Instagram strategieën en functieomschrijving Social Media Manager

Al het sociale media nieuws van deze week. Onder andere 52 Instagram-strategieën verpakt in een infographic, zodat u uw volgende Instagram-concept kunt plannen met behulp van best practice-voorbeelden. Daarnaast kijkt Social Media International naar het carrièrenetwerk LinkedIn, wat doet het eigenlijk, hoe werkt het en voor wie is het sociale netwerk geschikt? Carrières in de sociale media waren ook een thema deze week. In het verleden beperkte men zich vooral tot Facebook, maar op de blog Social Media for Business wordt uitgelegd welke verschillende carrièremogelijkheden er vandaag de dag zijn in de wereld van de sociale media en hoe je aan de top van de huidige banen kunt komen. Klik hier om direct naar het Social Media Marketing News te gaan (alle headlines).

  1. Infographic: 52 Instagram-strategieën voor bedrijven
  2. Social media functiebeschrijvingen en 5 redenen waarom LinkedIn het juiste platform is voor je zoektocht naar een job
  3. Eerste tips voor de ontwikkeling van uw communicatiestrategie
  4. Functieprofielen in de sociale media

Sociale media marketing: strategie door beste praktijken

Instagram-strategieën voor bedrijven

Het vinden van die ene belangrijke social media-strategie voor Instagram is al moeilijk genoeg, vooral voor jonge bedrijven, startende ondernemers en start-ups. In de huidige sociale-mediamarketingmix is er niet langer één groot sociaal netwerk, maar zijn er verschillende platforms, met verschillende voor- en nadelen. Terwijl Facebook geweldig is voor het delen van actuele informatie, is YouTube populair vanwege dat kortetermijneffect, maar ook vanwege de impact op de lange termijn. Instagram wordt steeds meer een permanent advertentiekanaal, Pinterest zorgt voor zoekmachineplaatsing en links naar de eigen website, Twitter is voor de pers en Musically voor de extreem jonge doelgroepen. Het is meer dan begrijpelijk dat veel jonge social media-managers op dit punt overweldigd zijn.

Leren van Best Practice-projecten!

Als je begint als social media manager, is het de moeite waard om eens te kijken naar best practice projecten, content die werkt. Aristoteles zei ooit dat we maar zover kunnen zien omdat we op de rug van reuzen zitten. Dat betekent dat we leren van hen die het eerder hebben gedaan. Hieruit kunnen wij conclusies trekken en misschien zelfs onze eigen fouten vermijden. Het vermijden van risico’s is uiteindelijk niet alleen goed voor de campagne, maar voor de hele onderneming. En dat is de reden waarom Blog 2 Social vandaag een blik werpt op sociale mediastrategieën voor Instagram. De infographic bevat maar liefst 52 verschillende strategieën, meer info en de infographic vind je hier Infographic : 52 Instagram strategieën voor bedrijven.

Is LinkedIn het juiste platform voor je zoektocht naar een job?

Als je de eerste strategieën onder de knie hebt en je je steeds zekerder voelt als social media manager, kun je op een gegeven moment ook op zoek gaan naar een baan. Het maakt niet uit of het na een stage of na een opleiding is, of nadat je in een kleiner bedrijf bent begonnen en een carrièreswitch wilt. Maar hoe kom je eigenlijk aan een baan als social media manager? Social Media International schrijft vandaag over het onderwerp van vijf redenen waarom LinkedIn het juiste platform is voor je zoektocht naar een baan.

Wat is LinkedIn eigenlijk?

LinkedIn is een carrièrenetwerk. Het werkt op dezelfde manier als een sociaal netwerk of Facebook. Het enige verschil is dat de nadruk van het netwerk ligt op beroepsloopbanen en het aan elkaar koppelen van zakelijke contacten. In plaats van een tijdlijn en een vriend, heb je een tijdlijn met een CV. Hier kunnen onbekenden direct de eigen vaardigheden zien, die op hun beurt kunnen worden bevestigd door andere gebruikers, maar men kan ook meer diepgaande informatie krijgen over het CV van de persoon en de verschillende stappen in zijn beroepsleven. Veel grote werkgevers bekijken deze profielen, zodat je vaak niet eens actief hoeft te solliciteren, maar kunt wachten tot een headhunter je aanschrijft omdat hij je voor een groot bedrijf wil winnen. Als je nu op zoek bent naar een baan en je wilt een social media manager worden, dan zijn hier de vijf redenen om op LinkedIn naar een baan te zoeken! Hier zijn 5 redenen waarom LinkedIn belangrijk is voor je zoektocht naar een job.

