Mislukkeling! Wat betekent dat eigenlijk? + Crisiscommunicatie
Falen – Wat betekent falen eigenlijk? In social media marketing is een “fail” een moment, een medium of een inhoud die controverse veroorzaakt bij de doelgroep. Iets dat “niet werkt” of gênant is. Simpel vertaald:
Fail = Mislukking
Voorbeeld: De Beste Mislukkingen (Privé)
Dus in een privé-context, staat het woord meestal voor iets grappigs / gênants, zoals hier:
Bedrijven moeten dergelijke mislukkingen vermijden!
Zo’n fail hoeft niet per se iets ergs te zijn zodat het direct tot crisiscommunicatie leidt in uw eigen agentschap, maar u moet zich wel beschermen tegen dergelijke fails in uw eigen social media-communicatie. Als gebruikers zich te vaak afgeschrikt voelen door inhoud, zullen ze je kanaal niet langer volgen of zelfs unfollowen.
De beste manier om dit te doen is om uw social media content te organiseren in een redactioneel plan en dit te bespreken met uw team of individuele teamleden. Zo heb je in de aanloop naar publicatie al meerdere meningen over een social media post en kun je op die manier shitstorms voorkomen.