Facebook-statistieken: reclame, marketing, gebruikers, aandelenkoers & infografieken
Facebook – marketing, reclame, gebruikers, … wat zijn de feiten en cijfers over ’s werelds grootste sociale netwerk? Aan het begin van het jaar had Facebook wereldwijd 2,2 miljard gebruikers. Maar als je naar de leeftijdsopbouw kijkt, zie je dat jongeren uitwijken naar alternatieven als Instagram en
Investeren in Facebook & Social Media Advertising
Voordat we naar Facebook in cijfers kijken, hier een blik op de aandelenkoers. Wie geld in aandelen wil beleggen, denkt op lange termijn (voor zijn spaarders en beleggers), vooral als kapitaalkrachtig fonds. Hebben investeerders vertrouwen in de structuur, het werk en de toekomst van Facebook? De koers van een aandeel zegt meer dan duizend woorden:
- Status begin 2020: US$ 182 / aandeel
- Verhoging 2019 / 2020: 37,87
Sociale media marketing
Investeringen in sociale media reclame wereldwijd van 2007 tot 2018 en prognose 2022.
- 2007: 512 miljoen US dollar
- 2012: US$ 6.274 miljoen
- 2017: 50,215 miljoen US$
- 2022: 123.070 miljoen US$
- Stijging 2020-2022: van 96.190 miljoen naar 123.070 miljoen US-dollar
Facebook-verkoop 93% Mobiel
Met zo’n 3,7 miljard dollar (+28 procent) zijn de inkomsten van Facebook in het tweede kwartaal van 2019 gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
- Betalingen: 262 miljoen US$
- Mobiele reclame: US$ 15.627 miljoen (US$ 15,6 miljard)
- Reclame Desktop: US$ 997 miljoen
- Verhouding mobiel / desktop: 6% (15,67 x prestaties)
Top Facebook pagina’s per sector
B2B bedrijf
Rangschikking van de populairste Duitse B2B-bedrijven op basis van het aantal Facebook-fans in oktober 2019.
De huidige top 5 op Facebook van B2B bedrijven:
- Bayer AG met 2.809.470 (2,8 M)
- IBM Carrières & Banen met 1.919.930 (1.9 M)
- Robert Bosch GmbH met 1.350.440 (1,35 M)
- Ernst & Young Duitsland Carrière met 1.301.330 (1,3 M)
- SAP AG met 1.099.490 (1 M)
Voedselbonnen
Populairste voedselmerken naar aantal Facebook-fans in Duitsland 2019.
De huidige top 5 op Facebook van voedselmerken:
- McDonald’s (DE) met 2.400.000 (2,4 miljoen) fans
- Subway Duitsland met 967.000 (967 K) fans
- Burger King Duitsland met 839.000 (839 K) fans
- KFC (DE) met 663.000 (663 K) fans
- Pizza Hut (DE) met 608.000 (608 K) fans
Hotels
Populairste hotels in Duitsland naar aantal Facebook-fans in januari 2019 (in 1.000).
De huidige top 5 op Facebook van hotels:
- Vita Hotel Westfalen Therme Spa & Wellness Resort met 654.000 (654 K) fans
- Choice Hotels (DE) met 402.000 (402 K) fans
- Radisson Blu (DE) met 347.000 (347 K) fans
- Verwenhotel Kristall met 225.000 (225 K) fans
- Club La Santa Lanzarote met 146.000 (146 K) fans
Gastronomie
Meest populaire gastro-merken in Duitsland naar aantal fans op Facebook in februari 2018 (in 1.000).
De huidige Top 5 op Facebook van de gastronomie:
- McDonald’s (DE) met 2.400.000 (2,4 miljoen) fans
- Subway Duitsland met 967.000 (967 K) fans
- Burger King Duitsland met 839.000 (839 K) fans
- KFC (DE) met 663.000 (663 K) fans
- Pizza Hut (DE) met 608.000 (608 K) fans
Voedselbonnen
Populairste voedingsmerken naar aantal Facebook-fans in Duitsland in mei 2019 (in 1.000).
