Sociale netwerken: theorie en doorbraak in het communicatiemodel

Ken je het zender-ontvanger model? Het geeft aan in welke richting communicatie plaatsvindt. Een 1:n relatie zou bijvoorbeeld een radiostation in de jaren ’30 zijn. Het radiostation laat muziek en spraak horen en de kijkers ontvangen de uitzendingen thuis, bij de ontvanger. De communicatie is eenrichtingsverkeer. Informatie stroomt van de zender naar de ontvanger. Maar geen informatie bereikt de zender van de ontvanger. Interfaces ontstaan pas bij de eerste live shows en de eerste luisteraarsintegratie. Voor het eerst konden luisteraars ongefilterd hun mening geven. De eerste snelle stap naar een m:n relatie. Maar slechts een eerste, zeer kleine stap. Omdat de keuze van de geïnterviewden nog steeds wordt gemaakt door een redacteur of een medewerker van de omroep. Kritische stemmen kunnen ook van tevoren door de omroep worden gefilterd. In kranten is het net zo. Brieven aan de redacteur worden afgedrukt, maar vooraf door de redacteur geselecteerd.

De revolutie door Web 2.0 en sociale netwerken

Sociale media, of Web 2.0, veranderen het model voor het eerst fundamenteel. Voor het eerst maakt Web 2.0 het mogelijk dat “iedereen” omroeper wordt. Via de eerste blogs, de eerste sociale netwerken, de eerste videoportalen en vandaag apps. Niemand heeft nog speciale deskundigheid of grote computerruimten nodig. Alles wat je nodig hebt om uit te zenden is je smartphone of een notebook. Via dezelfde apps, portaalbeheerders, zoekmachinebeheerders, enz. wordt de verzonden informatie snel gevonden door andere gebruikers. Idealiter hebben ze interactie, door middel van ‘vind ik leuk’, commentaar of zelfs het delen van inhoud.

Vitaliteit betekent dus iets anders dan honderd jaar geleden. Virale effecten treden op met interessante, vaak onverwachte inhoud die beantwoordt aan de behoeften van de gemeenschap, de fans of de volgers. Kattenvideo’s veroveren de wereld! Is dat slecht? Nee. Omdat entertainment altijd een grote factor is geweest in de media. Het nieuwe web transporteert informatie gewoon anders. Het is sneller, opvallender in zijn presentatie en het kan snel worden ontvangen, d.w.z. het kan door de gebruiker worden geabsorbeerd of begrepen. Degenen die erin slagen hun inhoud dienovereenkomstig te verpakken, zullen succes hebben.

Zoals altijd in zaken, oogst je wat je zaait.

Wat zijn sociale netwerken?

Basisfunctie van sociale netwerken in het zender-ontvanger model

Sociale netwerken combineren in wezen verschillende functies voor digitale m:n (gelijke) informatie-uitwisseling. Zij stellen internetgebruikers in staat media met elkaar te delen. Het maakt niet uit of het pure informatie of vriendelijke emoties zijn. In plaats van eenvoudige netwerkstructuren, maken zij een uitgebreide uitwisseling van beide werelden mogelijk. Gebruikers kunnen groepen en gemeenschappen aanmaken, maar ook hun eigen fanpagina’s voor zichzelf of voor anderen, voor commerciële en niet-commerciële projecten, en thematisch pro of contra. Maakt niet uit, alles is mogelijk, want de netwerken bieden alle vrijheid. Nog voor er fanpagina’s of groepen zijn, is er al zelfpromotie in de sociale media. Waarom zou je anders je eten, je clubbezoek of je heerlijke vakantie delen? Sociale media betekent “zien en gezien worden”. Influencers, bloggers en Youtubers zijn de nieuwe rocksterren, acteurs en topmodellen. Iedereen wil erbij zijn. Een belangrijk aspect voor uw social media marketing!

[shortcode-variabelen slug=”social-analytics”]

Meer informatie over ons bureau Social Media One

Wij bieden slimme oplossingen en concepten voor campagnes in vele steden. Bekijk hier het potentieel van de economisch grootste steden:

“Zend jezelf uit” – Het nieuwe informatietijdperk

Bijna alle sociale netwerken hebben een blogfunctie (cf. Timeline op Facebook) waarin het nieuws van de eigen sociale groep, bepaald door de eigen links (volgers, vriendschappen, enz.), interesses (bv. fanpagina’s) en de algoritmen van de bedrijven die extra, relevante inhoud voor ons toevoegen. Wanneer we deze inhoud zien, kunnen we meestal onze eigen voorkeuren aangeven, bijvoorbeeld via opmerkingen en “vind ik leuk”. Sommige netwerken zoals Facebook bieden ook emoties aan in de vorm van emojicons (smilies). Evenzo kunnen gedeelde media in sommige netwerken opnieuw worden gedeeld en zelfs worden opgeslagen en gearchiveerd. Daarom is technische ontwikkeling ook een gebied om in de gaten te houden bij social media marketing.

De trend naar mobiliteit en virtualiteit is momenteel in volle gang. Een ritje met de metro is genoeg om deze stelling te bevestigen. Van de dertig mensen in de wagon lezen er twee een boek, kijkt er één om zich heen en zijn er zevenentwintig met hun smartphone in de weer. Ze spelen met apps, kijken op Instagram naar nieuwe trends of hun idolen of lezen iets op blogs. Het web is alomtegenwoordig en wordt steeds mobieler en virtueler. Net als beloningsapps voor winkeltrips in de stad of grappige animaties voor video’s in Snapchat, biedt het web mensen 24 uur per dag, 7 dagen per week entertainment. Alle informatie is beschikbaar, echt alle informatie. Sociale groepen ontstaan en verdwijnen. Nieuws bereikt de mensen al voordat het in het nieuws komt. Welkom in het volgende tijdperk in het informatietijdperk.

Influencer marketing leren: Video Tutorial voor agentschappen en bedrijven

Social analytics is hét instrument voor corporate social media managers. Als strategie en methode is influencer marketing nieuw. Uit tal van voorbeelden blijkt echter hoe succesvol het is. In onze gratis twee uur durende online cursus leggen we blogger- en influencer-marketing uit van A-Z.