Paginabezoeken: Bepaal organisch bereik, Google Analytics en websiteweergaven

Paginabezoeken, zogenaamde impressies, staan voor de weergaven door individuele personen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen twee verschillende soorten paginaweergaven. Aan de ene kant zijn er impressies, die elke paginaweergave tellen, zelfs als een gebruiker onze pagina twee of zelfs drie keer heeft geopend. Anderzijds zijn er unieke impressies, waarbij elke gebruiker slechts eenmaal wordt geteld. Dit getal geeft informatie over het werkelijke bereik van een enkele pagina.

De bekeken pagina’s kunnen betrekking hebben op een enkel blogbericht, maar ook op de hele website. In zoekmachine-optimalisatie worden paginaweergaven gebruikt om pagina’s te definiëren. Dit betekent dat bepaalde pagina’s die veel verkeer hebben en dienovereenkomstig zijn geoptimaliseerd, bijvoorbeeld de sprong kunnen maken van positie 3 naar positie 2 en uiteindelijk naar positie 1. Aan de andere kant kunnen dergelijke pagina’s met veel verkeer natuurlijk ook worden gebruikt om geld te verdienen. Bv. via affiliates, of ook via link building.

Hoe verhoog je het aantal pageviews?

Er zijn twee methoden om het aantal bekeken pagina’s te verhogen. Organisch bereik en betaald bereik.

  • Wat is een normaal bouncepercentage? Er is hier geen juist antwoord, sommige pagina’s zitten op 15%, andere op ongeveer 90%. Vooral degenen die veel verkeer hebben (gidsen, rekenmachines, enz.) trekken veel bezoekers die slechts op zoek zijn naar een enkel stukje informatie en de pagina onmiddellijk verlaten.
  • Wat is een Google Analytics-sessie? Een sessie is een bezoeker, d.w.z. een persoon die uw website of onlinewinkel heeft bezocht.
  • Wat is een meetwaarde in Google Analytics? De gemeten waarden zijn verschillend, van de eerder genoemde bounce rate, tot de click rate, tot de individuele page views. Als succesfactoren helpen ze om verschillende afzonderlijke pagina’s te vergelijken, bv. artikelen in de blog of producten in de online winkel.

Organisch bereik en organische groei

Organisch bereik bestaat uit verschillende methodologieën, vooral zoekmachineoptimalisatie, maar ook community building in sociale netwerken. Beide vergen meestal een eenmalige investering, maar hebben blijvende effecten. Want een goede plaats in de zoekmachine zal elke dag, elke week, elke maand en natuurlijk elk jaar nieuwe bezoekers opleveren, zolang de site permanent wordt versterkt. De initiële investering is hier het grootste deel bij zoekmachine optimalisatie, maar ook bij social media marketing. De lopende operatie blijft dan beperkt tot updates in het blok en het beheer van de gemeenschap in het socialemediakanaal.

Zodra het bereik is opgebouwd, kunnen gebruikers worden getarget met de informatie van uw bedrijf. Zoekmachine optimalisatie en community management vereisen echter veel kennis. Simpel gezegd betekent het echter regelmatige inhoud voor u, wat betekent elke dag en, natuurlijk, regelmatige interactie. Voor de zoekmachine schrijf je elke dag nieuwe, informatieve artikelen, vooral over je onderwerp. In de sociale netwerken deelt u media die bij uw thema’s passen, maar ook de links naar uw blog, bijvoorbeeld voor zeer goede artikelen. Als iemand uit de gemeenschap erop reageert, of iemand laat een reactie achter op de blog, moet u onmiddellijk reageren. Natuurlijk registreren de algoritmen van de aanbieders van zoekmachines, maar ook de algoritmen van de aanbieders van sociale media, de interacties.

Het onovertrefbare voordeel is dat wanneer de gemeenschap eenmaal is opgebouwd, de zoekmachine eenmaal gevuld is met goede rankings, het effect zeer duurzaam is. Heel anders dan een betaald bereik, dat voortdurend moet worden bijgevuld.

Het nadeel is dat organische groei meestal erg traag gaat. Waarom? Facebook alleen al heeft meer dan 1,5 miljard gebruikers en dus natuurlijk een extreem grote hoeveelheid media-inhoud die elke dag wordt gedeeld. In vergelijking met concurrenten die er al jaren zijn, is het moeilijk om een nieuw merk vanaf nul op te bouwen. Natuurlijk zijn er kleine nichegebieden waar nog veel mogelijk is, maar de grootste gebieden, zoals voeding, dieet, liefde, auto’s, onroerend goed, alles is er al! Je moet dus voortdurend creatiever en informatiever zijn en het beheer van de gemeenschap op een hoger plan tillen, nog interactiever zijn.

Betaald bereik en groei

In tegenstelling tot organisch bereik, kan betaald bereik zeer snel worden opgespeeld. Organisch bereik groeit beetje bij beetje, dag na dag. Betaald bereik kan morgen 5.000.000 impressies opleveren, wat neerkomt op paginaweergaven van meer dan 5.000.000 mensen.

Enkele miljoenen op één dag?

Met de nodige financiële middelen is veel mogelijk. De enige vraag is, hoe lang kun je meespelen? Reclame is en wordt pas doeltreffend wanneer zij is getest. Verschillende doelgroepen, verschillende leeftijden, verschillende interesses. Grafieken, teksten en verschillende regionale verschillen. Welke campagne is uiteindelijk het meest effectief op welk sociaal netwerk? Waar bereiken we het best 30- tot 35-jarige mannen, waar 20- tot 25-jarige vrouwen en waar 40- tot 45-jarige mannen in een relatie met een vrouw, met een verlangen naar een vakantie?

Phew! Veel te doen, veel te plannen en, natuurlijk, veel te analyseren. Maar dat is waar betaalde reclame over gaat. Elke dag optimaliseren om uiteindelijk te komen tot een uiterst effectieve advertentie die 3, 6 of zelfs 12 maanden presteert. Campagnes met een hoog investeringsrendement, waarover we al hebben geschreven in onze blog over sociale media, worden verder uitgebreid en krijgen extra financieel budget. Campagnes met een laag investeringsrendement worden uitgeschakeld en de beschikbare mediabudgetten worden naar de goede campagnes omgebogen.

Betaald bereik heeft het onovertroffen voordeel dat het doelgericht is in termen van doelgroepen, voorspelbaar in termen van bereik en bekeken pagina’s, perfect voor analyse en evaluatie.

Het nadeel, betaald bereik zorgt alleen voor gelijktijdige groei van organisch bereik als het goed gepland is. Als de campagnes niet doeltreffend worden gepland, kosten zij veel geld. Elke dag, elke week en elke maand. Na 6 maanden zijn veel bedrijven verbaasd als hun eigen Facebook fans nog steeds blijven steken op 500, 600: “Instagram, YouTube, TikTok, we hebben het niet eens geprobeerd!”

Campagnes moeten goed doordacht zijn en, uiteraard, een strategie hebben.