Huisvesting & Onroerend Goed – Sociale Media Marketing, Reclame en Influencers
Wonen, of het nu in een huis, in een flatgebouw of te huur is, social media marketing wordt steeds relevanter voor steeds meer makelaarskantoren en -agentschappen, want de cijfers spreken een duidelijke taal! Het werven van potentiële belangstellenden en dus huurders of kopers kan bij weinig vormen van reclame zo nauwkeurig worden gericht, maar bij
Diensten van het Social Media Marketing Agentschap: Onroerend goed makelaar
Als u voor de eerste keer een social media marketing bureau inhuurt, heeft u natuurlijk een hoop vragen! Om u een idee te geven van wat een social media bureau doet, volgt hier een overzicht van de belangrijkste diensten. Sociale-mediamarketing is reclame, een holistisch concept voor het verspreiden van informatie over producten of diensten. In de vastgoedsector is het niet anders, of het nu om een vastgoedmakelaar of een vastgoedportaal gaat. Sociale-mediakanalen moeten holistisch worden opgezet, ze moeten worden gepland en, wat het belangrijkst is, er moet regelmatig interactie zijn. Het gaat hierbij om content op sociale media, dat wil zeggen dagelijkse posts, zelfs meerdere stories per dag op Instagram, om u de juiste video’s met toegevoegde waarde op YouTube. Op die manier creëren zij niet alleen een kanaal voor reclame-inhoud, maar ook een platform voor allen die op zoek zijn naar een nieuwe woning!
Luister naar uw gemeenschap en beantwoord vragen, voeg waarde toe in plaats van te denken aan marketingboodschappen. Beantwoord ook vragen:
- Hoeveel kost een vierkante meter in Berlijn of Frankfurt am Main?
- Wat zijn de tips voor het bezichtigen van een flat?
- Hoe laat ik een blijvende indruk achter op de nieuwe huisbaas als ik al bij de bezichtiging van de flat ben?
- Met welke tekortkomingen moet ik rekening houden?
- Hoe kan ik zwarte schapen in advertenties voor huisvesting opsporen?
- Moet ik de aanbetaling voor mijn nieuwe flat meteen betalen?
- Als ik verhuis, hoe lang duurt het dan voor ik mijn borg krijg?
Je kunt deze lijst eeuwig blijven schrijven, want daar gaat het om! Toegevoegde waarde voor de gemeenschap in plaats van reclame. Het social media-bureau helpt bij het bedenken van het concept, maar ook bij alle strategieën en methoden met advies, tips en ideeën voor creatieve inhoud.
Maar waar is het concrete voordeel? Een groot deel van Duitsland kijkt nu naar video-inhoud op YouTube. Iedereen komt te weten wat nieuw is, maar de meerderheid kijkt naar bestaande inhoud. Bij veel zoekopdrachten op YouTube zul je zien dat video’s bijvoorbeeld al vijf of zes jaar online staan. Als u erin slaagt uw inhoud en onderwerpen te plaatsen op het gebied van onroerend goed bijvoorbeeld, kan het soms gebeuren dat u na verloop van tijd 100.000 views en meer krijgt. Waarom? Elk jaar zijn er 100.000 Duitsers die van woning veranderen, verhuizen, misschien zelfs voor het eerst naar Duitsland verhuizen. Elk jaar zijn er dus duizenden mensen op zoek naar precies dezelfde vragen, en daarin schuilt de magie van YouTube. Omdat YouTube, vooral door zijn verbondenheid met de Google corporatie, ook wordt gepusht door de grootste zoekmachine ter wereld. Inhoud die hier een goede plaats krijgt, is blijvend. U kunt dit, in samenwerking met uw social media agentschap, gebruiken om nieuwe bezoekers op permanente basis te genereren en dus ook nieuwe potentiële kopers voor flats en huizen.
Laten we eens kijken naar alle inhoud van een social media-bureau in een oogopslag. Van het redactionele plan tot de controle.
Redactieplan en concept voor potentiële belangstellenden
Het redactieplan is een van de fundamentele strategieën voor een succesvol socialemediakanaal. Want wat belangrijk is in marketing is de regelmatige publicatie van inhoud, maar ook de regelmatige interactie met de fans. Door inhoud van tevoren te plannen, bespaart u veel tijd in uw dagelijkse werkzaamheden, waardoor u zich kunt concentreren op andere zaken, zoals het beantwoorden van reacties.