De huidige top 5 op Facebook van voedselmerken:
- Knorr (DE) met 12.500.000 (12,5 miljoen) fans
- Simply Tasty met 2.700.000 (2,7 miljoen) fans
- Tasty met 2.400.000 (2,4 miljoen) fans
- Nutella (DE, AT, CH) met 2.100.000 (2,1 miljoen) fans
- Strongbow (DE) met 2.100.000 (2,1 miljoen) fans
Universiteiten
Populairste universiteiten in Duitsland naar aantal Facebook-fans in januari 2020 (in 1.000).
De huidige top 5 op Facebook van de universiteiten:
- TU München met 92.000 (92 K) fans
- Ludwig-Maximilians-Universität München met 85.000 (85 K) fans
- Goethe-Universiteit Frankfurt met 82.000 (82 K) fans
- RWTH Aachen Universiteit met 78.000 (78 K) fans
- FernUniversität Hagen met 77.000 (77 K) fans
Sportclubs (VS)
Amerikaanse sportclubs met de meeste Facebook-fans in januari 2019 (in 1.000).
De huidige Top 5 op Facebook van Amerikaanse sportclubs:
- Los Angeles Lakers (NBA) met 21.520.000 (21,5 miljoen) fans
- Chicago Bulls (NBA) met 18.350.000 (18,3 miljoen) fans
- Miami Heat (NBA) met 15.730.000 (15,7m) fans
- Golden State Warriors (NBA) met 11.090.000 (11 miljoen) fans
- Boston Celtics (NBA) met 9.000.000 (9 miljoen) fans
Facebook-gebruikers en gebruikersgegevens
Cambridge Analytica-schandaal en impact
Onlangs meldden media dat de persoonlijke gegevens van 50 miljoen Facebook-gebruikers illegaal zijn gebruikt door het bedrijf “Cambridge Analytica” in de laatste Amerikaanse verkiezingscampagne. Welke van de volgende beweringen is op u van toepassing?
We berichtten ook over het Facebook Cambridge Analytica-schandaal en de hoorzitting van Mark Zuckerberg voor de Amerikaanse Senaat.
Landen met de meeste mobiele Facebook-gebruikers
Vooral in deze landen speelt Facebook in kwantitatief opzicht een grote rol. De huidige top 10 van landen met de meeste Facebook-gebruikers:
- VS met 123,1 miljoen gebruikers
- India met 101,5 miljoen gebruikers
- Indonesië met 62,6 miljoen gebruikers
- Brazilië met 57,9 miljoen gebruikers
- Mexico met 30,9 miljoen gebruikers
- UK met 26,2 miljoen gebruikers
- Japan met 22,7 miljoen gebruikers
- Duitsland met 18,7 miljoen gebruikers
- Frankrijk met 16,9 miljoen gebruikers
- Rusland met 15,5 miljoen gebruikers
Teen Exodus
Facebook is niet langer populair bij jongeren. Direct na deze infographic volgt nog een alinea over “Facebook als ontmoetingsplaats voor senioren”. Belangrijke feiten en cijfers voor adverteerders op Facebook. Jongeren worden momenteel bereikt via Instagram en TikTok.
Deze trend was enkele jaren geleden al duidelijk, zoals hier te zien is in een infografiek van het afgelopen decennium.
Dat is althans wat kan worden geconcludeerd uit een onderzoek naar het aantal Facebook-gebruikers in de VS. Volgens de enquête is het aantal actieve 13- tot 17-jarigen in de afgelopen drie jaar met 3,3 miljoen gedaald, wat overeenkomt met een min van 25 procent.
Facebook als ontmoetingsplaats voor senioren?
Hoewel de gebruikersaantallen van Facebook nog steeds stijgen, is het niet langer het hippe, jonge sociale netwerk dat het ooit was. De snelst groeiende doelgroep is vooral 50-plussers, zoals de grafiek van Statista laat zien.