Social Media Marketing voor Belastingadviseurs! Reclame, kennis, aanbeveling

Social media marketing voor belastingadviseurs – adverteren op Facebook, content voor Instagram, explainer video’s voor YouTube, waar begin je eigenlijk? Net als bij sociale-mediamarketing voor banken en financiën is inzicht in belastingen, of het nu gaat om belastingadviseurs voor bedrijven of particulieren, van cruciaal belang voor het succes van sociale-mediacampagnes. Community, kanaal, reclame, leer hier meer over social media marketing voor belastingadviseurs. Het aanspreken van bedrijven (B2B) en particulieren (B2C) via sociale netwerken zoals Facebook, Instagram, Youtube en LinkedIn. De eerste stappen, processen en strategieën om bereik op te bouwen.

Sociale media: Gemeenschap, Kanaal, Reclame – Belastingadviseur

Belastingen zijn een complexe aangelegenheid die, in vergelijking met vele andere diensten, niet zo gemakkelijk kan worden overgebracht dat de uiteindelijke marketingboodschap tot een minimum beperkt blijft.

Dus uw social media bureau heeft nodig:

  1. Know how in sociale media marketing
  2. Know how in online marketing (u zult later aspecten zien zoals display-advertenties en A/B split testing, als voorbeeld).
  3. Begrijpen van belastingen voor eenvoudige boodschappen (concrete problemen → oplossing)

Aandachtsspanne: inhoud voor fracties van een seconde

Toch is het in de media, en vooral in marketing en reclame, zo belangrijk om inhoud kort en bondig te presenteren. De doelgroep ziet de advertentie of de speciaal voor sociale media geproduceerde content immers vaak maar een fractie van een seconde. Uw venster naar de klant: Fracties van een seconde. Tegelijkertijd zijn de taken van belastingadviseurs complex.

Misschien kent u het zelf, wanneer u achteloos swipet in een social media app: foto, foto, foto, video, post, foto, foto, dat alles in 10, 15 seconden. De mogelijke tijd van perceptie is dus uiterst kort en daarom moet de inhoud goed worden gepland, geproduceerd en natuurlijk ook op de markt gebracht(betaald bereik).

Maar bereik is niet alles, uiteindelijk gaat het ook om prestaties (verkoop / bereik). Hoe beter de kerncijfers zijn, hoe groter de kans op nieuwe orders, verkopen en deals. Dit geldt in het algemeen en natuurlijk ook voor belastingadviseurs die aan sociale-mediamarketing willen doen.

Customer lifetime value: wat is een klant waard?

Acquisitie loont, of het nu gaat om belastingadviseur voor particulieren (loon en belastingaangifte aan het eind van het jaar), belastingadviseur voor bedrijven (maandelijkse BTW, lonen, tot het eind van het jaar) of ook om creatieve fiscale structurering, bijvoorbeeld op het gebied van vermogensbeheer en vastgoedbeheer. Producten zijn meestal eenmalige verkopen, cliënten blijven jarenlang bij dezelfde belastingdeskundige, sommige zelfs tientallen jaren.

Hierdoor ontstaat ook veel minder druk op de advertentiekosten, terwijl voor producten vaak klikprijzen in het centenbereik nodig zijn (om rendabel te zijn), kunnen belastingadviseurs zich ook kliks uit kwalitatief duurdere segmenten veroorloven (waardevollere doelgroepen). Dit verruimt de mogelijkheden, doelgroepen en strategieën enorm.

Of het nu gaat om YouTube, Facebook, nieuwe netwerken zoals Instagram, TikTok of op Twitch, social media marketing is een groot speelveld waar veel fouten (verliezen) tegelijk kunnen worden gemaakt. Daarom zijn er gespecialiseerde social media-agentschappen die niet alleen de typische marketingkanalen in gedachten hebben, maar ook alternatieve marketingmethoden. Van extra display-advertenties, die uw advertenties vervolgens afspelen in gerenommeerde onlinetijdschriften, bijvoorbeeld, tot het invoegen van advertenties voor gespecialiseerde podcasts die handelen over het onderwerp financiën, of nog beter, belastingen.

