Invloedrijke sleutelfiguren: KPI’s voor sociale mediacampagnes
Influencer marketing is voor veel mensen nog helemaal nieuw. Influencer komt van het Engelse woord (to) influence en betekent “beïnvloeden”. Mensen hebben altijd anderen beïnvloed, door aanbevelingen, door eenvoudig “het woord te verspreiden”, maar ook door kritiek.
Niet iedereen kan of wil agentuurdiensten of uitgebreide software boeken. Vooral jonge merken en start-ups doen hun online marketing nog steeds zelf, inclusief influencer marketing. Maar ook studenten aan universiteiten en hogescholen moeten hun eerste berekeningen maken. Vandaag willen we je een beetje hulp geven om het succes van influencer campagnes in te schatten nog voor ze geboekt zijn. Onze verzameling formules met een paar van de belangrijke formules in vereenvoudigde vorm.
Waarom succesfactoren voor influencers berekenen?
Iedereen kan ‘likes’ en volgers kopen. Het enige wat u hoeft te doen is de zoekterm “Facebook fans kopen” in te voeren in zoekmachines en honderden websites komen naar boven. Likes uit het buitenland, likes uit Duitsland, commentaar en fans. Alles is mogelijk.
Een kanaal 100% faken en het op lange termijn kunstmatig
Dit vereist echter een voortdurende planning en is moeilijk door particulieren uit te voeren, om redenen van tijd en geld. Toch zijn er velen die bijvoorbeeld 1.000 fans kopen. Met 70.000 fans, vallen 1.000 gekochte fans niet eens op. Bureaus gebruiken sociale-mediasoftware om dergelijke gekochte “likes” te identificeren.
In principe zijn bijna alle gebruikers eerlijk. Ook omdat gekochte fans het
Bevlogenheid: Interactiepercentage als kwaliteitskenmerk
Deze formule kan worden verfijnd door verdere elementen toe te voegen. Hiervoor zijn echter gegevens nodig, die op hun beurt software vereisen die zich specifiek met het sociale netwerk bezighoudt en permanent de gegevens van alle gebruikers registreert. Het is snel en makkelijk op deze manier:
- Betrokkenheidsgraad = Aantal volgers / ( Likes + Comments * 2 )
Uitweiding! Sociale bots beïnvloeden engagement
Betrokkenheidsgraad: verdeling volgens volgers
Hoe groter de blogger wordt, hoe meer mensen hem of haar volgen omwille van de bekendheid. Gemakkelijk te beschrijven in termen van beroemdheden, muzikanten of voetballers. Hoe bekender de persoon wordt, hoe lager het interactiepercentage van nature zal zijn. Hier zijn een paar ruwe empirische waarden voor u:
- Tot 50.000 fans van 8-20%, soms ook 25, 30% op extreme pieken, maar gemiddeld 8-12%.
- 50.000 – 100.000 fans van 6-14%
- 100.000 – 500.000 Fans van 5-11%
- 500.000 – 1.000.000 fans van 4-9%.
- 1.000.000 – 5.000.000 Fans van 2 -6%
- 5.000.000 – 10.000.000 Fans van 1-4%
Influencer prijzen: Dit is hoeveel Youtubers en Instgrammers kosten
Facebook is minder aantrekkelijk geworden voor organisch verkeer. Facebook is goed voor advertenties.
Kosten en prijzen voor influencers op Instagram
Instagram is goedkoper in verhouding tot Youtube. Waarom is dat? Postings op Instagram zijn meestal maar 24 uur relevant. De trending toont inhoud voor 24 uur. De stroom is soms zelfs langer, maar alleen als je relatief weinig mensen volgt. Hoe meer nieuwe inhoud er komt (hoe meer mensen je volgt) hoe minder inhoud er overblijft voor oude inhoud. Verhalen hebben ook slechts een korte bewaartijd van 24 uur. Bovendien worden
[shortcode-variabelen slug=”social-analytics”]
Bereken indrukken: Bereik van berichten en verhalen
Op Youtube zijn de
- Indruk van een bericht = aantal volgers / 1,52
- Impressies van een verhaal = aantal volgers / 27.46
Classificatie van beïnvloeders: PAM (People Attraction Methode)
Zoals we in het midden van het jaar al meldden in het artikel Classificatie van Influencers, zijn er verschillende categorieën. Ze worden nauwelijks gebruikt in het dagelijks leven van agentschappen, maar ze zijn een goede manier om ze in te delen voor wetenschappelijk werk of aanbiedingen.
