Social media marketing voor huisdieren: Reclame voor kat, hond, muis & co.

Social media marketing voor bureaus – 66% ziet zijn huisdier als zijn “beste vriend”, 59% als een “knuffelbeest”, 37% ziet zijn huisdier zelfs als een “beschermer” en een hele 33% als een “kind”. Hieruit blijkt de sterke emotionele band tussen huisdier en eigenaar. Weinig dingen zijn zo aanwezig in huishoudens in dit land als huisdieren. Honden, katten, parkieten, hamsters, cavia’s en vele andere schattige huisgenoten huppelen in onze huiskamers. Maar hoe bereik je dierenliefhebbers op sociale netwerken? Vooral wanneer we kijken naar de verschillende sociale netwerken, met hun afzonderlijke doelgroepen en belangengroepen. Dit is precies waar het werk van een social media-bureau om de hoek komt kijken.

Dierenliefhebbers vinden en activeren: Maar hoe?

Of het nu gaat om voer, speelgoed, kleding en accessoires voor katten, honden, muizen, enz. Bij social media-marketing draait het maar om één ding: interactie. Als je een eigen community wilt opbouwen die actief over je merk praat, maar ook je producten aan elkaar aanbeveelt (binnen de community), dan is het niet meer voldoende om hier en daar een product te posten. Social media marketing vergt structuur, planning en natuurlijk efficiëntie, vooral in verband met e-commerce. Sleutelwoorden hier zijn al social media advertising, targeting maar ook re-targeting van gebruikersgroepen. Maar laten we bij het begin beginnen. Hoe werkt een social media-bureau?

Fout: Een of ander reclamebureau doet dit

Tot nu toe werkten veel bedrijven met klassieke reclamebureaus of PR-bureaus. Sociale-mediamarketing wordt dan toegevoegd aan het eigenlijke programma, maar stiefmoederlijk behandeld. Bijgevolg lopen campagnes op niets uit, genereren postings geen interactie en genereren advertenties geen verkoop in de onlineshop.

Prestaties en aanwezigheid: gebruikers echt (!) bereiken

De meest voorkomende fout, de mentaliteit van “social media moet je doen!” Toch zijn sociale media zo persoonlijk, mensen kijken ’s ochtends, tijdens de lunch, ’s avonds en natuurlijk voor ze naar bed gaan op hun favoriete apps. Sociale media zijn dus alomtegenwoordig. Er moet dus liefde worden gestoken in concepten en strategieën, en ervaring maar ook know-how voor een goede prestatie, eenvoudig gezegd verkoop in de online winkel.

Emoties voor dierenfans! Dat is waar het allemaal om draait.

Vooral bij huisdiereigenaren draait het allemaal om emoties die je als merk moet oproepen. Gelukkig is het voor u zelfs iets eenvoudiger dan voor veel andere merken. U werkt immers al met een product dat bij miljoenen huishoudens hoge emoties losmaakt. Eigenlijk de perfecte basis voor social media marketing!

Aangezien u al op deze pagina bent beland, is de eerste stap al gezet. Maar wat gebeurt er daarna?

Het meest populaire huisdier, de kat!

Nummer 2 meest populaire huisdier, de hond.

Workshop: Stap 1 naar het sociale marketingconcept

Workshop – een gezamenlijke workshop met u en onze social media expert is de basis en het begin van de samenwerking. Hier analyseren we het merk, de producten maar ook de doelgroep voor uw snacks, traktaties, speelgoed,… voor kat, hond, hamster, muis… singles, alleenstaande ouders, families, mannen, vrouwen, oudere mensen,… verder met interessegebieden, uw eigen woonplaats, diverse parameters die uiteindelijk leiden tot de creatie van uw sociale media strategie.

Sociale media strategie voor huisdieren

Ook hier geldt: als u meer wilt weten over de afzonderlijke gebieden, kunt u diepgaandere artikelen, gidsen en tips vinden in ons hoofdmenu, maar ook in onze blog over sociale media.

Snel uitgelegd levert de social media-strategie de rode draad. Simpel gezegd, een redactioneel plan waar alle teamleden zich aan houden, waarbij verschillende aspecten worden gecombineerd, van inhoud van elke post, tot postingstijden, tot tagging (verhogen van interactie). Binnen de sociale netwerken, tussen Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, maar ook andere vertegenwoordigers, is social media marketing complexer geworden, dus de ervaring van een goed social media bureau zal u helpen uw eigen concept te ontwikkelen.

Daarna is het tijd voor het dagelijkse werk en de activiteiten op uw sociale media-kanalen. Natuurlijk, ook extern als je denkt aan influencer marketing. De mogelijkheden zijn legio, van influencer marketing tot betaalde outreach, adverteren op sociale netwerken.

Het grote waarom van adresseren

Wat is de taak van een huisdier? Taken van huisdieren in de VS

  • Beste vriend – 66%
  • Knuffel – 59%
  • Beschermer – 37%
  • Kind – 33%
  • Therapeut – 25%

Statistik: Aufgaben von Haustieren in den USA im Jahr 2010 | Statista

Liefde ontmoet prestatie

Niet alleen zijn we als social media-bureau top uitgerust door onze ervaring en expertise, we hebben ook drie schattige kleine medewerkers op kantoor met veel bont!

Strategie betekent vooral één ding: de doelgroep kennen.

Targeting: het nauwkeurig aanspreken van mensen

Een ander zeer belangrijk aspect, reclame op sociale netwerken. Maar waarom zijn sociale netwerken zo sterk?

U weet dat sociale netwerken veel gegevens over hun gebruikers opslaan en natuurlijk ook verwerken. Het grootste sociale netwerk alleen al heeft meer dan 2.000 parameters aan informatie per gebruiker. Daartoe behoren eenvoudige, zoals leeftijd, woonplaats of interesses, maar ook iets complexere, zoals de geschiedenis van “likes”. Hoe meer informatie de sociale netwerken hebben, hoe efficiënter zij reclame voor hun klanten kunnen uitspelen. Dit is precies wat we gebruiken als een social media bureau om advertenties met prestaties te creëren!

Doelgroepen identificeren en promoten

Zo kunnen we ook goede verbanden leggen, b.v. tussen gezinnen, alleenstaanden, hondenbezitters, kattenbezitters, parkietenbezitters, hamsterbezitters, muizenbezitters en alle andere soorten huisdieren. Advertenties kunnen dienovereenkomstig worden vormgegeven in visuele aspecten (beeld, video) maar ook in communicatie, zoals tekst, emoji’s, links.

En het kan altijd preciezer! Hier willen we u echt maar een klein aspect laten zien van de mogelijkheden die voor u als bedrijf beschikbaar zijn met het juiste social media bureau.

U kunt de precieze doelgroepen nog preciezer aanspreken op afzonderlijke locaties, bijv. woonplaatsen, maar ook mensen die geïnteresseerd zijn in bepaalde plaatsen, bijv. omdat ze daar binnenkort naartoe willen reizen.

Maar u kunt ook mensen aanspreken die uw online winkel hebben bezocht, geïnteresseerd waren in een bepaald stuk speelgoed of voedsel en nu gedurende twee of drie weken opnieuw advertenties van dit ene, speciale product te zien moeten krijgen. Zoals u kunt zien, zijn de marketinginstrumenten binnen de sociale media ADS krachtig en divers.

Contact: Experts in sociale media

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan nu contact op met onze social media-experts. We kijken uit naar uw aanvraag!