Social media marketing: 4 succesfactoren voor uw bedrijf

Waarom is social media marketing succesvol? Belangrijker nog, hoe word je als bedrijf succesvol op sociale media? Deze week gaan we dieper in op de doelstellingen en strategieën voor winstgevende sociale-mediamarketing. Als u begint of al een kleine aanwezigheid in de sociale media hebt, is het uiterst belangrijk dat u vooral uw doelstellingen op het gebied van sociale-mediamarketing bereikt. Uiteindelijk moet social media marketing een middel zijn waarmee u als bedrijf en onderneming nieuwe klanten kunt winnen, uw eigen omzet kunt verhogen of zelfs het meest gemotiveerde personeel voor u kunt winnen.

Waarom is social media marketing succesvol? 4 factoren

Voordat we kijken naar deze 12 doelen in social media marketing, laten we eens kijken naar de vraag, waarom is social media marketing zo succesvol? Onze vier factoren beschrijven de opbouw van het merk in sociale netwerken, de verhoging van het imago en het vertrouwen door communicatiemaatregelen, alsmede de versterking van de klantenbinding en het daaropvolgende gebruik van door gebruikers gegenereerde inhoud voor eigen marktonderzoek, maar ook voor productontwikkeling en nieuwe ontwikkeling.

De sociale media zijn zo veranderd. Kortom, een heel communicatiemodel is omvergeworpen.

Bewustmaking en ontwikkeling van nieuwe doelgroepen

De ontwikkeling van sociale netwerken bracht een geheel nieuw verzender-ontvanger model met zich mee. Voorheen bestond communicatie slechts op één rigide manier. Een paar grote media, een groot massapubliek en de selectieve keuze van informatie. Tegenwoordig kan iedereen zelf afzender worden, en zo zijn ook de eerste grote influencers ontstaan, die vandaag de dag meer invloed hebben dan bijna alle tijdschriften en journaals. Hetzelfde geldt natuurlijk voor bedrijven. Terwijl vroeger PR-bureaus moesten worden ingehuurd, zonder welke geen gerichte communicatie met de weinige grote media mogelijk zou zijn geweest, kunnen bedrijven vandaag hun eigen gemeenschap opbouwen. Zelfs zonder een gemeenschap kunt u informatie sturen. Zo maken veel grote bedrijven maar ook sectoren als de politiek gebruik van Twitter. Ook al hebben ze maar een paar honderd volgers, grote mediahuizen nemen hun tweets direct op. U kunt uw informatie dus rechtstreeks naar een groot publiek sturen, en wordt zelfs door andere media voorgedragen.

Dit is het nieuwe zender-ontvanger model, iedereen kan gelijkelijk informatie geven. Sociale netwerken bieden gratis, onmiddellijk en op grote schaal toegang tot een enorme gemeenschap. Wie zijn inhoud regelmatig publiceert en goede teksten en inhoud levert die een toegevoegde waarde hebben voor de gebruiker, kan veel fans voor zich winnen. Een ander voordeel voor bedrijven, dit marketingkanaal kost geen reclamebudgetten voor het bereiken van bereik. Theoretisch kun je elke fan een keer per week bereiken zonder geld uit te geven. Dit is totaal verschillend van bijvoorbeeld zoekmachinereclame of klassieke affichereclame en flyers in tijdschriften.

Het wordt nog beter, hoe beter je inhoud is, hoe vaker je je fans aanmoedigt om te interageren met je posts, oftewel gepubliceerde inhoud, hoe vaker je vrienden het zullen zien. Deze verwijzingsmarketing, is passief en zeer effectief. Telkens wanneer een fan op Like drukt, commentaar geeft op een foto of een andere vriend tagt onder een grappige video, neemt de viraliteit (mond-tot-mond propaganda) toe. Daarom moet je nu al je eerste 1.000 fans waarderen! Zij zijn uw eerste 1.000 digitale merkambassadeurs.

  • Via sociale media kunnen berichten rechtstreeks worden verzonden; in tegenstelling tot klassieke PR
  • Gemeenschappen worden gecreëerd door toegevoegde waarde, d.w.z. waardevolle informatie, andere gebruikers en communicatie, alsook waardering
  • Referral marketing is zeer krachtig, zorg ervoor dat u interactie heeft met uw bestaande fans

Verbetering van het imago en het vertrouwen door betere contact- en communicatiemogelijkheden

Veel traditionele bedrijven die al 50, 100 of zelfs 150 jaar bestaan, hebben de afgelopen decennia vooral vertrouwd op het verkooppunt (POS; the place of sale, zoals een winkel), de plaats waar zaken worden gedaan, met een daaraan verbonden servicecentrum of de klassieke telefonische klantendienst. Beide vormen zijn altijd een belemmering voor de koper of aspirant-koper, ik moet naar het verkooppunt rijden of lopen, ik moet de klantendienst onpersoonlijk bellen en misschien 12 minuten in de wacht staan omdat er geen klantadviseur is om mee te spreken. Beide mogelijke gevallen waarin een potentiële klant een verkoop afzegt. Maar vaste klanten zijn zo belangrijk!