Pico, Nano en Micro Influencer
Er zijn drie subcategorieën, die op hun beurt zijn onderverdeeld in micro, nano en pico:
- PAM | Extraterrestrial vanaf 300.000.00
- PAM | Wereld wijd tot 300.000.000
PAM | Standaard tot 3.000.000 - PAM | Special Interest tot 600.000
Tabel voor de formule: Waarden en afbakening
Alle waarden kunnen exact uit de tabel worden overgenomen. De indeling geschiedt in de klassieke indeling van pico, micro en micro. Als formule dient het ook om de kosten en prijzen van influencers voor campagnes te berekenen.
PAM Buitenaards |
|||||
PAM Buitenaards | Buitenaardsen | 300M | 300.000.000 | PAM E | PE |
PAM Global A | Globale Invloedrijker | 150M | 150.000.000 | PAM GA | GA |
PAM Global B | Globale Invloedrijker | 90M | 90.000.000 | PAM GB | GB |
PAM Global C | Globale Invloedrijker | 60M | 60.000.000 | PAM GC | GC |
PAM Global D | Globale Invloedrijker | 30M | 30.000.000 | PAM GD | GD |
PAM Invloedrijker |
|||||
PAM-Standaard | Infuencer / Mega | 3M | 3.000.000 | PAM | PA |
PAM Micro | Speciaal belang | 1500K | 1.500.000 | PAM M | PM |
PAM Nano | Speciaal belang | 900K | 900.000 | PAM N | PN |
PAM Pico | Speciaal belang | 600K | 600.000 | PAM P | PP |
PAM Special Interest Invloedrijker |
|||||
PAMSI | Speciaal belang | 300K | 300.000 | PAMSI | PS |
PAMSI Micro | Micro Invloedrijker | 30K | 30.000 | PAM SIM | SM |
PAMSI Nano | Nano Invloedrijker | 3K | 3.000 | PAM SIN | SN |
PAMSI Pico | Pico Invloedrijker | 0,3K | 300 | PAM SIP | SP |
ROI-prestatiemeting: berekening van het rendement van investeringen
Nu u tijd hebt gehad om de campagne voor te plannen en te doordenken, is het tijd voor de echte meting van succes, de ROI. De
Gesponsorde plaatsing wordt gekocht voor 100 euro- 50 mensen klikken op de link
- 10 mensen kopen het product voor 25 euro
- 250 euro omzet werd gegenereerd
Nu kunt u de ROI berekenen:
- ROI = Inkomsten gegenereerd / investering voor Gesponsorde post
2,5 = 250 / 100
De ROI (2,5) is positief en dus winstgevend voor de onderneming. Als verschillende influencers actief zijn voor een campagne, kunnen de verschillende ROI’s aan het eind van een campagne worden vergeleken.
De ROI werkt echter alleen met producten en alleen als de afleiding geldig is. Links en pixels maken een gevolgtrekking mogelijk. Ze moeten daarom in de post van de influencer worden geplaatst. Dit is niet mogelijk op Instagram (slechts één keer in het profiel, maar niet in de post), daarom worden hier vaak codes gebruikt zoals “shop nu mijn stijl en krijg 10% korting met #bloggerXY10”.
Deze praktische tips zullen je als jonge social media manager helpen om je eerste influencer campagnes te berekenen. Meer praktische tips en hulp vindt u op elk moment op onze blog over sociale media.
Influencer Marketing: hoe de business met bloggers werkt
Heb je er altijd al aan gedacht om zelf aan influencer marketing te doen? Met softwaretools kunt u influencer marketing op Instagram organiseren, van zoeken en beheren tot het plannen van campagnes en de daaropvolgende monitoring. In onze twee uur durende gratis online cursus, leggen we blogger en influencer marketing uit van A-Z.