Noonoouri: virtuele influencer, digitaal model en internationale Instagram-ster
Noonoouri – Met haar grote poppenogen en gelaatstrekken die niet van deze wereld lijken te zijn, is de virtuele influencer gemakkelijk te herkennen als een animatie. Met name hierdoor onderscheidt zij zich van de steeds groter wordende markt van virtuele influencers. Sinds 2018 is Noonoouri niet alleen zelfstandig te vinden op Instagram en YouTube, maar ook te zien bij modeshows en in reclamecampagnes van merken als Dior en Yves Saint Laurent. Haar internationale succes is ongeëvenaard en is een duidelijk teken van de opkomst van steeds meer digitale influencers en virtuele modellen en hun veelgevraagde karakter. Wat de onwerkelijke zo fascinerend maakt en wat Noonoouri eigenlijk al bereikt heeft, kunt u hier bij ons te weten komen!
Wie is Noonoouri? Virtuele Influencer op YouTube en Instagram
Het computergeanimeerde model Noonoouri fascineert mensen over de hele wereld. De jonge vrouw is geboren in 2000 en presenteert zich in alledaagse situaties, maar vooral in campagnes van grote merken en modehuizen. Op het eerste gezicht zijn de pose en de omgeving zo realistisch dat men de indruk krijgt dat zij een echt persoon is. Pas in tweede instantie wordt duidelijk dat het om een animatie gaat, en Noonoouri maakt daar geen geheim van.
Noonoouri in profiel: leeftijd, lengte, interesses en IMG modellenbureau
Noonoouri wekt interesse op een ongewone manier. In tegenstelling tot andere virtuele beïnvloeders, wordt het snel duidelijk dat Noonoouri geen model van vlees en bloed is, maar een geanimeerde avatar. Toch wordt men nieuwsgierig: wat is de fascinatie rond virtuele persoonlijkheden en vooral: hoe wordt omgegaan met zo’n nieuw onderwerp als virtuele beïnvloeders?
Bij het modelleren bijvoorbeeld heeft Noonoouri veel gemeen met menselijke modellen. Ook zij wordt vertegenwoordigd door een modellenbureau, zelfs een van de absolute topklasse: IMG. Toch hebben Noonoouri en haar schepper het niet altijd gemakkelijk gehad. Toen zij op zoek gingen naar investeerders, werd Joerg Zuber vooral met scepsis ontvangen. Toch hebben ze de moedige stap gezet om AI-beïnvloeders te worden. En zo werd het creatieve bureau Opium Effects een van de pioniers op het gebied van virtuele beïnvloeding.
Om het gemakkelijker te maken een idee te krijgen van de persoon die Noonoouri voorstelt, volgen hier enkele feiten over het jonge meisje:
- Verjaardag: 23 september 2000
- Verblijfplaats: Parijs
- Sterrenbeeld: Maagd
- Veganistisch
- Reclame en baan model
- Mode liefhebber
Samenwerkingen & banen: Making the Cut, Dior, Vogue, KKW Beauty en meer
Noonoouri is zeer succesvol in haar werk als model. Haar grote reuzenogen, stompe neus en volle, gebogen mond steken immers boven de massa uit en boeien de toeschouwer. Dankzij haar buitengewone uiterlijk is zij erin geslaagd banen te krijgen waar andere modellen alleen maar van dromen.
Haar voordelen zijn duidelijk: er is geen behoefte aan een uitgebreide fotoshoot. Noonoouri heeft geen ‘slechte’ dagen. Ze ervaart menselijke problemen zoals tijdsdruk alleen vanuit een meta-perspectief via haar schepper. Toch moet het werken met een virtueel model niet worden onderschat, maar vooral de mogelijkheden die zich openen zijn doorslaggevend. U kunt hier meer over lezen in het FIV Magazine op Noonoouri.
Making the Cut met Heidi Klum & Chiara Ferragni: Casting Shows met Virtuele Modellen?
In aflevering 6 van het eerste seizoen van Making the Cut, een castingprogramma voor jong ontwerptalent, ging het naar Tokio met de opdracht looks te creëren op basis van tegengestelde krachten. In de grote finale waren vervolgens Joseph Altuzarra, Chiara Ferragni en Naomi Campbell als gastjuryleden te gast. Het speciale hoogtepunt van de aflevering was echter de aanwezigheid van digitale influencer Noonoouri. Ze was niet alleen te zien in het publiek tijdens de opname, maar presenteerde ook de look van de winnares op haar Instagram-profiel. Dit betekende dat Noonoouri niet deelnam aan een competitieve modelbouwwedstrijd, maar wie weet wat de toekomst op dit niveau zal brengen.
Bewegend model op de cover van Vogue China
“De toekomst is nu” was de kop van het februarinummer 2019 van Vogue China. Wat betekent dit voor het prestigieuze tijdschrift? Virtuele sterren zijn niet langer slechts een futuristische illusie, maar realiteit. Niet alleen kunnen virtuele sterren interacteren in hun eigen wereld, maar dankzij post-productie kunnen zij ook interacteren met zeer echte beroemdheden. Het resultaat van een dergelijke samenwerking is bijvoorbeeld te zien in de campagne van Vogue met zanger, danser en acteur Jackson Yee van de Chinese Vogue.
