Social Media Stars 2017: overzicht van trends, nieuwkomers en campagnes
In 2017 bracht social media marketing sterren ook verder in de mainstream. Van influencer awards zoals Axel Springer’s “Place To B” tot de About You Awards. Verder naar de nieuwe vallende sterren van de scene, in het bijzonder Lisa en Lena maar ook Mike Singer. Youtube, Instagram, alle netwerken worden steeds belangrijker, niet alleen in marketing, maar ook onder de hele bevolking. Zelfs de Duitse bondskanselier Angela Merkel ontmoette Youtube-sterren voor haar verkiezingscampagne, terwijl het parfum van Shirin David in slechts enkele weken was uitverkocht. Social Media Power! De successen zijn gemakkelijk te monitoren met social media software tools. Dit betekent dat de successen duidelijk kunnen worden aangetoond. Vandaag blikken we terug op het jaar 2017.
Influencer Awards: Axel Springer, Generali en About You
Wat dit jaar vooral indruk op mij maakte, was het grote aantal prijzen dat werd uitgereikt.
Livestream van de Place To B Award met Shirin David, Lochis & Lamiya Slimani
Lisa en Lena: Social Media Shooting Stars
Het was ook spannend dat de grootste social media sterren niet eens aanwezig waren: Lisa en Lena. De vallende sterren en een hele nieuwe competitie van beïnvloeders. Lisa en Lena zijn een tweeling en net 15 jaar oud. Toch hebben ze al meer dan 20 miljoen fans op musical.ly! Op Instagram worden ze al door meer dan 12 miljoen mensen gevolgd. Daarmee zijn ze populairder dan de voetballers van FC Bayern, die duidelijk de hitlijsten van de sociale media domineren (kijk maar naar Facebook en Instagram). Lisa en Lena hebben minstens drie keer zoveel fans als de grootste Duitse influencers.
Lisa en Lena zijn een echte hype, maar ze hebben de prijs niet gekregen. In de tussentijd hebben de twee een contract getekend met Warner Music. Ze hebben zelfs de laatste grote prijs (Place To B) niet gehaald, omdat ze hun nieuwe videoclip in Los Angeles hebben geproduceerd. Musical.ly heeft ze groot gemaakt. Korte video’s met bekende muziekstukken waarin de twee dansen, zingen en plezier maken. Musical.ly inspireert steeds meer jonge mensen. Het netwerk is al nummer één in de hitlijsten in meer dan 35 landen. In Duitsland is Musical.ly voor velen nog een gesloten boek, of ze weten het niet eens. Toch bereiken de twee 15-jarigen al meer dan de hele Duitse particuliere televisie, zonder uitgebreide produktie, zonder reclame. Zomaar.
Influencers of social media-sterren staan steeds meer in het middelpunt van de belangstelling. Het is niet langer alleen dit verschijnsel binnen de jeugd. De eerste YouTube-sterren zijn nu ook meer dan 20 jaar oud en naderen de 30. Dit jaar heeft onze bondskanselier ook met vier geselecteerde YouTube-sterren voor de federale verkiezingen van 2017 om de tafel gezeten. Hieruit blijkt de relevantie van deze jongeren en de invloed die zij genieten. Zelfs de grote gevestigde politici willen de jonge sterren laten schitteren.
Inhoudelijk zijn de interviews helaas niet erg geslaagd en nauwelijks van journalistieke diepgang, laat staan kwaliteit. Toch was het een PR-strategie die werkte. Niet alleen Youtube-bezoekers bekeken de video (bijna 700.000 mensen in dit voorbeeld), maar ook gevestigde media zoals kranten en TV pikten het onderwerp op.
Interview #1 met Angela Merkel en vlogger Ishtar Isik
Voor mij speelde vooral dit aspect een grote rol in 2017.
Social media-sterren zijn tegenwoordig (gewoon) sterren.
