Social Media Marketing Basics: Strategieën en Insiders van het agentschap!

Sociale-mediamarketing – Bij sterke sociale-mediaconcepten gaat het zelden om slechts één netwerk of één sociale-mediastrategie. Wat hen bovenal maakt, is een perfecte mix van verschillende operationele en strategische overwegingen voor optimalisatie. Hier is onze gids voor uw bedrijf.

Sociale media strategie via prijzen, gevoelens, identiteit en emoties

De eerste stap in social media marketing is altijd gericht op het merk en de identiteit ervan. Hier wordt speciaal de nadruk gelegd op welke uitspraken, stemmingen of emoties, maar ook boodschappen, via het eigen socialemediakanaal moeten worden overgebracht. Er bestaat geen geheim recept hiervoor; elk project in sociale netwerken heeft zijn eigen vereisten. Tuinmeubelen verkopen anders dan mode. Terwijl het ene kanaal veel vertrouwt op “doe het zelf”-content, met veel uitleg, aanbiedingen en minder moeite voor de productie, vertrouwen modebedrijven vooral op schoon, snel consumeerbaar materiaal, zoals foto’s. Beide zullen echter altijd de nadruk leggen op de toegevoegde waarde van hun eigen product. Met het “doe het zelf”-concept kunnen mensen hun eigen huis goedkoop inrichten met de producten van de leverancier. De toegevoegde waarde ligt in de prijs, de individualiteit en het gevoel “het zelf gedaan te hebben”. Het modebedrijf legt ook de nadruk op individualiteit, prijs en het gevoel van “er te zijn”. De emotie die moet worden overgebracht, het gevoel, is wat uiteindelijk de zender maakt. De benadering van de doelgroep, de vereiste inhoud en het strategische doel zijn hierop gebaseerd.

Individualiteit en gemeenschap zijn twee zeer belangrijke punten in het beheer van sociale media. Iedereen wil deel uitmaken van een groep of gemeenschap, en tegelijkertijd wil iedereen zijn individualiteit tonen en presenteren. Het gevoel bij de groep te horen komt altijd op de eerste plaats. Individualiteit vindt altijd plaats binnen het kader van de door de groep aanvaarde normen. Slechts enkelen verlaten deze onzichtbare grenzen van hun eigen groep.

Meer informatie over ons bureau Social Media One

Wij bieden slimme oplossingen en concepten voor campagnes in vele steden. Bekijk hier het potentieel van de economisch grootste steden:

De eerste duizend volgers en fans

Stap twee is altijd het bereik. Alleen fanpagina’s, kanalen, gemeenschappen of online projecten met een bepaald aantal fans kunnen echt vruchten afwerpen. Hoeveel fans zijn er? Als je duizend mensen van je project hebt overtuigd, ben je al op de goede weg.

Voor affiliate projecten of promotie netwerken, zou het al tienduizend moeten zijn. Want ook hier geldt de regel dat elk project zijn eigen individuele eisen heeft. Vooral netwerk- en affiliate-projecten vereisen een constant hoog aantal gebruikers. Of het nu gaat om een vastgoedportaal of een modelabel, de groepsdynamiek in sociale-mediaplatforms wordt altijd gecreëerd door een kritisch aantal supporters (fans)… Daarom is het vergroten van het bereik essentieel als tweede stap, organisch of via advertenties.

Lange termijn: Optimalisatie van sociale media en multichannel

Ongeacht het platform (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, enz.). Als het bereik eenmaal is opgebouwd, is het tijd voor optimalisatie. Voor socialemediabeheerders is optimalisering een mix van gevoelens en ideeën enerzijds en feiten en cijfers anderzijds. Als communicatiemiddel staat het menselijk gevoel altijd op de voorgrond. Tegelijkertijd gebruiken wij als managers rapportage en monitoring om de genomen maatregelen en hun doeltreffendheid te controleren op basis van feiten en cijfers. Wij berekenen ook strategische aanvalspunten, bijvoorbeeld via inhoud en postings die goed hebben gewerkt, via nieuwe trends of klassieke promotie- of marketingcampagnes die inhoudelijk worden herverpakt.

De belangrijkste vragen in social media marketing:

  1. Hoe reageerden de fans op de postings?
  2. Wanneer is communicatie (commentaar) ontstaan en waarom?
  3. Kunnen we de effecten reproduceren?
  4. Welke media (foto’s, gifs, video’s) zijn populair?
  5. Hoe is de conversie (verkoop in verhouding tot kliks)?
  6. Welke advertentie levert de hoogste effectiviteit (in de A/B test)?
  7. Hoe hoog is de CPC na de eerste runtime / tests in vergelijking met andere marketingmaatregelen?

