Statistieken sociale media: huidige gebruikers & gebruikersaantallen
Sociale Media Statistieken: Huidige Gebruikers & Gebruikersaantallen – Welke Factoren en Aantallen zijn de Basis voor Sociale Media Marketing? Tussen alle honderden of zelfs duizenden factoren waarmee rekening moet worden gehouden, van verschillende regio’s, steden, landen tot verschillende leeftijdsgroepen en verschillende interesses die mensen kunnen hebben. Wij willen u meenemen voor een paar gedachten en verschillende basisprincipes presenteren om een beetje inzicht te geven in het werk van een social media manager. Social media management vanaf de basis, houdt zich bezig met het opbouwen van kanalen en communities. Allereerst worden de verschillende KPI’s gedefinieerd, dat zijn de te behalen waarden(doelen) in een social media campagne. Het maakt niet uit of de campagne succesvol wordt door organisch verkeer, bv. via bloggers of influencers, of door investeringen in reclame.
Statistieken: Gebruik en gedrag
Sociale media worden steeds complexer. In plaats van eenvoudige fora is er nu social commerce, adverteren met targeting en lookalike audiences, plus diverse netwerken zoals Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn, maar ook messenger services zoals Whatsapp en Snapchat. Laten we hier wat licht op werpen! Wat doen gebruikers, hoe gedragen zij zich en hoe ontwikkelen sociale netwerken zich?
Tip! Ook interessant: de opkomst van sociale netwerken.
Aankopen volgens goederengroepen
De meest frequente aankopen hebben betrekking op de volgende producten.
Zware gebruikers: 3 uur per dag op sociale netwerken:
- Kleding, accessoires: 58%
- Boeken: 38%.
- Films, bioscoop: 31
- Meubilair, accessoires: 28
- Vliegtickets: 28
- Gezondheid, schoonheid: 28%
- Apps: 28%
- Spellen, speelgoed: 27%
- Reizen (zonder vluchten): 25%
- Muziek: 23%
Lichte gebruiker: ongeveer een uur per dag op sociale netwerken:
- Kleding, accessoires: 48%
- Boeken: 39%.
- Vliegtickets: 33
- Reizen (zonder vluchten): 30%
- Meubilair, accessoires: 23
- Films, bioscoop: 21%
- Gezondheid, Schoonheid: 20%
- Speelgoed, spelletjes: 20%
- Apps: 18%
- Muziek: 17%.
Tip! Welke social media tools zou u als agentschap aanraden? Onze tip: Regelmatig posts vooraf inplannen (Hootsuite), advertenties op Facebook (en Instagram), kosten voor advertenties verlagen (1 cent CPC) en vervolgens e-mailadressen gebruiken voor e-mailmarketing + sales (Klick-Tipp)! Meer software? 18+1 sociale media-instrumenten
Nr. 1 – Postings van tevoren plannen en analyseren
Nr. 2 – Facebook advertenties stap voor stap
Nr. 3 – Advertenties voor 1 cent (CPC)
Extra – Na de advertentie: e-mailmarketing voor verkoop
Online gebruik in Duitsland
De studie heeft alleen betrekking op personen van 14 jaar en ouder. Dit sluit veel jonge gebruikers uit, voor wie het percentage waarschijnlijk nog hoger ligt.
Bron © ARD Online Studie 1997, ARD/ZDF Online Studies 2000-2015
Statistieken online aankopen
VS 2016
Bron © Nielsen Scarborough USA+ 2016, Release 1
Interactie per dag
VS 2016
Bron © Nielsen Scarborough USA+ 2016, Release 1
Heatmap: Google Zoeken
Rang 1 is alles! Of Google search of zoekresultaten via het Youtube algoritme.
Statistieken: Mobiel gebruik
VS 2016
Dit is wat gebruikers (mobiel) doen:
Bron © Nielsen Scarborough USA+ 2016, Release 1
Verandering van gebruik
VS 2016
Bron: global web index
Statistieken: Gebruikers en gebruikersaantallen
Facebook zal binnenkort 25% van de wereldbevolking verenigen. In Duitsland, zelfs meer dan 50% van de bevolking. Hoe bouw je je Facebook-kanaal uit en hoe spreek je je fans aan? Ons Facebook agentschap heeft de antwoorden.
