TikTok | Marketing

Instagram | Marketing
YouTube | Marketing
Twitch | Marketing
Facebook | Marketing
Pinterest | Marketing
Snapchat | Marketing
Social Ads | Marketing
Performance Marketing | Marketing
UGC | Marketing
Cases | Marketing
Influencer | Marketing
Influencer Events | Marketing
E-Commerce | Marketing
Google Ads | Marketing
E-Mail Funnel | Marketing
Recruiting | Marketing
Speaker | Marketing

TikTok Marketing Case

YouTube-advertenties

Adverteer op YouTube met slimme doelgroepen, met prestaties en met Social Media One.

Advertenties ⚡ Contact

YouTube-advertenties: advertenties plaatsen

YouTube-adverteren – prestaties zijn de essentie van ons YouTube-bureau! Hier vind je de eerste informatie over YouTube Ads, de strategie achter de videoadvertenties, de verschillende advertentieformaten, kosten en KPI’s (key performance indicators) op YouTube, voor kwalitatief verkeer in hoogwaardige doelgroepen.

Vragen? Praat met ons of schrijf naar onze YouTube-advertentie-experts: Contact

Zonder advertenties bereik je slechts 1% – 4% van je volgers! YouTube Ads zorgen ervoor dat je je bereik sneller kunt vergroten.

Social Media Agency by CXMXO

Stephan M. Czaja, eigenaar
CXMXO Groep

Uw agentschap voor advertenties op YouTube [jaar]:

YouTube Ads Agency: advertenties plaatsen

Prestatiemarketing op YouTube

Sociale advertenties op YouTube – Het grote voordeel van YouTube als sociaal mediaplatform is 1) het grote aantal gebruikers en 2) de hoge mate van betrokkenheid die gebruikers tonen in de app. Eenvoudig gezegd:

Je kijkt 2 of 3 seconden naar een foto op Instagram, 2 of 3 minuten naar een video op YouTube of zelfs langer! – Hoge betrokkenheid

Meer dan 2 miljard gebruikers – dat maakt YouTube zo interessant als advertentieplatform en heel weinig bedrijven gebruiken YouTube voor marketing – een voordeel voor jou als adverteerder. Velen hebben gehoord van Facebook Ads en zijn hier vooral aanwezig.

Videoadvertenties voor concurrenten – Er zijn zulke krachtige mogelijkheden, exclusief van YouTube zogezegd. Bijvoorbeeld het gericht plaatsen van video’s voor concurrerende producten (video’s dus)! Dit is in geen enkele andere sociale app voor adverteerders mogelijk. Slechts een van de voordelen van advertenties op YouTube.

Organisch & betaald als booster

Organisch & betaald als booster – YouTube is niet alleen interessant voor advertenties, als je een eigen YouTube-kanaal hebt, kun je je gemaakte inhoud ook extra bereik geven.

Zo’n “geadverteerde post” vergroot het bereik enorm.

De combinatie van organisch en betaald bereik is onverslaanbaar. Dit komt omdat een geadverteerde post niet alleen je community bereikt, die het “toch al” weet, maar ook vreemden, nieuwe fans voor je kanaal, je producten en je merk.

Trouwens, hoeveel kost een advertentie op YouTube? Hoeveel kosten 1.000 vertoningen? Bereken hier je mediabudget voor YouTube Ads als voorbeeld.

Wist je dat… biologisch assortiment

Zelfs als je YouTube-kanaal al 100.000 volgers heeft, bereik je meestal maar 6-15%.

Organisch bereik (gemiddeld): 6-15% van de community.

* Afhankelijk van de activiteit van het kanaal

Omgekeerd betekent dit dat 85-94% van de community de post niet heeft gezien (te veel contentcompetitie op YouTube).

Voorbeeld: De doelgroep overtuigen met inhoud

Het grootste voordeel is echter de nauwkeurige targeting van gebruikers met advertenties, bijvoorbeeld op basis van hun interesses of locatie. De basis hiervoor is de grote hoeveelheid gebruikersgegevens die YouTube (of het moederbedrijf Google) van zijn gebruikers heeft.

