Authenticiteit – Influencers en bloggers gedijen op de authentieke look

Authenticiteit in influencer marketing betekent simpelweg dat gebruikers je classificeren als “betrouwbaar” en “eerlijk”. Authenticiteit hoeft niets te maken te hebben met nuchterheid. Authenticiteit betekent uiteindelijk eerlijkheid. Zelfs de verkopende presentator van een thuiswinkelkanaal kan authentiek zijn wanneer hij een bepaald schoonheidsproduct aanprijst. Hoewel het uiteindelijk in de context van een verkoop is. Verkoop betekent niet noodzakelijkerwijs eerlijkheid, producten zijn tenslotte bedoeld om verkocht te worden.

Bloggers en beïnvloeders leven van authenticiteit

Maar meestal beschouwen wij authentieke mensen als mensen die hun leven leiden zoals zij dat willen. Mensen die opkomen voor wie ze zijn en wie ze zijn. Daarom kunnen niet alleen individuen, bloggers of influencers authentiek zijn; ook bedrijven en ondernemingen kunnen authenticiteit gebruiken voor hun aanwezigheid in sociale netwerken. Authentiek kanaalbeheer betekent eerlijke communicatie met gebruikers, foto’s die niet erg geposeerd zijn en de realiteit tonen, eerlijke meningen en commentaren van de operator – de merkverdediger en merkambassadeur.

Authenticiteit is heel belangrijk, vooral voor bloggers op Instagram, TikTok, YouTube maar ook Facebook, omdat fans een persoon willen volgen die ze kunnen vertrouwen. Vertrouwen speelt een grote rol, want het is vertrouwen dat een hechte band schept met een blogger, influencer en uiteindelijk een merk.

Vertrouwen omvat verschillende aspecten, bv. regelmatige verslaggeving voor kranten, maar ook regelmatige postings voor Instagram-sterren. Regelmaat en stiptheid spelen voor velen een grote rol. Maar authentiek zijn betekent ook in gesprek gaan met fans, meningen ter harte nemen en fans aanspreken. Zo te zeggen, niet afstandelijk zijn!

Maar authentiek kan ook degene zijn die afstandelijk is. Paradijsvogels op Instagram, die van evenement naar evenement worden uitgenodigd en dagelijks 100.000 mensen inspireren met nieuwe outfitinspiraties. Veel van de outfits zijn waarschijnlijk niet geschikt om dagelijks te dragen, maar veel mensen volgen de paradijsvogels toch omdat ze zich lekker in hun vel voelen en daardoor een positief rolmodel zijn.

Al deze aspecten van intermenselijke communicatie en onze samenleving moeten worden overgedragen op bedrijven en bureaus als zij succesvol willen zijn met hun sociale-mediamarketing of sociale-mediabeheer.

Authenticiteit in een oogopslag

  • Gebruikers beoordelen de influencer als “eerlijk” en “betrouwbaar
  • Door authenticiteit bouwen volgers een bepaalde band en vertrouwen op met de influencer, dit wordt ook doorgegeven aan het merk dat ze presenteren
  • Authenticiteit betekent niet altijd natuurlijk en geschikt voor het dagelijks leven, het gaat er vooral om dat je voor jezelf opkomt en je lekker in je vel voelt
  • Authenticiteit is een belangrijk aspect, vooral in social media marketing

Leestip! Virtuele beïnvloeder: nieuwe sociale marketingstrategieën

Digitale beïnvloeders, modellen… Avatars? Virtuele modellen bieden een zeer duidelijk voordeel: tijd bestaat niet. Zij worden virtueel vereeuwigd, hun carrières kunnen tientallen jaren of zelfs eeuwen duren. Het verouderingsproces en het gebruik van het model kunnen op elkaar worden afgestemd. Via virtuele modellen krijgen bedrijven een verleidelijke kans om een model te creëren dat in overeenstemming is met het merkimago en dat precies aan de doelgroep kan worden aangepast. Het uiterlijk en de persoonlijkheid van een virtueel model kunnen worden afgestemd op specifieke bedrijfstakken, zodat zij voor elke sector, ook buiten de modewereld, op maat kunnen worden gemaakt.

  • Virtuele beïnvloeders