Virtuele beïnvloeders: marketing, digitale strategie, voorbeelden en agentschap – De hype
Virtuele modellen staan nu op de omslagen van belangrijke tijdschriften als Vogue, Harpers Bazaar, Elle en Vanityfair. Zij zijn de nieuwe gezichten van marketingcampagnes en krijgen veel kudo’s en aandacht op sociale media. De modellen zijn niet alleen hyperrealistisch gegenereerd, maar kunnen ook naadloos transformeren in geheel nieuwe outfits, poses en gezichten. Aangezien de look van elk model volledig uniek is en vanaf nul wordt gegenereerd, kunnen de modellen worden aangepast aan de industrie en aan de behoeften van elke klant. Deze technologie heeft het potentieel om door modemerken te worden gebruikt als een tijd- en geldbesparende maatregel bij influencer marketing. De mogelijkheden voor wat kan worden gecreëerd zijn vrijwel eindeloos.
Voordelen van virtuele modellen binnen en buiten de modewereld
Virtuele modellen bieden een zeer duidelijk voordeel: tijd bestaat niet. Zij worden virtueel vereeuwigd, hun carrière kan decennia of zelfs eeuwen duren. Het verouderingsproces en het gebruik van het model kunnen op elkaar worden afgestemd. Via virtuele modellen krijgen bedrijven een verleidelijke kans om een model te creëren dat in overeenstemming is met het merkimago en dat precies aan de doelgroep kan worden aangepast. Het uiterlijk en de persoonlijkheid van een virtueel model kunnen worden afgestemd op specifieke bedrijfstakken, zodat zij voor elke sector, ook buiten de modewereld, op maat kunnen worden gemaakt.
Als social media-agentschap hangt hier natuurlijk een absolute, nieuwe trend in de lucht.
Virtuele beïnvloeders boeken?
CM Models is de eerste Europese aanbieder. Meer informatie is hier beschikbaar:
- Boek virtuele beïnvloeders (extern, Cocaïnemodellen)
Wil je meer virtuele influencers ontmoeten? Lil’ Miquela, Ella Stoller, Shudu Gram, Noonoouri:
- Digitale Influencer Lijst (extern, FIV Magazine)
Definitie: Virtualiteit
De Duden omschrijft het als “niet echt, niet bestaand in de werkelijkheid, maar wel echt lijkend”. In de moderne opvatting, ook in de klassieke Duden, verwijst virtualiteit naar “mogelijkheden”. Dat betekent: er is niet slechts één mogelijke variabele, maar vele.
Lijst van de beroemdste virtuele beïnvloeders en digitale modellen: Noonoouri & Co.
Hoewel het fenomeen van virtuele beïnvloeders en digitale modellen nog vrij jong is, zijn er nu al een aantal virtuele persoonlijkheden en avatars op het net en ook in de internationale modellenwereld. De virtuele tak is een opkomend gebied in onze tijd en dus worden avatars ook steeds populairder. Hier zijn enkele van de bekendste en meest succesvolle virtuele influencers en modellen met een korte samenvatting. Meer gedetailleerde portretten van de respectievelijke avatars zijn te vinden op de desbetreffende pagina van Social Media One of rechtstreeks via de desbetreffende link.
Lil Miquela: Virtuele beroemdheid met sproeten en internationaal succes als zangeres en model
Lieve sproeten, onschuldige spleettanden en roze pruillipjes. Het leest als de beschrijving van een influencer: dit is Lil Miquela’s look. Zo terecht als de term “nep” in dit verband is gekozen, zo verkeerd is hij geplaatst. Het is eerder een “nep” persoon in de echte wereld. De Cindy Crawfords, Madonnas en Naomi Campbells in één persoon in het heden – een door computers geprogrammeerde en geanimeerde persoonlijkheid. De nieuwe marketingtrend in de 21e eeuw heet digital influencer, CGI-model of, kort gezegd, virtuele avatar. Een computer-gegenereerde avatar in menselijke vorm, stijlvolle kleren en extravagante make-up. Lil Miquela (Miquela Sousa) is een van deze virtuele modellen en ook een van de meest succesvolle. Ze inspireert haar fans wereldwijd: Welkom in de toekomst!