Tegenwoordig heeft iedereen zijn smartphone bij zich, of ze nu 8 jaar oud zijn of 68, de helft van de 50-plussers is nu regelmatig actief op sociale netwerken. Wist je dat al? Onze wereld is digitaal geworden, digitaliteit is niet langer alleen een verschijnsel van de jonge samenleving. Het internet heeft zich een vaste plaats veroverd, Web 2.0 heeft het communicatiemodel volledig omgegooid, iedereen zoekt tegenwoordig informatie via zoekmachines, koopt zijn kleding of zelfs technologieproducten in onlinewinkels en leest nieuws in onlinetijdschriften in plaats van kranten.

Bied uw klant daarom de ultieme service, theoretisch 24 uur per dag bereikbaar, klanten kunnen andere klanten bereiken, bv. via commentaren, ze kunnen 24 uur per dag beoordelingen en aanbevelingen zien, ze hebben al het nieuws in één oogopslag, of het nu Berlijn, Londen of Rome is. Zij zijn bereikbaar voor alle belangstellenden.

Gebruik deze verandering voor uw bedrijf. Kijk maar naar de mogelijkheden van door gebruikers gegenereerde inhoud, die we later zullen bespreken. U kunt alle feedback, opmerkingen en suggesties gebruiken om uw producten en diensten verder te ontwikkelen.

Versterking van de klantenbinding: dagelijkse interactie

Hoe krijgt u waardevolle informatie van uw klanten? Hoe groter uw gemeenschap is, hoe meer informatie u kunt ontvangen, hoe meer informatie u kunt verzenden en hoe sneller u uw omzet kunt verhogen via social media-marketing. Doelstellingen die van tevoren nauwkeurig zijn omschreven, kunnen dus ook in kengetallen worden aangetoond. Het belangrijkste middel om klanten en geïnteresseerden aan je eigen social media-kanaal te binden, d.w.z. je eigen community op te bouwen, is regelmatige, meestal dagelijkse interactie. Waarom is dagelijkse interactie zo belangrijk?

Social media marketing is een constante stroom van informatie. Voor een enkel beeld heeft de gebruiker slechts een ogenblik nodig. Het grote geheim is dus om regelmatig informatie te verstrekken. Als u regelmatig nieuwe inhoud publiceert, zult u worden herinnerd. Hier zijn we terug bij de praktische marketing, wie in de supermarkt belandt of in de onlineshop zoekt, zal teruggaan naar het product dat hij of zij kent. Aanwezigheid is daarom zo belangrijk. Maar niet alleen voor de verkoop, ook voor de kans op een aanbeveling. Misschien hebben we vandaag niet het juiste kledingstuk of het juiste model mobiele telefoon voor gebruiker XY. Maar dat kan morgen veranderen en gebruiker XY zal al op Like drukken, commentaar geven op de foto of hem zelfs delen met een vriend.

  • Regelmatige interactie, zoals beschreven in de klassieke marketing, zorgt ervoor dat merken en producten worden herinnerd.
  • Regelmatige interactie verhoogt de kans dat gebruikers uw product of dienst zullen aanbevelen

Door gebruikers gegenereerde inhoud: marktonderzoek is nauwelijks mogelijk tegen een lagere prijs

Gratis marktonderzoek! In plaats van onderzoeksinstituten met 20 werknemers te laten bellen met 1.000 mensen, maken moderne bedrijven slim gebruik van sociale media. Grote modebedrijven kunnen op Instagram binnen enkele seconden een enquête houden. Hierdoor kunnen zij inspelen op trends en ontwikkelingen en hun assortiment dienovereenkomstig aanpassen, vrijwel zonder tijdverlies. U hoeft dus niet meer, zoals vroeger, te wachten op de verkoopcijfers van de afzonderlijke winkels, om twee maanden later de collectie voor het komende jaar te optimaliseren. Vandaag kun je theoretisch lokaal in Azië produceren, via sociale media meningen van over de hele wereld krijgen en onmiddellijk directe aankoopbeslissingen nemen. Moderne nieuwe wereld!

User-generated is daarom zo ontzettend waardevol voor bedrijven en daarom ook onze reden om het een van de vier factoren te maken die bepalend zijn voor het succes van social media marketing.