Voorbeeld (sportmode, voetbalschoenen en hardloopschoenen):

Campagne A: Mensen van 21-27 jaar, vrouw, uit Hamburg met interesse(s) in voetbal -> Ideale doelgroep voor sportmerk

Dit is campagne A. Nu lanceren we campagne B, met dezelfde parameters, maar met de leeftijdsgroep 17-20 jaar. De media (video’s, sommige beelden in de videoadvertentie) tonen dan jongere mensen. Gebruikers voelen zich eerder aangesproken en de klikfrequentie stijgt.

Campagne B: zoals hierboven, leeftijd 17-20 jaar.

Na campagne A en B begint campagne C.

In de derde stap:

Campagne C: Mensen die onze mensen kennen (d.w.z. waarschijnlijk vergelijkbare sportieve interesses hebben)

Dit creëert naamsbekendheid / bereik, precies in de gewenste doelgroep. De individuele advertentie (campagne) kan dus door ons precies worden afgestemd op jouw specifieke doelgroep.

Er worden veel parameters getest:

  • Perioden van de advertenties
  • Medium (foto’s, galerijen, 360°, video’s)
  • Inhoud (voorbeeld: op maat gemaakt voor vrouwen van 21-27 jaar)
  • Tekst en spraak

Hierdoor worden je YouTube-advertenties steeds efficiënter. Je kunt dan de resultaten zien in de monitoring (daar komen we zo op).

Het begint allemaal met de eerste workshop, samen met jou als klant en onze social media consultant. Met jouw kennis van je producten en onze marketingexpertise ontwikkelen we jouw succesvolle YouTube-reclamestrategie.

Jouw experts voor YouTube-advertenties:

Strategie: Achter de videoadvertenties

We kunnen nu veel praten over creativiteit, best practices, referenties, bijvoorbeeld onze eerste Amazon-documentaire met een extra YouTube-release, maar veel belangrijker is de technische component, de strategie!

YouTube-advertenties: wat is dat?

Hoe werken YouTube-advertenties? In dit vereenvoudigde schema zie je de opties die je hebt met advertenties op YouTube. Het gaat voornamelijk om de overzichtspagina’s (startpagina, zoekresultaten) en de individuele videopagina met zijn aanbevelingen rechts van de video. Op deze manier kun je jouw video-inhoud vakkundig plaatsen voor het afspelen van YouTube-video’s of weergeven als aanbeveling.

YouTube-advertenties op youtube.com

YouTube-advertenties in de app

Nog niet genoeg van YouTube Ads? Ok! Dan geven we je graag wat meer inzicht in de concepten, methoden en tools van een YouTube-advertentiebureau.

Inhoud eerst! Inhoud is koning: tweede 1-5

Voor gebruikers, maar ook voor het algoritme van YouTube. Voor YouTube-video’s tellen vooral de eerste 5 seconden. Na 5 seconden kunnen gebruikers de weergegeven video overslaan. Daarom is het belangrijk om niet alleen aandacht te besteden aan een verhaallijn, zoals bij normale videomarketing, maar ook om de belangrijkste boodschappen heel vroeg te plaatsen.

In het ideale geval plaatsen we goed doordachte, kleine “lokmiddelen” aan het begin die de aandacht van de gebruiker trekken.

Je bent misschien al bekend met de technische term clickbait in online marketing.

Snelle aandacht en het verlangen naar meer – dat is het doel van deze tool.

In de voedingsindustrie kan dit bijvoorbeeld een eenvoudige zin zijn als:

  • “Dat gaat echt niet werken! (dacht ik bij mezelf. En toen … 12 kilo in 4 weken. 12 kilo. Ongelooflijk! Heb je gehoord van dit kleine blikje? “

Eerst het kleine aas, de absoluut negatieve verklaring en dan het grote succes, het typische heldenverhaal – in 5 seconden. Natuurlijk inclusief de kernboodschap, helemaal aan het begin.