Redactionele plannen tonen het verloop van 30 tot 90 dagen, hier worden de postings gepland evenals de inhoud. Voor vastgoedbedrijven die hun eigen Instagram-kanaal beheren, kan dit bijvoorbeeld betekenen dat bij de overgang van vroeger naar de zomer meer woningen en appartementen worden gepost met warme achtergronden. Dus of het nu de palmboom is of de tuin die op het punt staat te bloeien in de zomer, hun socialemediakanaal verandert van seizoen, net als onze omgeving. Natuurlijk kunt u nog iets specifieker worden, u kunt bijvoorbeeld bepalen welke teksten onder de afzonderlijke postings worden geplaatst. Natuurlijk kunt u ook verschillende sociale netwerken combineren, zodat u uiteindelijk een multi-channel planning krijgt. Bijvoorbeeld, een concept kan er zo uitzien:
- Foto’s verschijnen op Instagram aan het begin van de week
- Tegelijkertijd verschijnt het eerste blogartikel, dit wordt op zijn beurt gedeeld op Facebook, want hier kan men direct op de link van de posting klikken en zo op de website komen
- Op woensdag zal hetzelfde gebeuren, met de hint dat op vrijdag onze nieuwe grote YouTube video zal verschijnen met het grote artikel, 12. Voor uw eerste platte bekijken
- Op vrijdag, stipt om 17.00 uur, met eerdere berichten om 13.00 uur op Facebook en Instagram, verschijnt nu op YouTube de geweldige video over het onderwerp plat kijken
Voorbeelden van toegevoegde waarde van online marketing
Voorbeelden van toegevoegde waarde van onlinemarketing zijn bijvoorbeeld te vinden op de websites van vastgoedmakelaars en portaalsites. Hier vindt u gedetailleerde informatie over verschillende onderwerpen in de blog: Van nieuwbouw tot huurprijzen, huurindexen en kapitaalinvesteringen. Voorbeelden:
- ImmoWelt – Gids voor huurders
- ImmobilienScout24 – Radenmaker voor zoeken, aanvragen en bekijken
- YourHouse Sale – Blog voor kopers en verkopers van onroerend goed
Of nog meer gespecialiseerd (kleinere doelgroep, maar minder concurrentie):
- ImmoAO – Vastgoed Blog voor Investeringen en Vastgoedprijzen
Hetzelfde concept geldt voor sociale media-activiteiten voor vastgoedbedrijven.
Creatieve ideeën
Dankzij deze voorafgaande planning kunnen we vier weken in één productiedag stoppen bij het produceren van de social media-inhoud. Een speciaal geboekte influencer legt eenvoudige vragen over wonen, verhuizen en verhuizen uit in YouTube-video’s. Tegelijkertijd worden foto’s gemaakt voor Instagram, Facebook en, natuurlijk, voor het blok. In één dag wordt de social media content voor een hele maand geproduceerd. Op zondag publiceert de influencer dan een korte recensie waarin hij of zij er nogmaals op wijst dat twee dagen geleden het nieuwe artikel verscheen op vastgoedportaal XY, “dit moet je absoluut zien”!
Dit is een verstandige manier om redactionele plannen te combineren met creatieve ideeën. Je fans zullen je dankbaar zijn! Omdat hun social media-kanaal duidelijk niet alleen gericht is op reclame, willen ze gratis helpen! “Hoe leuk is dat”? Dat is hoe de wereld van de sociale media werkt. Natuurlijk, gerenommeerde social media bureaus gaan over meer dan alleen creativiteit en planning, terwijl dat er al vier zijn! Als het om grote en creatieve ideeën gaat, kunnen ook links naar de pr-machine worden gelegd.
PR-strategieën (crossmediale marketing)
Je hebt een social media shoot en misschien een hele speciale influencer, misschien wil je de pers daar direct voor uitnodigen. Of het nu gaat om een lokale krant of een nationaal TV-station, als je de opnamen goed verpakt, kun je zelfs de media zover krijgen om verslag te doen van de opnamen. Dit levert plaatsing voor het merk op, maar ook nieuwe dekking, gewoon door slimme planning. Fotograaf, visagist, influencer, fotostudio, alles is toch al geboekt. Maar als je ervoor zorgt dat je al in een vroeg stadium de juiste persoon als influencer boekt, kun je zelfs persartikelen krijgen.
Hier is een kleine omweg in het onderwerp van online marketing en zoekmachine optimalisatie. Een goed social media bureau zou u ook hierover moeten informeren! Omdat backlinks kunnen worden gegenereerd door de plaatsing in de pers. Backlinks zijn verwijzingen, d.w.z. links van andere pagina’s die naar uw onroerend goed portaal verwijzen. Hoe meer van dergelijke backlinks u verzamelt voor uw website, hoe belangrijker ze worden beoordeeld door zoekmachines. Daarom is het ook op het gebied van public relations de moeite waard om met het socialemediabureau samen te werken. De inspanning is niet alleen de moeite waard op het gebied van het onderhoud en het beheer van de gemeenschap, de sociale media zijn vandaag de dag ook onmisbaar voor crossmediaal werk.
Na planning komt inhoud creatie. Er zijn verschillende uitdagingen voor Instagram, YouTube, TikTok maar ook Facebook en Pinterest.
Creatie van inhoud
Welk sociaal netwerk u ook kiest in uw marketingmix, elk netwerk heeft unieke uitdagingen, voordelen en nadelen.
