-update heeft voor verschillende pagina’s. Om u een beetje inzicht te geven in hoe zo’n verandering de waardering van pagina’s en het aantal impressies, d.w.z. de weergave binnen de zoekresultaten, beïnvloedt, hebben wij hier een paar interessante screenshots voor u.

Effect op Google.de: 4 dagen na

Deze screenshots tonen Google Search Console. Het toont het succes van een individueel domein in de Google zoekmachine. Alle rankings worden opgesomd, d.w.z. alle trefwoorden waarvoor uw website of e-commerce is gerangschikt. Lees hier meer over het instellen van de Google Search Console.

Sommige pagina’s profiteren van dergelijke updates in het algoritme, andere verliezen extreem aan waarde. Zonder al te diep op de zaak in te gaan, zijn er nogal wat bezorgde telefoontjes naar ons bureau geweest.

De teneur is dan meestal vrij gelijk, onze site is plots gecrasht! -40%, -50% in bereik. Zijn er 100 live bezoekers in de stad, dan zijn dat er opeens nog maar 50. Het bijwerken van het algoritme heeft een navenant grote impact op websitebeheerders.

Wie wint, wie verliest?

De implicaties hebben betrekking op de algemene kwaliteitsnormen voor inhoud. Wie biedt zijn lezer de meeste toegevoegde waarde?

  1. Unieke inhoud – Unieke inhoud
  2. Visuele media – verhogen de verblijfstijd
  3. Delen – Hoe vaak uw pagina wordt gedeeld
  4. Links – Uitgaande en inkomende links

Degenen die de meeste moeite doen, profiteren van dergelijke updates.

SEO online leren: Podcast aflevering

Wil je SEO leren? De eerste tip om SEO te leren is onze marketing podcast en in het bijzonder aflevering #8 Wat is SEO? toont u de 1×1 van zoekmachine optimalisatie voor platforms zoals Google, Bing & Co. allemaal 100% gratis op Spotify, iTunes & Co. Wij beantwoorden de meest gestelde vragen van zelfstandigen, bedrijven en ondernemingen die met SEO aan de slag gaan:

Hoe werkt een algoritme?

Laten we het aan Google zelf vragen… Hoe werkt een algoritme?

Laten we nu eens naar een paar voorbeelden kijken.

Beste praktijk: SEO-impact

Hier ziet u pagina’s uit onze (zogezegd privé-portfolio). Dit omvat onze bedrijven. Hier kunt u zien hoe zo’n update domeinen beïnvloedt.

  • 65% van onze domeinen zijn consistent
  • 25% matig toegenomen in bereik (ca. ~5% groei)
  • 5% sterk toegenomen in bereik (ca. ~20% groei)
  • 5% gedaald in de rangschikking (o.a. testprojecten met scraping)

Testprojecten die niet gevuld waren met kwaliteitsinhoud daalden in bereik. Alle anderen (95%) waarvoor wij veel moeite hebben gedaan (zoals u in dit artikel kunt zien) gingen omhoog.

Verliezer: Voorbeeld onroerend goed (geschraapte gegevens)

Project: Vertrouwelijk.

Zo kan het aflopen wanneer testprojecten louter gebaseerd zijn op gegevens en niet op “menselijke” teksten. Een van onze sites kreeg het heel slecht!

Consistent

65% van onze domeinen zijn nauwelijks veranderd of gelijk gebleven in organische groei zoals hier te zien is.

 

Winnaar met sterke stijging: Voorbeeld modeblad

Hier kunt u ons modetijdschrift zien.

Op de eerste dag dacht ik nog, waarom?! Toen, na 3 of 4 dagen, ging het steil bergopwaarts!

 

Dit testen gebeurde de eerste dagen ook met andere domeinen, die ook herstelden maar geen extra push kregen.

Winnaars met sterke: Voorbeeld onroerend goed

Project: Vertrouwelijk.