TikTok-advertenties plaatsen: Mogelijkheden, kosten, agentschap

TikTok is momenteel het gesprek van de dag: Het korte videoplatform staat op nummer 1 in alle app download charts en heeft onlangs Instagram vervangen als snelst groeiende social media platform aller tijden. Wat veel marketeers nog niet weten: Adverteren op TikTok kan nog steeds heel goedkoop. Vergeleken met de platformen Instagram en Facebook zijn de kosten op TikTok tot wel 7x goedkoper.

Veel bedrijven weten echter niet hoe ze op de juiste manier moeten adverteren op TikTok. In dit artikel lees je waar je op moet letten bij het kiezen van het juiste advertentieformaat en de juiste inhoud.

Wat moet ik doen om te adverteren op TikTok?

Advertenties op TikTok werden voor het eerst geïntroduceerd in 2016, toen de app nog bekend stond als “Musical.ly”. Sindsdien is het advertentieplatform op TikTok zich blijven ontwikkelen en biedt het nu een verscheidenheid aan verschillende advertentieformaten en doelgroepsegmentaties.

Als je wilt adverteren op TikTok, moet je je eerst registreren als adverteerder op het TikTok for Business-platform en een campagne opzetten. Vervolgens kun je advertenties aanmaken in de TikTok Ads Manager tool. Voordat je de advertentie kunt uploaden, moet je ook de respectievelijke doelgroep, het budget en de individuele advertentiedoelstellingen definiëren. De advertentie wordt vervolgens gecontroleerd en goedgekeurd door TikTok voordat deze definitief op het platform wordt geplaatst.

Hoe duur zijn advertenties op TikTok?

De kosten van adverteren op TikTok variëren afhankelijk van het type advertentie, de doelgroep, het biedingssysteem en verschillende andere factoren.

TikTok biedt verschillende advertentieformaten. Over het algemeen kan worden samengevat dat TikTok Ads nog steeds relatief goedkoop zijn in vergelijking met andere sociale mediaplatforms zoals Facebook en Instagram. Goede bureaus met de juiste creatives en de juiste targeting behalen advertentieprijzen van minder dan EUR 0,40 per 1.000 vertoningen bij het plaatsen van de advertentie.

Het is echter belangrijk op te merken dat de werkelijke kosten van TikTok-reclame afhankelijk zijn van veel verschillende factoren en sterk kunnen variëren, afhankelijk van de doelstelling van de campagne en de doelgroep. Het is raadzaam om rechtstreeks contact op te nemen met TikTok of een gecertificeerde TikTok-marketingpartner voor specifieke informatie. In de meeste gevallen is advies van een professioneel TikTok-bureau ook nuttig. Dit zal je helpen om de optimale prijs-prestatieverhouding te bereiken bij het plaatsen van advertenties op TikTok.

De prijzen voor TikTok-advertenties zijn afhankelijk van veel verschillende factoren en kunnen sterk variëren. Bij het berekenen van de kosten is het raadzaam om professioneel advies in te winnen, bijvoorbeeld van een TikTok-bureau.

Welke mogelijkheden zijn er om te adverteren op TikTok?

Er zijn veel verschillende manieren om te adverteren op TikTok, die allemaal verschillen qua vorm en formaat. Hier zijn de vier populairste advertentieformaten op TikTok:

  1. In-feed-advertenties
  2. Merkovername-advertenties
  3. Hashtag uitdagingen
  4. Merkeffecten

1. in-feed advertenties

Dit zijn korte reclamevideo’s die verschijnen tussen de organische video-inhoud in de TikTok-feed van de gebruiker. In-Feed Ads kunnen bestaan uit korte video’s, afbeeldingen of een combinatie van beide en verschijnen na elke derde tot vijfde video.

2. advertenties voor merkovername

Brand takeover ads zijn advertenties die worden weergegeven zodra de app wordt geopend en die het hele scherm in beslag nemen. Ze bestaan uit een statische afbeelding of een korte video en bevatten een link, bijvoorbeeld naar een landingspagina van het bedrijf.