Shirin David: De kracht van gemeenschap
Shirin Davids parfum ‘Created by the community!’ laat zien hoe effectief het gebruik van influencers kan zijn. Na een half jaar van ontwikkeling en planning was het parfum na drie maanden in heel Duitsland uitverkocht. In alle winkels, zowel DM in het stadscentrum als online. Het hoogtepunt hier was dat ze haar fans vroeg om te helpen door simpelweg vier of vijf vragen te beantwoorden. Meer dan 350.000 fans namen deel. De rest spreekt voor zich. Social media-sterren zijn de sterren van de toekomst. We houden van wat ze doen en willen weten wat ze doen. Net als Hollywood acteurs, internationale muzieksterren of topsportatleten.
Shirin David: Gecreëerd door de gemeenschap
Live Marketing: Shirin test haar parfum in de binnenstad
Topbureaus voor influencercampagnes in Duitsland
Als u op zoek bent naar een groot potentieel en bereik, kunt u zich wenden tot een van de gerenommeerde reuzen. Ze creëren meer dan 200 campagnes per maand of beheren internationale kanalen, zoals dat van Dwayne “The Rock” Johnson.
Mediakraft: Meer dan 200 Youtube campagnes per maand
Ten eerste, de meeste mensen, zoals ik, denken aan Mediakraft. Mediakraft bestaat al heel lang en heeft zich in de loop der jaren in Duitsland staande gehouden, ook al is het bedrijfsmodel in de tussentijd wat veranderd, zonder details te geven werken ze nog steeds aan de grootste campagnes, meer dan tweehonderd per maand. Ze bieden ook een maandelijkse evaluatie van de reclameactiviteit op YouTube. Dus het agentschap is een echt zwaargewicht.
Studio71: van Berlijn naar Hollywood
De tweede speler die ik zou willen noemen is het influencer agency Studio71 uit Berlijn. Het agentschap is waarschijnlijk niet bij velen bekend, maar dat zou wel moeten. Want Studio71 is, naar ik aanneem, het grootste Duitse bureau op het gebied van influencer marketing. Studio71 behoort tot de groep Pro7 / Sat1 en beschikt over een uiterst jong en gemotiveerd team. Bovendien heeft het agentschap de beste relaties in de VS, zelfs zijn eigen eenheid. Om maar een voorbeeld te noemen: Onder andere, Dwayne “The Rock” Johnson staat onder contract. Onlangs was hij nog de best betaalde acteur ter wereld, en momenteel beleeft hij nieuwe successen op het witte doek, waaronder de remake van de film “Jumanji”.
Like Me Media: Hoe sterren worden gebouwd
Nummer drie voor mij zou Gefällt Mir Media zijn. Gefällt Mir Media is gevestigd in Keulen en vertegenwoordigt diverse kunstenaars. Dit jaar, echter, hebben ze een zeer speciale coup binnengehaald! Sommigen van jullie kennen hem misschien al, Mike Singer. Simpel gezegd, Mike is de Duitse Justin Bieber! De radio’s draaien hem, de jonge meisjes luisteren naar hem, maar de dingen beginnen pas voor hem. Zijn eerste tour in 2017 was uitverkocht, de volgende is al gepland en zal direct in het voorjaar plaatsvinden. Hij heeft miljoenen fans opgebouwd alleen al door zijn vocale talent en zeer goed management, in een zeer korte tijd. Gefällt Mir Media doet het ook uitstekend en laat met dit voorbeeld zien dat influencers meer zijn dan alleen mooie plaatjes. Ze hebben talent, ambitie en goed management nodig.
Mike Singer: videoclip voor Deja Vu
Promotie van het nieuwe album op Youtube (Vlog)
Conclusie: Ongebreidelde groei in influencer marketing
Zoals eerder beschreven met Lisa en Lena, zijn social media sterren midden in de maatschappij terecht gekomen. Net als Lisa en Lena of Mike Singer is het mogelijk om miljoenen fans op te bouwen in slechts een paar maanden. En dat is gewoon door je eigen karakter, je eigen verhalen en emoties, en je eigen talent.
Influencer marketing leren: Video Tutorial voor agentschappen en bedrijven
Social analytics is hét instrument voor corporate social media managers. Als strategie en methode is influencer marketing nieuw. Uit tal van voorbeelden blijkt echter hoe succesvol het is. In onze gratis twee uur durende online cursus leggen we blogger- en influencer-marketing uit van A-Z.
https://socialmediaone.de/influencer-marketing-kostenloses-video-tutorial-firmen-agenturen/