Petfluencer! Kat en hond in social media marketing – 1LIVE / WDR Interview

Petfluencer in Social Media Marketing – Vandaag werd ik geïnterviewd door WDR en 1LIVE Radio over het onderwerp influencers en nog specifieker: #Petfluencer! Honden en katten zijn zeer populair bij de Duitsers, er worden hier jaarlijks miljoenen uitgegeven aan het beste voer en allerlei accessoires. Petfluencers zijn ook de wereld van de bloggers aan het veroveren. Huisdieren die het tot echte roem schoppen. Aangezien misschien een of twee online winkeleigenaars erover denken om zelf aan influencer marketing te gaan doen en zelf een blogger te boeken, wilde ik hier enkele gedachten uit het interview samenvatten. Het volledige interview zal gedurende enkele weken beschikbaar zijn in de WDR / 1LIVE Mediathek.

[shortcode-variabelen slug=”social-analytics”]

Kort en bondig – 7 vragen over Petfluencer:

  1. Wie zijn Petfluencer?
  2. Waarom zijn petfluencers succesvoller in de VS?
  3. Zijn er überhaupt succesvolle Duitse zenders?
  4. Waarom werken petinfluencers als onderdeel van het marketingconcept?
  5. Hoe zou een Petfluencer-campagne eruitzien?
  6. Hoe word je succesvol als Petfluencer?
  7. Hoe zien #petfluencer posts eruit?

Na onze Influencer Review 2017, kijken we nu naar de toekomst!

Wie zijn Petfluencer?

Petfluencers zijn social media-accounts van huisdieren waar we allemaal van houden. Honden en katten in het bijzonder werken natuurlijk geweldig als huisdier-fluencers. Van de kleine Pomeranian tot de grote Bulldog. Net als bloggers wordt er dagelijks nieuwe inhoud gepost, meestal foto’s waarop de dieren er erg schattig uitzien. Ze hebben meestal iets minder bereik dan menselijke bloggers, maar toch zijn er uiterst succesvolle social media-accounts van dieren. Een van de beroemdste ter wereld is waarschijnlijk Grumpy Cat. Grumpy Cat heeft miljoenen fans over de hele wereld en doet dat al jaren. Op welk sociaal netwerk Grumpy Cat ook zit, ze betovert mensen. Marketingconcepten en -campagnes werken hier zeer gelijkaardig, in marketing rond dieren natuurlijk. Vooral mensen met een grote affiniteit met dieren volgen deze accounts.

Hoge affiniteit betekent hoog vertrouwen, ergo koopbereidheid met aanbeveling!

Natuurlijk zullen de fans elke aanbeveling van deze accounts opmerken. Dierenvoeding, accessoires, mode, huizen of zelfs nieuwe accessoires voor het dierbaarste familielid. Met elke post worden honderdduizenden of zelfs miljoenen mensen bereikt, die de aanbeveling opmerken, vertrouwen en idealiter aanpassen en hetzelfde product consumeren of kopen. Dit is hoe influencer marketing werkt, zelfs met dierlijke kanalen.

Grumpy Cat? Hier kunt u het origineel zien op Youtube

De eerste video van de Grumpy Cat heeft meer dan 20 miljoen views en meer dan 130.000 likes gekregen. Een van de grootste internet hypes tot nu toe.

Waarom zijn petfluencers succesvoller in de VS?

De Verenigde Staten is een veel grotere markt in het algemeen. Veel groter dan de Europese markt en natuurlijk veel groter dan de Duitse markt. Met meer dan 270 miljoen inwoners en een zeer hoge koopkracht is de binnenlandse markt alleen al in de VS gigantisch. Daarbovenop komt nog het verstrooiingseffect.

We kijken allemaal naar de trends in de VS.

Het maakt niet uit of we in Duitsland, Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk zijn. Trends worden gezet in de VS. Van Los Angeles tot New York ontstaan Instagram-kanalen die morgen worden gevolgd, gereproduceerd in modetijdschriften of zelfs in nieuwe tv-formats.