3. hashtag-uitdagingen

Zoals de naam al doet vermoeden, is deze vorm van reclame gebaseerd op de populaire hashtags van TikTok. Hier vraagt een merk gebruikers om deel te nemen aan een specifieke, vooraf bepaalde uitdaging en een video te uploaden die gelabeld moet zijn met een specifieke hashtag. Deze video’s worden vervolgens weergegeven als gesponsorde content en kunnen een hoge interactiegraad bereiken.

4. merkeffecten

Branded effecten zijn speciale visuele effecten die in TikTok-video’s kunnen worden gebruikt. Een bedrijf kan deze effecten aanbieden om zijn merk te adverteren of zijn producten in een specifieke context te presenteren.

Al deze advertentieformaten bieden bedrijven een breed scala aan mogelijkheden om te adverteren op TikTok en hun doelgroep te bereiken.

Welk formaat wordt aanbevolen voor adverteren op TikTok?

Over het algemeen hangt dit altijd af van de individuele reclamedoelstellingen en specifieke vereisten van het reclamebedrijf. In-Feed Ads zijn een goede plek om te beginnen met adverteren. Het advertentiebudget is hier vrij definieerbaar, dus je kunt je eerste advertenties ook met kleinere budgetten uitproberen. Doe dit echter alleen als je er het juiste advertentiemateriaal voor hebt.

Bedrijven die helemaal nieuw zijn met TikTok als advertentieplatform zouden moeten overwegen om samen te werken met een ervaren TikTok-bureau. Een bureau ondersteunt je bij het ontwikkelen van een marketingstrategie, het creëren van content en het analyseren van de prestaties van je advertenties. Het zogenaamde monitoren van de opgezette campagnes is van fundamenteel belang om alle marketingactiviteiten voortdurend te kunnen aanpassen en optimaliseren.

Hoe belangrijk is inhoud bij het plaatsen van advertenties?

De video is extreem belangrijk voor de plaatsing van TikTok-advertenties, omdat het platform voornamelijk is gebaseerd op korte video’s. TikTok is een visueel platform dat de aandacht van gebruikers wil trekken door middel van onderhoudende, memorabele en creatieve video’s. De meeste TikTok-advertenties zijn video-advertenties die tussen de 5 en 60 seconden lang kunnen zijn.

De video moet daarom niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar ook de aandacht van het doelpubliek trekken en een duidelijke boodschap overbrengen. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de video geschikt is voor het formaat en de toon van TikTok, omdat dit de perceptie en betrokkenheid van het publiek beïnvloedt.

Samengevat is video een doorslaggevende factor voor het succes van TikTok-reclamecampagnes, omdat het het belangrijkste medium is voor interactie met gebruikers op het platform.

Is het de moeite waard om een agentschap in te schakelen om advertenties op TikTok te plaatsen?

Een bureau dat gespecialiseerd is in het plaatsen van TikTok-advertenties kan dure fouten voorkomen. Een goed bureau moet al use cases hebben voor verschillende branches. Omdat de grote TikTok-bureaus vaak advertenties plaatsen met budgetten van zes cijfers per maand, hebben ze ook veel expertise in het schalen van advertenties.

Ben je geïnteresseerd in een samenwerking met een TikTok agentschap? Wij adviseren u graag: Contact

Conclusie: Waarom het de moeite waard is om advertenties op TikTok te plaatsen

Bedrijven die de overtuigende voordelen van TikTok – het snelst groeiende sociale mediaplatform ter wereld – niet willen missen, moeten nu hun kans grijpen om een concurrentievoordeel te behalen ten opzichte van hun rivalen. U kunt dit doen door actief te worden en te adverteren op het platform van de toekomst en het heden.

Terwijl het bereik van andere sociale netwerken voortdurend afneemt terwijl de advertentieprijzen stijgen, biedt TikTok de mogelijkheid om een zeer groot bereik te bereiken – zelfs met kleinere budgetten. Advertenties op TikTok zijn daarom zeer de moeite waard.