Organisch bereik – Facebook, Instagram, YouTube en viraliteit
Organisch bereik is een van de doelstellingen bij het beheer van sociale media. Omdat organisch bereik duurzaam is. Echte mensen, echte mensen die interactie hebben met hun social media account. De meeste bedrijven geven veel geld uit aan bereik, want een eigen community creëren vergt veel creativiteit, tijd en werk. Voor bedrijven, merken en producten is het natuurlijk nog moeilijker, omdat hier de menselijke component en de directe verbinding ontbreken. Daarom moeten socialemediaposts ook emotioneel en creatief zijn, maar ook geoptimaliseerd in verkoop. Het vinden van de juiste mix hier, tussen toegevoegde waarde voor de gebruiker en verkoopcijfers voor het bedrijf, is de grote uitdaging waar social media managers elke dag voor staan. Vandaag kijken we zeer gedetailleerd naar het onderwerp organisch bereik, content, viraliteit en natuurlijk de afzonderlijke sociale netwerken zoals Facebook, Instagram, TikTok en YouTube.
Bereik, zogenaamde impressies, zijn digitaal goud. Vergelijkbaar met de populaire winkelstraat in het centrum van de stad, is het ook belangrijk om aan de top te staan op de marktplaatsen van de digitale wereld. Van zoekmachine optimalisatie op Google tot de analyse en optimalisatie van uw eigen social media kanalen. Omdat vooral sociale netwerken vandaag de toon zetten. Nieuwe trends, ratings, reviews, maar ook shitstorms, hier worden de grote vraagstukken van de toekomst gesmeed. Hoe beter uw eigen plaatsing, hoe meer u de ideeënpool kunt helpen vormen. Het gaat hier niet alleen om het actief stellen van thema’s, maar natuurlijk ook om het beïnvloeden van nieuwe modes. Dit gaat niet over de mode-industrie, maar over mode in ruimere zin. Trends!
- Zijn er op dit moment kortingsacties of vouchers?
- Welke nieuwe producten worden binnenkort gelanceerd?
- Wat zeggen de anderen, zijn er recensies?
Om actief gewicht in de schaal te kunnen leggen in de opinie, is een zekere prestatie vereist. In sociale-mediamarketing betekent prestatie bereik. Hoe meer bereik, hoe beter! Hoe groter de gemeenschap, hoe beter! Want hoe groter uw gemeenschap is, hoe minder geld u hoeft uit te geven aan het mediabudget en aan het plaatsen van advertenties. Als uw eigen gemeenschap uit, zeg, 10.000 fans bestaat, kunt u van de ene dag op de andere 500 tot 1.000 mensen bereiken, zonder dat u het reclamebudget in de hand hoeft te houden, zonder speciale productieplanning, met een eenvoudige foto. Als deze foto viraal gaat, klassieke mond-tot-mondreclame, dan kan het bereik zelfs nog toenemen.
Dit is ook een antwoord op een van de meest gestelde vragen. Is er een verschil tussen impressies en bereik? Beide termen zijn dezelfde verklaring. Bereik is de algemene term voor alle waarnemingen. Een indruk is een eenmalige waarneming en daarom het woord voor hoeveelheid. In een vergadering met de klant zou je zeggen: “we hebben een bereik van 7,2 miljoen impressies bereikt!”
Tip. Regelmatige postings en interactie
Als u uw eigen bereik wilt vergroten, moet u eerst uw toevlucht nemen tot regelmatige postings en regelmatige interactie. Omdat organisch bereik groeit vanuit de eigen gemeenschap, hoe meer mensen het eigen project aanbevelen, hoe beter! Viraliteit.
Onze tip voor het opbouwen van een community en het vergroten van het bereik: post regelmatig! Op Facebook en Instagram moet je drie tot zeven keer per week inhoud posten. Als je meer dan zeven berichten per week hebt, kun je ofwel uitbreiden tot twee keer per dag om tot 14 berichten per week te komen, ofwel daarnaast nog Stories plaatsen. Maar maak je geen zorgen, als je begint, 3, of 4 berichten per week is absoluut genoeg. Op YouTube moet je minstens een keer per week nieuwe video’s plaatsen. Bij voorkeur met een vaste tijd, bijvoorbeeld op vrijdag om 18.00 uur, of op zondag om 11.00 uur. Dit zijn de belangrijkste tips die wij u kunnen geven om uw bereik te vergroten. Dan zijn er natuurlijk nog vele andere sociale netwerken, maar slechts weinig bedrijven maken daar gebruik van. Het gaat onder meer om platforms als LinkedIn, Twitter en TikTok. De relevantie van TikTok neemt duidelijk toe, aangezien vooral jongeren hier zeer actief zijn. De doelgroep van de toekomst!