Het hangt af van de individuele doelstelling, of mandaten moeten worden verworven en/of producten bijvoorbeeld digitaal moeten worden verkocht. Afhankelijk daarvan worden andere methoden en strategieën gebruikt, maar ook sociale netwerken.

Hoeveel kost “één klik”? Voorbeeld

Als u gewoon “boekt” voor reclame, betaalt u ongeveer 3,34 euro per klik voor Duitse doelgroepen. Als u een conversie (verkoop/bezoekers) van 0,2% hebt, koopt elke 500e bezoeker een product of een van uw diensten.

Natuurlijk hebt u ook het juiste socialemediakanaal, inhoud, aanbiedingen en, indien nodig, een extra website nodig.

Om ervoor te zorgen dat de kosten niet exploderen en nauwkeurig meetbaar zijn(rapportage), huren belastingadviseurs socialemediabureaus in.

Doelstellingen bepalen, workshop sociale media

Alles begint met de eerste stap, ook uw social media marketing concept. Als u nog geen ervaring hebt met een socialemediabureau, volgt hier een kort overzicht van het algemene onboardingproces.

Begin van de samenwerking: maak kennis met het belastingkantoor

Bij gerenommeerde bureaus zoals wij, begint het niet meteen met het plaatsen van advertenties(social ads). Dat zou absoluut inefficiënt zijn! Zonder kennis over u als klant, uw specifieke doelgroep, uw aanbod, kan geen doelgerichte social media strategie worden ontwikkeld.

De eerste stap is altijd om elkaar te leren kennen. Bedrijf, geschiedenis, doelstellingen, vorige kopers, vorige marketingactiviteiten en producten, alsmede toekomstige doelgroepen, kopers en producten, indien van toepassing. Alleen door kennis over hun belastingkantoor, hun diensten en ook hun aanvullende diensten, kunnen strategieën voor reclame in de sociale media worden ontwikkeld.

Doelgroep: particulieren (B2C), bedrijven of ondernemingen (B2B)

Wat de doelgroep betreft, speelt ook de capaciteit een belangrijke rol. Hebt u zich pas als belastingadviseur gevestigd of hebt u al partners of zelfs bijkantoren?

Daarnaast is er de focus: B2B (belastingadviseur voor bedrijven), B2C (belastingadviseur voor particulieren), een mix of ook met aanvullende diensten, bijvoorbeeld een geïntegreerde advocaat.

Veel parameters, die uiteindelijk in een gezamenlijke workshop worden gestructureerd. De volgende concepten en marketingactiviteiten (plan) zijn rechtstreeks gekoppeld aan de bevindingen (workshop). Op basis hiervan worden dan de eerste creatives (media en concepten) ontwikkeld. Ook u als advocatenkantoor wordt bij deze stap betrokken, via een extra vergadering waarin de eerste resultaten van het creatieve worden besproken.

Stem advertenties af op doelgroepen (en talen):

Community management, kanaal opbouw

Afhankelijk van het feit of er al socialemediakanalen bestaan of niet, bestaat de volgende stap erin deze op te zetten (kanaal, community, advertentiebeheerder, socialemedia-software, redactieplannen enzovoort). U kunt hierover meer lezen in onze algemene artikelen:

Community management: inhoud in plaats van “nieuws

Net zo belangrijk als kanaalontwikkeling is actief community management, wat ook voor belastingadviseurs van belang is. De community verwijst naar de mensen die uw social media kanaal(en) volgen. Voorbeelden van beste praktijken op YouTube, met meer dan 100.000 volgers, tonen aan hoe interessant het onderwerp belastingen is voor miljoenen mensen.

Sociale media is niet alleen een nieuwskanaal, het gaat om interactie met fans en volgers.

Om ervoor te zorgen dat uw social media-kanaal geen saai nieuwskanaal wordt, bouwen goede social media-bureaus interactie op met de gemeenschap. In de eenvoudigste vorm kunnen dit al reacties op commentaren zijn, of antwoorden op privé-berichten die uw belastingkantoor bereiken. In bredere zin gaat het ook om acties, de actieve betrokkenheid van de gemeenschap, proactieve actie.

