YouTube-marketingstrategie: YouTube-kanaal, SEO, advertenties en klikprijzen

Succesvolle YouTube-marketing: van idee tot strategie – Waar moet je rekening mee houden? “The YouTube Roadmap is de gids voor jouw bedrijf naar succes in het tijdperk van online videomarketing. We nodigen je uit om samen met ons van begin tot eind te werken aan de ontwikkeling van een heldere en effectieve YouTube-strategie. In dit artikel lees je hoe je het potentieel van je YouTube-kanaal kunt ontsluiten om meer zichtbaarheid, bereik en een betrokken community op te bouwen. Klik hier om terug te gaan naar ons YouTube-bureau.

YouTube stappenplan: van workshop tot strategie

Het YouTube-stappenplan en onze strategie brengen daarom een duidelijke lijn in je sociale en YouTube-marketing.

Om zo’n stappenplan te maken, gaan we samen met onze klanten naar een workshop. Hier leren we jou, je merk, je doelgroep(en) en je producten kennen. Op jouw beurt leer jij ons bureau, onze diensten en waarden kennen:

  • Welk formaat hebben onze eigen geproduceerde video’s?
  • Wat is de inhoud en structuur van de video’s?
  • Met welke regelmaat worden video’s gepubliceerd op YouTube?
  • Hoe kan de positionering van de video’s en het YouTube-kanaal worden geoptimaliseerd?
  • Hoe kun je meer bereik krijgen?
  • Hoe bouw je een actieve community op voor een bedrijf?

De strategie is dus bepaald en wordt voortdurend geoptimaliseerd in het dagelijkse werk door middel van rapportage en monitoring. Een goed afgestemd YouTube-bureau is daarom veel waard. Want zo ontstaan de meest creatieve ideeën en de beste concepten voor jouw bedrijf.

Doelgroepen: Bewustwording, inkopers, medewerkers & Co.

Het gaat ook om doelgroepen, maar ook om zeer naaste stakeholders (definitie van stakeholder: Een persoon voor wie het belangrijk is hoe een bepaald bedrijf zich gedraagt vanwege zijn of haar belangen) van de pers tot werknemers. Wie staat dicht bij het bedrijf en waarom? Wie heeft nog nooit contact gehad met het bedrijf of het merk? Hoe meer begrip er is over je merk en je diensten, hoe beter de volgende stap op weg naar het behalen van de social media-doelen kan worden georganiseerd.

Uw winst: zichtbaarheid en merkbekendheid

In operationele zaken bereik je de volgende voordelen voor je bedrijf met YouTube-marketing:

1. merkbekendheid (merkherkenning)

YouTube is een uitstekend kanaal voor branding, vooral omdat de tijdsbesteding zo lang is (de meeste merkvideo’s zijn tussen de 8 en 10 minuten lang; het algemene gemiddelde is 12 minuten).

2. bereik vergroten door strategie

Regelmatige, vooraf geplande inhoud zorgt voor een aanzienlijke toename van het aantal weergaven en fans op je eigen YouTube-kanaal.

3. gerichte reclame (interesses, leeftijd, enz.)

Gericht adverteren in de aanloop naar andere, onderwerprelevante video’s om geïnteresseerden naar je eigen aanbod te leiden.

4. Hogere zichtbaarheid op lange termijn

YouTube hoort bij Google en daarom bereik je met strategische YouTube-marketing een dubbel effect. Hogere zichtbaarheid op YouTube en ook op Google, ’s werelds grootste zoekmachine.

Een goede video wordt jarenlang aangeklikt en bekeken!

Achter de naamsbekendheid voor het eigen merk zit ook de conversie, de verkoop.

YouTube als zoekmachine

Wist je dat… YouTube de grootste zoekmachine ter wereld is (na Google zelf). Of het nu gaat om tutorials, video’s voor beginners of experts, maar ook om gesprekken en follow-me-around video’s. De mensheid informeert zichzelf op YouTube. Daarom moet je je inhoud plannen.

Hieronder zullen we je verder informeren over het proces van een YouTube-strategie.

Wil je nu beginnen met YouTube-marketing? Wij adviseren je: Neem contact op met

Concurrentieanalyse en definitie van doelen

Concurrentieanalyse speelt niet alleen een centrale rol in YouTube marketing, de analyses en overwegingen van de concurrentie zijn een centraal onderdeel in een marketingstrategie.

