Wilt u werknemers inzicht geven in social media marketing door middel van bijscholing? Wilt u uw medewerkers opleiden tot social media managers? Ons bureau biedt eersteklas workshops voor beginners, beginnelingen en beginners. Speciaal voor start-ups, agentschappen, bedrijven of ondernemingen. Met of zonder eerdere ervaring, de methoden en strategieën van social media management kunnen uitgebreid worden onderwezen in een of meer eendaagse cursussen. Geen twee projecten zijn hetzelfde: Elke opleiding gaat altijd over de specifieke kenmerken van het bedrijf. Er moet altijd rekening worden gehouden met voor- en nadelen, en met netwerken en ontwikkelingen op het gebied van socialemedia-marketing.
Terug naar Bijscholing & Workshops
Vragen van een social media manager in de workshop
In de bijscholing tot socialemediabeheerder zijn dit slechts enkele basisbeslissingscriteria:
- Welke doelen streven we na met onze social media marketing?
- Tot welke doelgroep willen wij ons met onze maatregelen richten?
- Welke netwerken helpen ons om informatie bij de doelgroep te krijgen?
- Hoe bouw ik mijn kanaal op, wat zijn de eerste stappen?
- Hoe vaak moet ik iets posten?
- Richten we ons op de marketing van producten of diensten of op het “werken” met het merk?
- Moet ik adverteren of is de organische groei van een social media-kanaal voldoende Vraagteken
- Werken teksten beter, teksten met emoticons, foto’s of video’s?
- Hoe tijdrovend is social media content in productie?
- Welke social media tools helpen om inhoud op voorhand te plannen?
- Hoe legt u resultaten vast en krijgt u gegevens over de interactie tussen volgers en fans?
We werken deze en vele andere vragen samen uit in onze werkplaats. Wij kijken naar de specifieke kenmerken van het bedrijf en zien wie onze of uw doelgroep werkelijk online is. We hebben het ook over digitale transformatie als sprekers van de sociale media. Het is net om de hoek en als je nu niets doet, ben je te laat. Want op een gegeven moment zullen alle niches bezet zijn en zal het voor bedrijven steeds moeilijker (en dus duurder) worden om nieuwe, grote social media-kanalen op te zetten.
Doelgroepen Cluster en doelomschrijving van de beheerder
In onze eerste stap kijken we alleen naar onze doelgroep. Deze eerste en fundamentele stap van doelgroepdefinitie is belangrijk om precies te kunnen beoordelen welke sociale netwerken en welke strategieën ons succes zullen beloven – want niet iedereen is online en iedereen is anders online. Doelgroepen kunnen zeer verschillend zijn:
Strategieën en methoden naar gelang van de leeftijd van de doelgroep
Leeftijd is een beslissende factor voor de respectieve mentaliteit van het publiek. Verwacht ons publiek liever “jonge, luide” reclame of inhoud of “meer gedifferentieerde, informatieve” reclame of inhoud? Inhoud en informatie moeten altijd worden aangepast aan de manier waarop de respectieve doelgroep de informatie het best ervaart (receptie van de media). In alle leeftijdsgroepen spelen interesses een grote rol.
- Leeftijd van de doelgroep bepaalt denkwijzen
- Inhoud en boodschappen moeten worden voorbereid en dienovereenkomstig worden aangepast
Strategieën en methoden naar gelang van interesses en voorkeuren
Interesses kunnen zeer divers zijn, van gewone merken die bewonderd worden, mensen zoals beroemdheden, schrijvers van boeken, maar ook vrijetijdsbestedingen zoals sporten, wandelen of koken, of nog specifieker koolhydraatarm, biologisch, veganistisch, detox, enz. voor mannen, jonge mannen, jonge vrouwen en oudere vrouwen, atleten, niet-atleten, enz. In Facebook Ad Management en Retargeting, kunnen we hier uitstekende groepen maken en ze met verschillende advertenties bespelen. De conversie (CTA = call to action) vertelt ons dan welke advertentie succesvoller was in de gesplitste test. Dit alles verbindt mensen en dit alles stelt ons in staat samenhangende concepten te ontwikkelen.
- Belangen bundelen en verdiepen
- Voedsel > Voedsel veganistisch > Voedsel veganistisch voor vrouwen > Voedsel veganistisch voor jonge vrouwen > Voedsel veganistisch voor jonge en sportieve vrouwen
Strategieën en methoden naar gelang van de geografische aspecten, zoals de woonplaats
Naast leeftijd en interesses is ook de geografische ligging van belang. Als u reclame internationaal over de landsgrenzen verspreidt, is zij niet meer doelgericht. In sociale netwerken kunt u dankzij de datasets uiterst gericht adverteren. Wij kunnen specifiek adverteren bij 30-40 jarige vrouwen in het stadscentrum of bij 35-50 jarigen in de buitenwijken. Of het nu gaat om specifiek geadverteerd bereik of organisch opgebouwd bereik, het belangrijkste is dat u uw eigen doelgroep identificeert, d.w.z. de mensen met de grootste kans op interactie.
Het merkprofiel aanscherpen: Wie vermarkten we op het sociale web?
Over wie hebben we het eigenlijk? Het simpelweg overnemen van bestaande beelden uit brochures of PR-teksten zal niet werken. Elk sociaal netwerk heeft zijn specifieke kenmerken, zijn eigen voordelen maar ook nadelen. Het maakt niet uit of we op Facebook, YouTube, Instagram, Pinterest, Twitter of de vele andere sociale netwerken zitten. Ons merk moet dus een precies profiel hebben: wat willen we de mensen vertellen? Welke boodschap definiëren wij voor onszelf als de kernboodschap en welke als ondersteunende pijlers? Dus na de doelgroep nemen we het bedrijf of de onderneming, de producten en de diensten onder de loep. De opzet van het profiel varieert sterk naar gelang van de grootte van de onderneming en de diversiteit van het produktassortiment of de dienstverlening. Voor kleine bedrijven en startende ondernemingen volstaat vaak een DIN A4-blad met de belangrijkste kernpunten van het concept. Voor grotere ondernemingen strekt het concept zich uit over meerdere bladzijden. Doelgroep en merk zijn de twee kernpunten die we willen combineren in social media management. Daarom zijn doelgroep en bedrijf of zijn boodschap ook de eerste twee centrale punten die door uw medewerkers en nieuwe social media managers in onze workshops en trainingen – met structuur en concept van de expert – kunnen worden vastgesteld.
- Bepaal merkprofiel en kerninhoud
- A-B-C Analyse van de kernboodschappen
Adviseur en deskundige sociale media: Stephan M. Czaja
Onze workshops worden gepland en meestal geleid door de eigenaar Stephan M. Czaja. Stephan M. Czaja is niet alleen een expert voor bedrijven, hij is ook een frequente gast in de media en op TV, vooral als het gaat om het uitleggen van het complexe onderwerp van sociale media / influencers aan kijkers op een eenvoudige manier.
Keuze van sociale netwerken: Facebook, YouTube, Instagram, Twitter of Pinterest?
Nadat we onze twee groepen precies kennen, denken we na over op welke netwerken onze doelgroep actief is en welke netwerken we kunnen bedienen met informatie die coherent en zinvol is voor onze volgers (toegevoegde waarde). Dus in de volgende stap van de training, stellen we een matrix op, wat past bij ons? Dat is de grote vraag. Omdat niet elk sociaal netwerk door een bedrijf kan worden bediend. Want elk nieuw sociaal netwerk kost extra personele middelen, extra werk bij het creëren van inhoud, extra werk en tijd bij het verwerken van commentaar, enzovoort. Daarom raden wij bedrijven aan zich op een selectie van sociale netwerken te concentreren. Op die manier kan de tijd nauwkeurig worden toegewezen en doeltreffend worden gebruikt. Voordat er veel inzet wordt “verbruikt” in een minder winstgevend netwerk, moet u goed opletten in welk netwerk u uw werk en tijd investeert. Want om met een “gewoon merk” echt fans op te bouwen, heb je veel geduld, motivatie en inzet nodig. Omdat je in sociale netwerken zoals YouTube moet bestaan naast gratis inhoud die wordt gepost door particuliere bloggers of door influencers die nu professioneel bloggen.
- Selecteren van netwerken voor efficiënt werken
- Toegevoegde waarde genereren voor volgers (interactie verhogen)
- Geduld, vertrouwen en motivatie zijn sterke troeven als manager
- Hoge concurrentiedruk als gevolg van gratis concurrerende aanbiedingen
Inhoud voor de sociale media: Tekst, afbeeldingen, foto’s en video’s
Nadat we het in de workshop eens zijn geworden over een selectie van sociale netwerken, denken we na over welke inhoud we kunnen gebruiken om onze fans te overtuigen van ons kanaal, zodat ze het kanaal aanbevelen aan andere vrienden, interactie aangaan met ons kanaal door middel van likes en opmerkingen of zelfs directe berichten schrijven, bijvoorbeeld met vragen over onze producten of diensten. Evenzo kunnen wij gebruikers gemakkelijk doorverwijzen naar onze websites en online-aanbiedingen. Deze virale marketing, vroeger mond-tot-mondreclame genoemd, is (na reclame) het meest doeltreffende instrument in het beheer van sociale media. Als je, om bij de YouTube-casus te blijven, vier goede video’s produceert die in de afspeellijsten van andere gebruikers terechtkomen en dus vaker worden gezien en gedeeld, kun je met de eenvoudigste video’s al extreme effecten voor je merk bereiken. Vooral informatieve en nuttige video’s, maar ook onderhoudende en grappige video’s werken op dit netwerk. Onderhoudende en grappige inhoud is veel moeilijker dan informatieve formats. Zoals in acteren, is komedie en entertainment de hoogste kunst. Wie deze kunst als social media manager weet te creëren verdient prijzen!
- Inhoud moet interactie aanmoedigen (like, commentaar, bericht of aanbeveling)
- Plaats links om gebruikers naar online aanbiedingen te lokken
- Virale effecten zijn een fijne kunst in marketing
Regelmatige inhoud en consistente opbouw van de gemeenschap
Voor 99,9% van de bedrijven en ondernemingen draait het echter allemaal om het regelmatig publiceren van content. Ook al klinkt het gemakkelijk om elke dag “iets” te posten, het is veel moeilijker dan je denkt. Bloggers die dit werk fulltime doen, besteden soms uren per dag aan hun foto’s en video’s. Daarbovenop komen nog de commentaren van fans, maar ook vragen van klanten die in het e-mailprogramma moeten worden behandeld. Hoe meer fans en volgers je hebt bereikt met je eigen YouTube-kanaal na zo’n training, hoe meer tijd je moet investeren in het onderhouden van de community. Om een gemeenschap op te bouwen, is regelmatige inhoud belangrijk. Niet alleen je eigen content wordt gedeeld, maar ook een gezonde mix van content van anderen. Ons kanaal moet er levend uitzien, net als ons bedrijf. We moeten zin hebben in interactie met onze fans en er plezier in hebben. Iets anders krijgt geen likes. Media-inhoud moet soms uitvoerig worden geproduceerd om “een” like te krijgen. Het automatiseren van sommige aspecten van dit constante werk, hetzij door het gebruik van social media software of beeldbewerkingsprogramma’s zoals Photoshop, is de grote kunst van een social media manager.
In onze meerdaagse cursussen laten wij ook zien hoe dergelijke programma’s kunnen worden gebruikt en welke middelen en mogelijkheden er zijn om inhoud sneller te produceren en te verspreiden.
- Regelmatige content is de absolute basis voor social media managers
- Het opbouwen van een gemeenschap kost tijd, de tijd voor onderhoud neemt evenredig toe
- Plezier in het werk is hier zeer belangrijk (nauw contact met mensen; reputatie van het bedrijf)
Mediaproductie: Postings met toegevoegde waarde en verblijftijd
Mediaproductie is het beslissende onderdeel van socialemediabeheer, omdat hier wordt besloten of de inhoud relevant is, d.w.z. belangrijk en interessant, voor de fans en volgers of niet. Postings hebben twee factoren nodig:
- Toegevoegde waarde voor de fan (inhoud; kwaliteit) en de
- Optie om te blijven hangen (hoeveelheid; hoeveelheid)
Tekst en emoji’s in postings
Het gaat hier niet direct om het produceren van “grote” video’s, denk maar aan een sociaal netwerk als Facebook. Laten we een eenvoudige informatie als casestudy nemen, we hebben een nieuw lid in het team. Moeten we er verslag over uitbrengen? Ja! De vraag is nu, hoe ziet zo’n posting eruit? Laten we gewoon een eenvoudige tekst publiceren
Nieuw in het team onze Johanna
Of geven we “meer” informatie, zodat de gebruiker er belang bij heeft om te blijven, inclusief toegevoegde waarde (waarom? waarom? wat is het nut)?
Nieuw in het team onze Johanna! Ze ondersteunt ons www.socialmediaone.de [eerste klik optie] team nu voor Musical.ly! Heb je gehoord van Musical.ly? Musical.ly is het nieuwe sociale netwerk waar vooral heel jonge mensen rondhangen. Net zoals Facebook uiteindelijk werd vervangen door Instagram, is Musical.ly nu de nieuwe hype onder tieners. Heb je vragen of wil je zelf actief worden? Johanna heeft de beste tips voor u [toegevoegde waarde voor de gebruiker], schrijf ons op www.socialmediaone.de [tweede klikmogelijkheid aan het eind].
Nu hebben we een gedetailleerde tekst, die zowel vragen als mogelijkheden voor verdere interactie bevat. De tekst is zo lang dat hij op Facebook in afgekorte vorm wordt weergegeven en gebruikers op “lees meer” moeten klikken. Wij geven dus informatie die veel gedetailleerder is en voor de gebruikers die ons al aardig vinden, heel interessant is.
Nu gaan we verder, emojis! Emojis drukken complexe emoties uit in een eenvoudig “plaatje”, net zoals de lachende of de droevige smiley dat doen. De palmboom, de zon, de golf, het vliegtuig, de Parijse Eiffeltoren! Met emoticons hebben we een zeer breed scala aan mogelijkheden om onze eigen postings voor sociale media op te leuken, zodat gebruikers de informatie nog sneller en gemakkelijker tot zich kunnen nemen. Voeg daarom altijd emoji’s toe aan berichten. Hier is een complete emoji lijst. In de volgende stap voegen we media-inhoud toe aan de post.
Foto’s, video’s en diavoorstellingen in berichten
Afhankelijk van het bedrijf en de grootte ervan, kan het gemakkelijker of moeilijker zijn om zelf sociale media te produceren. Als u een klein team hebt, zijn een eenvoudige mobiele telefooncamera en een creatief hoofd dat zorgt voor gevarieerde postings voldoende. Dezelfde persoon moet zeker bij de workshop aanwezig zijn, zodat de inhoud van de opleiding direct kan worden toegepast door de persoon die later zal worden belast met het beheer van sociale media in bedrijven. Bij de keuze van de media kan zij dan beslissen over verschillende inhouden: Foto’s zijn gemakkelijk te maken, met elke mobiele telefoon van overal. Op kantoor, overdag, ’s avonds of live vanaf evenementen. Met een mobiele telefoon ben je altijd bij hen en kun je zelfs live uitzendingen doen. Als u ook wilt investeren in fotoshoots voor uw eigen online winkel of bedrijf, is het raadzaam een professionele fotograaf te boeken die precies weet wat belangrijk is voor uw merk. In de volgende stap kunnen ook video’s worden geproduceerd, hier van de eenvoudige live videostreaming vanaf de mobiele telefoon naar Facebook of YouTube of met verhalen in Snapchat of Instagram. Maar het kan ook uitgebreider! Met spiegelreflexcamera’s, gimbal camerabewegingen of zelfs explainer video’s met gesuperponeerde graphics. Al deze opties en mogelijkheden moeten eerst in kaart worden gebracht, zodat u weet op welke media u zich bij de productie zult richten. Ook hier maken wij in onze workshops en trainingen een matrix om te bepalen welke media-inhoud wij regelmatig kunnen leveren, welke soms en welke zelden. Dan is er natuurlijk ook inhoud van derden, bv. grappige (reeds virale) video’s die bij ons thema passen.
- In principe is een goede smartphone voldoende voor foto’s en video
- Smartphone is altijd en overal klaar voor gebruik
- Beeldfotografie moet nog steeds van de fotograaf komen
Social media software tools voor voorafgaande planning en succesmeting
Wie zijn concept heeft bedacht, de doelgroep heeft bepaald, het kanaal heeft gebouwd, de strategie heeft bepaald en de media heeft geproduceerd, kan zich nu verheugen op het gebruik van socialemedia-softwaretools. Afhankelijk van de hoeveelheid postings en socialemediakanalen helpt software ons om informatie vooraf te plannen en het succes te meten. Vooral de voorafgaande planning van inhoud is zeer belangrijk voor bedrijven, niet alleen wanneer zij op de Duitse markt werken, maar ook wanneer zij internationaal werken. De inhoud kan in de verschillende netwerken worden gepubliceerd, onafhankelijk van de eigen kantooruren of openingstijden van het bedrijf. Inhoud kan ook worden gecoördineerd, bv. voor campagnes. Social media software helpt om inhoud te publiceren, maar ook om inhoud later te analyseren: Hoe succesvol was onze inhoud? Dergelijke monitoring van de sociale media is belangrijk om te herkennen welke postings goed werden ontvangen en welke niet. Hieruit kunt u conclusies trekken en nieuwe mogelijkheden voor uw eigen bedrijf ontdekken. Social media software kan ook helpen nieuw bereik te genereren via zogenaamde social bots. Zij zijn niet het wondermiddel voor iedereen, maar zij kunnen helpen om enig organisch bereik te bieden, vooral in het begin. Wie het zich kan veroorloven, kan ook investeren in reclame en software op dit gebied gebruiken. De grote netwerken rond Facebook, YouTube en Instagram bieden ook hun eigen oplossingen, maar er zijn ook slimme programma’s die kunnen worden gebruikt om deze functies uit te breiden. In onze workshop laten we voorbeelden en mogelijkheden zien, afhankelijk van de complexiteit!
Leer van onze TV-experts
Boek nu uw workshop, training of personeelsontwikkeling
Onze experts helpen uw medewerkers om social media managers te worden. Stuur ons nu uw vrijblijvende aanvraag en kom in contact met onze social media coach.