Invloedrijke sleutelfiguren: KPI’s voor sociale mediacampagnes

Influencer marketing is voor veel mensen nog helemaal nieuw. Influencer komt van het Engelse woord (to) influence en betekent “beïnvloeden”. Mensen hebben altijd anderen beïnvloed, door aanbevelingen, door eenvoudig “het woord te verspreiden”, maar ook door kritiek. Influencer marketing is dan de gerichte meningsvorming binnen een brede gemeenschap van een blogger of een platform (zoals sociale netwerken). Met name de plaatsing van marketingboodschappen op YouTube, Facebook en Instagram heeft een hoog niveau bereikt. Jonge mensen bereiken soms miljoenen fans. Honderdduizenden zijn ook een sterke doelgroep die nauwelijks door andere media wordt bereikt. Het vertrouwen van de gebruikers in de bloggers is de allesbepalende factor voor een succesvolle influencer marketing. Daarom besteden bloggers vaak zeer nauwgezette aandacht aan de inhoud en ook aan reclamepartners.

KPI’s voor sociale mediacampagnes

Niet iedereen kan of wil agentuurdiensten of uitgebreide software boeken. Vooral jonge merken en start-ups doen hun online marketing nog steeds zelf, inclusief influencer marketing. Maar ook studenten aan universiteiten en hogescholen moeten hun eerste berekeningen maken. Vandaag willen we je een beetje hulp geven om het succes van influencer campagnes in te schatten nog voor ze geboekt zijn. Onze verzameling formules met een paar van de belangrijke formules in vereenvoudigde vorm.

Waarom succesfactoren voor influencers berekenen?

Iedereen kan ‘likes’ en volgers kopen. Het enige wat u hoeft te doen is de zoekterm “Facebook fans kopen” in te voeren in zoekmachines en honderden websites komen naar boven. Likes uit het buitenland, likes uit Duitsland, commentaar en fans. Alles is mogelijk.

Een kanaal 100% faken en het op lange termijn kunstmatig authentiek houden door middel van likes is niet zo gemakkelijk, maar het is mogelijk. Aan het begin van het jaar was er een best practice van een Amerikaans reclamebureau. Het heeft maandenlang een compleet fictief kanaal gepusht. De foto’s kwamen van de fotostudio, de blogger was een geboekt model. Alle fans, likes en commentaren werden doelgericht en gecoördineerd gekocht. Op een gegeven moment, kwamen de eerste reclame deals binnen. Het agentschap wilde zijn klanten bewijzen hoe eenvoudig het is om succesvolle nepkanalen te creëren.

Dit vereist echter een voortdurende planning en is moeilijk door particulieren uit te voeren, om redenen van tijd en geld. Toch zijn er velen die bijvoorbeeld 1.000 fans kopen. Met 70.000 fans, vallen 1.000 gekochte fans niet eens op. Bureaus gebruiken sociale-mediasoftware om dergelijke gekochte “likes” te identificeren.

In principe zijn bijna alle gebruikers eerlijk. Ook omdat gekochte fans het interactie percentage drukken. Ze worden gekocht en gaan later helemaal niet meer met elkaar om. Ze zullen nooit iets leuk vinden, ze zullen nooit commentaar geven. Daarom geeft de engagement rate een goede indicatie van de kwaliteit van de influencer.

Bevlogenheid: Interactiepercentage als kwaliteitskenmerk

Deze formule kan worden verfijnd door verdere elementen toe te voegen. Hiervoor zijn echter gegevens nodig, die op hun beurt software vereisen die zich specifiek met het sociale netwerk bezighoudt en permanent de gegevens van alle gebruikers registreert. Het is snel en makkelijk op deze manier:

  • Betrokkenheidsgraad = Aantal volgers / ( Likes + Comments * 2 )

Uitweiding! Sociale bots beïnvloeden engagement

Sociale bots spelen ook een grote rol in sociale netwerken. Via sociale bots zoals Instazood voor Instagram of zelfs kwalitatieve alternatieven zoals Combin. Waarom? Reacties en “vind ik leuks” worden niet gemaakt door biologische gebruikers, maar door een programma. Misschien ken je opmerkingen als “coole foto” of “geweldige post”. Naar alle waarschijnlijkheid, is dit van een bot. Valse “likes” zijn (alweer, zonder software) zeer, zeer moeilijk te registreren of te herkennen. Je kunt ze niet uitsluiten met een simpele formule. Zij zijn echter niet verantwoordelijk voor het merendeel van de interacties.

Betrokkenheidsgraad: verdeling volgens volgers

Hoe groter de blogger wordt, hoe meer mensen hem of haar volgen omwille van de bekendheid. Gemakkelijk te beschrijven in termen van beroemdheden, muzikanten of voetballers. Hoe bekender de persoon wordt, hoe lager het interactiepercentage van nature zal zijn. Hier zijn een paar ruwe empirische waarden voor u:

  • Tot 50.000 fans van 8-20%, soms ook 25, 30% op extreme pieken, maar gemiddeld 8-12%.
  • 50.000 – 100.000 fans van 6-14%
  • 100.000 – 500.000 Fans van 5-11%
  • 500.000 – 1.000.000 fans van 4-9%.
  • 1.000.000 – 5.000.000 Fans van 2 -6%
  • 5.000.000 – 10.000.000 Fans van 1-4%

Influencer prijzen: Dit is hoeveel Youtubers en Instgrammers kosten

Facebook is minder aantrekkelijk geworden voor organisch verkeer. Facebook is goed voor advertenties. Organisch verkeer wordt gegenereerd op YouTube en Instagram. De prijzen en kosten voor influencers op de twee sociale netwerken verschillen.