Ideaal geval: de inhoud is zo goed dat hij gedeeld wordt.

Als u nog meer wilt weten over community management, lees dan hier meer in onze social media blog:

Betaald / Organisch Bereik: Bouwen

Maar hoe bouw je een grote gemeenschap op? Het toverwoord is betaald bereik. Sommige mensen zullen zeggen dat organisch bereik zich vanzelf opbouwt. Laten we zeggen dat u 1 volger per dag genereert en dat elke 5e persoon een andere persoon ertoe brengt u te volgen (wat zeer optimistisch is en uitgaat van goede inhoud). Hoe lang duurt het om 1.000 volgers/fans te krijgen? Zelfs na een jaar, zou je nauwelijks 500 mensen hebben.

Daarom komen we nu bij het opbouwen van bereik en natuurlijk de verkoop van diensten en producten, door middel van gerichte reclame op sociale netwerken.

Plaatsen van advertenties: Facebook, Instagram & Co.

Adverteren op sociale netwerken vergt veel knowhow!

Hier willen wij u een beetje inzicht geven in hoe gerichte reclame tegenwoordig is, bijvoorbeeld via pixels, targeting of meer specifieke hulpmiddelen zoals geo-tracking. Uw gemeenschap wordt opgebouwd en met de eerste gegevens is het eenvoudiger (simpel gezegd) om vrienden en bekenden te bereiken. Jonge ondernemers kunnen een soortgelijke vriendenkring hebben. U kunt ze bereiken met sociale advertenties. En ook nieuwe doelgroepen, door genoemde targeting.

In het volgende zullen wij u, als advocatenkantoor, ook inzicht geven in hoe de efficiëntie van individuele advertenties kan worden verhoogd door het socialemediabureau in de tweede stap. Laten we beginnen met de doelgroep en het doel.

Bereik doelgroepen: Leeftijd, beroep, interesses

Actieve social media advertising is dan gespecialiseerd in zeer specifieke doelgroepen die voor u relevant zijn. Dit is ook waar de magie van adverteren op sociale netwerken ligt! De hoeveelheid gegevens die gebruikers over zichzelf vrijgeven, of het nu gaat om locaties, actieve“likes” of het volgen van andere kanalen (vrienden, bedrijven en influencers), maakt het gemakkelijk om doelgroepen voor reclame te segmenteren. Hoe beter bepaalde groepen van elkaar kunnen worden onderscheiden, hoe gerichter de reclame kan zijn.

Een voorbeeld?

U zou bijvoorbeeld specifiek mensen kunnen bereiken (targetten) die geïnteresseerd zijn in ondernemerschap, financiën, mensen die een recent model smartphone bezitten, in Berlijn-Mitte, Charlottenburg of Grunewald wonen (eerder welgesteld), tussen 25 en 35 jaar oud zijn, alsook jonge ondernemers die langetermijnklanten zouden kunnen worden… enzovoort.

Doelgroep 1 in het voorbeeld:

  • Interesses: Ondernemerschap, Financiën
  • Smartphone model: Nieuw en duur
  • Verblijfplaats: Berlijn of meer bepaald Mitte, Charlottenburg, enz.
  • Leeftijd: 25 – 35 jaar (oprichtingsperiode, geen belastingadviseur beschikbaar)

Dit voor slechts 1 doelgroep voor advertenties. Daartoe worden verdere clusters (groepen) van doelgroepen gevormd.

Doelgroep 2 zou kunnen zijn:

  • Interesses: Ondernemerschap, Financiën
  • Smartphone model: Nieuw en duur
  • Verblijfplaats: Hamburg of meer bepaald HafenCity, Eimsbüttel, enz.
  • Leeftijd: 25 – 35 jaar (oprichtingsperiode, geen belastingadviseur beschikbaar)

U kunt zien dat de enige parameter die veranderde de woonplaats was. Zo kunt u ook zien hoeveel verschillende doelgroepen voor uw onderwerpen kunnen worden aangesproken. De gegevensbasis van sociale netwerken en de reclamemechanismen zijn zo gesofisticeerd dat dit eigenlijk maar een vereenvoudigd voorbeeld was!

