UTM parameters: Definitie, Google Analytics voor e-commerce, Youtube, Facebook & Co. + voorbeeld

UTM parameters – Hoe weet u of uw online marketing inspanningen (of advertenties of organische content marketing, enz.) succesvol zijn? UTM parameters zijn het antwoord. In online marketing is vaak niets belangrijker dan het meten van succes. Voor campagnes op social media netwerken als YouTube, Facebook, Instagram en TikTok, maar ook voor Google Ads en Native Ads. Kort uitgelegd: Elk project heeft een URL, deze is uniek. Zoals https://example.com/ – Door deze URL uit te breiden, kunnen individuele bronnen worden getraceerd, zoals te zien is in het voorbeeld. Op deze manier kunnen bezoekersstromen worden geïdentificeerd, zoals hier https://example.com/?utm_agc=petra – wat dit betekent en hoe UTM parameters werken voor uw monitoring en rapportage, leert u in dit artikel!

UTM parameters: Definitie en voorbeeld

Laten we direct beginnen met een minivoorbeeld:

Hoe UTM parameters werken

Zoals beschreven in de inleiding, is de basis voor de opbouw van de UTM parameter het domein van de doelpagina, in ons voorbeeld:

https://example.com/

UTM-parameters kunnen in alle links worden gebruikt. De resultaten worden gemeten in Google Analytics, waarover later meer. Hier kunt u precies zien waar de bezoekers vandaan kwamen, van buitenaf of van binnenuit.

Bijvoorbeeld, als een influencer ad verteert, zou ik de parameter utm_agc=peter kunnen toevoegen, zodat ik zou weten welke bezoekers van Petra komen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor reclame en dergelijke.

Het resultaat:

https://example.com/?utm_agc=petra

Maar u kunt ook zien of deze bezoekers tot verkopen hebben geleid. Welkom in de wereld van het meten van het succes van linkbronnen!

Tip! Alle links die naar uw e-commerce verwijzen kunnen worden voorzien van UTM parameters. Het maakt niet uit of het Instagram, Facebook, Youtube of Pinterest is.

Definitie: Bezoekers / links volgen

UTM-parameters bieden u dus de mogelijkheid om verkeer (bezoekers) te identificeren aan de hand van de bron (d.w.z. herkomst).

U kunt bijvoorbeeld zien welke bezoekers via pagina XY op uw landingspagina voor product XY terecht zijn gekomen.

Op die manier kunt u direct vergelijken hoe verschillende leadbronnen ten opzichte van elkaar presteren. Op die manier kunt u kengetallen berekenen die u helpen uw online marketingmaatregelen en -strategieën te optimaliseren.

https://socialmediaone.de/? utm_source=website&utm_medium=content&utm_campaign=workshop_instagram

Parameters Structuur en uitbreiding

Alles wat je nodig hebt is dit systeem:

  1. Domein
    website.com/
  2. Voeg dan parameters toe:
    website.com/ ? utm_source=website
  3. Verdere parameters
    website.com/?utm_source=website & utm

Vergelijkbare kerncijfers: Rendement van advertentie-uitgaven

Een gebruikelijke methode is de Return on Ad Spend (ROAS). Hiermee identificeert u de bronnen met de hoogste prestaties.

Bereken de Return on Ad Spend (ROAS):

Formule: Omzet / Uitgaven = ROAS

Voorbeeld: 10.000 / 2.000 = 500%.

De ROAS kijkt dus naar de verhouding tussen inkomsten en uitgaven van een bepaalde campagne. Hier in het voorbeeld is deze campagne 5:1, d.w.z. dat hij 5 keer de inzet oplevert. Zo kunt u gemakkelijk campagne A, B, C met elkaar vergelijken.

U kunt deze en andere kerncijfers echter alleen berekenen als u over de nodige gegevens beschikt. Dat betekent dat u uw leads (bezoekers, maar ook kopers) moet volgen. Hiervoor is het gebruik van UTM voor tracking stap 1.