Gebruik
Bron: Facebook Bedrijfsinfo & Mark Zuckerberg
- 26 miljoen gebruikers in Duitsland
- 1,9 miljard gebruikers wereldwijd
- 1 miljard mensen gebruiken FB Messenger
- Doelgroep: alle leeftijden (14 – 65+)
- 60% van de gebruikers bezoekt de site tot 8 keer per dag
- 1,6 miljard “likes” per dag (2014)
- 60 miljoen afbeeldingen en foto’s (2014)
Aanbevelingen
- Kanaalontwerpen voor titelafbeelding en profielfoto
Corporate design voor FB en alle andere sociale netwerken- Sjablonen voor postings, foto’s en video’s
Voor thema’s, producten en speciale evenementen (zoals “Zwarte Vrijdag”, “Kerstmis”, enz.)- Retargeting
- Foto’s
- Geen hashtags > Directe links naar de winkel
- Integreer Facebook tabs en functies zoals Youtube (later ook mogelijk voor content en shop), de content kan dan direct via FB worden benaderd.
- Plaatsingsfrequentie
We posten 3-5x per week actuele inhoud, inclusief externe inhoud indien van toepassing.- Verkooptrucs
Kunstmatige schaarste? Uitverkoop! Laatste stuks in voorraad! Alleen vandaag!
Youtube
Youtube en videomarketing zorgen voor een zeer hoge betrokkenheid, aangezien de video’s gedurende een lange tijd worden bekeken in plaats van slechts enkele seconden. Ontwikkel uw concept met ons Youtube agentschap.
Gebruik
2016
- 8 miljoen gebruikers in Duitsland
- Doelgroep: 10 – 60 jaar
- 92% van alle jongeren en 70% van de 30-44-jarigen zit regelmatig op Youtube
Aanbeveling
- Reclames
- Invloedrijke Marketing
- Tips en aanbevelingen van werknemers
- Backstage bij de shoot, etc.
- Voorstelling van de onderneming en traditie
- Ambacht, fabricage, technische details en kwaliteit
Hoe bereik je mensen op Instagram? Profiteer van de deskundigheid en ervaring van ons Instagrambureau.
Gebruik
Bron: Instagram zakelijk
- 9,8 miljoen gebruikers in Duitsland
- 600 miljoen gebruikers wereldwijd
- 1 miljoen adverteerders
- Doelgroep: 16 – 29 jaar
- 83% van de gebruikers is jonger dan 35, 60% jonger dan 25
- 36% van alle Duitsers tussen 16-29 zijn geregistreerd
- 4,3 miljard likes per dag
- 98 miljoen beelden
Aanbeveling
- Nieuwe doelgroepen bereiken
Met Instagram bereiken we beduidend andere doelgroepen dan via Facebook.- We posten dagelijks op Instagram, 1-2x
- Trend Trefwoorden
- Geplande inhoud
- Verbinding met andere kanalen
- Software
Gebruik
- 3 miljoen gebruikers in Duitsland
- 100 miljoen gebruikers wereldwijd
- Doelgroep: 16 – 34 jaar, 80% vrouwelijke gebruikers
Aanbeveling
- Link building
Winkelen Backlinks voor Stijlen- Inspiratie (voor meubilering en soortgelijke gebieden)
Ontdek nu hier meer over Twitter: Twitter Agentschap.
Gebruik
Bron: Twitter Bedrijf
- 12 miljoen gebruikers in Duitsland, maar slechts 3-5 miljoen gebruikers hebben een account
- 321 miljoen actieve gebruikers wereldwijd
- Doelgroep: 25 – 44 jaar
- 500 miljoen tweets per dag
- 80% gebruikt Twitter mobiel
Aanbeveling
- Eenvoudige + snelle afhandeling en planning vooraf
relatief weinig werk zoals Pinterest, nemen we direct met- Bron voor media en journalisten
Snapchat
Gebruik
Bron: Snap me als je kunt
- 9 miljoen gebruikers in Duitsland
- 100 miljoen gebruikers wereldwijd
- Er zijn 6 miljard Snaps elke dag
Productie van snackinhoud voor hoge interactiepercentages
Inhoud wordt zo eenvoudig en snel geproduceerd
- Regelmatig Stockschieten
- Eigen, fris beeldmateriaal voor social media + korte videoclips
- Team: Fotograaf, 1/2 model/s, Visa, On Location (Stores) en Studio in Mix
- Inhoud in eenvoudige vorm
Voorbeeld: Instagram, foto vanuit bed in de ochtend, met krant en café. De krant toont ontwerpideeën voor uw eigen tuin. Sleutelwoord: Influencer.Wereldwijd: Sociale media en de toekomst
Mediagebruik wereldwijd: het internet verovert de hele wereld
Hier kunt u zien dat de helft van de wereldbevolking nu online is. Dit schept grote nieuwe mogelijkheden voor bedrijven op het gebied van online marketing.