Onze tweede tip voor gemeenschapsvorming is permanente interactie. Als wij als social media consultants bij bedrijven op pad zijn, zien we heel vaak dat opmerkingen links blijven liggen, vragen niet worden beantwoord, reviews, wat is dat eigenlijk? In feite wordt het onderwerp door zeer velen stiefmoederlijk behandeld en de gemeenschappen worden dan ook vaak klein gehouden. Zelfs in zeer grote bedrijven met meer dan 1.000 werknemers hebben ze vaak 572 Facebook-fans. Kan dat wel waar zijn?
Stelt u zich eens voor dat iemand een minuut of twee extra neemt om u een vraag te stellen. Als u op het verkooppunt zou staan, d.w.z. direct bij het verkooppunt in het stadscentrum, of op het bedrijventerrein, zou u dan een klant afwijzen die twee minuten voor u en uw product, of uw merk, uittrekt? U zou hem vriendelijk begroeten en vragen of u van dienst kon zijn. Dat is precies wat je digitaal moet doen! Daarom is onze tweede tip om te reageren op likes en opmerkingen van je community. Al is het maar een simpel “hartje” of een “bedankt dat je er bent!”
Berekening van volgers: strategisch perspectief
Als u rekening houdt met deze twee basistips voor socialemedia-marketing, zult u geleidelijk aan steeds meer succes merken. Houd altijd rekening met deze formule, ook als u niet onmiddellijk succes hebt!
Je hebt tien fans, van wie je er twee aanbeveelt aan vrienden, die vervolgens ook fans van jou worden.
Elke week verwijs je volgers op basis van je goede werk, omdat je ijverig bent, blijft het verwijzingspercentage constant op 20%, die ook volgers van je kanaal worden:
- Week 1: 12 volgers
- Week 14: 128 volgers
- Week 30: 2.373 volgers
- Week 60: 563.475 volgers
In dit theoretische model zou u na iets meer dan een jaar al meer dan een half miljoen volgers hebben. Klinkt goed, nietwaar? Kijk daarom altijd naar het langetermijnperspectief en waardeer uw eerste 10, 100 en 1.000 volgers dienovereenkomstig.
Natuurlijk, de wereld is niet perfect en een half miljoen volgers kraken is niet voor elk bedrijf haalbaar. In het algemeen laat het echter zien hoe het eigen socialemediakanaal zich strategisch kan ontwikkelen als een zeer belangrijke bron in termen van organisch bereik. Voorbeelden van beste praktijken zijn beschikbaar.
Organisch bereik, een zeer complex onderwerp. Wie de basis onder de knie heeft, kan altijd specifiek verbeteren, vooral in het gebruik van video’s in plaats van eenvoudige foto’s. Als foto’s meer kunnen uitdrukken dan duizend woorden, wat zegt een hele video dan? Heel veel. Laten we daarom nog eens kijken naar organisch bereik en videomarketing.
Video’s en organisch bereik
Videomarketing is uiterst belangrijk geworden dankzij de hoge datatransmissiesnelheden die vandaag beschikbaar zijn via de 4G- en 5G-netwerken. Ondertussen kunnen 4K Ultra HD-video’s in het centrum van de stad gemakkelijk worden gestreamd met een smartphone. De inhoud kan dus langer worden en de beelden gedetailleerder. Maar natuurlijk is niet alleen de netwerktechnologie van cruciaal belang, maar ook de prestaties van de afzonderlijke eindapparatuur. Smartphones zijn tegenwoordig kleine computers met een verwerkingscapaciteit die extreem veel mogelijk maakt. Natuurlijk ook het bekijken van video’s in hoge resolutie. Dienovereenkomstig geven sociale netwerken ook de voorkeur aan het afspelen van video-inhoud. U kunt hier uw voordeel mee doen in social media marketing. Omdat video-inhoud door de gebruikers veel intensiever wordt waargenomen, worden de boodschappen uiteraard ook veel dieper in het geheugen geplaatst.
De grote kunst van videomarketing is om inhoud zo eenvoudig mogelijk te verpakken. Dit vereist structuur, maar ook compressie. Terwijl beeldfilms, gedrukte brochures pagina’s en pagina’s informatie bieden en tegelijkertijd veel ruimte bieden, heb je in sociale netwerken meestal maar een moment om de gebruiker van jezelf te overtuigen.
Hoe maak je een video die de aandacht van de gebruiker trekt in de eerste drie seconden?
Social media marketing draait vooral om constante ontspanning. Sociale media worden door mensen gebruikt om zichzelf af te leiden, te vermaken, of om nieuwe dingen te leren en te ontdekken, zoals nieuwe trends. De inhoud moet dan ook zo worden voorbereid dat hij de doelgroep bereikt.
