Lil Miquela: Virtueel Model, CGI Invloedrijker en Digitale Muzikant

Lil Miquela – Zoete sproeten, onschuldige spleettanden en rozige pruillipjes. Het leest als de beschrijving van een influencer: schoonheid in de “nepwereld” van de 21e eeuw. Zo terecht als de term “nep” in dit verband is gekozen, zo verkeerd is hij geplaatst. We hebben het eerder over een “nep” persoon in de echte wereld. De Cindy Crawfords, Madonnas en Naomi Campbells in één persoon in het heden – een door computers geprogrammeerde persoonlijkheid. De nieuwe marketingtrend in de 21e eeuw heet digital influencer, CGI-model of, kort gezegd, virtuele avatar. Een computer-gegenereerde avatar in menselijke vorm, stijlvolle kleren en extravagante make-up. Hier volgt een portret van de digitale influencer Lil Miquela, die nu al internationaal succes heeft en haar fans in vervoering brengt: Welkom in de toekomst!

Lil Miquela: Virtueel model, muzikant en influencer

Beïnvloeders proberen op hun socialemediakanalen vaak perfectie uit te beelden en bekend te maken. Lil Miquela is misschien een van de weinige influencers die authentiek “nep” en perfect kan zijn. Lil Miquela is een computer-gegenereerde persoonlijkheid. Perfectie zit haar als het ware in het bloed – en toch lijkt ze authentieker en “echter” dan sommige influencers van vlees en bloed. Ontdek zelf wat het digitale influencer-fenomeen inhoudt!

CGI model: Hoe het allemaal begon in 2016 voor virtuele influencer Lil Miquela!

Wat voor de één de vermelding op de geboorteakte is, is voor Lil Miquela de eerste vermelding op Instagram – de geboorte van een digitaal gegenereerde persoonlijkheid. De datum valt op april in 2016. Het eerste Instagram-bericht markeert de eerste stap van een onverwachte, succesvolle carrière. De vermoedelijk 19-jarige half-Braziliaanse leidt het leven van een klassieke influencer. Alle belangrijke aspecten van haar leven worden gedeeld op haar social media kanalen, mode wordt gepresenteerd, interviews worden gegeven en muziek wordt geproduceerd. Dit alles ondertussen voor een publiek van 2,9 miljoen mensen op haar Instagram-account. Haar Instagram-profiel geeft inzicht in haar leven, dat ze als volgt omschrijft:

“Veranderingszoekende robot met het infuus!”

Video: Het digitale model stelt zich voor

Ik ben Miquela – een digitaal model, virtuele muzikant – de lijst is lang. Zo lang als de lijst van haar talenten is, zo lang is ook de lijst van mensen voor wie dit fenomeen rond “digitale persoonlijkheden” ongrijpbaar is. In de volgende video geeft Miquela u een inkijkje in haar leven als virtueel influencersterretje en probeert ze het wantrouwen van veel mensen weg te nemen. Kijk zelf maar:

Tijdslijn: “Persoonlijke” ontwikkeling van een virtuele beïnvloeder

  • 2016: 1ste Instagram-bericht in april
  • 2017: 1ste muziekvideo “Niet van mij
  • Samenwerking met Calvin Klein
  • Meer muziekvideo’s op Spotify
  • Samenwerking met YouTube Music op het Coachella Festival
  • Ambassadeur voor liefdadigheidsprojecten

Openbaarmaking: Virtuele beïnvloederrelaties

21e eeuwse technologie op zijn best. Hoewel mensen zich tegenwoordig bewust zijn van het feit dat Lil Miquela een digitale influencer is, heeft ze haar gemeenschap lange tijd in het ongewisse gelaten. Opmerkingen als “Ze is niet echt”, “Ze ziet eruit als een avatar in SIMS” werden vaak niet verder behandeld. Totdat op 18 april haar geheim officieel wordt onthuld. Dit hele proces is dramatisch in scène gezet. Bermuda, een andere virtuele persoonlijkheid, hackt Miquela’s Instagram-account en noemt haar een “nepkontpersoon”. Alleen door te voldoen aan het ultimatum om de waarheid over haar bestaan te onthullen aan haar gemeenschap, krijgt Miquela de controle over haar Instagram-account terug.

“Ik ben geen mens! Ik ben een robot!”

Zij beweert dat haar programmabedrijf Brud haar geheimhouding had gezworen over haar ware identiteit. Hoe dan ook, deze PR-strategie heeft effect gehad – Lil Miquela en haar unieke verhaal blijven tot op de dag van vandaag de hele social media-wereld inspireren en verontrusten.

