Influencer Marketing – 4 praktische tips voor uw bedrijf

Vandaag gaf onze Social Media Manager een nieuw interview voor TextilWirtschaft – Influencers zijn op ieders lippen. Dat geldt ook voor het potentieel van influencer marketing voor bedrijven en ondernemingen. Het interview richtte zich op vier vragen over influencer marketing.

Influencer samenwerkingen voor bedrijven op Instagram

Lonen samenwerkingen met influencers bijzonder goed op Instagram in vergelijking met andere sociale platforms? Wat zijn de redenen hiervoor?

In principe werkt influencer marketing in alle netwerken. Influencers zijn niets nieuws; ambassadeurs of multipliers voor merken zijn er al heel lang. Voor Instagram is er echter een speciale functie, namelijk het hele gebied van mode, trends en lifestyle. Honderden miljoenen budgetten vloeien hier naar influencers. Het netwerk is erg visueel. Vooral jongeren kijken naar Instagram voor inspiratie voor hun dagelijks leven. Daarom is het een goede plaats om producten op de markt te brengen die voorzien in de behoefte om “er te zijn” en “te beleven”. Dit omvat vele gebieden zoals mode, fitness, maar ook reizen. Dit zijn de onderwerpen die relevant zijn op Instagram en waarvoor het de moeite waard is om als bedrijf aan influencer marketing op Instagram te doen.

  • Lifestyle-producten
  • Mode en kleding
  • Fitness en sport
  • Voeding
  • Trend producten

Influencers zijn echte idolen voor hun fans

Waarom is dat? Influencer marketing werkt zo goed omdat de mensen, of bloggers, echte idolen zijn voor jonge mensen. Popsterren, zo je wilt. Wat ze doen, wat ze dragen of waar ze heen gaan, dat alles interesseert jongeren. Zij kopiëren het gedrag van hun idolen om zelf een beetje van de “levensstijl” te krijgen en die in hun wereld te brengen. Zelfs wanneer idolen reizen en nieuwe trends oppikken in verre landen, zijn wij er op Instagram live bij. Snapchat moet hier ook genoemd worden, het netwerk groeit enorm, ook bij oudere doelgroepen.

Als bedrijven op een slimme manier producten of merken in het leven van de influencer plaatsen, is de kans groot dat hij het merk leert kennen, erin geïnteresseerd raakt of het product zelfs koopt. Veel influencers verwijzen ook rechtstreeks naar online winkels met een link in hun profiel. Het is belangrijk dat bedrijven productplaatsing of influencer marketing op een authentieke en defensieve manier uitvoeren.

Influencer Marketing van A-Z

Social analytics is hét instrument voor bureaus, bedrijven, maar ook webwinkels en start-ups. Maar hoe werkt influencer marketing? In onze gratis twee uur durende online cursus leggen we blogger- en influencer-marketing uit van A-Z.

https://socialmediaone.de/influencer-marketing-kostenloses-video-tutorial-firmen-agenturen/

Indeling van beïnvloeders in groepen

Met de PAM-formule (Persons Attraction Method) kunt u bloggers en beïnvloeders gemakkelijk verdelen in 3 hoofdcategorieën met elk 4 subcategorieën. Klik hier voor de influencer classificatie + infographic.

Laten we een eenvoudig voorbeeld nemen: een Aziatische elektronicafabrikant wil zijn nieuwe smartphone in Europa op de markt brengen. In klassieke reclame zouden we de smartphone nemen, de achtergrond fel kleuren en een grote prijs toevoegen. Aanvallend en aandacht zoekend. Bij influencer marketing is de tactiek meer defensief. De strategie bestaat uit een handvol bloggers die zijn uitgerust met de nieuwe mobiele telefoon. Natuurlijk maken ze vanaf dat moment nog betere foto’s en video’s! Zij zijn absoluut blij met hun nieuwe mobiele telefoon en zijn opgewonden omdat dit model beter is dan alle andere. Ze vermelden vaak de marketingboodschap. Op een gegeven moment kopen we een nieuwe mobiele telefoon, staan in de winkel en grijpen naar precies dit product – het idool, de influencer, heeft immers een goede ervaring gehad.

Voordelen van influencer marketing – echte idolen in plaats van platte reclame

Welke voordelen kunnen bedrijven halen uit influencers?

Het grootste effect en voordeel voor bedrijven bij influencer marketing is authenticiteit. Terwijl reclame vaak een zeer hard middel is om iets bekend te maken, is influencer marketing, zoals gezegd, een eerder defensieve strategie. Influencers zijn bloggers en bloggers staan voor eerlijke inhoud. Dit is waar een klassiek aspect van reclame in het spel komt, merkoverdracht.

Influencers zijn mensen die ik al weken, maanden of jaren volg. Ik begeleid hen elke dag in hun leven. Ik heb alle inzichten, vertrouw de persoon en weet hoe de persoon denkt en hoe we waarschijnlijk zullen handelen. Ik vertrouw haar! Als de persoon iets gaat gebruiken, gaan veel van deze kwaliteiten ver, ook naar het product dat gepromoot wordt. Of het nu de “trendsetter”, “merkkenner”, en nog veel meer is.