Wat zijn UTM parameters? Google Analytics

UTM-parameters worden als variabelen in links geplaatst. Als een gebruiker op deze link klikt en op de gewenste website terechtkomt, wordt de aankomst en de herkomst van de gebruiker geregistreerd.

“Urchin Tracking Module” was een klein onderdeel van een grotere software die Google heeft overgenomen en die nu Google Analytics heet. Elke webmaster kent Google Analytics. Hier geeft Google informatie over de actieve websitegebruikers.

Google (d.w.z. Google Analytics) registreert uw leadbronnen via UTM-parameters.

UTM-parameters aanmaken

Met Google’s URL builder, kunt u 5 UTM parameters toevoegen, waarvan er 3 verplicht zijn. In principe moet u alleen UTM-parameters gebruiken die relevant zijn voor uw campagne. Op deze manier zal uw tracking code niet te uitgebreid zijn.

Hier is een algemene verdeling:

Bron – utm_source

Toont vanaf welke pagina de bezoeker uw pagina bezocht. Het veld bevat gewoonlijk de naam van de provider, bijvoorbeeld:

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn
  • FIVmagazine.com
  • SocialMediaOne

Medium / Kanaal – utm_medium

Toont welk marketingkanaal de bezoeker naar uw website bracht. Het medium is de naam van het kanaal. Voorbeelden zijn:

  • Betalen per klik (PPC)
  • E-mail
  • Sociale media
  • Partner
  • QR-codes
  • Retargeting

Google Analytics gebruikt het medium om acquisitiekanalen toe te wijzen.

Campagne – utm_campagne

Deze informatie kan worden gebruikt om te bepalen welke campagne aan de reclamecampagne is gekoppeld. Voor een detailhandelaar kan dat de “iPhone12Promo” zijn, voor makelaars en vastgoedplatforms de “HomeBuyingSpringCampaign”.

Trefwoorden – utm_term

Met deze tag kunt u betaalde zoekwoorden identificeren die u hebt gebruikt om uw campagne te richten.

Ze helpen bijvoorbeeld bij Facebook-advertenties, UTM-parameters voor trefwoorden kunnen helpen om de identificerende kenmerken van het publiek door te geven, zoals “Male30-50HouseBuy”.

Inhoud – utm_content

Zo kunt u het exacte element identificeren waarop in uw advertentie of advertentie werd geklikt. Zo kunt u bijvoorbeeld zien hoeveel gebruikers op welke link in de nieuwsbrief hebben geklikt. Dus als je A/B test advertentieversies gebruikt, zou je de naam van de getoonde variant kunnen doorgeven.

Tagging is de eerste stap in het genereren van een basislijn van bruikbare gegevens van uw leads. Zodra u voldoende gegevens hebt verzameld, kunt u met de analyse beginnen.

Maak UTM: Voorbeeld

Foto’s zeggen meer dan 1.000 woorden. Hier kunt u de link generator van Google Analytics Demos & Tools zien:

  1. Maak link in Google Analytics Demos & Tools
  2. Een link insluiten (inhoud, nieuwsbrief, enz.)
  3. Verzamelen en evalueren van gegevens in Google Analytics

Het resultaat zal er uitzien zoals het resultaat dat u reeds kent van het begin van het artikel over UTM parameters:

https://socialmediaone.de/? utm_source=website&utm_medium=content&utm_campaign=workshop_instagram

U kunt gemakkelijk afzonderlijke parameters koppelen met een “&”.

Lead evaluatie: Google Analytics

U kunt de waarden zien die nu bepaald zijn door uw UTM parameters binnen Google Analytics:

  1. OpenGoogle Analytics
  2. Verwerving (Menu)
  3. Campagnes

Praktijkvoorbeeld: Masterclass Marketing

Zoals hierboven beschreven, moet u 3 dingen doen om zelf met UTM parameters te kunnen werken. Hier is de procedure weer voor u:

Maak UTM parameters in 3 stappen:

  1. Maak link in Google Analytics Demos & Tools
  2. Een link insluiten (inhoud, nieuwsbrief, enz.)
  3. Verzamelen en evalueren van gegevens in Google Analytics

Maak link in Google Analytics Demos & Tools

In de eerste stap, maakt u uw link. Bijvoorbeeld met behulp van Google Analytics Demos & Tools.