Vooral de lessen die kunnen worden geleerd uit de fouten, maar ook uit de successen van anderen, zijn van grote waarde voor het eigen kanaal. Sommigen hebben geluk, er zijn maar een paar concurrerende aanbiedingen. In andere sectoren, bijvoorbeeld in beauty of mode, is de concurrentie erg groot, vooral door de duizenden bloggers die gratis content publiceren. Door de kanalen van concurrenten, maar ook van bloggers en merken te leren kennen, kunnen gaten worden gevonden die kunnen worden opgevuld met je eigen content. Hoe preciezer de niche is, uiteraard in gelijktijdige stroom met voldoende bereik, hoe gemakkelijker het zal zijn om een goede plaatsing op YouTube te bereiken. Regelmaat speelt ook een grote rol. Juist daarom is het belangrijk om te kijken naar de hoeveelheid en frequentie van publicaties als je te maken hebt met concurrenten. Een heel eenvoudige strategie voor YouTube zou bijvoorbeeld zijn:

  • Inhoud 10% langer maken
  • 10% vaker publiceren

Zulke eenvoudige doelen en veel complexere doelen worden gesteld op basis van de analyse van het eigen bedrijf, maar ook van de concurrentie. De doelstellingen worden onderverdeeld in verschillende prioriteiten, met het opbouwen van een gemeenschap en regelmatige publicaties bovenaan. De doelen worden vervolgens verpakt in concrete werkplannen, bijvoorbeeld in het redactieplan maar ook in het productieplan.

Themaboom en strategie

YouTube-strategie omvat niet alleen je eigen kanaal en publicaties, maar natuurlijk ook de productie van content (waarover dadelijk meer). Voor videoproducties geldt: hoe beter de planning, hoe minder moeite. Voor videoproducties moet niet alleen de inhoud heel precies worden gepland, vaak worden verschillende delen op dezelfde dag geproduceerd. Deze planning van film en productie vereist veel ervaring. Ervaring is nodig in de pre-productie, maar ook in de post-productie van de video’s. De organisatie gaat dus van de video-inhoud, over de videoapparatuur tot de nabewerking van de video’s. Post-productie omvat niet alleen montage, maar ook animaties (van geanimeerde GIF’s tot speciale effecten), banners met namen, logo’s als watermerken, objecten, afbeeldingen en video’s in de video.

Concurrentieanalyse en doelstellingen samengevat:

  • Door naar de concurrentie te kijken, zie je veel fouten en successen die je kunt gebruiken voor je eigen kanaal.
  • Als je de concurrentie in de gaten houdt, kun je gaten in de sector ontdekken
  • Als je kijkt naar de regelmaat van de postings van je concurrenten, kun je snel een strategie ontwikkelen gericht op meer inhoud.

Dankzij de gestelde doelen en de strategie worden de video’s nu regelmatig gepubliceerd op basis van het redactionele schema, bijvoorbeeld elke zondag om 17.00 uur. Op maandag worden alle reacties dan onmiddellijk beantwoord door de social media managers. Het perfecte systeem voor je video’s en YouTube-marketing!

Na de doelen, de strategie en de productie van content komt het aan op de optimalisatie van de video’s.

Je eigen YouTube-kanaal optimaliseren

Waarom zou je YouTube-video’s optimaliseren? YouTube hoort bij Google en bij Google pas je vast al de term zoekmachine toe. Met Google in het bijzonder, zelfs in de grootste zoekmachine ter wereld. YouTube hoort bij Google en YouTube gebruikt ook een on-page search om video’s te vinden. Dit zoekalgoritme is erg belangrijk voor bedrijven en ook providers, omdat het bepaalt welke video’s bovenaan verschijnen en welke niet. Zoals je in deze heatmap kunt zien, is bij zoekmachines alles gericht op de topklasseringen. Hetzelfde geldt voor Google. Ook hier worden de video’s op nummer één, voor meer dan 90% aangeklikt.

Adverteren op YouTube: advertenties plaatsen

Bereik komt niet vanzelf (vooral niet voor bedrijven) op YouTube. Nu naar de kern van het vergroten van bereik op YouTube: YouTube-advertenties.

YouTube-advertenties op youtube.com

YouTube-advertenties in de app

Voorbeeld: Gericht adverteren = geen geld verspillen

Betaald bereik definieert de gerichte distributie van video’s naar specifieke mensen in een doelgroep voor een vooraf bepaald budget. Vooral voor kanalen die net zijn gelanceerd, is het de moeite waard om na te denken over betaald bereik en adverteren. Video’s worden immers relatief duur geproduceerd. Als je in het begin nog geen volgers hebt, dat wil zeggen mensen die je volgen, zal je video maar een paar mensen bereiken. Dat wil je natuurlijk niet, dus is het de moeite waard om na te denken over adverteren!