Inhoud testen op doelgroepen: optimalisatie

Een ander belangrijk hulpmiddel vanuit een technisch perspectief is A/B-testen. Hierbij worden verschillende video’s tegen elkaar getest.

Als we bij het voorbeeld blijven dat je al hebt geleerd (clickbait), zouden dit verschillende introducties kunnen zijn, ingesproken door VoiceOver. De factor “kilo’s” en de periode van gewichtsverlies zouden bijvoorbeeld getest kunnen worden.

Wanneer klikken mensen het meest?

  • 3 kilo in 1 week: 3,1%
  • 6 kilo in 2 weken: 4,7%
  • 9 kilo in 3 weken: 3,8%
  • 12 kilo in 4 weken: 4,1%

We zien dus dat 6 kilo in 2 weken het grootste succes heeft, met een verschil van +0,6%. Op 10.000 weergaven, direct 600 klikken meer.

Hetzelfde voorbeeld kan natuurlijk worden toegepast op de auto-industrie.

  • Automodel X met 70 pk
  • Automodel Y met 92 pk
  • Automodel Z met 135 pk

Klikcijfers zijn natuurlijk niet alles, hierover meer in de rapportage (conversieratio). De tweede stap is natuurlijk belangrijker: Wanneer worden de meeste verkopen gedaan?

Welke communicatievorm zorgt voor het grootste succes binnen de doelgroep? Zo werkt A/B-testen met YouTube-advertenties.

Donkere berichten: Speciaal voor advertenties

Je hoeft hiervoor geen honderden video’s op je kanaal te publiceren. Daarom willen we snel een derde hulpmiddel introduceren, zogenaamde “dark posts”. Dark posts zijn ongepubliceerde YouTube posts die alleen gezien kunnen worden door je advertentiemanager en de doelgroep die je advertentie ontvangt.

Dit is hoe het technische systeem achter YouTube Ads werkt en daarom is het de moeite waard om een ervaren partner te gebruiken, d.w.z. een goed YouTube-bureau. Als je vragen hebt, kun je onze contactpersonen hier vinden.

Leer ons kennen!

YouTube-advertenties overschakelen: Website en app

  1. Reclame voor video’s (app)
  2. Banner onder video (app)
  3. Video-aanbeveling onder de video (app)
  4. Reclame voor video’s (website)
  5. Videoaanbeveling op homepage (website)

Reclame voor video’s (app)

Video-aanbeveling onder de video (website)

Reclame voor video’s (website)

Bijvoorbeeld direct als (minimaal) 5-seconden teaser, voor andere relevante video’s (onderwerp) of direct voor je concurrentie.

Videoaanbeveling op homepage (website)

Als alternatief als een “aanbeveling”, naast de huidige video van de gebruiker:

Rapportage en analyse: monitoring

Creativiteit, systeem, strategie en uiteindelijk de acties moeten ook worden gemeten en hun succes moet worden beoordeeld. Dit gebeurt allemaal bij het monitoren. Tip! Als klant ontvang je van ons regelmatig een korte analyse en een gedetailleerd, uitgebreid rapport. Zo heb je altijd alle cijfers in één oogopslag.

Het zijn echter niet veel lange tabellen die doorslaggevend zijn, maar een paar kerncijfers.

KPI’s (prestatiedoelen) zijn onder andere:

  • CPM (kosten voor 1.000 advertenties)
  • CPC (kosten per klik)
  • Conversiepercentage (doelen bereikt)
  • LAC (kosten per klant)
  • Betrokkenheid (interactie)
  • Vermeldingen (markering)
  • Indrukken (paginaweergaves)

KPI’s voor YouTube-reclame

Afhankelijk van de social media-strategie, de algemene reclamestrategie, verschillen de doelen met de bijbehorende kengetallen. Bij sociale-mediamonitoring wordt gekeken naar verschillende belangrijke prestatie-indicatoren(KPI, prestatiedoelen) op YouTube. Hier volgen enkele van de belangrijkste voorbeelden en technische termen.