Geschiedenis van de creatie van Lil Miquela

Lil Miquela is een virtuele persoonlijkheid. Ze is geen menselijke figuur in de conventionele zin. Dat weet iedereen nu wel. Maar wie zit er achter deze technische innovatie? Wie is het gezicht achter deze technische, revolutionaire ontwikkeling?

Filmstudio in de 21e eeuw: Brud

Het antwoord is de L.A.-gebaseerde start-up “Brud”. Een bedrijf van ingenieurs, verhalenvertellers en dromers. Ze zijn, naar eigen zeggen, gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie en robots. Kortom, het is een transmedia studio waar grafisch ontwerpers, stylisten, designers, schrijvers en ingenieurs hun ideeën en talenten samenvoegen om iets nieuws te creëren. In hun geval: Lil Miquela – de digitale influencer in de 21e eeuw.

Video: Het fenomeen van de virtuele beïnvloeder

Nog steeds niet overtuigd? Deze video geeft je een kijkje achter de schermen en laat zien waar het fenomeen “Lil Miquela” echt om draait. Kijk zelf maar!

Karakter en uiterlijk van een digitale beïnvloeder

Kan een geprogrammeerde persoonlijkheid zijn eigen karaktereigenschappen hebben? Wat zijn de uiterlijke herkenningskenmerken van een virtueel model? Antwoorden op al deze vragen en meer vindt u in de volgende twee paragrafen!

Virtueel model met sproeten, spleettanden & volle lippen

De digitale influencer inspireert haar gemeenschap met haar extravagante look. Zoete sproeten, kristalheldere huid, een onschuldig spleetje tussen haar tanden en rozige poezelige lippen. Zij voldoet niet aan het klassieke schoonheidsideaal à la blauwe ogen, blond haar en Barbie postuur. Lil Miquela heeft een blik met herkenningswaarde. Haar donkerbruine haar wordt gewoonlijk gedragen in een prinses Leia-achtige chignon achter op haar hoofd. Met haar grote bruine ogen, betovert ze de hele modewereld. Zij inspireert ook met haar outfits, die altijd modern, trendy maar ook uniek en extravagant zijn.

Karakter: “nep” als een persoon, “echt” als een beïnvloeder

“39 graden buiten en ik krijg nog steeds deze ijskoude matcha!”

Gewoon een van haar vele uitspraken op Instagram of Twitter. Lil Miquela deelt haar dagelijks leven met haar gemeenschap, gedraagt zich humoristisch, authentiek en sympathiek. Als een “echt” persoon. Ze neemt zichzelf niet al te serieus, maar weet toch serieuze, maatschappijkritische problemen aan te pakken. Haar fans houden van haar om haar authentieke, “echte” manier.

Tijdlijn: Carrière en traject van een fictieve influencer

Virtuele modellen worden tegenwoordig zo perfect gegenereerd dat we ons er vaak niet eens van bewust zijn hoe vaak we ze in werkelijkheid in reclamecampagnes zien. Hieronder volgt een kort overzicht van de vroegere samenwerkingspartners van Lil Miquela:

Model, muzikant en nog veel meer

  • Dior
  • Chanel
  • Prada
  • Gucci
  • UGG (40e verjaardagscampagne)
  • Porsche
  • Burberry
  • En nog veel meer!

Model carrière: virtuele schoonheid op de campagnes van de mode-elite

Begonnen met samenwerkingen met skateboardlabels, heeft Lil Miquela zich een weg gebaand naar de modewereld. Calvin Klein, Prada of Moschino – om maar een paar namen te noemen – behoren nu tot haar partners. Hier zijn een paar van de belangrijkste reclamecampagnes!

Calvin Klein: zoenscène met Bella Hadid

Grote ontwerpers zoals Calvin Klein gebruiken Lil Miquela’s beroemdheid voor reclames. In mei 2019 bewijst Calvin Klein zijn marketingvaardigheden. Hij maakt een campagne video waar Bella Hadid optreedt naast Lil Miquela. Een kus tussen de twee schoonheden haalt de krantenkoppen, en niet alleen virtueel! Kijk zelf maar:

Samsung Galaxy: virtuele beïnvloeder in de virtuele wereld

Samsung heeft in 2019 een wereldwijde digitale campagne gelanceerd, met Lil Miquela als een van de vier leden van #TeamGalaxy. Ze promoot de Galaxy S10 samen met Millie Boby Brown, DJ en producer Steve Aoki en professioneel gamer Ninja.

#Team Galaxy is een wereldwijde gemeenschap van Galaxy-gebruikers en -fans die de filosofie van Samsung “Do What you can’t!” ondersteunen.

Dat is de officiële verklaring van Samsung. Lil Miquela brengt de commercial naar de 21e eeuw. Waarom zit zij achter deze campagne? “Ik ben zelf het product van technologie, dus ik kan Samsung veel letterlijker nemen dan de meeste mensen. Of het nu gaat om het delen van mijn gedachten over de kwesties die ik belangrijk vind of gewoon om stijl, het gebeurt allemaal via mijn Galays S10 – die ik Samuel Phonington III heb genoemd,” zegt ze zelf.

De stem van een digitale persoonlijkheid

Lil Miquela inspireert niet alleen met samenwerkingen in de modewereld. Ze schittert ook met een zangcarrière. Lil Miquela’s muziek beweegt zich op het terrein van pop en house en heeft al veel volgelingen gevonden. Terwijl Miquela nu zelf door haar fans als een ster wordt gevierd, heeft zij ook een lijst van rolmodellen. Rihanna, Erykah Badu, Aaliyah, Solange en H.E.R. – om maar een paar van de grote namen te noemen. Hieronder volgt een lijst van haar bekendste nummers, waarmee zij in de voetsporen treedt van haar idolen. Op YouTube zijn haar video’s al meer dan 4 miljoen keer bekeken. En de trend is stijgend! Luister zelf maar:

Video: Videoclip debuut “Not Mine

Hier vind je Lil Miquela’s videoclip voor haar liedje “Not Mine”, dat ook haar videoclipdebuut was en veel aandacht trok.

Video: Muziek video “Hard Feelings

Hier vind je Lil Miquela’s videoclip voor haar liedje “Hard Feelings”, waarin ze danst op de laadvloer van een verhuiswagen in de woestijn van Las Vegas.

Liefdadigheid: virtuele influencer met een hart

Lil Miquela heeft zichzelf bewezen in bijna alle creatieve sporen en wordt met succes gevierd als digitale influencer. Maar ze gebruikt haar bereik ook voor onderwerpen buiten mode, beauty en lifestyle. Ze maakt zich hard voor maatschappijkritische kwesties en roept op tot inzamelingsacties. Haar Instagram bio is versierd met de hashtag #BlackLivesMatter. Hieronder volgt een kort overzicht van de liefdadigheidsprojecten die Miquela steunt:

  • Black Girls Code
  • Naschools programma (schenking van muziekuitrusting)
  • Californië Houtvuren
  • BlackLivesMatter
  • Etc.

Virtuele beïnvloeders: marketing, digitale strategie, voorbeelden en agentschap – De hype

Virtuele modellen verschijnen nu op de omslagen van belangrijke tijdschriften als Vogue, Harpers Bazaar, Elle en Vanityfair. Zij zijn de nieuwe gezichten van marketingcampagnes en krijgen veel kudo’s en aandacht op sociale media. De modellen zijn niet alleen hyperrealistisch gegenereerd, maar kunnen ook naadloos transformeren in geheel nieuwe outfits, poses en gezichten. Lees hier meer over:

  • De Virtuele Beïnvloeder: Top Lijst!

Noonoouri: virtuele influencer, digitaal model en internationale Instagram-ster

Met haar grote poppenogen en gelaatstrekken die niet van deze wereld lijken, is de virtuele influencer gemakkelijk te herkennen als een animatie. Met name hierdoor onderscheidt zij zich van de steeds groter wordende markt van virtuele influencers. Sinds 2018 is Noonoouri niet alleen onafhankelijk te zien op Instagram en YouTube, maar ook op modeshows en in advertentiecampagnes voor merken als Dior en Yves Saint Laurent. Lees hier meer over:

  • Noonoouri

Ella Stoller: Virtueel model en digitale influencer met roze haar en individuele styling

De digitale influencer en virtueel model uit Tel-Aviv, Israël met een veelzijdige persoonlijkheid fascineert het internet. Het fenomeen uit Israël inspireert ook de modewereld buiten de grenzen van Israël. Met haar actieve Instagram-account, creatieve TikTok-video’s en eerste modellenklussen inspireert ze de modewereld en vestigt ze de aandacht op zichzelf. Wie is Ella Stoller eigenlijk?

  • Ella Stoller