- Lil Miquela – Portret
Ella Stoller: Stijlvol virtueel model met roze haar
De digitale influencer en virtueel model uit Tel-Aviv, Israël met een veelzijdige persoonlijkheid fascineert het internet. Het fenomeen uit Israël inspireert ook de modewereld buiten de grenzen van Israël. Met haar actieve Instagram-account, creatieve TikTok-video’s en eerste modellenklussen inspireert ze de modewereld en vestigt ze de aandacht op zichzelf. Wie is Ella Stoller eigenlijk? Welke modellenklussen en campagnes hebben haar voor het eerst in de aandacht gebracht in de modewereld? Dit en nog veel meer kunt u te weten komen in het volgende artikel. Welkom in de virtuele wereld van Ella Stoller!
- Ella Stoller – Portret
Noonoouri: Internationaal succes en veelzijdige banen voor het digitale model
Met haar grote poppenogen en gelaatstrekken die niet van deze wereld lijken, is de virtuele influencer heel snel herkenbaar als een animatie. Met name hierdoor onderscheidt zij zich van de steeds groter wordende markt van virtuele influencers. Sinds 2018 is Noonoouri niet alleen zelfstandig te vinden op Instagram en YouTube, maar ook te zien bij modeshows en in reclamecampagnes van merken als Dior en Yves Saint Laurent. Haar internationale succes is ongeëvenaard en is een duidelijk teken van de opkomst van steeds meer digitale influencers en virtuele modellen en hun veelgevraagde karakter. Wat de onwerkelijke zo fascinerend maakt en wat Noonoouri eigenlijk al bereikt heeft, kunt u hier bij ons te weten komen!
- Noonoouri – Portret
Zoe Dvir: Virtueel model met gekrulde manen overtuigt met natuurlijkheid en engagement
Het jonge virtuele model uit Israël heeft in zeer korte tijd al de harten van haar volgelingen veroverd. De schattige krullenkop overtuigt met natuurlijkheid en passie. Omdat ze de dingen waar ze van houdt met heel haar hart wil beschermen. Daarom is Zoë een veganist met hart en ziel en presenteert ze de gezonde levensstijl aan haar volgelingen. Als virtuele influencer slaat zij momenteel de spijker op de kop en de business rond digitale persoonlijkheden en modellen groeit voortdurend. Blijf op de hoogte en maak kennis met een van de meest succesvolle virtuele influencers: Zoe Dvir.
- Zoe Dvir – Portret
Realiteit ontmoet VR – Sociaal Nieuws!
s Werelds eerste virtuele modeshow – We hebben op het Social Marketing Blog al geschreven over virtuele influencers, waaronder de grootste van allemaal, Lil’Miquela. Vandaag was de wereldpremière in Berlijn! Realiteit ontmoet virtuele realiteit. Mode in het teken van de tijd – is deze trend hier om te blijven?
Eerste virtuele modeshow / modefilm
Sinds 2019 heeft Lil’Miquela een opgang gemaakt die niemand zou hebben verwacht van een virtueel, digitaal persoon. Alleen al op Instagram heeft ze nu bijna 3 miljoen volgers. In 2021 zullen voor het eerst virtuele mensen op de startbaan te zien zijn, vandaag. Foto’s zeggen meer dan 1.000 woorden.
Shudu Gram: Schoonheid in perfectie, virtueel supermodel verovert de modewereld
Het donkere model is echt het toonbeeld van perfectie. Een egale huid, volle lippen, perfect symmetrische gelaatstrekken en een lichaam waar anderen alleen maar van dromen. Het model is letterlijk te perfect om waar te zijn. Het was dan ook verrassend toen bekend werd dat dit een digitaal kunstproject was, maar de gelijkenis met de werkelijkheid is zo verbazingwekkend dat er zelfs na een tijdje kijken nauwelijks verschil is met echte redactionele opnamen.