Voor de meeste mensen (met e-commerce maar ook in de stationaire detailhandel) telt vooral één ding: verkoop. De technische termen in social media marketing, conversie (het bereiken van bepaalde bedrijfsdoelen), of het conversiepercentage voor nieuwsbriefinschrijvingen, inschrijvingen voor een webinar of zelfs je directe verkopen in de online shop.

CPM: kosten voor 1.000 advertenties

CPM – CPM (kosten per 1.000 advertenties), oftewel “Costs Per Mille”, vertelt je hoeveel het kost om je advertentie 1.000 keer weer te geven. Over kosten gesproken, de kosten voor advertenties zijn nooit hetzelfde, ze verschillen door vele parameters. Belangrijk voor het prijsverschil is echter bijvoorbeeld de concurrentie, hoeveel concurrenten adverteren ook op jouw zoekwoorden?

Berekening:

  • CPM = kosten/weergaven
  • 0,20 euro = 2.000 euro / 10.000 weergaven

CPC: kosten per klik

CPC – CPC (kosten per klik) beschrijft het bedrag aan kosten dat wordt gemaakt voor een klik op je “doel” (je eigen YouTube-kanaal, een andere YouTube-video, je online winkel, landingspagina’s, enz.)

Berekening:

  • CPC = kosten / klikken
  • 2 euro = 2.000 euro / 1.000 klikken

De belangrijkste prestatie-indicator (CPC) is belangrijk omdat bereik alleen (vooral in het verkoopaspect) van weinig betekenis is.

Nog belangrijker zijn echter de conversiesnelheid en de LAC.

Conversiepercentage: doelmeting

Conversiepercentage – Dit percentage heeft betrekking op het succes van YouTube-advertenties. Heel eenvoudig berekend: Als je advertentie 100.000 keer is afgespeeld op YouTube en je doel is 2.000 keer bereikt (bijvoorbeeld verkocht), dan is het conversiepercentage 2%.

Berekening:

  • Conversiepercentage = leads / weergaven * 100
  • 2% = 2.000 / 100.000

LAC: Kosten voor het verkrijgen van leads

LAC – LAC (Lead Acquisition Costs), d.w.z. de kosten voor het sluiten van een verkoop, tonen de uiteindelijke “aankoopprijs per klant”, simpel gezegd. De effectiviteit van YouTube-reclame kan dan snel worden gemeten, simpel gezegd de winst per klant in verhouding tot de acquisitiekosten.

Bevlogenheid: Interactie

Betrokkenheid / Interactie – Betrokkenheid (interactie) wordt berekend aan de hand van likes, opmerkingen, directe berichten, vermeldingen (tagging), impressies (paginaweergaven) voor klikken in de online winkel.

Eerste conclusie: YouTube voor hoge betrokkenheid

Je kunt zien hoe uitgebreid advertenties op YouTube zijn, van strategie tot optimalisatie in monitoring – advertenties op YouTube zijn zeer effectief omdat gebruikers zeer betrokken zijn, in tegenstelling tot andere snel consumerende apps zoals Instagram en TikTok.

Voordelen van adverteren op YouTube

  • Hoge gebruikersloyaliteit (vergelijking Instagram, TikTok)
  • Combinatie organisch, betaald voor je eigen YouTube-kanaal (maak evergreens)
  • Adverteer voor de concurrentie
  • Directe koppeling mogelijk (landingspagina, e-commerce)
  • Meetbaar succes (analyse en opvolging)

YouTube Ads Agency: advertenties plaatsen

Praktijkvoorbeelden en best practices

Case studies zeggen meer dan 1000 woorden! Hier vindt u enkele geselecteerde klantprojecten:

Heb je vragen? We helpen je graag op een vriendelijke en directe manier!

YouTube-agentschap

Uw agentschap voor advertenties op YouTube [jaar]:

Als je vragen hebt, bel ons dan!

TikTok Marketing Case

YouTube-advertenties

Adverteer op YouTube met slimme doelgroepen, met prestaties en met Social Media One.

Advertenties ⚡ Contact