In termen van videomarketing, spreken we over promotionele inhoud. Dit hoeft niet expliciet te betekenen dat de video een commercial is, maar uiteindelijk gaat het er altijd om de gebruiker iets te laten doen. Ofwel moet het merk geliked worden, ofwel moet de gebruiker de video delen of op like drukken. Misschien moet de gebruiker ook op de link klikken en zo rechtstreeks naar de online winkel gaan, of kennis nemen van het inschrijvingsformulier voor de nieuwsbrief en zich daarop abonneren. Voor YouTube, Facebook en Instagram betekent dit maximaal 10 tot 30 seconden videobeelden, snelle cuts en tekstoverlays, aangezien de video’s op de sociale media-apps meestal geruisloos worden afgespeeld totdat de gebruiker actief besluit het geluid aan te zetten. Als we het op dit punt over YouTube hebben, dan hebben we het natuurlijk over advertenties die specifiek worden ingevoegd vóór andere video’s. Hier is ook een tip in videomarketing. Veel bedrijven maken gebruik van reclame op Facebook, Instagram en YouTube, het wordt steeds meer een lucratieve business. Hier kunt u zich specifiek plaatsen tegenover de inhoud van concurrenten. Heel praktisch, want klanten informeren zich vaak op sociale netwerken voordat ze een aankoop doen, en natuurlijk doen ze dat ook graag op YouTube. Er zijn duizenden gratis video’s, tests en vergelijkingen over elk onderwerp, met gedetailleerde uitleg.
Betaald bereik vs. organisch bereik?
Biologisch bereik kopen? Hoe verschillen betaald bereik en organisch bereik? Maakt het verschil of ik mijn bereik koop? De vraag heeft twee verschillende uitkomsten:
- Hoe snel wilt u bereik opbouwen?
- Heb je de financiële middelen?
Op de vraag hoe snel wil je
Op de vraag, heb je de financiële middelen? Betaald bereik kost altijd geld. Daarom heb je een actieve fanpagina, een online winkel of extra landingspagina’s nodig. Naast het beheer van de sociale media is er ook het beheer van advertenties. Daarom zijn de financiële mogelijkheden een beslissende factor voor de vraag, organisch of betaald bereik? Met een reclamebudget van 10 € per dag, bereik je niet echt veel. Elk bedrijf dat actief wil zijn, moet minstens een bedrag van vier cijfers uittrekken, elke maand. Daarnaast is er de opzet van de campagne, evenals de social media marketing. Tenslotte moeten de tegen hoge kosten aangekochte views worden omgezet. Als u bijvoorbeeld reclame maakt voor uw socialemediakanaal, maar het zelf niet actief beheert, zullen veel investeringen op niets uitlopen. En inderdaad, in het dagelijks leven gebeurt het vaak dat bedrijven veel geld uitgeven aan reclame, maar geen cent aan gemeenschapszorg. Het resultaat is een hoog bereik, maar weinig conversie.
Combineer organisch en betaald bereik
Het wordt nog doeltreffender wanneer je beide aspecten combineert. Organisch bereik komt voort uit goed community management, groei kan vooral worden bevorderd door advertenties, het zijn tenslotte nog steeds echte mensen, ze worden zich alleen bewust van jou door je digitale folder.
Als u een toegewijde en gemotiveerde social media manager in uw eigen team heeft, raden wij u aan om vanaf het begin te werken zoals de professionals. Beide gebieden horen nauw bij elkaar. Door betaald bereik, verhoog je het aantal impressies.
Met de volgende posting kunt u deze mensen dan zonder mediabudget bereiken, gratis zeg maar. Hoe groter je gemeenschap is, hoe meer mensen je gratis kunt bereiken. Zodra de kritische massa is overschreden, neemt de kans op viraliteit natuurlijk toe. Want als 1.000 of 2.000 mensen van de ene dag op de andere ons nieuwe product ontdekken, creëert dat vanzelf een buzz, zonder reclame. De beste
Software en automatisering
Onze laatste tip, social media tools! In onze social media blog vindt u verschillende artikelen over hoe u de interactie op uw eigen kanaal kunt verhogen. Interactie betekent uiteindelijk aandacht en dus weer je grote doel, organisch bereik. Via social media software kan veel menselijk werk van de social media manager worden vervangen door programma’s, bijvoorbeeld het liken van foto’s en video’s. Door middel van filters wordt alles precies ingesteld op doelgroepen die bij uw merk, of uw product passen. Niet alleen likes, maar ook commentaren kunnen via software worden verspreid. Het wordt nog beter, zelfs uw postings kunnen vooraf worden gepland, zodat u zorgt voor het redactionele schema en de inhoud productie een keer per maand en dan de software automatisch post uw geselecteerde foto’s en video’s elke dag. Interactie ondanks feestdagen, vakanties of weekenden.