- Shudu Gram – Portret
Liam Nikuro: Virtueel schildersmodel uit Japan maakt muziek en houdt van basketbal
Virtuele modellen en digitaal gecreëerde persoonlijkheden zijn de nieuwste trend in de sociale media en de modellenwereld. Hiermee schiet Liam Nikuro in de roos: de jonge Japans-Amerikaanse man heeft naam gemaakt als Hachimura-fanboy bij het basketbalteam van de Washington Wizards. Fans en media waren in de war toen de muzikant steeds vaker te zien was op foto’s van de Washington Wizards. Bijna niemand herkende hem en zijn functies waren verstrekkend. Het mysterie werd echter opgelost toen duidelijk werd dat hij de modebewuste virtuele influencer Liam Nikuro was. Ontdek wat hem drijft, wie hij is, waar hij vandaan komt en nog veel meer over virtuele beïnvloeders in dit portret.
- Liam Nikuro – Portret
Bermuda aka “Bermudaisbae”: digitaal model tikt af met sterke en bedenkelijke meningen ondanks succes
Bermuda is bae: de schandaalmaakster van de virtuele influencerwereld trekt vooral internationale aandacht met haar controversiële wereldvisies. Van haar steun voor Trump tot haar ontkenning van de klimaatverandering, de blonde schoonheid schommelt van de ene controversiële mening naar de andere. Maar wie is ze eigenlijk en hoe heeft ze haar populariteit verworven? Ontdek meer in ons portret van Bermuda.
- Bermuda is bae – Portret
Blawko22: Virtueel mannelijk model houdt van fitness en lichaamsverzorging
Blawko 22 – Virtuele modellen als Lil Miquela, Noonoouri of Lil Miquela staan al lang aan de top van de wereld van digitale modellen. Maar hoe ziet het er eigenlijk voor mannen uit? Naast de inmiddels vrij talrijke beroemde vrouwelijke virtuele modellen verovert nu ook een mannelijke ster de nieuwe modellencompetitie: Ronald F. Blawko, beter bekend als Blawko22. Samen met Liam Nikuro is hij een van de beroemdste mannelijke virtuele modellen. Lees ons artikel om uit te vinden wat er achter de mysterieuze man zit.
- Blawko22 – Portret
Voorbeeld: E-Commerce en virtualiteit van ASOS
De online-winkelgroothandel ASOS presenteert producten op dergelijke modellen op de zogenaamde virtuele catwalk. De ‘Virtual Catwalk’ biedt consumenten een moeiteloze manier om producten in het echt te bekijken. Om optimaal gebruik te maken van deze nieuwe in-app functie, kunnen ASOS gebruikers hun smartphone camera richten op een plat oppervlak en op de AR-knop drukken. Op die manier verschijnt een realistisch virtual reality-model voor hun ogen om het gekozen product te presenteren.
Wie is het model?
ASOS Live Modeshow
Flexibele foto- en videoproductie (inhoud)
Een ander voordeel, maakt de montage van elke achtergrond mogelijk. Het is niet langer nodig om naar een locatie te reizen voor een campagne, wat op zijn beurt een positief effect heeft op het milieu. Kosten worden bespaard en bovendien kan in tijden van een pandemie veilig worden doorgewerkt.
Korte termijn hype? Geen
Eén ding is duidelijk: virtuele modellen zijn geen kortstondige hype! De tech start-up Brud en de maker van Instagram sensatie ‘Lil Miquela’, heeft een zeven-cijferige financieringsronde ontvangen. In de toekomst zullen meer kunstfiguren uit verschillende industrieën de covers van onze tijdschriften en sociale media bevolken.
Voordelen in een oogopslag
De grootste voordelen op een rijtje:
- Ze worden vereeuwigd, de carrière kan decennia, zelfs eeuwen duren
- Bedrijven kunnen hun eigen virtuele modellen / beïnvloeders bouwen
- Controle merkimago
- Boodschappen die aan de doelgroep willen worden overgebracht, kunnen beter worden gecontroleerd
- Uiterlijk en persoonlijkheid kunnen worden afgestemd op specifieke sectoren
- Elke achtergrond kan worden gemonteerd
- Onuitputtelijke werkruimte
- Geen korte termijn hype – zeven-cijferige financieringsronde in tech start-up Brud (maker van Lil Miquela)
- In de toekomst zullen meer kunstfiguren uit de meest uiteenlopende sectoren de sociale media bevolken
Wat heeft de toekomst in petto?