Ontwikkeling van een communicatiestrategie voor sociale-mediabeheerders

Wat de sociale-mediastrategie betreft, hebben we al 52 praktische voorbeelden gehad van hoe marketing in sociale netwerken werkt. Naast de basisstrategie voor sociale media zijn er ook verschillende deelgebieden waar je als agentschap, start-up en bedrijf aan moet denken. Een daarvan is de communicatiestrategie, d.w.z. welke inhoud moet concreet worden meegedeeld? Maar voor we te diep ingaan op het onderwerp communicatiestrategie, lees het zeer nuttige artikel van Juliane Benad, Eerste tips voor het ontwikkelen van uw communicatiestrategie.

Functieomschrijving van een social media manager: Diversiteit

Sociale-mediastrategie, communicatiestrategie, hoe uitgebreid is volgens u de taak van een sociale-mediabeheerder tegenwoordig? In het verleden regelde de socialemediabeheerder alles, er was tenslotte alleen Facebook. Vandaag de dag is de functieomschrijving van een social media manager beslist gedifferentieerder. Hoe maakt u onderscheid tussen de verschillende sociale netwerken, maar ook tussen de verschillende moderne strategieën? Gaat het om organisch bereik of om onbetaald bereik? Gaat het om klassieke marketing, maken we gebruik van influencer marketing, werken we cross-mediaal of alleen op één netwerk, hoe produceren we content? Wie is onze doelgroep en hoe kunnen wij die analyseren? En als we dan eenmaal een campagne hebben gelanceerd, hoe volgen we dan het succes ervan? Vragen op vragen die een social media manager zich tegenwoordig moet stellen in de online marketing. Daarom is het beroep van socialemediabeheerder tegenwoordig ook veel diverser en niet meer gespecialiseerd in slechts één actie of vaardigheid. Er zijn social media managers die zich eerst specifiek met Facebook bezighouden. Hun hele dag bestaat uit Facebook. Zij voeren splittestcampagnes uit, creëren graphics voor deze AB-tests, terwijl anderen 3 maanden ijverig een influencercampagne plannen. Andere social media managers houden zich alleen met de inhoud bezig en weer anderen doen de fotografie en het mediawerk voor Instagram. Hoe groter en complexer het bedrijf, of het productaanbod, hoe uitgebreider het socialemediabeheer. Deze week neemt Social Media for Entrepreneurs de functieomschrijving onder de loep in het artikel Social Media Job Descriptions.

We hebben meer hoogtepunten van de week van de belangrijkste Duitse social media blogs voor u hier in de headlines!

Week van de sociale media

Hier vindt u het huidige gebruik van sociale media in Duitsland.

Nieuwsfeed voor groepen? Dit is nieuw op Facebook

De blog van Thomas Hutter bericht over “Facebook: Massa-import en -export voor dynamische creatieve advertenties en aanpassing van plaatsingsactiva” en “Facebook & Instagram: MRC-accreditatie ontvangen” . Meer nieuws van de blog:

Heel Facebook waarschuwt voor het gebruik van nepaccounts

Spannend nieuws van All Facebook deze week, bijvoorbeeld “Facebook wil admins van “grote” pagina’s in de toekomst verifiëren” en “Website verifiëren op Facebook en link preview bewerken (Deadline: 08 mei 2018)”. Meer nieuws van deze week:

Facebook Analytics functies die u moet gebruiken

Daarentegen rapporteert Adsventure deze week over “Facebook Pixel en privacy: hoe maak je een Pixel opt-out” en “Facebook Dynamic Lead Ads: hoe gebruik je dynamische advertenties voor het genereren van leads” . Meer krantenkoppen van de week:

Brandwatch waarschuwt voor marketingfouten

De blog van Brandwatch gaat in op “Hoe social listening kan worden gebruikt voor de filmindustrie” en “Nieuwe gids: 7 veelgemaakte marketingfouten en hoe ze te vermijden” . Meer nieuws van de blog:

