Startups & Influencer Marketing, werkt het?

Een nieuw interview over het onderwerp van influencer marketing. Aan het begin van 2017 ligt dit toverwoord op ieders lippen. Het interview ging over de grote vraag: Startups & Influencers, werkt het? Meer bepaald over influencer marketing en aanbevelingen voor start-ups wanneer ze samenwerken met lifestyle influencers. Het interview werd afgenomen door Anastasia Fliegel.

Je runt het social media agentschap naast je modellenbureau en je hebt je ook gericht op influencer marketing, hoe ben je op dit pad gekomen?

Vorig jaar hebben we Social Media One opgericht. Op dat moment vond ik al dat het onderwerp influencer marketing zeker gediend moest worden. Tijdens het project merkte ik dat de doelgroep voor influencer marketing in de fashion lifestyle sector overeenkomt met die van mijn modellenbureau. Dus ik dacht dat we de synergieën konden gebruiken. En voilá.

Uit welke sectoren komen de influencers die uw bureau onder zijn hoede heeft?

Aangezien ik zelf uit de mode- en lifestyle-industrie kom, richten we ons met het agentschap ook op influencers uit dit gebied. Hier is onze expertise het grootst en kunnen wij voor cliënten diepgaande strategische planning uitvoeren.

Wat maakt een influencer in social media marketing?

Op welk punt zou je een influencer als zodanig omschrijven? Wat zijn de drie belangrijkste criteria?

  • Je moet jong zijn (als we het hebben over Instagram en co.)
  • Je hebt veel volgers nodig
  • Je moet interessant zijn (een idool worden)

Naar mijn mening is Pamela Reif een uitstekend voorbeeld van een zeer goede influencer. Ze combineert alles en is al bekender, dus ze is zeker een goed voorbeeld van succesvol werken als influencer. Honderdduizenden volgen haar en ze kijken allemaal elke dag uit naar nieuw materiaal van hun idool. Ze heeft meer dan 2 miljoen volgers en is geliefd bij bedrijven. Zo had zij een samenwerking met Deichmann waarbij zij haar eigen schoenen mocht ontwerpen. Als bedrijf hangt het er echt vanaf of je je deze grote influencers kunt veroorloven of niet.

Hoe kunt u kwalitatief hoogwaardige influencers herkennen?

Waar moet je op letten bij het kiezen en zoeken naar influencers?

Ten eerste, het is het uiterlijk dat telt! Tegen wie heb je het? Wie volgt je? Als bedrijf, zelfs als start-up, moet je aandacht besteden aan het interactiepercentage. Het interactiepercentage meet de verhouding tussen het aantal volgers en het aantal vind-ik-leuks/commentaren. Een hoog aantal volgers kan op het eerste gezicht misleidend zijn. De interactie met de berichten is een doorslaggevend criterium voor de vraag of het profiel al dan niet van hoge kwaliteit is. Als je vervolgens je portfolio van influencers vergelijkt, kun je snel de strerns zien. Dat betekent bijvoorbeeld dat als een profiel 200.000 volgers heeft, maar slechts maximaal 1000 “likes” en 20 commentaren, het profiel zeker is verfraaid door gekochte volgers. U kunt hiervoor ook profielen vergelijken en of hulpmiddelen kopen die dit sneller kunnen controleren. Ook de regelmatigheid van de postings speelt een belangrijke rol bij de evaluatie.

  • Uiterlijk en doelgroep
  • Interactie
  • Regelmaat

Influencer Marketing van A-Z

Social analytics is hét instrument voor bureaus, bedrijven, maar ook webwinkels en start-ups. Maar hoe werkt influencer marketing? In onze gratis twee uur durende online cursus leggen we blogger- en influencer-marketing uit van A-Z.

https://socialmediaone.de/influencer-marketing-kostenloses-video-tutorial-firmen-agenturen/

Lonen influencers zich uit voor start-ups?

Waar moet je als start-up rekening mee houden als je ze voor je wilt winnen?

Het hangt er zeker vanaf wat voor soort startup het is. Als het bijvoorbeeld gaat om een start-up met kapitaal, dan heb ik natuurlijk andere tips dan wanneer het gaat om een kleinere start-up met weinig budget. Influencer marketing is duur en kost veel tijd, velen onderschatten dat! Zoals altijd speelt geld een grote rol, ook bij influencer marketing. Er moet een reclamebudget zijn. Influencer marketing is verspreid over vele kanalen of lange periodes. Als beginneling zou ik het met rust laten als er geen budget is. Investeer liever kleine bedragen in goede Facebook marketing met advertenties, targeting en retargeting. Hier kunnen KPI’s ook veel beter worden bijgehouden.

Eerst en vooral zou ik het aan elk bedrijf aanraden dat er geld in kan steken. Influencers zijn tegenwoordig op elk gebied vertegenwoordigd en als u zoekt, zult u zeker ook influencers uit de technische of ambachtelijke sector vinden. Natuurlijk domineren influencers uit de mode/beauty of lifestyle sector op dit moment. Influencer marketing is zeker aan te bevelen, omdat het authentieker en aantrekkelijker is dan gewone reclame, of het nu klassieke of digitale reclame is.

Maar influencer marketing werkt ook op kleine schaal, bijvoorbeeld voor lokale bedrijven.

Micro Influencers als strategie voor lokale bedrijven

Aangezien starters meestal niet zoveel budget hebben, zou ik adviseren om vrienden te vragen als een eenvoudig alternatief. Er zijn zeker kennissen of vrienden die een Instagram profiel hebben met meer dan 1000-5000 volgers. Bovendien maakt de persoonlijke band het veel gemakkelijker om die persoon ervan te overtuigen uw product of dienst te promoten. Als micro-influencer kunnen ze je bijvoorbeeld helpen om een lokaal bedrijf goed te promoten, omdat de volgers vaak uit je directe vriendenkring komen of uit de buurt. De reden dat het kan werken met een klein bereik: Meer verbinding met de volgers en meer authenticiteit van het kanaal.