De vier grootste economieën in de wereld

Hier zijn de cijfers van het IMF weer (2016). Eén toevoeging: China staat nu (2018) op de eerste plaats.

  1. Verenigde Staten US$ 18.569.100 miljoen
  2. Europese Unie US$ 17.371.618 miljoen
  3. Volksrepubliek China US$ 11.218.281 miljoen
  4. Japan US$ 4.938,64 miljoen

Hoeveel Amerikaanse muzikanten ken jij en hoeveel Europese muzikanten kent een Amerikaan? Terwijl wij honderden Amerikanen kennen die succesvolle muziek maken, kent de gemiddelde Amerikaan misschien één Duitse band, Rammstein. Het is hetzelfde in de wereld van bloggers en influencers.

  1. Amerikanen maken zelf deel uit van een gigantische markt,
  2. Ze rapporteren in een internationale taal,
  3. De wereld kijkt naar de Verenigde Staten van Amerika.

Dat maakt bloggers uit de VS zo veel groter in verhouding tot Duitse, mensen en dieren.

Meer over dit onderwerp: Statistieken sociale media

Zijn er überhaupt succesvolle Duitse zenders?

Ja, natuurlijk, er zijn niet alleen kanalen met 100.000 fans. De grootste dierenbloggers van dit moment zijn waarschijnlijk de honden van Dagi Bee en Paola Maria. De meeste mensen kennen Dagi Bee van YouTube, waar ze miljoenen fans heeft. Net als op Instagram, bereikt haar vriend ook miljoenen fans. Het ligt dus voor de hand dat de gezinshond ook een eigen Instagram-kanaal nodig heeft, met dagelijkse foto’s en verhalen. Ondertussen bereiken de twee honden zelf miljoenen mensen. En ze doen het rechtstreeks vanuit Duitsland!

Zula the Pom: Dagi Bee’s hond op Instagram

Als je meer wilt zien over Dagi Bee’s Pomeranian, kun je Dagi Bee’s hond hier op Instagram vinden.

Waarom werken Petinfluencers als onderdeel van het marketingconcept?

Laten we eerlijk zijn, wie heeft er nog nooit een grappige kattenvideo op YouTube bekeken? Dieren zijn schattig, iedereen kent het gevoel van “warmte” en “vertrouwen” ergens uit zijn eigen jeugd, dat “goede” gevoel. Niemand kan boos zijn op een schattige hond of een schattige kat. Ze hoeven niet eens creatief te zijn. Voor een kleine puppy is het op Instagram al genoeg om bij de etensbak te zitten of vermoeid te geeuwen. De aaibaarheidsfactor speelt een zeer belangrijke rol voor Petfluencers en natuurlijk de grote affiniteit van de burgers met dieren. Als je naar de statistieken kijkt, zoveel procent van de Duitsers heeft een hond. Tegelijkertijd hebben zo en zo veel Duitsers een kat. Er is dus een voortdurende behoefte aan nieuwe accessoires, nieuw voedsel en nog veel meer. De markt is zeer groot en biedt bedrijven miljoenenwinsten. Wie gebruik maakt van het gerichte bereik van petfriends kan zijn eigen winst aanzienlijk verhogen.

Hier zijn nog een paar actuele cijfers van Statista.com:

  • Aantal huisdieren in Duitsland: 30 miljoen
  • Aantal pups in Duitsland: 77.509
  • 33% van de Duitsers heeft een huisdier
  • 28% van de Duitsers heeft meerdere huisdieren
  • 39% heeft geen huisdier

Volgens Spiegel geven Duitsers negen miljard euro per jaar uit aan huisdieren. Een extreem hoog bedrag. Hiervan wordt 3,7 miljard alleen al aan huisdiervoer uitgegeven. Groot potentieel voor influencer marketing. Vooral omdat steeds meer aankopen rechtstreeks online worden gedaan.

Hoe zou een Petfluencer-campagne eruitzien?