We kunnen natuurlijk lang filosoferen over welke inhoud geschikt is voor welk netwerk, maar kort samengevat kunnen we het volgende zeggen: fotoshoots, videoproducties en alle andere vormen van inhoudscreatie zijn altijd tijdrovend en gaan daarom natuurlijk ook gepaard met hoge kosten en prijzen. Daarom is het de moeite waard zoveel mogelijk tijd in de planning te investeren, zodat u op de dag van de productie zo weinig mogelijk moeite hebt. Want, zoals reeds gezegd in ons voorbeeld over het onderwerp doelstellingen, gaat het erom dat je weet waar je mee bezig bent. Dit klinkt in eerste instantie eenvoudig, maar er komt heel wat planning bij kijken als je tussen community management, content creatie en onderwerpen als public relations of influencer marketing zit. Hoe beter het concept, hoe sneller de productie.
Sociale netwerken leven, net als de klassieke vorm van reclame, van regelmaat. Hoe vaker de kijker ons product ziet, hoe groter de kans dat hij het zal gebruiken. Of het nu gaat om een supermarkt, een bepaald product in het assortiment of zelfs het zoeken naar een flat. Als je je naam in de hoofden van de mensen plaatst, ben je regelmatig aanwezig.
Doelstellingen en strategieën: Huisvesting, Bouw, Onroerend Goed & Marketing
- Doelbereik: Kent u makelaar XY al?
- Doel Gemeenschap: toegevoegde waarde in plaats van reclame voor huurders/kopers
- Doelstelling Informatie: Regelmatige interactie in sociale netwerken
- Doelverkoop: strategieën om huurders en kopers als klant aan te trekken
- Meer over IHV: Sociale Media Makelaars
Sociale media strategie: Lees meer
- Strategie ontwikkelen: A-B-C analyse
- Strategie ontwikkelen: Concurrentie en regio’s
- Youtube Marketing Strategie
- Facebook Marketing Strategie
Reclame en advertenties
Misschien bent u social media manager bij een groot advertentieportaal en bent u nog niet in aanraking geweest met het onderwerp re-targeting en advertenties. Kortom, u was misschien op zoek naar een notebook en de volgende dagen en weken zag u de advertentie voor het notebook telkens weer, of u nu op nieuwsportalen zoals Spiegel of Welt of op uw favoriete blok zat. Dit is precies hoe reclame en advertentiebeheer in de vastgoed- en woningsector werken. Zo kunt u bijvoorbeeld advertenties voor Berlijn expliciet naar een Berlijn-groep sturen. Het werkt nog beter! Als u bijvoorbeeld onroerend goed aanbiedt in Frankfurt am Main, kunt u uw advertenties richten op mensen die in Frankfurt am Main wonen, tussen de 18 en 25 jaar oud zijn en alleenstaand. Voor degenen die kleine flatgebouwen op goede locaties hebben en deze verhuren aan jonge zelfstandigen, zal deze advertentie veel waard zijn! Vooral in verhouding tot een klassieke advertentie in een krant of onroerend goed tijdschrift. De verliezen zijn veel lager omdat de doelgroep veel preciezer is. Dit helpt hem niet alleen bij het maken van advertenties, maar natuurlijk ook bij de rapportage en het toezicht.
Verslaglegging en toezicht
Rapportage en monitoring hebben betrekking op de gerichte evaluatie van campagnes. Het kunnen simpele dingen zijn, zoals een influencer die post voor ons merk:
- Hoeveel bereik heeft ze met deze post?
- Hoeveel likes kreeg het bericht?
- Hoeveel dislikes waren er in verhouding?
- Hoeveel reacties heeft het bericht gehad?
Als het om advertenties gaat, wordt het natuurlijk nog complexer wat toezicht en rapportage betreft. Hier, bijvoorbeeld, gaat het over enquêtes zoals:
- Welke campagnegroep uit onze gesplitste test presteerde beter?
- Welke producten zijn winstgevend en dus voorbestemd voor re-targeting?
- Hoeveel splittestcampagnes kunnen we uitvoeren zonder het reclamebudget te belasten?
Het vakgebied houdt zich dus bezig met de evaluatie van verschillende strategieën. Door de strategieën te evalueren, kan men afzonderlijke concepten terzijde schuiven en zich op andere concentreren. Op die manier kan de aanwezigheid in de sociale media of de prestaties in de sociale media worden verbeterd. Want aan het eind van de dag, gaat het altijd over geld verdienen.
Advies en agentschap
Heeft u vragen over social media marketing? Met het advies van ons social media bureau heeft u altijd de juiste antwoorden op uw vragen. Of het nu gaat om Instagram marketing, YouTube content creatie, Facebook advertenties, Pinterest zoekmachine optimalisatie of het bereiken van jongeren via social media netwerken zoals Tik Tok. Wij hebben de juiste concepten en strategieën om u vooruit te helpen als agent of zelfs als onroerend goed portal. Neem nu contact met ons op, we kijken uit naar uw e-mail en uw telefoontje.
Onroerend goed: Nuttige links
- Overeenkomst bouwvereniging – FIV Magazine
- Makelaarin luxe onroerend goed – Lukinski Property
- Beleggingen – FIV Magazine
- Vastgoedbeleggingen – FIV Magazine
- Vastgoedbeleggingen Interview – FIV Magazine
- Heeft onroerend goed zin als investering? – Immo AO
- Video’s: Rente, sparen & Co – IHV Makler