Hashtag – symbool, voorbeelden en definitie: Wanneer gebruik je een hashtag?

Hashtag, iedereen heeft die al eens gehoord. Hashtags zijn tegenwoordig aan de orde van de dag. Niet alleen maken bijna alle gebruikers op sociale netwerken er gebruik van, ze worden ook opgepikt in nieuws en tijdschriften. De definitie van een hashtag is het speciale archiveringsprogramma dat door het gebruik ervan wordt geboden. Hoe werkt het eigenlijk precies met hashtags?

Hashtag-definitie, functie en toetsenbordindeling

In principe worden hashtags gebruikt in verband met berichten in de sociale media. Het onderwerp van een bericht, foto of video is nauwkeurig afgebakend. Hashtags kunnen minder worden omschreven als categorisering en meer als trefwoorden.

Om een hashtag te identificeren of een woord te markeren, gebruikt u het hash-symbool op het toetsenbord. De woorden mogen niet gescheiden worden door spaties. In de regel worden 2, 3 of soms zelfs meer hashtags gebruikt om een bericht op sociale media te beschrijven.

  • #hashtag
  • #thisishashtag

Een voetbalwedstrijd zou bijvoorbeeld twee of drie van dit soort hashtags hebben #bvb #borussiadortmund. Alle berichten die onder deze hashtag werden gepost, worden nu verzameld en gemarkeerd. Gebruikers hebben zo toegang tot alle media-inhoud die met een bepaalde hashtag is getagd.

De archiveringsfunctie maakt het gebruik van hashtags goed. Een praktisch voorbeeld zou bijvoorbeeld het gebruik van een specifieke merknaam kunnen zijn, maar ook een specifiek onderwerp, zoals #vegan, of #restaurant, maar ook al het andere dat in trefwoorden kan worden uitgesplitst. Van muziekfestivals, tot modemerken, emoties, maar ook acties.

Wanneer gebruik je hashtags op Facebook, Instagram en Twitter?

Als privégebruiker is het archiveren natuurlijk niet de belangrijkste functie van het gebruik van hashtags. Waar het hier om gaat is door anderen gevonden te worden. Iedereen die berichten op sociale netwerken publiceert, is min of meer op zoek naar publiciteit en verwacht natuurlijk ook reacties los te maken met zijn berichten. Door hashtags te gebruiken, worden andere gebruikers zich bewust van de foto’s. Als je bijvoorbeeld op Coachella bent, het beroemdste festival ter wereld, zul je zeker iets posten voor je fans. Maar het hoeven niet alleen de grote influencers te zijn, er zijn ook particulieren die op lokale festivals staan, zoals Rock am Ring, en aan hun vrienden, maar ook aan andere mensen, willen laten zien hoeveel ze waar meemaken. Daarom verrijken ze hun postings met hashtags, zodat ze door andere gebruikers kunnen worden gevonden. Maar ook veel particulieren gebruiken hashtags zonder bijzondere bedoelingen; zij gebruiken hashtags omdat iedereen ze gebruikt.

In principe helpen hashtags dus bij het archiveren en doorzoeken van media-inhoud in sociale netwerken. Van alledaagse onderwerpen, zoals reizen op Instagram, tot politieke en economische meningen op Twitter.

Om de hashtags te vinden, moet u het gewenste woord invoeren in het zoekveld op de sociale netwerken. Het zoekveld staat altijd bovenaan de pagina, of het nu op Instagram, Facebook, YouTube of Twitter is. Afhankelijk van het sociale netwerk worden verschillende opties direct in de preview van de betreffende zoekopdracht weergegeven. Als u bijvoorbeeld het woord BVB invoert, verschijnt eerst het kanaal van de voetbalploeg, gevolgd door de verzameling hashtags en vervolgens, afhankelijk van het sociale netwerk, groepen of andere profielen met de naam.

Zoek hashtags

Het vinden van hashtags om specifiek je bereik te vergroten is niet eenvoudig. De meesten beginnen met standaardtekst, maar wij raden die niet aan omdat miljoenen mensen ze gebruiken. Uiteindelijk gaat het bij sociale netwerken, net als bij zoekmachines, om een algoritme dat je vertelt wat trending is en wat niet. Dus als je het opneemt tegen grote concurrentie onder bepaalde hashtags, is de kans dat nieuwe gebruikers je vinden relatief klein. Als je vooraf een hashtag-analyse uitvoert om het grootste potentieel, of de grootste kansen voor jou, te ontdekken, zal dat later in de groei van het kanaal tot uiting komen. Maar wat betekenen kansen nu precies voor hashtags?