Het gebruik van door gebruikers gegenereerde inhoud gaat echter veel verder dan marktonderzoek.

Voor de verdere ontwikkeling, maar ook de nieuwe ontwikkeling van producten, is dergelijke door gebruikers gegenereerde inhoud uiterst waardevol! U krijgt directe en ongefilterde feedback van uw gebruikers. Natuurlijk zijn er ook bepaalde risico’s, u heeft het vast al eens gehoord over shitstorms. Bekijk de dingen positief! Voordat uw product in de schappen ligt, krijgt u al in een vroeg stadium feedback en kunt u actie ondernemen om uw product of dienst te verbeteren. Maar u kunt ook alle opmerkingen, evaluaties en gespreksprocessen gebruiken om nieuwe ontwikkelingen direct te verbeteren en te optimaliseren. In een klassieke marktonderzoekssituatie heb je altijd parameters die het verloop beïnvloeden. Meestal zijn de proefpersonen niet thuis, zodat de omgeving totaal anders is, hetgeen de taal maar ook de emoties beïnvloedt. De besloten sfeer zorgt er ook voor dat onderwerpen aan de orde komen die anders onder tafel zouden kunnen blijven omdat ze in een echt gesprek gênant zouden kunnen zijn voor de respondenten. Bij marktonderzoek moet met veel details rekening worden gehouden, maar via door gebruikers gegenereerde inhoud beschikken zij reeds over ongefilterde feedback van hun gebruikers. Daarom is het onderhouden van een eigen community niet alleen interessant voor de verkoop en het verhogen van de omzet, maar kan de productontwikkeling ook positief en duurzaam worden beïnvloed door de verschillende commentaren en evaluaties.

Bereik en SEO

Hier is een tip voor zoekmachine optimalisatie! Heeft u er ooit aan gedacht om recensies op Google direct op uw website of in uw online winkel weer te geven? Positieve recensies zorgen er ook voor dat ze beter gepositioneerd worden in de zoekmachines. Als u bijvoorbeeld zoekt naar een groter bedrijf, zult u snel zien dat recensies zeer prominent worden weergegeven in de zoekmachines. De gebruikers vinden de mening van andere gebruikers zeer belangrijk. Alle studies en statistieken tonen dit aan. Zoekmachines gaan nu zelfs een stap verder en bundelen verschillende sociale netwerken en hun beoordelingen met elkaar om een nog vollediger beeld te krijgen. Moedig uw gebruikers dus actief aan om uw product, dienst of merk te beoordelen. Dit zal ook een positief effect hebben op de optimalisatie van zoekmachines.

Vergeet ook niet uw eigen media te publiceren op uw eigen website of in de online winkel eenpersoonsbedden. Het recyclen van inhoud is zeer efficiënt, evenals media die cross media worden gebruikt, bijvoorbeeld gepubliceerd op Facebook, Instagram en YouTube, natuurlijk in verschillende vormen en lay-out, moet u de gepubliceerde inhoud in sociale media gebruiken op cross media eigen platform. YouTube-video’s kunnen bijvoorbeeld worden ingesloten in berichten, maar ook Instagram-foto’s. Onder afzonderlijke producten in online winkels kunt u bijvoorbeeld beoordelingen, aanbevelingen of zelfs opmerkingen over het desbetreffende product plaatsen.

Sociale media kunnen dus veel intensiever worden gebruikt. Voor de bezoekers van uw website of online winkel, maakt het uw eigen aanwezigheid moderner en digitaler. Bovendien verwijzen ze naar hun sociale kanalen en kunnen ze zo extra fans verwerven. Bezoekers van uw website of online shop worden zo ook actief attent gemaakt op uw social media kanalen.

Succesvolle sociale media marketing

Als u ook op zoek bent naar succesvolle social media marketing strategieën en een social media bureau dat uw doelen kan definiëren maar ook kan implementeren, dan zien wij uw projectaanvraag graag tegemoet!

Nieuw! Native Ads: aanbeveling in plaats van “reclame

Native ads (ook wel native display ads genoemd) verwijzen naar alle betaalde advertentieformaten die discreet als advertenties worden aangeduid. Native advertising is gewoon reclame die er niet uitziet als reclame. Native ads hebben kleine nadelen, maar vooral voordelen. Wist je dat al? Volgens een white paper van AppNexus is de CTR van native display advertising gemiddeld 8,8 keer hoger. Volgens Forbes neemt de aankoopintentie met 18% toe bij native ads. Wij meten ook altijd een hogere CTR in onze klantprojecten. Waar heeft dit mee te maken? Personalisering van inhoud, storytelling en meer discrete communicatiekanalen: referral marketing. Waarom Native Advertising? Wat is native advertising? Wat is native advertising?

  • Native Advertenties