Social Media’s Finest

Nieuw van Social Media’s Finest deze week zijn onder andere “Social Media Image Sizes 2018” en “Social Media Marketing”. Meer social media nieuws:

Social Media voor Ondernemers laat u kennismaken met een carrière in de sociale media

Deze week heeft Social Media for Entrepreneurs onderwerpen als “Nieuw Facebook algoritme: Wat verandert er in content marketing?” en “Een leven zonder sociale media is niet meer denkbaar”. Nieuwe onderwerpen van de week:

Moet ook schoongemaakt worden: Sociale media kanalen

De blog van Juliane Benad van deze week gaat over “Kloon uw beste klanten en verhoog uw omzet met behulp van uw klantenprofiel” en “Eerste tips voor het ontwikkelen van uw communicatiestrategie”. Updates en nieuws van de blog:

Instagram-strategieën voor uw bedrijf

Deze week op Blog 2 Social onder andere “De beste 25 WordPress marketing plugins voor je blog” maar ook “Infographic: 52 Instagram strategieën voor bedrijven”. Nieuwe artikelen, krantenkoppen en trends:

De juiste inhoud voor uw sociale media platforms

Tobe Social Blog heeft deze week interessante onderwerpen zoals “Visual Storytelling via Social Media: Verhoogt Interacties en Verkoop op de Lange Termijn op Emotioneel Niveau” en “Social Media Content Strategie: Welk Content Format is Geschikt Voor Welk Social Media Platform?” op de blog staan. De berichten en meer tips zijn hier te vinden:

Platform voor uw zoektocht naar een baan: LinkedIn

Er zijn ook nieuwe headlines deze week van Social Media International zoals “E-Book: Effectieve zelf-marketing op LinkedIn: De gids voor je zoektocht naar een job” en “5 redenen waarom LinkedIn het juiste platform is voor je zoektocht naar een job”. Meer krantenkoppen:

Dataschandaal bij Facebook

De Social Media One van deze week gaat over “Dataschandaal bij Facebook / Cambridge Analytica en kritiek op influencer marketing | Social Media Week” en “Musical.ly: muziekgebruik in video’s + 4 tips voor social media managers”. Meer nieuws van deze week:

Gebruik van sociale media in Duitsland

Top 10 steden in Duitsland

Momenteel gebruiken 1.340.509 Berlijners Facebook, in Hamburg zijn dat er 678.888 en in München 549.092 Facebook-gebruikers. In Noordrijn-Westfalen heeft Keulen 403.460 gebruikers, Düsseldorf nog 229.952, Frankfurt 276.145 en Stuttgart 235.503 Facebook-gebruikers op notebook, tablet en mobiel.

Stad Maandelijks Wekelijks Dagelijks
Berlijn 1.340.509 886.467 562.150
Hamburg 678.888 448.942 284.696
München 549.092 363.109 230.265
Keulen 403.460 266.804 169.193
Frankfurt aan de Main 276.145 182.612 115.803
Stuttgart 235.503 155.736 98.759
Düsseldorf 229.952 152.065 96.432
Dortmund 219.671 145.267 92.120
Voedsel 218.648 144.590 91.691
Leipzig 214.150 141.615 89.805

Top 11-30 steden in Duitsland

Stad Maandelijks Wekelijks Dagelijks
Bremen 212.136 140.284 88.961
Dresden 205.182 135.685 86.044
Hannover 199.816 132.137 83.794
Neurenberg 191.853 126.871 80.455
Duisburg 187.435 123.949 78.602
Bochum 136.840 90.491 57.385
Wuppertal 132.141 87.384 55.414
Bielefeld 125.039 82.687 52.436
Bonn 120.792 79.879 50.655
Münster 116.938 77.330 49.039
Karlsruhe 116.245 76.872 48.748
Mannheim 114.288 75.578 47.928
Augsburg 108.590 71.809 45.538
Wiesbaden 104.103 68.842 43.656
Gelsenkirchen 98.444 65.100 41.283
Mönchengladbach 97.843 64.703 41.031
Braunschweig 93.247 61.663 39.103
Kiel 92.787 61.359 38.911
Chemnitz 92.379 61.089 38.740