Een Petfluencer-campagne verschilt niet veel van de normale campagnes die je met bloggers en influencers voert. De producten zijn slim geplaatst, zoals de traktatie die net vers uit het plastic zakje is gehaald, zodat het logo nog een beetje op de foto te zien is. s Avonds wordt ook benadrukt hoe lekker de hond de nieuwe “peterselie-kalkoencreatie” vindt. Het voortdurend plaatsen van merken zorgt ervoor dat namen in het geheugen blijven hangen. Als de naam van een product eenmaal is blijven hangen, is de kans groot dat we naar dat product teruggrijpen in de volgende supermarkt of dat het ons wordt aanbevolen door onze favoriete zender.

[shortcode-variabelen slug=”social-analytics”]

Hoe word je succesvol als Petfluencer?

In het ideale geval is men het huisdier van een succesvol persoon die, door zijn eigen bereik, ook rechtstreeks het eigen kanaal van het huisdier pusht, zoals reeds beschreven met Dagi Bee en Paola Maria. Door deze migratie van fans is de toename van de eigen fans zeer snel mogelijk. Wie vanaf nul begint, moet zich eerst opwerken tot 1.000, 5.000, 10.000 fans. Pas dan ontwikkelt zich een echte relevantie, die voor aanzienlijk meer nieuwe volgelingen zorgt. Het tweede winstgevende aspect voor nieuwe Petfluencers zijn baasjes die ook fotografen zijn of graag foto’s maken. Het maakt niet uit of het YouTube of Instagram is, de visuals en de kwaliteit van de visuals spelen ook een grote rol in de uiteindelijke generatie van fans. Daarom is het natuurlijk een voordeel om altijd een camera bij de hand te hebben. Het succes van influencercampagnes op Instagram kan worden gemeten met social media tools zoals social analytics.

Hoe zien #petfluencer posts eruit?

Voordat je zelf op zoek gaat naar dieren influencers op Instagram, heb ik hier alvast een kleine toplijst voor je samengesteld! Huisdierenbeïnvloeders bouwen hun bereik op met posts als deze. Ik heb hier ook een paar interessante links naar goede kanalen!

Petfluencer post op Instagram: Reclame met hond, kat en hamster

B e S t y l i s h

INFLUENCER #1 Toonaangevende Fashion | Lifestyle | Luxe Motivatie en Inspiratie blog
PR : bestylish@gmx.com
KIK : instaday
DM of e-mail voor marketing

Meer over @bestylish

MODE BLOGGER CARMEN MERCEDES

?? Pools/Duits Lifestyleblogger
? blog: www.allaboutkarma.de
? reukwater
? carmen@hype-lab.com
? daily Stories “daily carmushka

Meer over @carmushka

Cookie Dough & Malibu

Twee speciale Pomeranians – dubbel zo schattig, dubbel zo leuk.
12 mei.
10 oktober.
op internet, ? cookiemalibu
?cookiemalibu@yahoo.com

Meer over @cookiemalibu

Minzi

Hallo. Leuk je te ontmoeten ?
Ik ben een driepotige kleine herrieschopper.
Teacup Pomeranian.
2 jaar.
Duitsland

Meer over @missyminzi

Sammy & Yuna

Laat het je niet klein krijgen, wees moedig, wees wild, wees geweldig! ✨
↠ Rescue Advocate
– Duitsland
– Ruw gevoerd na PMR
? ig.fairytrails@gmail.com

Meer over @fairytrails

Jasmin met Sheltie Bailey?

Ik heb mijn leven met teef Bailey (23.03.15) #jasminandbailey
? Aankoop huis 2017
?? Bruid 2018
? Contact: hundetraum2015@gmail.com
? Onze blog:

Meer over @traum_vom_eigenen_hund

Sheltie Nala ? | Duitsland

? Shetland Sheepdog, blue merle, *04.02.2014
? E-mail: kleinesblauesherz@gmail.com
? Homepage:

Meer over @littleblueheart_

MOJO & RANA

…gewoon een verwende minpin & een onschuldig straatprinsesje op een missie om je hart te stelen ❣
? ig.verpinscht@gmail.com
Duitsland

Meer over @verpinscht