Instagram: Noonoouri’s merkdeals en activisme
Op Instagram geeft Noonoouri, zoals de meeste influencers, exclusieve inkijkjes in haar dagelijks leven. Niet alleen presenteert zij zich in bed voor het opstaan en promoot zij de nieuwste producten, Noonoouri vestigt ook de aandacht op problemen zoals gedwongen huwelijken van kinderen en het lijden van dieren en mensen.
Merken vertegenwoordigd door Noonoouri op hun profiel zijn onder andere:
- Supreme
- Louis Vuitton
- Dior
- Skims
- Thierry Mugler
- Marc Jacobs
- Hugo Boss
- Miu Miu
- Viktor en Rolf
- En nog veel meer…
Noonoouri op YouTube: Dior, KKW Beauty en Fashion Week
Je kunt Noonoouri ook vinden op YouTube. Op haar persoonlijke YouTube-kanaal Noonoouri toont ze af en toe inzichten in de Fashion Week, maar ook merkdeals, zoals met KKW Beauty. Hier krijgt u inzicht in het werk van het model en ziet u kunstfilms die haar perfect in scène zetten.
Dit toont ook de mogelijkheden aan die ontstaan door en met virtuele beïnvloeders. Omdat zowel echte als fictieve omgevingen kunnen worden betreden door CGI-personen. Dit schept een creatieve vrijheid die voorheen andere grenzen had. Hoewel echte modellen ook kunnen worden gebruikt in computergeanimeerde omgevingen, is het gebruik van een virtuele beïnvloeder hier veel kostenefficiënter.
Fashion Awards: 7 stylisten voor Noonoouri
Noonoouri was ook backstage bij de 2018 Fashion Awards en pronkte trots met een met Swarovski-kristallen bezette jurk aan haar volgers. De schepper van het model onthulde aan Vogue dat er nu zeven mensen verantwoordelijk zijn voor de styling, haarmake-up en animatie van de AI. Dit alles om mensen een nieuw perspectief te laten zien.
Noonoouri met menselijke sterren zoals Kim Kardashian & Lewis Hamilton
Als influencer is Noonoouri natuurlijk ingeburgerd in de kringen van Instagram-sterren. Dit blijkt telkens weer uit haar samenwerkingen met andere internetpersoonlijkheden. De AI en haar menselijke tegenhangers werken samen voor reclamecampagnes en ook om samen te werken voor goede doelen.
Marina Ruy Barbosa x Noonoouri: Samen voor duurzame mode
De actrice Marina Ruy Barbosa heeft al meerdere prijzen gewonnen voor haar werk, vooral in de Portugeestalige wereld. Om die reden geniet de Braziliaan grote populariteit op Instagram. Om de lancering van haar winkel voor duurzame kleding te promoten, heeft de knappe actrice de handen ineengeslagen met Noonoouri. De opbrengst van de winkel gaat naar de organisatie Casa do Rio.
Kim Kardashian West x Noonoouri
Noonoouri en Kim Kardashian werken al jaren samen. In 2018 vertegenwoordigde Noonoouri de producten van KKW Beauty en promootte ze die op haar YouTube-kanaal. De reacties waren gemengd, vooral omdat virtuele influencers op dat moment nog in de kinderschoenen stonden en altijd met scepsis worden bejegend. Toch presenteert Noonoouri zich nog graag naast de Instagram-superster.
Lewis Hamilton x Noonoouri: samen voor de lens voor Hilfiger
Samen met het modemerk Tommy Hilfiger heeft Lewis Hamilton een collectie stijlvolle sportkleding gelanceerd. Om zich onder de mensen te mengen, netwerkte hij met verschillende modellen en internetsterren. Onder hen is Noonoouri, die altijd alles geeft ondanks haar 1,50 m lengte.
Virtuele beïnvloeders zoals Noonoouri: producent, imago en kunstmatige intelligentie
Virtuele influencers zijn de nieuwste trend in de modewereld en ook in de sociale media-industrie. Maar wat zijn digitale persoonlijkheden? Waar komen ze vandaan, hoe worden ze gecreëerd en wie brengt deze personages eigenlijk telkens weer tot leven? Wij laten u de oorsprong van Noonoouri ontdekken en stellen u voor aan hun schepper. U zult ook te weten komen wat virtuele modellen en personages zo speciaal maakt en wat CGI en animatie van elkaar onderscheidt.
Mens of robot: wat onderscheidt CGI
Intussen is de wereld van CGI-modellen een stuk groter dan een paar jaar geleden. Dus hoe onderscheidt Noonoouri zich van andere avatars? Noonoouri is driedimensionaal, maar ze speelt niet in de ‘Uncanny Valley’. Het jonge model is te ver verwijderd van menselijke proporties om voor een echte persoon aangezien te kunnen worden.
