Verzekering – Sociale Media Marketing en Influencers

Verzekeringen en social media marketing klinken voor veel reclamemensen in eerste instantie als twee totaal verschillende gebieden! Voorbeelden van beste praktijken bewijzen het: zelfs de grootste verzekeringsmaatschappijen in Duitsland slagen er nauwelijks in meer dan 1.000 volgers op Instagram te krijgen. 1.000 volgers op Instagram? Is dat alles wat je kan doen? Misschien hebben deze verzekeringsmaatschappijen het juiste social media bureau nog niet gevonden!

  • Contact – Contactpersoon en advies

Verzekering en empathie: concept en advies

Social media marketing is iets anders dan de klassieke reclamestrategieën, social media marketing houdt zich met name bezig met het sleutelwoord “sociaal”. Sociaal houdt in dat het niet slechts om één persoon gaat, maar om een gemeenschap. Deze gemeenschap wil gevoed worden, ze wil informatie en ze wil hulp of tips voor het dagelijkse leven, soms gewoon inspiratie.

Wie sociale-mediamarketing als een klassiek reclamekanaal ziet en de inhoud één-op-één overneemt, zal niet succesvol zijn. Daarom is het zo belangrijk voor een verzekeringsmaatschappij om het juiste social media marketing bureau te vinden dat niet alleen de klant begrijpt, maar ook de behoeften en wensen van de verzekeringsmaatschappij.

Maar hoe verkoop je verzekeringen via sociale netwerken? Laten we social media marketing voor verzekeringen eens in detail bekijken: Basisprincipes, tips voor het opzetten van social media kanalen en strategieën. Hoe complex de activiteiten op sociale netwerken ook worden, hier hebben we het bijvoorbeeld over het onderwerp advertenties en retargeting, het eerste is altijd om een samenhangend totaalconcept te hebben. Doelstellingen en strategieën moeten nauwkeurig worden geformuleerd, zodat zij op duurzame wijze kunnen worden nagestreefd. In de loop van de weken, maanden en jaren creëert dit de gemeenschap die uw verzekeringsmaatschappij nodig heeft om met succes ideeën te verspreiden!

Doelstellingen en strategieën: Verzekering & marketing in sociale netwerken

Het definiëren van de doelstellingen is uiterst belangrijk voor succesvolle social media marketing. Want uiteindelijk draait het allemaal om multichannelmanagement, wat betekent dat verschillende sociale-mediakanalen worden gevuld met accounts, in regelmaat en in interactie, zodat gebruikers niet slechts één sociaal netwerk gebruiken, maar verschillende sociale netwerken. Eenvoudig uitgelegd gaat het om dagelijkse inspiratie en tips op Instagram die linken naar verdere inhoud, bijvoorbeeld op de blog. Zoekmachine optimalisatie wordt actief nagestreefd in de blog, door de definitie van trefwoorden maar ook het aantal woorden. Dit blogbericht wordt meteen gedeeld op Facebook, want daar kan men direct op berichten klikken en zo op de website komen. Dit werkt niet op Instagram, dus dit netwerk wordt meer gebruikt voor het delen van foto’s. Dagelijkse inspiratie! Op YouTube verschijnt een nieuwe video stipt om 17 uur, bijvoorbeeld op vrijdag of zondag. Natuurlijk is de nieuwe video ook meteen geïntegreerd in het blogbericht. Op Pinterest verzamelen we ook waardevolle links voor zoekmachineoptimalisatie. Uiteindelijk linkt alles dus naar de verzekeringspagina en naar de passende aanbiedingen, of het nu gaat om een inboedelverzekering of een aansprakelijkheidsverzekering. Kleine en grote aanbiedingen vinden hun kopers als de inhoud correct is ontworpen. De strategie komt voort uit de doelen die het social media bureau en u samen vinden en stellen.

Bereik: “Ik ben verzekerd bij DER”.

Referral marketing is het goud van de online marketing en online marketing is het meest succesvolle instrument dat momenteel beschikbaar is voor de marketing van producten. Want online zijn doelgroepen niet alleen uiterst nauwkeurig van elkaar te onderscheiden, het bereik wordt ook zonder ingewikkelde processen gegenereerd. Bijvoorbeeld het verspreiden van flyers of het plaatsen van individuele reclameborden op wegknooppunten. Via online marketing kunnen afbeeldingen binnen enkele seconden worden uitgewisseld, maar we kunnen ook teksten tegen elkaar uittesten of verschillende doelgroepen tegen elkaar laten spelen, zodat we uiteindelijk de conversie sterkste groep hebben. Conversie betekent de verwezenlijking van doelstellingen! Wilt u als verzekeringsmaatschappij nieuwe nieuwsbriefabonnees bereiken? Wilt u kopers voor uw autoverzekering of inboedelverzekering? Maar laten we teruggaan naar het principe, het bereik.

Uw eerste doel moet zijn om bereik te genereren. Zoals in het begin gezegd, is er nauwelijks prestatie in verzekeringen. Hoewel er zescijferige bedragen worden geïnvesteerd in sociale-mediamarketing en -optimalisering, komt het aantal volgers nauwelijks boven de 1.000 uit. Zelfs op sociale netwerken zoals Facebook, waar verzekeringsmaatschappijen al jaren de mogelijkheid hebben om prestaties te genereren, is bijna niets mogelijk zonder hoge reclame-uitgaven. Maar wat is de reden hiervoor? Velen denken niet aan de toegevoegde waarde.