Kosten en prijzen voor influencers op Instagram

Instagram is goedkoper in verhouding tot Youtube. Waarom is dat? Postings op Instagram zijn meestal maar 24 uur relevant. De trending toont inhoud voor 24 uur. De stroom is soms zelfs langer, maar alleen als je relatief weinig mensen volgt. Hoe meer nieuwe inhoud er komt (hoe meer mensen je volgt) hoe minder inhoud er overblijft voor oude inhoud. Verhalen hebben ook slechts een korte bewaartijd van 24 uur. Bovendien worden Instagram Stories bijna uitsluitend gezien door de eigen fans.

[shortcode-variabelen slug=”social-analytics”]

Bereken indrukken: Bereik van berichten en verhalen

Op Youtube zijn de klikcijfers vrij gemakkelijk te lezen, voor iedereen. Likes, commentaren, alles wat in eerste instantie relevant is kan bekeken worden. Dat is heel anders op Instagram, waar Stories bijvoorbeeld alleen worden uitgegeven aan je eigen fans. Het toezicht is dus zeer complex. Je ziet geen informatie over het bereik van de postings. Als je toch het bereik wilt berekenen, zijn hier een paar richtlijnen voor het berekenen van het bereik van influencer campagnes op Instagram.

  • Indruk van een bericht = aantal volgers / 1,52
  • Impressies van een verhaal = aantal volgers / 27.46

Classificatie van beïnvloeders: PAM (People Attraction Methode)

Zoals we in het midden van het jaar al meldden in het artikel Classificatie van Influencers, zijn er verschillende categorieën. Ze worden nauwelijks gebruikt in het dagelijks leven van agentschappen, maar ze zijn een goede manier om ze in te delen voor wetenschappelijk werk of aanbiedingen.

Pico, Nano en Micro Influencer

Er zijn drie subcategorieën, die op hun beurt zijn onderverdeeld in micro, nano en pico:

  1. PAM | Extraterrestrial vanaf 300.000.00
  2. PAM | Wereld wijd tot 300.000.000
    PAM | Standaard tot 3.000.000
  3. PAM | Special Interest tot 600.000

Tabel voor de formule: Waarden en afbakening

Alle waarden kunnen exact uit de tabel worden overgenomen. De indeling geschiedt in de klassieke indeling van pico, micro en micro. Als formule dient het ook om de kosten en prijzen van influencers voor campagnes te berekenen.

PAM Buitenaards

PAM Buitenaards Buitenaardsen 300M 300.000.000 PAM E PE
PAM Global A Globale Invloedrijker 150M 150.000.000 PAM GA GA
PAM Global B Globale Invloedrijker 90M 90.000.000 PAM GB GB
PAM Global C Globale Invloedrijker 60M 60.000.000 PAM GC GC
PAM Global D Globale Invloedrijker 30M 30.000.000 PAM GD GD

PAM Invloedrijker

PAM-Standaard Infuencer / Mega 3M 3.000.000 PAM PA
PAM Micro Speciaal belang 1500K 1.500.000 PAM M PM
PAM Nano Speciaal belang 900K 900.000 PAM N PN
PAM Pico Speciaal belang 600K 600.000 PAM P PP

PAM Special Interest Invloedrijker

PAMSI Speciaal belang 300K 300.000 PAMSI PS
PAMSI Micro Micro Invloedrijker 30K 30.000 PAM SIM SM
PAMSI Nano Nano Invloedrijker 3K 3.000 PAM SIN SN
PAMSI Pico Pico Invloedrijker 0,3K 300 PAM SIP SP

ROI-prestatiemeting: berekening van het rendement van investeringen

Nu u tijd hebt gehad om de campagne voor te plannen en te doordenken, is het tijd voor de echte meting van succes, de ROI. De return on investment (ROI) laat zien of de investering de moeite heeft geloond. U kunt ook de ROI voor influencer campagnes berekenen. De gemakkelijkste manier is met korte links of pixels. Zij registreren alle kliks en u kunt snel zien of genoeg mensen hebben geklikt.

  • Gesponsorde plaatsing wordt gekocht voor 100 euro
  • 50 mensen klikken op de link
  • 10 mensen kopen het product voor 25 euro
  • 250 euro omzet werd gegenereerd

Nu kunt u de ROI berekenen:

  • ROI = Inkomsten gegenereerd / investering voor Gesponsorde post
    2,5 = 250 / 100

De ROI (2,5) is positief en dus winstgevend voor de onderneming. Als verschillende influencers actief zijn voor een campagne, kunnen de verschillende ROI’s aan het eind van een campagne worden vergeleken.

De ROI werkt echter alleen met producten en alleen als de afleiding geldig is. Links en pixels maken een gevolgtrekking mogelijk. Ze moeten daarom in de post van de influencer worden geplaatst. Dit is niet mogelijk op Instagram (slechts één keer in het profiel, maar niet in de post), daarom worden hier vaak codes gebruikt zoals “shop nu mijn stijl en krijg 10% korting met #bloggerXY10”.

Deze praktische tips zullen je als jonge social media manager helpen om je eerste influencer campagnes te berekenen. Meer praktische tips en hulp vindt u op elk moment op onze blog over sociale media.

Influencer Marketing: hoe de business met bloggers werkt

Heb je er altijd al aan gedacht om zelf aan influencer marketing te doen? Met softwaretools kunt u influencer marketing op Instagram organiseren, van zoeken en beheren tot het plannen van campagnes en de daaropvolgende monitoring. In onze twee uur durende gratis online cursus, leggen we blogger en influencer marketing uit van A-Z.