Sterren van de sociale media: publiciteit en psychologie achter de glamour

Tegenwoordig isKim Kardashian bekend bij zo’n beetje iedereen die op de een of andere manier door de media is beschadigd. Toen ik mijn eerste boek schreef, drie jaar geleden, had ze nog 800.000 volgers op Instagram. Forbes Magazine had net de kop “The New Mobile Mogules”. Vandaag de dag, heeft Kim 100.000.000 volgers. Dat zijn 2,75 miljoen nieuwe volgers per maand of 91,8 duizend per dag, of elke seconde een nieuwe fan. Een enorme groei die haar en haar familie verzekert van een hoog inkomen. Volgens objectieve berekeningen verdient zij 1.000.000 euro met elke foto die zij publiceert, met slechts één productplaatsing. Op de rode loper tellen schoenen, jurk, juwelen en handtas al snel op. Waarom geven merken zoveel geld uit? Merkambassadeurs zijn altijd een belangrijk onderdeel geweest van de marketingmix van grote ondernemingen. De reclame is eerlijk, bereikt de mensen rechtstreeks, via hun idolen en belooft een aantrekkelijker CPM (duizend-contactprijs) dan bijvoorbeeld klassieke gedrukte of TV-reclame.

Instagram (en TV) ster Kim Kardashian

Meer informatie over ons bureau Social Media One

Wij bieden slimme oplossingen en concepten voor campagnes in vele steden. Bekijk hier het potentieel van de economisch grootste steden:

Reclamepsychologie op Instagram: Het eenvoudige principe van succes

De samenleving wordt gekenmerkt door het feit dat opwaartse ontwikkeling voor iedereen wenselijk wordt geacht. Voor de lagere sociale klassen is deze omstandigheid zelfs het bepalende doel van het leven. Nieuwe trends worden altijd het eerst gedragen in de hogere klassen. Als de tendensen verzwakken, nemen ook de lagere klassen de “symboliek” van de hogere over. Volgens deze theorie kunnen uit mode gemiddeld directe conclusies worden getrokken over de eigenaar en zijn rijkdom. Degenen die trends en modes al vroeg volgen, worden beschouwd als trendsetters. Instagramsterren zijn dan ook zelden mensen uit de lagere klassen die zich geen nieuwe mode kunnen veroorloven. Trends worden bepaald door de hogere klassen. Sociale netwerken zorgen voor een revolutie in de communicatie, maar niet in het klassieke beeld van succes. De lagere klassen imiteren de hogere klassen. Sociale netwerken zoals Instagram verkopen dromen. Wij volgen mensen die ons inspireren en idolen die wij navolgen. Ze nemen ons mee naar dromerige stranden en verre bestemmingen die de meeste mensen zelf nooit zullen zien. Ze hoeven niet om zes uur op te staan, hun taak is om één of twee keer per week boodschappen te doen. Tussendoor maken ze smakelijke mueslibowl’s met vijf verschillende soorten bessen. En na Los Angeles en New York, is het op naar Bali.

Youtube: Toegevoegde waarde als garantie voor succes in video’s

Als je je idolen meer in detail wilt volgen, kan dat op YouTube. Het gaat niet langer alleen om kiekjes van vakanties of bloggersevenementen, maar om multimedia-inhoud met toegevoegde waarde. Bloggers tonen hun volgers nieuwe make-up tips of producten, gamers leggen nieuwe tactieken in games uit of becommentariëren andere games, terwijl anderen elke week nieuws brengen in een volledig nieuwe verpakking en gedurende de week allerlei genres serveren. Youtubers zijn show producenten met een nieuw format. Zij creëren de inhoud, doen vaak zelf de montage van de video’s en promoten zichzelf. Youtubers geven hun gebruikers toegevoegde waarde, waardoor de video’s lang worden geconsumeerd. Een typische video duurt negen tot tien minuten. De tijdspanne is relatief lang en de gebruikers zijn absoluut betrokken tijdens de video. Youtubers zijn dus minder makkelijk vervangbaar. In tegenstelling tot Instagram, dat duizenden vergelijkbare kanalen biedt.

Conclusie: Concurrentie? Nee. Instagram en Youtube zijn uniek

In het verleden waren netwerken hetzelfde. Vandaag zijn de afzonderlijke netwerken gedifferentieerd. Gebruikers beslissen actief of zij op zoek zijn naar kortstondig vermaak of naar langer of diepgaander amusement en informatie.