Maar niet alleen de doelgroepen verschillen. De advertenties zelf worden ook in verschillende vormen uitgespeeld om de meest doeltreffende aanpak (conversiepercentage) te bepalen.

A/B-tests: de doeltreffendheid van de advertenties verhogen

Een andere belangrijke methode in sociale-mediamarketing is het testen van verschillende advertenties (en doelgroepen).

Bij deze tests worden, eenvoudig gezegd, verschillende mogelijkheden met elkaar vergeleken en worden ook de behaalde resultaten (kengetallen) vergeleken. Simpel gezegd, “werkt de foto beter zonder de video”? Welk medium resulteerde uiteindelijk in meer deals en nieuwe mandaten voor uw belastingkantoor?

Bijvoorbeeld, getest zijn:

  • Doelgroepen (zoals hierboven)
  • Foto’s (bijvoorbeeld, inhoud, enkele foto, galerij, …)
  • Video’s (bijvoorbeeld lengte, tekstelementen, modellen, …)
  • Teksten (bijvoorbeeld inhoud, tekstlengte, emoji’s, …)

Dit vergelijken en testen van verschillende inhouden, binnen verschillende doelgroepen, geeft uitspraken over welke wegen het meest efficiënt zijn voor uw persoonlijke constellatie, welke minder en welke advertenties inefficiënt zijn; dit gebeurt ook, maar wordt gewoon snel gecorrigeerd.

Dit dient om de advertentiekosten op lange termijn te optimaliseren en natuurlijk ook om de verkoopbevordering te optimaliseren.

Facebook, YouTube, Instagram, LinkedIn en Co.

Bij de keuze van sociale netwerken hebt u tegenwoordig de vrije keuze. Een vrij solide, oudere doelgroep kunt u aanspreken op Facebook, 20- tot 35-jarigen ook op Instagram, andere doelgroepen met een grote dorst naar kennis kunt u bereiken via Youtube, bijvoorbeeld via explainer video’s of via advertenties die worden afgespeeld vóór deze specifieke explainer video’s.

Ook hier is uw social media-bureau een waardevolle metgezel, want marketingactiviteiten op al deze sociale netwerken kosten veel geld. Daarom richt u zich ook op het actieve gebruik van netwerken die de grootste toegevoegde waarde voor uw eigen onderneming opleveren. Betere kwaliteit en een actieve community, zie Community Management, dan 5 verschillende social media kanalen als belastingadviseur en geen van de kanalen wordt echt verzorgd.

Dit is ook hoe je organische groei bereikt. Bereik waar iedereen naar op zoek is, per slot van rekening doet mond-tot-mond reclame de ronde over uw product. Dat betekent aanbevelingsmarketing, bijvoorbeeld omdat bekende mensen een bepaalde post van jou met “Vind ik leuk” hebben gemarkeerd.

Dit alles brengt ons terug bij een zeer belangrijk onderwerp voor belastingadviseurs en sociale-mediamarketing, namelijk inzicht in belastingzaken.

Inzicht in en marketing van belasting

Zoals in de inleiding is gezegd, vereist marketing niet alleen deskundigheid op het gebied van sociale-mediamarketing en reclame, maar ook inzicht in belastingen als een vak op zich, om de inhoud te kunnen transporteren. Tenslotte moeten de juiste vragen worden gesteld, de juiste problemen aan het licht worden gebracht, zodat in de marketingstrategie de juiste en individuele oplossingen kunnen worden ontworpen.

Nogmaals, het gaat om efficiëntie, hoeveel contacten moeten worden benaderd zonder dat het mandaten worden? In het ideale geval zo weinig mogelijk (kostenefficiënt).

Advies en contact

Wilt u als belastingadviseur beginnen met social media marketing of uw bestaande prestaties opvoeren? Neem dan nu contact met ons op, wij kijken uit naar uw aanvraag en uw project. Contactgegevens en contactpersonen vindt u hier: