Betaald bereik – advertenties op sociale netwerken

Betaald bereik wordt gedefinieerd door reclamebudget te besteden aan vertoningen. In tegenstelling tot organisch bereik, waarbij het gewenste aantal impressies alleen door de kracht van het kanaal wordt bereikt, is voor betaalde advertenties altijd nieuw kapitaal nodig.

Wanneer betaal je voor bereik?

Voor nieuwe producten, diensten, maar ook ideeën en projecten heb je klanten, belangstellenden of fans nodig. Vooral voor nieuwe projecten is het moeilijk om een organisch bereik op te bouwen. Daarom worden reclamebudgetten geïnvesteerd in de verspreiding van inhoud. De meeste sociale netwerken bieden hun eigen advertentiebeheer aan. Hier kunt u uw eigen advertenties aanmaken en betalen met de door u ingevoerde creditcardgegevens. U kunt echter veel meer doen in het advertentiebeheer, bijv. meer ingewikkelde A/B-splittests maken. Op die manier kunnen verschillende advertenties met elkaar worden vergeleken.

Waarom helpt A/B-splittesten?

Als u een eigen advertentie begint om deze met financiële middelen te promoten, kunt u uw individuele advertentiegroepen natuurlijk zeer nauwkeurig definiëren en verfijnen. Laten we als voorbeeld van een beste praktijk een reisorganisatie nemen die gespecialiseerd is in reizen naar Spanje, meer bepaald naar de Canarische Eilanden. Moet dit bedrijf nu een enkele advertentie afspelen? Door verschillende advertentiegroepen te creëren, b.v. voor mensen van 15 tot 30 jaar, 31 tot 45 jaar en 46 tot 56 jaar, kunnen wij reeds drie verschillende gebieden sedimenteren. De jongste doelgroep krijgt een foto waarop plezier en avontuur te zien zijn, de tweede doelgroep krijgt een foto waarop het hele gezin te zien is, de derde doelgroep ziet het prachtige landschap en het wellnessaanbod. We kunnen deze drie doelgroepen onderverdelen in mannen en vrouwen. We kunnen dan zes verschillende foto’s uitspelen, elk aangepast voor een vrouwelijke, mannelijke doelgroep. Wij kunnen dit principe blijven toepassen en natuurlijk verschillende foto’s of media uitspelen voor de afzonderlijke doelgroepen. Aan het eind van de test zien we of, bijvoorbeeld, foto A, B of de video meer succes had. De meest succesvolle campagne, gemeten naar conversie, krijgt verder reclamebudget. De slechte zijn uitgeschakeld.

Reclame op YouTube, Instagram en Facebook

Advertenties zijn zeer verschillend op de verschillende sociale netwerken. Hier is een beetje inzicht.

Advertenties op Facebook

Op Facebook werken verschillende methoden voor acquisitie. Wij bevelen vaak korte video’s van 10 tot 15 seconden aan, met een duidelijke en expliciete inhoud. Lettertypes moeten in de video worden ingebed, aangezien de meeste video’s zonder geluid beginnen. De lettertypes leggen dan eenvoudig uit wat het product speciaal maakt, kernpunt 1, 2, 3. Daaronder hebben de gebruikers de keuze om direct door te klikken naar het kanaal of naar de online winkel.

Tip van de redactie! Leer stap voor stap en gratis: Facebook Ads & Adverts

Advertenties op Instagram

Voor Instagram is de doelgroep enerzijds veel jonger, en anderzijds wordt Instagram voor bijna 100% op de smartphone gebruikt. Dit betekent op zijn beurt dat de inhoud dienovereenkomstig moet worden aangepast. Ze zijn kleurrijker, hebben meer uitsnijdingen, bv. in de video’s, en ook het linkdoel moet worden heroverwogen. Op een notebook heb je meestal heel andere opties en, uiteraard, lay-out dan op een smartphone. U neemt zelden een dure aankoopbeslissing op een smartphone; die bekijkt u liever op een tablet of notebook in het comfort van uw eigen huis. Daarom moet niet alleen de inhoud, maar ook het aanbod aan Instagram worden aangepast als u een betaald bereik via advertenties nastreeft.

Advertenties en betaald bereik op Youtube

Op het eerste gezicht zou men natuurlijk denken dat de nadruk hier ligt op lange video’s in de gebruikelijke YouTube-stijl. Maar in bijna alle gevallen gaat het op YouTube om de eerste vijf seconden. Dit komt omdat betaald bereik op YouTube meestal wordt bereikt door video’s die worden afgespeeld vóór de eigenlijke gewenste video. Gebruikers kunnen deze video’s na 5 seconden overslaan, zodat het bedrijf of project maar 5 seconden heeft om te overtuigen. Veel bedrijven vergeten ook het idee om hier hun eigen logo te plaatsen. Elke gebruiker die na de eerste 5 seconden overslaat om uiteindelijk bij de video te komen die hij wil zien, krijgt niets van ons. Als gevolg daarvan zullen wij de meeste gebruikers verliezen. Daarom, wanneer overeenkomstige video’s op YouTube-advertenties worden geplaatst, moeten ze het allerbelangrijkste in de eerste 5 seconden hebben.

Natuurlijk zijn er ook meer manieren om reclame op YouTube te plaatsen. U kunt bijvoorbeeld een voorgestelde video weergeven, rechtsboven in de browser of onder de gewenste video in de app. Op die manier kunt u zich bijvoorbeeld bij concurrenten inschrijven om hun fans of klanten mee te pikken.

Betaald bereik – Feiten

  • Vooral voor nieuwe producten, diensten of projecten is het een goed idee om betaalde outreach te gebruiken voor de opstart.
  • De meeste netwerken bieden hun eigen advertentiebeheerdiensten aan
  • Met advertentiebeheer kunt u voor elke doelgroep een aparte advertentie laten draaien, dit heet A/B-splittesten.
  • Facebook advertenties: Video’s van 10 tot 15 seconden met duidelijke en expliciete inhoud en tekst die het product beschrijft.
  • Reclame op Instagram: aangezien de doelgroep jonger is, moeten de foto’s kleurrijker zijn en de bewerkingen sneller
  • Advertenties op Youtube: dit gaat over de eerste 5 seconden, want na de eerste 5 seconden kan de kijker de advertentie overslaan