Verkoop en verkoopbevordering via social media marketing + best practice cijfers
Verkoopbevordering via social media marketing – Soms kan het zo eenvoudig zijn. Digitale transformatie is voor velen een modewoord. Toch gaat het er eigenlijk alleen maar om de verkoopbrochure uit de brievenbus te halen en hem in een nieuwe, digitale vorm te gieten. Hoe zit het dan met social media marketing? Of het nu Facebook, YouTube of Instagram is. Bijna alle consumenten in deze republiek zitten op de sociale netwerken. Wie niet is ingelogd, wordt omringd door mensen die elke dag op
Als u van plan bent bepaalde producten een speciale waarde of een bijzonder hoge prioriteit te geven in uw verkoopbevordering, dan zijn er verschillende marketingmogelijkheden om uw product of dienst op de juiste mensen of doelgroepen af te stemmen en zo uw eigen verkoopcijfers of omzet te verhogen. Waarom prioriteiten stellen, vraagt u? In de eerste plaats is het de moeite waard om de klassieke “melkkoeien” online te brengen. Zij beloven het meeste succes indien zij reeds op de analoge markt werkzaam zijn. Bedrijven, ondernemingen en merken streven zeer verschillende doelstellingen na:
- Registratie voor de nieuwsbrief, trechter, ledengedeelte, enz.
- Verkooptransacties in de online winkel, Amazon, Ebay, enz.
- Doorsturen voor affiliates, digitale producten, enz.
In tijden van sociale netwerken zijn de meest sociaal relevante netwerken natuurlijk de beste manier om mensen efficiënt te bereiken en enthousiast te maken voor het eigen product. In het verleden moest u veel betalen, omdat uw eigen reclamecampagne eerst uitvoerig moest worden gepland en vervolgens gerealiseerd. Dan is het een kwestie van wachten tot de eerste verkoopcijfers binnenkomen. Hoe groot was het effect van een enkele poster? Niemand kan dat precies beoordelen. In social media marketing is het mogelijk! In het verleden waren marketingboodschappen sterk versnipperd. Er werd een advertentie uitgespeeld aan allerlei mensen. Moderne strategieën en concepten of software-oplossingen van de netwerkexploitanten maken het tegenwoordig mogelijk de mensen zeer precies te bereiken en aan te spreken. Het populairste netwerk is Facebook, maar welke zijn de populairste netwerken in Duitsland?
- Youtube – 81,8% verklaart dat zij Youtube kennen. Ook al zijn ze niet allemaal geregistreerd, toch is Youtube naast Facebook het belangrijkste sociale netwerk in Duitsland en daarom ook essentieel voor social media marketing.
Facebook – 80,8% kent het grootste netwerk ter wereld van oprichter Mark Zuckerberg.- Twitter – 56,9% zegt Twitter te kennen. Maar slechts weinigen gebruiken het. Veel insiders zeggen ook dat bedrijven bedrijven volgen en de rest… zijn bots.
Bron: Tomorrow Foucs Media
Als u een bestaand product hebt waarvoor u op sociale netwerken reclame wilt maken, moet u ook de presentatie van uw advertentie aanpassen aan de nieuwe doelgroepen. Terwijl bij grote affiches in stadscentra heel andere factoren een doorslaggevende rol spelen, gaat het bij sociale netwerken vooral om “snack content”, d.w.z. kleine inhoud die snel kan worden geconsumeerd. Zij bereiken de hoogste gebruikersinteractiepercentages. Vooral in sociale netwerken scrollen gebruikers snel door hun eigen tijdlijn. Foto, foto, tekst, video, advertentie, foto, foto, enz. Veel verschillende media van verschillende vrienden en bedrijven – opvallen is de naam van het spel. Hoeveel tijd hebben we om dit te doen? Slechts een enkel moment! Daarom is het vooral in sociale netwerken belangrijk om de gebruiker meteen in de eerste seconde enthousiast te maken, zodat ze blijven hangen en idealiter uiteindelijk interactief worden met onze inhoud.
Het interactiepercentage is een van de doorslaggevende criteria als het gaat om socialemedia-marketing. Een interactie kan uit veel verschillende dingen bestaan, zoals hierboven beschreven (registraties zoals in de nieuwsbrief, doorsturen voor affiliates of zelfs verkoop in de online winkel). Het succes neemt toe wanneer het concept goed doordacht is, van stap A tot het einde. Het belangrijkste voor sociale netwerken: hier kunt u de verschillende doelgroepen segmenteren en hen gerichte informatie verstrekken. Marketeers kennen dit systeem bijvoorbeeld van funnels. Afhankelijk van voorkeuren, kennis of zelfs individuele interesses ontvangen gebruikers in het verkoopproces content die op hen is afgestemd. Op die manier voorkomen wij verspilling en zorgen wij voor een hoog interactiepercentage met het geadverteerde product.