Hoe snel groeien virtuele modellen? Het aantal relevante virtuele modellen en beïnvloeders is nog beheersbaar. Maar de populariteit neemt steeds meer toe. De marktomvang voor influencers op Instagram groeit jaarlijks, wereldwijd met 50%, en in 2019 zal de marktwaarde in totaal 2,38 miljard dollar bedragen. De virtuele modellen werken met de grootste ontwerpers van onze tijd, hebben cross-industry samenwerkingen met de meest uiteenlopende merken, van elektronica tot technologie, mode en cosmetica.
Uitbreiding van het bereik door samenwerking
De modellen bouwen hun bereik op, gebruikers en klanten krijgen een emotionele band met hen, volgen hun leven, volgen hun stappen. Hun groei is zo snel dat zij soms filmsterren, zangers, TV-beroemdheden, atleten en andere bekende mensen van vlees en bloed in hun aantal volgelingen inhalen. Samenwerken met virtuele modellen vergroot het succes van het merk op Instagram naarmate ze meer en meer van zich laten horen. Merken als Dior werken samen met bedrijven om een virtueel model verslag te laten doen van hun modeshow op het account.
De mogelijkheden nemen toe en het potentieel wordt meer en meer erkend.
- Het aantal relevante kunstfiguren is nog te overzien
- Snelle groei van virtuele modellen
- Samenwerken met hen, vergroot het succes van merken op Instagram
- Influencer marktomvang op Instagram groeit wereldwijd met 50% per jaar
- 2019 marktwaarde op 2,38 miljard dollar
- Gebruikers/klanten bouwen een emotionele band op met virtuele modellen
- Vind sneller volgers dan filmsterren, zangers, TV beroemdheden & atleten
Wat maakt virtuele modellen zo speciaal?
Hun uiterlijk is verbazingwekkend echt, hun karakters individueel. Scheppingen die leven krijgen. Zij bouwen een imago op zodat merken en gebruikers zich met hen kunnen identificeren. Ze zijn zo divers en veranderlijk als nog nooit iemand is geweest. De grenzen van ruimte en tijd worden door hen opgeheven. Zij openen nieuwe wegen en mogelijkheden om doelgroepen aan te spreken en aan marketing te doen. Virtuele modellen onderscheiden zich duidelijk van de massa. Het is vernieuwend, het is nieuw en het is nog steeds een zeldzaamheid. Virtuele modellen en hun begin zijn iets waarover in de verre toekomst nog gesproken zal worden. Voor bedrijven is het momenteel alleen maar voordelig om dit idee een kans te geven en bij de eersten te zijn voordat het de norm wordt. Een bedrijf krijgt de kans om interne problemen zelf op te lossen. Het is duidelijk dat vroeg of laat iedereen zal proberen een stukje van de taart te krijgen. De ontdekking van nieuwe modellen is een groot deel van de modewereld en door virtuele modellen zijn de mogelijkheden eindeloos.
Reclamecampagne met Ella Stollar (EU)
Zo lijken echte digitale influencers in de reclame.
Videoclip door Lil Miquela (USA) “Money
Lil Miquela “Hard Feelings” Muziek Video
Al gelezen? Het interview met de eigenaar van het social media agentschap Stephan Czaja over het onderwerp “Digitale / Virtuele Influencers” en hun huidige marktkansen:
Virtuele beïnvloeders: marketing, digitale strategie, voorbeelden en agentschap – De hype
Virtuele modellen staan nu op de omslagen van belangrijke tijdschriften als Vogue, Harpers Bazaar, Elle en Vanityfair. Zij zijn de nieuwe gezichten van marketingcampagnes en krijgen veel kudo’s en aandacht op sociale media. De modellen zijn niet alleen hyperrealistisch gegenereerd, maar kunnen ook naadloos transformeren in geheel nieuwe outfits, poses en gezichten. Lees hier meer over:
- De Virtuele Beïnvloeder: Top Lijst!