Gemeenschap: toegevoegde waarde in plaats van reclame – voorbeeld

Veel concepten en strategieën voor verzekeringen van agentschappen bestaan meestal uit het hergebruiken van inhoud die al is gebruikt. Is dat creatief? Het onderhouden van een gemeenschap bestaat uit andere aspecten en strategieën, hier gaat het om het creëren van toegevoegde waarde! Daarom moet je als socialemediabeheerder altijd de gedachten van de gebruikers voor ogen houden. Dit omvat, bijvoorbeeld:

  • Waarom zouden fans bij ons blijven als we alleen maar reclame plaatsen?
  • Verzekeringsposters die je kent van de muur van je huis?
  • Waar ben ik als deel van de gemeenschap?
  • Waarom word ik niet gevraagd?

Een zeer groot budget wordt verspild aan halfslachtige maatregelen. Toch is social media marketing vandaag de dag een van de meest efficiënte manieren om mensen voor je te winnen. Waarom boekt u geen influencer in plaats van commercials op YouTube te zetten? Waarom leg je eenvoudige onderwerpen niet uit zoals:

  • Waarom is een aansprakelijkheidsverzekering zo belangrijk voor mij?
  • Wanneer heb ik een inboedelverzekering nodig?
  • Wanneer kan ik mijn autoverzekering wijzigen?
  • Ik word vader, heb ik een nieuwe verzekering nodig?

U ziet dat er zeer veel vragen zijn waarop veel gebruikers geen antwoord hebben! Duizenden mensen zijn elke week op zoek naar zeer eenvoudige antwoorden die door geen enkele verzekeringsmaatschappij worden gegeven! Wil je de eerste zijn?

Vooral de prestaties van YouTube brengen veel voordelen met zich mee. Omdat YouTube eigendom is van een van de grootste bedrijven ter wereld, Google, wordt het natuurlijk ook zeer prominent in hun zoekmachine geplaatst. Aangezien alleen al in Duitsland meer dan 70% de zoekmachine Google gebruikt, is een plaatsing hier uiterst belangrijk! Bovendien zijn YouTube-video’s zeer duurzaam. Als je als verzekeringsmaatschappij social media content voor Instagram produceert, is de content meestal maar 24 tot 72 uur zichtbaar. Op YouTube bestaan video’s die vijf of zes jaar oud zijn, zelfs als er vaak in wordt gezocht. Dit betekent dat als je eenmaal goede YouTube video’s hebt gemaakt, je zeker de potentie hebt om hoog in de lijst met zoekresultaten te verschijnen voor een lange tijd. Dit voordeel brengt natuurlijk social media marketing in beeld, niet in de laatste plaats die van verzekeringsmaatschappijen. Aarzel dus niet, maar grijp de kans in plaats van bang te zijn voor de risico’s!

Meer over dit onderwerp? Als ervaren consultants kunnen wij u niet alleen bijstaan als bureau, maar ook als partner als het gaat om het onderwerp social media marketing. Met onze focus op jonge netwerken zoals TikTok, Instagram en YouTube bereiken we tot zeven miljoen mensen op één dag voor voorbeelden van best practices, die in onze blog te lezen zijn. Klinkt dat niet interessant? Informatie is alles! De vraag is hoe wij onze marketingboodschappen zo kunnen verpakken dat zij door de bezoekers niet als reclameboodschappen worden opgevat.

Advies en agentschap

U ziet hoe complex het onderwerp social media marketing voor verzekeringen kan zijn. Of het nu gaat om een jong gezin of een student die voor het eerst een aanvraag indient maar levenslang lid zal zijn, of zelfs de gepensioneerde die een algemene voorziening wil treffen, tot zelfstandigen en freelancers die de voorkeur geven aan een particuliere verzekering?

Wij helpen u de juiste antwoorden te vinden op de belangrijke vragen – en natuurlijk om de belangrijke vragen te definiëren, zodat wij de juiste conclusies kunnen trekken voor uw doelstellingen en marketingstrategieën.

  • Contact – Contactpersoon en advies

Native Ads: aanbeveling in plaats van “reclame

Native ads (ook wel native display ads genoemd) verwijzen naar alle betaalde advertentieformaten die discreet als advertenties worden aangeduid. Native advertising is gewoon reclame die er niet uitziet als reclame. Native ads hebben kleine nadelen, maar vooral voordelen. Wist je dat al? Volgens een white paper van AppNexus is de CTR van native display advertising gemiddeld 8,8 keer hoger. Volgens Forbes neemt de aankoopintentie met 18% toe bij native ads. Wij meten ook altijd een hogere CTR in onze klantprojecten. Waar heeft dit mee te maken? Personalisering van inhoud, storytelling en meer discrete communicatiekanalen: referral marketing. Waarom Native Advertising? Wat is native advertising? Wat is native advertising?

  • Native Advertenties

Beste praktijk: 6,1 miljoen views in 24 uur

6,1 miljoen views, 4,3 miljoen unieke views – in 24 uur – ons grootste influencer event voor een verzekeringsmaatschappij: