Content Ideation: Ideeën genereren – Technieken

Content ideation is een veelgebruikte term in content marketing die het proces definieert van brainstormen en het identificeren van relevante onderwerpen om uw doelgroep aan te spreken. Het is ook de eerste stap in de creatie van inhoud.

Waar gaat het om bij inhoudsideeën?

In de eerste stap van contentcreatie worden ideeën en relevante onderwerpen voor content gegenereerd en concepten ontwikkeld. De content die u produceert moet passen bij en afgestemd zijn op uw doelgroep om een hoger bereik te genereren, het aantal leads te vergroten en vertrouwen op te bouwen. Daarom moet je jezelf de vraag stellen: In welke onderwerpen is uw doelgroep geïnteresseerd?

Technieken om waardevolle inhoud te brainstormen

Er zijn verschillende technieken om te brainstormen:

  • Brainstormen

Brainstormen stelt mensen met verschillende ervaringen en vaardigheden in staat ideeën aan te dragen die als inspiratie dienen voor andere ideeën.

  • Trends

Op TikTok zijn er bijvoorbeeld trending dansjes, trending geluiden, trending hashtags en nog veel meer die ook jij kunt bedienen om je bereik te vergroten.

  • Zoekgedrag

U kunt de Google Keyword Planner gebruiken om na te gaan waar uw doelgroep naar zoekt en in welke onderwerpen zij geïnteresseerd zijn.

  • Sociaal luisteren

Door sociale media en de concurrentie te monitoren, kunt u ook nieuwe ideeën verzamelen. Veel van de social listening activiteit is echter gebaseerd op trefwoorden, het is niet de beste methode om ideeën te genereren.

  • Door de gebruiker gegenereerde inhoud (UGC)

Een andere techniek is om vragen die worden gesteld en gedeeld in commentaren of forums te bekijken, kan de bezorgdheid van klanten schetsen.