Voordat we ons al deze vragen stellen, laten we bij de basis blijven. Het eerste wat je moet doen is je bewust worden van jezelf, je merk en het effect ervan op andere mensen. De projecten verschillen, evenals de doelgroepen. Beetje bij beetje zult u uw netwerken uitbreiden. Ook hier moet u beslissingen nemen over welke personele middelen u in welke platforms investeert. Bedien je een jonge doelgroep met je merk, product of dienst, dan zul je zeker een andere mix van social media platforms kiezen dan bij oudere doelgroepen. In het algemeen geldt de vuistregel: hoe jonger het netwerk, hoe jonger de gebruikers. Laten we de verschillende netwerken eens samen bekijken.

Contentmarketing: netwerkmix op basis van doelgroepen

Tijden veranderen. Digitaal, zelfs veel sneller, bijna in sneltreinvaart. Netwerken met miljoenen leden ontstaan en branden uit. Na een paar jaar, kent niemand ze meer. MySpace en StudiVZ zijn al lang van de markt. XING heeft geen echte relevantie en wie heeft er nog Tumblr nodig? Het web is snel in beweging. Een constant proces van vernieuwing. Elk jaar veroveren nieuwe netwerken met nieuwe concepten de markt. De nadruk ligt vooral op mobiele apparaten. De trend gaat in de richting van communicatie, altijd en overal, voor iedereen.

Een tweede trend onder digitale bedrijven is het opzetten van kleine systemen in plaats van grote. Apps zoals Snapchat, Instagram of zelfs Tinder. Ze hebben meestal één functie. Snapchat maakt het mogelijk om kleine inhoud (foto, video) af te spelen aan een geselecteerde groep. De inhoud kan dan slechts gedurende een bepaalde, korte periode worden geraadpleegd. Afgezien daarvan is er geen toegevoegde waarde, geen muziek, geen fanpagina’s, geen shoppingfunctie of een gedetailleerd communicatiesysteem. Met Instagram kunt u foto’s en video’s plaatsen. Tinder helpt mensen elkaar te leren kennen. Twitter moet korte tekstberichten over de hele wereld verspreiden, politici en journalisten zijn er dol op. Elk netwerk vervult nu dus zijn eigen functie. Daarom wordt de mix van sociale netwerken voor bedrijven en managers steeds complexer en diverser. Bij uw keuze moet u dus goed van tevoren afwegen in welk netwerk u het meest succesvol uw doelgroep kunt werven of bereiken.

[shortcode-variabelen slug=”social-analytics”]

Nieuwe sociale netwerken brengen nog meer schaamteloze ideeën. Snapchat, bijvoorbeeld, houdt informatie niet permanent beschikbaar. Gebruikers kunnen berichten maar één keer zien, en daarna nooit meer. Dit is een nieuwe stimulans die vooral jonge doelgroepen aantrekt. Dus hoe langer sociale netwerken bestaan, hoe groter de kans dat jongere gebruikers overstappen naar alternatieve sociale netwerken. Dit is ook te zien op de industriegigant, waar het vooral oudere gebruikers zijn (voor sociale netwerken) die actief zijn. Facebook is synoniem geworden met sociale platforms op het web – daarom zijn er hier nu ook oudere, minder internetvaardige gebruikers. Tegelijkertijd heeft Facebook waarschijnlijk de meest welvarende doelgroep van alle sociale netwerken. Bovendien is Facebook een van de meest volwassen platforms voor sociale-mediamarketing in termen van targeting en retargeting. Alle reclameactiviteiten voor Instagram worden ook via Facebook beheerd.

Regelmatige postings verhogen de relevantie van uw sociale media kanalen

Of u nu 3 keer per dag een nieuwe post kunt schrijven of slechts 3 keer per week, het is belangrijk om regelmatig nieuwe inhoud aan te bieden. Op die manier versterkt u uw aanwezigheid door een constante, gelijkmatig verdeelde informatiestroom.

