6 Social Media Manager Tips voor de Facebook Fanpage – Beginner
Als je een publiek figuur bent en besluit om een Facebook of Instagram account te hebben, sta je dichter bij je fans – zeker. Vooral jongeren kunnen via sociale netwerken worden bereikt. Maar ook agentschappen, managers en persvertegenwoordigers zitten op sociale netwerken. Het grote voordeel: je slaat twee vliegen in één klap. Je begint met ‘PR’ – wat natuurlijk niet lijkt op reclame of public relations in het sociale netwerk – en je krijgt ‘PR’ . Met slimme strategieën vindt u nieuwe fans op sociale-mediaplatforms, maar ook nieuwe multipliers in de zin van nieuwe verslagen, nieuwe contacten of banen. Dus als je een echte social media-expert wilt worden, zijn hier 7 praktische tips om je Facebook-kanaal er perfect uit te laten zien.
- Tip! Emotie ontmoet Community & Adverstising – Meer over ons
Facebook-agentschap
Beschrijving – De belangrijkste informatie in één oogopslag
Een fanpagina moet altijd een goede beschrijving hebben: Wat maakt mij een persoon (van het openbare leven)? De beschrijving is belangrijk! Dit moet altijd worden opgenomen:
- Link naar eigen website
- Korte biografie / beschrijving (max. 50 woorden)
- Actuele foto’s, banen en engagementen
- Andere sociale media profielen (gelinkt)
Cover foto – Eye-catcher op Facebook & Co.
De omslagfoto op Facebook is altijd het eerste wat je ziet. Nog voor de profielfoto, nog voor de beschrijving. Alleen al de grootte en de aanwezigheid in het bovenste gedeelte van de fanpagina trekken automatisch de aandacht. Idealiter zou u een zeer betekenisvolle omslagfoto moeten gebruiken – een blikvanger! In andere sociale netwerken zoals Twitter en YouTube is de omslagfoto overigens vaak het dominante element in de header van de fanpagina’s. Om te voorkomen dat het saai wordt, moet de omslagfoto ook om de 7-14 dagen worden veranderd.
De profielfoto, op zijn beurt, moet zo eenvoudig mogelijk zijn. Op mobiele apparaten, zelfs op de desktop PC, is het meestal niet meer dan een kleine thumbnail. Idealiter zou je dus een portret moeten gebruiken. Dit verhoogt de herkenningswaarde en maakt het voor fans gemakkelijker om u in het bijzonder te herkennen tussen de vele foto’s van vrienden en fanpagina’s. Logo’s kunnen ook worden gebruikt, maar moeten dan een effen achtergrond hebben en er goed tegen afsteken. Het beste is en blijft een portret van een persoon.
Maak nu een titelfoto + profielfoto: Fanpage Ontwerp: Gratis Photoshop Sjabloon (PSD)
Posting – Hoe ziet een perfecte posting eruit?
Voordat veel mensen naar uw nieuwe fanpagina komen (via uitnodigingen of zoekopdrachten), is het goed als u al enige inhoud voor uw lezers biedt. Wie op een lege fanpagina komt, zal daar niet lang blijven en zich afvragen of hij überhaupt (nog) wel actief wordt gebruikt. Daarom: inhoud eerst!
Berichten op sociale netwerken moeten altijd visueel functioneren. Het is daarom raadzaam te beginnen met bestaande inhoud. Dit omvat afbeeldingen, bestaande teksten (uit de pers, de media, enz.) of video-inhoud. Ze kunnen gewoon gedeeld worden en dan op je eigen tijdlijn terechtkomen. De beschrijving mag hier niet te lang zijn, aangezien slechts weinig bezoekers zich met de concrete inhoud van de postings zullen bezighouden. In de regel mag het niet meer dan vier regels tekst zijn. Je kunt echter ook externe links, artikelen en foto’s delen op je eigen fanpagina. Dit is ook een kans voor uw fans om zelf onderwerpen te ontdekken.
In de beschrijving moeten echter ook hashtags worden gebruikt. Ze zijn essentieel geworden en kort uitgelegd, trefwoorden die de respectieve posting, of de respectieve stemming verklaren. Voor dit artikel zouden dat bijvoorbeeld kunnen zijn: #socialmedia #facebook #fanpage #tips. Niet alleen zijn hashtags krachtig, het taggen van andere mensen vergroot ook het bereik. Je kunt altijd vrienden of andere fanprofielen in je berichten linken en ze bij naam noemen.
Fans – Hoe krijg ik mijn eerste fans op Facebook?
Nadat je je eerste content hebt gepost en gedeeld, zijn er verschillende manieren om meer likes, of fans (of volgers) te genereren. Ten eerste kun je gewoon je vrienden uitnodigen. Vrienden zijn vaak goede eerste contacten en zij houden van interactie met uw inhoud. Maar voor een meer omvattend social media-concept moeten ook andere factoren in aanmerking worden genomen. Dit begint met de integratie van uw nieuwe fanpagina op uw eigen website en kan eventueel zo ver gaan als gesponsorde advertenties (Facebook Ads). Ook hier kan achteraf goed toezicht worden gehouden. Als social media consultants hebben wij altijd de neiging om verschillende opties uit te proberen voor het succes van het individuele kanaal.
Postings – Wat moet ik posten en wanneer?
Met de eerste waardevolle inhoud, een in het oog springende omslagfoto, de profielfoto en de eerste fans, is het nu tijd voor de dagelijkse routine: postings. Omdat het belangrijk is om je fanpagina up-to-date en actief te houden – vooral als bedrijf, beroemdheid of publiek figuur. Als socialemediabeheerder is het niet altijd mogelijk om alle aanbevelingen van onze richtsnoeren op te volgen – maar het gaat altijd om een oriëntatie op het optimum en ervaring met beste praktijken en socialemedia-trends:
- 2-3 keer per dag moet je iets nieuws posten
- Het hoeven niet altijd professionele opnamen te zijn, foto’s uit het dagelijks leven werken ook. Je fans vinden het ook altijd leuk om te volgen wat je aan het doen bent, welke outfit je aanhebt of bij welke show je net te gast bent geweest.
- Bedank je fans voor hun steun
- Gebruik backstage en achter-de-schermen materiaal
Instagram is vooral opwindend voor mensen in het openbare leven – veel jonge, trendbewuste mensen flaneren hier, mogelijk de opinieleiders van de toekomst. Bij regelmatige postings lijkt het sterk op Facebook: er worden “Likes” gegenereerd, vervolgens volgers en later echte fans. Een paar dingen verschillen echter:
- Hashtags zijn erg belangrijk op Instagram! Met behulp van hashtags worden afbeeldingen gezocht en gecategoriseerd voor andere gebruikers. De snelste manier om geschikte trefwoorden te vinden is te zoeken naar bijpassende afbeeldingen die al populair zijn en je daardoor te laten inspireren.
- De beeldkwaliteit moet goed zijn – Het social media-concept Instagram leeft van beelden.
- Meer interactie met andere gebruikers dan op Facebook – dat wil zeggen, andere mensen leuk vinden en volgen
- Het helpt om een duidelijke stijl (ontwerp) aan te houden, bv. altijd posten met dezelfde kleurenfilter.
Dit was ons artikel: “6 Social Media Manager Tips voor de Facebook Fanpage”. We hopen dat je ze kunt gebruiken om veel nieuwe ideeën te implementeren en je fanpagina te pushen.
- Tip! Emotie ontmoet Community & Adverstising – Meer over ons
Facebook-agentschap
[shortcode-variabelen slug=”adsense-content”]