Het gebruik is natuurlijk verschillend verdeeld over de wereld. Amerika en Europa liggen ver voor op het gebied van digitale netwerken.
Media gebruikstijden
Januari 2017
Bron © We Are Social / Hoot Suite / global web index
Vroeger zeiden mensen, “Je kijkt te veel TV!” Tegenwoordig kijken we 4x zo vaak naar schermen. In totaal brengen we 9,5 uur door voor eindapparatuur. s Morgens bij het ontbijt, in de metro, dan op het werk, later met vrienden en ook bij het inslapen. Nu zijn er ook smartwatches, de voortdurende aanwezigheid van kleine monitoren op ons eigen lichaam.
- We zitten gemiddeld bijna 5 uur achter de pc
- Meer dan een uur op de smartphone
- We chatten meer dan een uur per dag
- Tel daarbij op 2,5 uur voor de TV
Gebruik per leeftijdsgroep: Social Media Report 2016 / Nielsen
Bovendien blijkt uit een studie van Nielsen, waarin wordt gekeken naar de totale wekelijkse mediagebruikstijd in 2016. De gebruikers werden verdeeld in 3 groepen.
- 18-34 jaar (Millennials)
- 35-49 jaar (Generatie X)
- Ouder dan 50 jaar (babyboomers)
De resultaten waren verbluffend, zelfs voor ons als agentschap. Sean Casey, president van Nielsen Social, vertelde de New York Times dat hij verrast was door de resultaten: “Social media en millennials waren voorheen als synoniemen. Maar hij beseft dat de smartphone ook voor zijn leeftijdsgroep, generatie X, gemeengoed is geworden.”
- 35-49 jaar: 31 uur 40 minuten, waarvan 7 uur op sociale netwerken
- 18-34 jaar: 26 uur 49 minuten, waarvan 6,5 uur op sociale media
- 50 jaar: 20 uur 22 minuten, waarvan 4 uur op sociale media
- Een gemiddelde van 25 uur (7 minuten) per week en 5,5 uur daarvan op sociale netwerken
Interactie en activiteiten van de gebruiker
Januari 2017
Bron © We Are Social / Hoot Suite / global web index
Mobiele gebruikers communiceren bijna even vaak als op de klassieke PC / notebook.
Platforms / NL
Januari 2017
Bron © We Are Social / Hoot Suite / global web index
Sociale netwerken en boodschappers in Duitsland
*Messenger, Chat App, Voip
- Youtube: 69%
- Facebook: 61%
- Whatsapp*: 55%
- Facebook Messenger*: 39%
- Instagram: 21%
- Google+: 20%
- Twitter: 19%
- Skype*: 19%
- Pinterest: 16%
- LinkedIn: 10%
- Snapchat*: 10%
- Tumblr: 8%
Mobiele activiteiten
Januari 2017
Bron © We Are Social / Hoot Suite / global web index
Mobiele activiteiten in Duitsland
- Video’s: 73%
- Boodschapper, communicatie: 56%
- Kaartdiensten: 44%
- Spelen: 34%
- Bankwezen: 27%
E-commerce
Januari 2017
Bron © We Are Social / Hoot Suite / global web index
Relevante cijfers in e-commerce
- 81% bezocht ook winkels online
- 77% zoekt naar producten om te kopen
- 72% kocht digitaal
- 64% van hen op desktop, 26% ook mobiel
Zware gebruiker / Lichte gebruiker
VS 2016
Bron © Nielsen Scarborough USA+ 2016, Release 1
Digitaal verkoopvolume
VS 2016
Bron © Nielsen Scarborough USA+ 2016, Release 1
Hoe worden de uitgaven verdeeld over de afzonderlijke gebruikersgroepen?