Help & Tips: Contentmarketing met toegevoegde waarde

Een van de meest klassieke vragen in marketing blijft belangrijk: Wat wil ik aanbieden? Wat verwacht mijn klant? Met een intelligente mix van wat beschikbaar is (uw ideeën, concepten, materialen, afbeeldingen, teksten, enz.) en de specifieke behoeften van uw potentiële klanten, kunt u relevante onderwerpen voor uw redactionele plan vinden en plaatsen. Hoe ziet zo’n inhoud met relevantie voor het onderwerp eruit? Voor een juwelier zou je tutorials (uitleg) kunnen maken over hoe je bepaalde metalen of materialen schoonmaakt. Mensen die al juwelen bezitten, zullen geïnteresseerd zijn in onder meer het schoonmaken ervan en zullen ernaar zoeken op het internet. Tegelijkertijd krijgen bestaande fans goede inhoud. Voor een make-up producent zijn regelmatige styling tips veel waard, voor matrasfabrikanten, slaaptips. Het belangrijkste is om de fan en gebruiker te betrekken en met de inzichten kun je dan geschikte inhoud met toegevoegde waarde genereren. Hoe beter de keuze van de onderwerpen en de voorbereiding van de postings (emoticons, korte links, beknopte teksten, snel te ontvangen [waarneembare / absorbeerbare] afbeeldingen, enz.), hoe vaker en intensiever de bezoekers met de posts zullen interageren, ze leuk zullen vinden en ze met vrienden zullen delen. Aanbevelingsmarketing op basis van trefwoorden: Vrienden vertrouwen de informatie omdat die van vrienden komt. Aanbevelingen van vrienden wekken eerder belangstelling dan advertenties. Daarom loont het om te investeren in goede, virale inhoud.

Langdurige toename in bereik en interactie

Zoals u ziet, is de wereld van de sociale media divers en veelzijdig. Beginnend met de netwerken, de postings, de communities, tot interessante opties zoals retargeting voor online shops, doelgroepspecifieke campagnesturing in Facebook, Instagram of YouTube. Plus rapporten en toezicht. Hoeveel inspanning is nodig voor welk gebied, welke campagne, welk idee… en belangrijker nog, hoe succesvol zijn de afzonderlijke concepten voor groei en expansie? Dit alles kan alleen worden vastgesteld door middel van gecontroleerd operatief werk. Het voortdurend optimaliseren en verbeteren van het eigen social media-concept moet daarom altijd de hoogste prioriteit hebben. Wie erin slaagt zijn bezoekers en fans te begrijpen, weet hen ook het hof te maken en te overtuigen – of het nu om een product, een merk of een dienst gaat. Sociale netwerken vereisen intuïtie, net als elke baan met klanten. Optimalisering is dus altijd een onderdeel van succes. In de eerste plaats kan met een diepgaande strategie voor sociale media het succes in termen van bereik en interactie op lange termijn en duurzaam worden vergroot.

8 tips voor uw social media-marketing

De 1×1 voor je fanpagina’s en kanalen: zorg dat gebruikers interactie hebben met je content.

  1. Regelmatige berichten
  2. Keuze van tijdstippen en dagen
  3. Andere gebruikers linken
  4. Jouw onderwerp is jouw onderwerp, blijf bij het onderwerp en creëer relevantie en expertstatus voor jezelf
  5. Exclusieve inzichten die niet iedereen heeft
  6. Het plaatsen van inhoud van anderen, d.w.z. het delen van inhoud van anderen
  7. Gebruik vragen en spreek mensen aan
  8. Nodig fans actief uit om te reageren

[shortcode-variabelen slug=”social-analytics”]

Trend-bewust. Modebedrijven zijn vaak pioniers

De pioniers laten zien hoe interessant het actieve gebruik van sociale netwerken voor bedrijven kan zijn. Vaak zitten modebedrijven dicht op de pols van de tijd, aangezien voortdurend nieuwe collecties op de markt moeten worden gebracht. Daarom is voortdurende innovatie in marketing een absolute must voor deze bedrijfstak.