Met haar nogal onrealistische gelaatstrekken, echter, valt ze op. Veel virtuele influencers willen op een echt persoon lijken. Noonoouri onderscheidt zich van deze menigte door het feit dat zij, bij nader inzien, duidelijk herkenbaar is als CGI en meer doet denken aan strips en manga zoals Bratz.
Schepper achter de machine: Joerg Zuber
Joerg Zuber is een grafisch ontwerper uit München en zit achter de op anime geïnspireerde Influencer. Eind 2017 begon hij met het omzetten van zijn jarenlange visie in realiteit. Reeds op jonge leeftijd was hij gefascineerd door de mode-industrie en de gepolijste wereld zoals die in modetijdschriften wordt gepresenteerd.
Uit deze fascinatie is het idee ontstaan voor een animatie die virtualiteit en realiteit samenbrengt. Zuber besloot de weg van de surrealiteit te kiezen in plaats van een fotorealistische animatie. Deze omstandigheid leidt tot een verdere vervaging van de grenzen tussen virtualiteit en werkelijkheid en doet ook de vraag rijzen wanneer virtualiteit überhaupt begint, wanneer zelfs echte modellen met behulp van computertechnologie worden geretoucheerd en er steeds meer mogelijkheden voor foto- en videomanipulatie ontstaan. Menselijke en virtuele modellen bevinden zich derhalve aan twee verschillende uiteinden van het spectrum.
Interview met Joerg Zuber: Video
De bedenker van het personage Noonoouri heeft zeer specifieke doelen en thema’s voor ogen, die hij met Noonoouri aan een breder publiek wil overbrengen. Noonoouri moet niet alleen fascineren, maar vooral de ogen openen voor maatschappelijke problemen. Het model is niet alleen een animatie, ze is een persoonlijkheid. Noonoouri eet bijvoorbeeld veganistisch, steunt de BLM-beweging en wil een stem geven aan hen die te zelden een luisterend oor krijgen.
Reclamecampagnes en video’s met virtuele beïnvloeders
Wij hebben hier een kleine selectie van de verschillende merkdeals van het model bijeengebracht om de virtuositeit van het virtuele dat Noonoouri ontcijfert naar voren te brengen. Of het nu in Parijs, in de ruimte of in gevecht met een T-Rex is: de avatar ziet er gewoon altijd oogverblindend uit.
Yves Saint Laurent Catwalk met Noonoouri: Video
Voor de Eiffeltoren in haar geboortestad Parijs loopt Noonoouri over de virtuele catwalk in Saint Laurent laarzen met kristallen en een bijpassende jurk. Een baan waar velen alleen maar van kunnen dromen, en een baan die werkelijkheid wordt in de overwegend computergeanimeerde wereld van Noonoouri.
Dior Make-Up: gedragen door Noonoouri, video
Ook Dior Make-up zag het potentieel van virtuele influencers en boekte al snel Noonoouri voor de Dior Rouge lipstickcampagne. Speels met een vleugje sexiness, presenteert het model de zachte rode lipkleur.
Gucci: Noonoouri in wereldberoemde designer mode
Vooral in de video voor Gucci laat Noonoouri zien welke mogelijkheden er zijn met virtuele influencers. Vanuit een ruimteschip de jungle in stralen en met een Gucci handtas tegen een dinosaurus vechten zonder ook maar een nagel te breken of de outfit te ruïneren: Noonoouri maakt het onmogelijke mogelijk.
Virtuele beïnvloeders: marketing, digitale strategie, voorbeelden en agentschap – De hype
Virtuele modellen staan nu op de omslagen van belangrijke tijdschriften als Vogue, Harpers Bazaar, Elle en Vanityfair. Zij zijn de nieuwe gezichten van marketingcampagnes en krijgen veel kudo’s en aandacht op sociale media. De modellen zijn niet alleen hyperrealistisch gegenereerd, maar kunnen ook naadloos transformeren in geheel nieuwe outfits, poses en gezichten. Lees hier meer over:
- De Virtuele Beïnvloeder:
Top Lijst !
Lil Miquela: Virtueel Model, CGI Invloedrijker en Digitale Muzikant
Lieve sproeten, onschuldige spleettanden en roze pruillipjes. Het leest als de beschrijving van een influencer: schoonheid in de “nepwereld” van de 21e eeuw. Zo terecht als de term “nep” in dit verband is gekozen, zo verkeerd is hij geplaatst. We hebben het eerder over een “nep” persoon in de echte wereld. Lees hier meer over de beroemdste virtuele influencer:
Zoe Dvir: Virtuele Influencer en Digitaal Model, Leven, Dagelijks Leven en Banen
Het jonge virtuele model uit Israël heeft in zeer korte tijd al de harten van haar volgelingen veroverd. De schattige krullenkop overtuigt met natuurlijkheid en passie. Omdat ze de dingen waar ze van houdt met heel haar hart wil beschermen. Daarom is Zoë een veganist met hart en ziel en presenteert ze de gezonde levensstijl aan haar volgelingen. Lees hier meer over het virtuele model:
Zoe Dvir