Om de hoogste interactiegraad bij de gebruiker te bereiken, moet u, zoals reeds gezegd, aandacht besteden aan inhoud die de gebruiker snel overtuigt. Een heel eenvoudig voorbeeld zijn kleine productvideo’s, zoals u in het voorbeeld hier kunt zien. Deze hoeven niet met hoogwaardige camera’s te worden opgenomen, maar kunnen zelfs vrij eenvoudig met een mobiele telefoon worden gemaakt.
Video-voorbeeld: eenvoudige presentatie voor verschillende brilmodellen
Dit voorbeeld toont aan dat eenvoudige producties een zeer authentiek effect hebben.
Hier is een samenvatting van hoe zo’n video eruit zou kunnen zien:
- Weinigmoeite voor de productie > Authentieke video’s
- Het belangrijkste (het product) komt helemaal aan het begin
- Video bevat idealiter muziek en als gesproken tekst, dan ook geschreven tekst (of ondertitels voor Facebook, Instagram, aangezien mobiele telefoons vaak stil zijn)
- De lengte van afzonderlijke video’s mag maximaal 40 seconden zijn
- Tenslotte komt het verkoopplatform (logo, enz.)
- De kosten zijn dan vaak < 0,005 Euro/klik
40 seconden (max. 60) niet meer, met dergelijke video’s bereikt u kwalitatief goede interactie percentages waarbij elke klik u minder dan een cent kost! Als je dan een advertentie streamt en er maar een driecijferig bedrag op zet, bereik je al een heel hoog bereik voor je product in social media marketing. Als we dan een interactiepercentage van 6,5% halen, kunnen we snel berekenen hoe winstgevend zo’n social media-campagne kan zijn. De extreme vermijding van verspilling en de daaruit voortvloeiende efficiëntie van het reclamebudget openen nieuwe kansen en mogelijkheden voor ondernemingen die nog niet actief zijn op deze markt.
Adverteren op Facebook: Doelgroepen en reclamebudgetten
Ik schreef vorige week al in het artikel over Facebook Marketing hoe nauwkeurig adverteren via Facebook kan zijn.
Vooral
De Facebook Business Manager voor Social Media Managers
Prestaties zijn alles! Als we ons een keer verdiepen in stap 1, komen we direct bij de Facebook Business Manager. Hier zijn de instelmogelijkheden natuurlijk veel groter en uitgebreider. U maakt niet alleen een enkele campagne, maar de campagne wordt ook gedupliceerd en getest met verschillende A/B-tests. De kroon op het werk is retargeting. Zo kunt u uw doelgroepen heel precies selecteren, bv. op basis van websitebezoek, fans of een “look alike audience”. Het definieert een doelgroep die overeenkomt met één procent van de Facebook-gebruikers die de grootste raakvlakken hebben met u, uw bedrijf, uw product en de interesses van uw andere bezoekers. Hier kunt u zien waarom sociale-mediamarketing zo efficiënt is als het erom gaat hen zo precies mogelijk te benaderen.
Adverteren op Instagram en Snapchat voor jonge doelgroepen
Met Facebook Business Manager kunt u niet alleen op Facebook adverteren, maar ook op Instagram. Dit is waar jongeren rondhangen. Als hun eigen ouders nog op Facebook zaten, stappen veel jongeren over op Instagram of Snapchat. Deze twee sociale netwerken worden dus steeds populairder bij de mensen. Op Snapchat zijn er nu de eerste reclamemogelijkheden, maar Instagram is nog veel groter! Het voordeel van adverteren op Instagram is dat u alle projecten rechtstreeks via uw Facebook-manager kunt beheren. Dit bespaart u tijd en moeite. Er zijn ook veel productplaatsingen op Instgram en Snapchat door bloggers en influencers. Als u meer wilt weten, lees dan het artikel over influencer marketing.
Beste praktijken met Youtube Video Marketing
In de blog van ons reclamebureau vindt u een actueel voorbeeld over het onderwerp “
Statistieken rapport, Youtube Video Marketing (GNTM voorbeeld)
Bekijk het volledige voorbeeld van de beste praktijk hier: Reclamebureau / Marketing van sociale inhoud
Conclusie Social media marketing is een perfect instrument voor verkoopbevordering
Samenvattend kan worden gesteld dat sociale-mediamarketing en de bijbehorende activiteiten een absoluut hoogwaardig instrument zijn voor bedrijven en ondernemingen, maar ook voor publieke figuren, om hun eigen producten en diensten bij de juiste doelgroepen onder de aandacht te brengen. Door de verschillende netwerken en de verschillende instellingsmogelijkheden kunt u effectief marketing bedrijven zonder uw toevlucht te hoeven nemen tot dure TV-reclame of reclame in de stadscentra. U bereikt gebruikers op het juiste moment (bijvoorbeeld wanneer ze dromerig door Facebook scrollen) en kunt hen direct en zonder omwegen activeren tot interactie, zelfs tot aankoop.
Veel geluk!