Een link insluiten (inhoud, nieuwsbrief, enz.)

Daarna plaatst u de code in uw systeem. Dit kan een nieuwsbrief tool zijn zoals Mailchimp of een WordPress site, zoals in dit voorbeeld:

Verzamelen en evalueren van gegevens in Google Analytics

Nu moet je wachten. Afhankelijk van het project zult u vroeger of later de eerste kliks hebben. In de regel ontvangt u de nieuwe gegevens van Google de volgende dag.

Zo kunt u uw leads duidelijk identificeren en sorteren, bijvoorbeeld per campagne of medium. Op die manier kunt u bezoekers identificeren, zoals dat automatisch gebeurt bij Youtube (dochteronderneming van Google):

Op die manier kunt u later de gebruikelijke kanalen en uw nieuwe, geopende lead records identificeren:

Een link insluiten (inhoud, nieuwsbrief, enz.)

Nu plaatst u de code in uw systeem of geeft u hem aan affilate partners, bijvoorbeeld om leads (zoals verkoop) te traceren. Dit kan een nieuwsbrief tool zijn zoals Mailchimp of zelfs een WordPress site en dat is het! Vanaf nu kunt u deze gemarkeerde links zien in Google Analytics.

Verzamelen en evalueren van gegevens in Google Analytics

Hebt u nog geen Google Analytics op uw website of in uw online winkel? Dan is het de hoogste tijd!

Code inbedden voor beginners

Zoekmachine-optimalisatie vereist altijd meerdere benaderingen. Naast backlinks, inhoud en structuur is het altijd van cruciaal belang om het gedrag van uw eigen bezoekers te kennen. De gratis Google Analytics-software biedt een uitgebreid inzicht in het gedrag van gebruikers. Naast real-time tracking en overzicht biedt Google online ook informatie over de gebruikersgroep (demografie, locatie, enz.), het gebruikersgedrag (paginaweergaven, paginastroom, enz.) en de gebruikersacquisitie. Voor beginners, laat ik in deze nieuwe video tutorial zien hoe je de Google Analytics code netjes in WordPress integreert. Daarna volgt een eerste, snel overzicht van de zoekmachine-analyse met Google.

Wat meet Google Analytics?

Het gaat in de eerste plaats om kliks en uw websitebezoekers. Belangrijke kernprestatie-indicatoren (KPI’s) zijn:

  • Bezoekers
  • Bezoekers (uniek)
  • Bezoekuren
  • Aantal pagina’s
  • Etc.

Meer over dit onderwerp vindt u hier: Wat is Analytics?

Paginabezoeken, zogenaamde impressies, staan voor de weergaven door individuele personen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen twee verschillende soorten paginaweergaven. Enerzijds zijn er de paginaweergaves (impressies), die elke afzonderlijke paginaweergave tellen, zelfs als een gebruiker onze pagina twee of zelfs drie keer heeft geopend. Anderzijds zijn er unieke paginaweergaven (unieke vertoningen), waarbij elke gebruiker slechts eenmaal wordt geteld. Dit getal geeft informatie over het werkelijke bereik van een enkele pagina.

Tip! Ken je de URL parameters van Youtube al?

Youtube URL parameters – Waarom heb je Youtube URL parameters nodig? Parameters in de URL kunnen worden gebruikt om bepaalde functies te activeren of te reactiveren. Bijvoorbeeld de starttijd, eindtijd, maar ook het activeren/deactiveren van autoplay. Hier vindt u een lijst met belangrijke extensies voor Youtube URLs voor het embedden op websites en in online winkels. Met een uitleg over video-embedding, leg ik uit hoe je parameters toevoegt en geef je directe voorbeelden van hoe de afgewerkte URL eruit ziet. De Youtube URL parameters!