Een van ’s werelds grootste modehuizen, Asos, heeft momenteel alleen al in Duitsland enkele miljoenen fans op Facebook en gebruikt het platform dagelijks om nieuwe inhoud te plaatsen. Zoals velen, steunt Asos op multi-channel management tussen de verschillende netwerken. Naast Facebook is Asos actief op zeven andere platforms: Snapchat, Twitter, Pinterest, Tumblr, Google+, YouTube en Instagram. Asos onderscheidt zich zelfs binnen haar sociale netwerken. Op het Tumblr blogging netwerk, zijn er twee kanalen. Eén blog is specifiek gericht op mannen, de andere vooral op vrouwen. Beide blogs worden voortdurend onderhouden door werknemers en staan ook vol met inhoud van hoge kwaliteit. Door de gedifferentieerde contentstrategie slaagt Asos erin doelgroepen individueel aan te spreken. Van de grote massa op Facebook tot de Tumblr blog voor wie meer wil lezen. Klinkt als een hoop moeite? Dat is het ook. Hoogwaardige, gedifferentieerde inhoud voor specifieke niche-onderwerpen is tijdrovend wat betreft de redactionele planning, de algehele planning in de marketingmix en, uiteraard, de uitvoering ervan, alsmede de actieve ondersteuning, bijvoorbeeld van commentaren. Bedrijven zijn gewend aan traditionele marketing, tv-campagnes kunnen kostbaar zijn, maar sociale media worden voor het gemak “in house” geproduceerd. Gezien de huidige kerncijfers is dit onbegrijpelijk.

Sociale media CPM (duizend-contactprijs)

CPM’s zijn extreem ondergewaardeerd. Vergeleken met gedrukte advertenties, TV-advertenties, radio-advertenties, sociale media marketing boven alle belangrijke cijfers als het goed wordt gedaan. Print campagnes kosten vierentwintig, vijfentwintig euro in CPM. De CPM voor influencer campagnes ligt tussen de twee en acht euro.

Advertenties zijn nog effectiever. Terwijl affiches een absolute verspilling kennen en niet tot een directe conversie leiden (conclusies zoals verkoop), leiden advertenties de geïnteresseerde rechtstreeks naar het aanbod. Slechts één klik verwijderd van het winkelmandje. Goede CPC’s (kosten per klik) zijn soms zo laag als 0,03 cent. Wat zorgt voor succes? Goede inhoud (inhoud, formaat, netwerk, tekst, emoticons, link, enz.), targeting (leeftijd, locatie, interesses, enz.) en A/B testing van de advertenties. Een enkele campagne, alleen al op Facebook en Instagram, wordt in zevenhonderd, achthonderd variaties uitgegeven. Dat betekent bijna duizend individuele advertenties, met individuele inhoud, individuele doelgroepen en individuele budgetten. Afhankelijk van de doeltreffendheid worden de individuele groepen dan gedeactiveerd en worden de budgetten herverdeeld over de advertenties die goed converteren.

Maar laten we teruggaan naar het onderwerp: Beste praktijken van modebedrijven

Hoe zo’n hoogwaardige inhoud eruit kan zien, is ook heel goed te zien bij Zara. Net als Asos, tonen ze selectieve inhoud op de verschillende kanalen. Alleen al op Facebook heeft Zara wereldwijd meer dan twintig miljoen fans. Naast actuele informatie, discussies over producten en de wereld rond de moderetailer, zijn er talrijke links naar andere kanalen van het modebedrijf. Zara voert ook een actief multi-channel management. Youtube, Instagram, Snapchat, Facebook en terug. De inhoud is exclusief en kan niet elders worden gevonden. Zoals fotoalbums die exclusieve modestukken tonen nog voor ze in de uitverkoop gaan! Dit creëert relevantie en dus terugkerende bezoekers. Klikken op de Youtube-knop leidt rechtstreeks naar verdere exclusieve inhoud, vaak “Behind the Scenes”-video’s maar ook campagnes. Naast beeld- en videomateriaal verspreidt het modebedrijf ook tekstberichten via Twitter. Hier kunnen gebruikers livestreams en feeds vinden, bijvoorbeeld live van alle modeweken.

Constante inhoud, verschillende kanalen, constante interactie

Deze eerste, kleine voorbeelden van beste praktijken laten zien hoe nuttig het is om afzonderlijke kanalen aan elkaar te koppelen. Voor de gebruiker is de volgende “nieuwe wereld” altijd slechts een muisklik verwijderd. Gebruikers bewegen tussen de kanalen en activeren nieuwe fans voor u. De merkentrouw neemt ook toe door de toegenomen interactie met de gebruiker. Bovendien versterkt u uw eigen campagne door cross-channel postings. Hoe vaker het wordt genoemd, hoe vaker er over wordt “gepraat”, hoe vaker het wordt gedeeld, hoe meer relevantie het krijgt. Als een reclameboodschap op internet niet voldoende wordt onderbouwd met feedback van gebruikers, verliest zij snel haar impact.

Constante inhoud, verschillende kanalen, constante interactie zijn het geheim. Dat is onze conclusie voor uw social media marketing.