- Meer dan 50% van de online gebruikers heeft meer dan 500 dollar uitgegeven aan digitale aankopen.
- 20% zelfs meer dan $1,000
- Lichte gebruikers zijn meer bereid te kopen dan zware gebruikers (retargeting)
Aankopen volgens goederengroepen
VS 2016
Bron © Nielsen Scarborough USA+ 2016, Release 1
De meest frequente aankopen hebben betrekking op de volgende producten.
- Kleding, accessoires: 58%
- Boeken: 38%.
- Films, bioscoop: 31
- Meubilair, accessoires: 28
- Vliegtickets: 28
- Gezondheid, schoonheid: 28%
- Apps: 28%
- Spellen, speelgoed: 27%
- Reizen (zonder vluchten): 25%
- Muziek: 23%
- Kleding, accessoires: 48%
- Boeken: 39%.
- Vliegtickets: 33
- Reizen (zonder vluchten): 30%
- Meubilair, accessoires: 23
- Films, bioscoop: 21%
- Gezondheid, Schoonheid: 20%
- Speelgoed, spelletjes: 20%
- Apps: 18%
- Muziek: 17%.
Interactie per dag
VS 2016
Bron © Nielsen Scarborough USA+ 2016, Release 1
[shortcode-variabelen slug=”social-analytics”]
Mobiel gebruik
VS 2016
Dit is wat gebruikers (mobiel) doen:
Bron © Nielsen Scarborough USA+ 2016, Release 1
Verandering van gebruik
VS 2016
Bron: global web index
Hoe krijg je bereik?
Als je niet toevallig een muziekster of een 17-jarige modeblogger bent, moet je andere methoden en strategieën bedenken. Advertenties spelen een grote, centrale rol in sociale medianetwerken. Reclame is uiterst doelgericht en bereikt de gewenste doelgroep. Vrouw, geïnteresseerd in mode, 20-25 jaar oud en uit Berlijn / Hamburg? Geen probleem. De methoden zijn veelzijdig. Moderne methoden, zoals in websites en online winkels ingebedde pixels, kunnen worden gebruikt om reclame te maken voor onze eigen bezoekers, maar ook voor vreemden die hoogstwaarschijnlijk met ons merk overeenkomen (“look-a-like audience”). U kunt meer te weten komen over targeting op de pagina over ons Facebook-marketingbureau.
Natuurlijk vereist dit ook de juiste mediaproductie, of het nu gaat om grafisch ontwerp of videomateriaal – wij zijn uw aanspreekpunt! Laten we nu eens kijken naar social media marketing en de grondbeginselen ervan met verschillende studies en statistieken die bewijzen hoe succesvol social media management is in de online marketing mix van vandaag.
Wij achten de volgende punten van belang
- Doelgroepen bereiken > Netwerk uitbreiden
Doelgroepen bevinden zich op verschillende sociale netwerken. Hoe breder we onze inhoud verspreiden, hoe holistischer we alle doelgroepen bereiken. Postings Frequentie > Engagement- Snack Inhoud > Foto / Video Productie
Wij produceren kleine video’s voor de online winkel opnames! Die gebruiken we dan voor de advertenties + Insta/Youtube.- Communicatiemanagement > Vragen en antwoorden
Voor communicatie (bv. berichten op FB) moet idealiter een bevoegde deskundige op kantoor aanwezig zijn. Verbind werknemers en klanten snel en effectief. Klanttevredenheid, kwaliteit, winkels, aanbeveling.- Retargeting > Reclame
Wij installeren de retargeting code zo snel mogelijk in de winkel, daarna verzamelen wij direct gebruikersinformatie. Dan beginnen de eerste advertenties. Via Adspend bereiken we aanzienlijk meer mensen dan via eenvoudige, organische opbouw. Daarom raden wij de maandelijkse investering in advertenties aan voor de extra geproduceerde inhoud. Retargeting > Reclame > Omzetstijging > Herinvestering- Link building > Trend Blog
De loyaliteit van de gebruikers is groter. De inhoud kan ook op Facebook worden geplaatst en zo nieuwe gebruikers naar de winkel lokken. Bereik en upsells. De inhoud kan verder worden geëxploiteerd, bijvoorbeeld een goed gemaakte videohandleiding in tekstvorm.