Hoeveel kost adverteren op YouTube? Hierover zo dadelijk meer, met berekening en voorbeeld.

In de regel kun je je grofweg oriënteren op het feit dat de impressie- en klikprijzen niet veel verschillen van de waarden van bijvoorbeeld Google AdWords. Dit betekent dat je niet alleen landingspagina’s maakt voor zoekmachines zoals Google, maar ook individuele landingspagina’s voor je YouTube-bezoekers & -kliks.

Vervolgens stuur je het verzamelde verkeer naar een speciale landingspagina (naar de aanbieding).

Waarom verschillen de landingspagina’s?

Bruikbaarheid is een van de grote sleutelwoorden, vooral bij online marketing en landingspagina’s. Hoe beter ons online aanbod is geoptimaliseerd voor onze doelgroep, hoe meer succes het zal hebben. Hoe beter ons online aanbod is geoptimaliseerd voor onze doelgroep, hoe meer succes het zal hebben. Een heel eenvoudig voorbeeld is het volgende: ons aanbod spreekt een speciaal nichepubliek aan.

Laten we zonnesystemen als voorbeeld nemen. Uit onze doelgroepanalyse weten we dat meestal alleen huizenbouwers (doelgroep 1) zich met dit onderwerp zullen bezighouden die binnenkort in hun eigen nieuwbouw zullen investeren, doelgroep 2 zijn bestaande huizen die verbouwd moeten worden en doelgroep 3 zijn ambachtslieden en vakmensen die meer willen weten over technische innovaties of andere producten.

Verwijder het aanbod nadat de gebruiker heeft geklikt:

Belangrijke cijfers: KPI (Key Performance Indicator)

Veel van onze klanten hebben ons de afgelopen twee of drie jaar steeds vaker gevraagd: hoe werkt influencer marketing eigenlijk?

CPC (klikprijs) & Co. – Wat kost een verkoop?

Influencer marketing wordt steeds relevanter omdat er kanalen zijn die heel precies doelgroepen bereiken, bijvoorbeeld voor een specifiek onderwerp zoals “vastgoed” of “parfum”. Als deze kanalen 500.000 mensen of zelfs een miljoen mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp omdat ze het kanaal onafhankelijk hebben gevolgd, is dit een uitstekende plaatsingskans. Laten we de klikprijzen berekenen, bijvoorbeeld via zoekmachineoptimalisatie, en ze in perspectief plaatsen.

Tip! Je kunt je campagnes ook snel berekenen met onze CPC-calculator.

Berekening van de CPC

Door te adverteren in zoekmachines:

  • Klikprijs “Parfum” op 63 cent, 10.000 online shopbezoekers kosten dienovereenkomstig € 6.300
  • CPC (klikprijs): 63,0 cent

Op YouTube:

  • YouTube-video voor 10.000 €, 14.000 online winkelbezoekers
  • CPC: 71,4 cent

Formule voor de CPC

CPC = kosten / bezoeker

Daarom hebben we 12% meer budget nodig voor onze influencercampagne. Theoretisch zouden we nu natuurlijk bij onze SEO-campagne blijven. Want bovenop de pure advertentiekosten komen de extra organisatiekosten. Met een goede SEO-campagne kost dat nauwelijks moeite.

Influencer = Bereik + Imago (niet alleen CPC)

Natuurlijk is de verkoop uiteindelijk nog relevanter. Als je deze twee waarden vergelijkt, kun je snel zien welke campagne uiteindelijk effectiever voor je was – net als bij de CPC-prijs. Op basis hiervan kun je nu een beslissing nemen. Bij influencer marketing moeten we echter nog steeds benadrukken dat het niet alleen gaat om de pure klikprijs, maar ook om het positieve merkimago.

Door de beeldoverdracht van de influencer met alle positieve facetten die hij of zij heeft voor zijn of haar gemeenschap, profiteert ook hun merk hiervan. Daarom boeken sommige klanten geen modellen meer voor fotoshoots, maar boeken ze rechtstreeks influencers. Dubbele toegevoegde waarde! Onthoud daarom dat je met influencer marketing ook het positieve imago van de blogger er bovenop krijgt.

Contact opnemen met influencers, planning, analyses maar ook berekeningen, voor al deze taken heb je de juiste partner nodig, het juiste YouTube-bureau. Als je de eerste stap wilt zetten, zien we je aanvraag per e-mail of telefoon graag tegemoet.