Hoe selecteer je influencers voor product placement?

Welke criteria, naast bereik en een eventuele thematische referentie, gebruikt u om de ideale influencer voor uw merk te selecteren?

Bij influencer marketing gaat het in de eerste plaats minder om het absolute bereik dan om de mate van interactie. Voor veel merken zijn grote influencers helemaal niet interessant omdat een enkele posting vele duizenden euro’s kan kosten. Voor velen spelen micro-influencers daarom een belangrijkere rol. Maar het maakt niet uit of het een grote influencer, keyword idool, of een micro influencer is. Bij beide let je op het interactie percentage!

Een hoog interactiepercentage betekent dat er veel opmerkingen of “vind ik leuks” worden gemaakt in verhouding tot het bereik van de volgers. Aan de hand van de interactiepercentages kunt u bijvoorbeeld snel zien of er voor een kanaal likes of fans zijn gekocht. Als je je kanaal goed onderhoudt en echte volgers hebt, zul je ook een hoog interactiepercentage hebben voor het aantal van je postings.

Zoals in alle sectoren mag men ook bij influencer marketing één doorslaggevende factor niet vergeten: de prijs! Als een campagne met influencers echt wil werken, boeken bedrijven meestal meerdere mensen voor één campagne. Als iedereen dan over een periode van 30 tot 60 dagen berichten plaatst, is de inspanning niet alleen zeer groot in termen van tijd, maar ook in financieel opzicht. Daarom maken de meesten van hen gebruik van influencerbureaus om direct en zonder lange omwegen het beste resultaat voor zichzelf te bereiken.

Social media marketing: de beste tijden voor reclame

Er zijn verschillende meningen over het ideale moment van de dag voor Instagram posts. Welk advies geeft u uw klanten hiervoor bij het plannen van social media?

Wij hebben het onderwerp “tijdstippen” al uitvoerig behandeld in ons agentschap voor sociale media. Vorig jaar hebben we zelfs een social media-rapport geschreven voor elke Duitse stad met meer dan 100.000 inwoners. In onze sociale-mediastatistieken kunt u bijvoorbeeld zien hoe de gebruikersaantallen in één netwerk, zoals Facebook, op een bepaald tijdstip zijn, zoals prime time rond 19.00 tot 20.00 uur, in een bepaalde stad.

In principe is een tip: denk aan uw eigen dagelijks leven! De meeste mensen leiden een vrij regelmatig dagelijks leven, we gaan ’s morgens naar het werk, hebben onze lunchpauze, gaan ’s avonds naar huis. s Avonds wil je iets beleven en zul je waarschijnlijk buiten zijn, in de zomer, terwijl je in de winter eerder thuis zult zijn. In het weekend ben je meer op stap dan door de week. En zo verder.

Als je gewoon naar je eigen dagritme kijkt, zie je al snel wanneer je zelf sociale media gebruikt, ergo, veel anderen doen dat ook.

Denk als uw doelgroep om optimale tijden te vinden

Hier is een tweede tip. Het is ook altijd de vraag welk product op dat moment moet worden gepromoot. Als wij bijvoorbeeld een product hebben dat gericht is op doelgroepen in bedrijven, is het zinvoller om postings te plaatsen tussen 10 uur ’s morgens en 6 uur ’s avonds, zodat de beslissende persoon in het bedrijf is en een direct gesprek kan vinden met collega’s of verantwoordelijken als zij het product nodig hebben of willen. Als het meer om producten voor particuliere huishoudens gaat, loont het de moeite om ’s avonds te werken of om de postings overdag te verspreiden.

Dan zijn er zeer speciale gelegenheden voor elke bedrijfstak. Ik kan u een klein voorbeeld geven uit de schoonheids- en make-upindustrie. Aan het begin van de week en in de loop van de week zijn de verkoopcijfers zeer hoog, aan het eind van de week en in het weekend verkoop je veel minder. Reclame is dus de moeite waard aan het begin van de week. Waarom? Het weekend is net voorbij, er is veel make-up opgebruikt en het volgende weekend staat voor de deur. Dit betekent dat er in de winkel en online veel meer make-up producten worden verkocht. Op donderdag en vrijdag daarentegen dalen de verkoopcijfers, en tegen het weekend zijn ze aanzienlijk lager. Dit betekent dat als u nadenkt over uw product en uw doelgroep, u het perfecte moment zult vinden voor social media postings.

Influencer Marketing: uw tool voor organisch bereik

Meer over dit onderwerp is te vinden op de blog, met steeds nieuwe en interessante artikelen.

Als je zelf een blogger of influencer wilt worden, kun je hier goede artikelen vinden in FIV Magazine:

Hier hebben we nog een interview voor je: Invloedrijke marketing voor startups