Als u bijvoorbeeld het onderwerp schoonheid serveert, make-up, maar ook andere schoonheidsproducten, dan moet u overwegen hoe precies of vaag uw hashtags zijn. Het is relatief moeilijk om de aandacht te trekken met zeer algemene hashtags, op dit gebied bijvoorbeeld de hashtag:

  • #beauty

Als je kijkt naar het aantal berichten over die ene hashtag, krijg je meestal meer dan 100 miljoen berichten over dat specifieke onderwerp op de grote sociale netwerken. Daarom moet je op zoek naar een meer specifieke hashtag. Bijvoorbeeld, als u in het vakgebied wilt blijven, zou een optie in plaats van schoonheid zijn om specifieke trefwoorden te gebruiken, zoals het woord eyeliner:

  • #eyeliner

Daarnaast kunt u ook zoeken naar andere hashtags op de sociale netwerken. Als je bijvoorbeeld op Instagram het woord “eyeliner” intypt, krijg je aanvullende suggesties te zien, met de bijbehorende hoeveelheid media-inhoud. Uit de lijst kunt u dan hashtags selecteren of ontdekken waarvoor niet zo vaak nieuwe inhoud wordt gepost. Hoe minder nieuwe inhoud wordt gepost en hoe minder posts van je concurrenten veel likes en comments krijgen, hoe groter de kans dat je meer bereik krijgt. Dit geeft hen trefwoorden die binnen de gemeenschap worden gebruikt, d.w.z. die ook internationaal en aantrekkelijk zijn voor u als potentiële prospect en consument. Op die manier wordt de hashtag nog preciezer en wordt hij stap voor stap uitgewerkt tot:

  • #beautylover
  • #eyeliner
  • #eyelinertutorial

Zoek hashtags via app

Zelf hashtags analyseren is altijd kwalitatiever dan een automatische output. Toch vertrouwen velen op het gebruik van apps bij het kiezen van hun hashtags. Om het onderwerp niet helemaal links te laten liggen, hebben we hier nog eens aanbevelingen voor overeenkomstige apps voor Android en iPhone.

V&A over het onderwerp hashtags

In onze commentaren op YouTube, Facebook en Instagram, en natuurlijk in rechtstreekse berichten, krijgen we veel vragen over het gebruik van hashtags. Wij hebben hier een aantal van de meest voorkomende vragen voor u verzameld, met directe, korte en gratis antwoorden. Als u nog andere vragen heeft, aarzel dan niet om ons te e-mailen op de redactie.

Wat betekent hashtag in jongerentaal?

Het inkorten en afkorten van communicatie heeft een belangrijke rol gespeeld sinds het begin van de media. Toen de eerste films in de bioscopen verschenen, waarschuwde men nog voor de gevolgen van snelle beelden. Kranten hebben vaak moeite om te overleven, nu de inhoud op onlineportalen en, nog moderner, op sociale netwerken, steeds beknopter en sensationeler wordt verpakt. De communicatie is ook veranderd. Van de brief, waarvoor men veel tijd moest uittrekken, naar het telefoongesprek, naar de e-mail en de sms, en tegenwoordig stuurt men vaak maar een enkele emoji via Whatsapp om nog sneller emoties te kunnen uitdrukken. Schaarste heeft dus altijd deel uitgemaakt van de vernieuwing van de mediawereld. Daarom hebben hashtags zich gevestigd als een manier om inhoud beknopter te maken. In plaats van uitvoerige verklaringen, bijvoorbeeld over politieke klimaatdebatten, volstaat een hashtag om veel uit te drukken:

  • #climatechange
  • #fridaysforfurure

Het gebruik van hashtags is dus niet alleen een verschijnsel, maar ook, vanuit media-sociaal oogpunt, een zinvol gevolg van de schaarste aan informatie.

Waar gebruik je hashtags voor?

De basisfuncties van hashtags zijn volledig samengevat zoals hierboven beschreven:

  • Snel informatie vinden
  • Media-inhoud archiveren
  • Tekort aan lange informatie

Wat betekent Hatch Teck?

Hatch Teck? In feite zoeken honderden mensen per maand naar deze vraag op Google! Als ook u zojuist naar deze zin of vraag hebt gezocht, is de juiste spelling van het woord: hashtag.

Hoe maak ik een hashtag op Twitter?

Een hashtag maken op Twitter, maar ook op andere sociale netwerken zoals Facebook of Instagram, is niet moeilijk. Het enige wat u hoeft te doen is op het hash-symbool op het toetsenbord van uw computer, notebook, tablet of smartphone te drukken. Voeg, zonder een spatie te laten, het woord van uw keuze direct na het hashtag-symbool toe. Het is belangrijk dat er geen spaties in een hashtag staan. U moet het woord dus in een tekenreeks schrijven. Deze combinatie van hashtag en trefwoord wordt dan automatisch door Twitter herkend als een hashtag.